Längsta/kortaste speltid på CD?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Längsta/kortaste speltid på CD?

Inläggav soundbrigade » 2011-05-04 21:01

Jag hörde en av de de där nya svensktoppsstjärnorna berätta att hennes tre album var 33, 33 resp 35 minuter långa. Med tanke på att man kan trycka in uppemot 80 minuter på en CD tycker jag det är skralt, för att inte säga sniket.

Jag minns att jag hade skivor (LP), speciellt sådana där pysskedeliska från San Franskridsko med en speltid på under 30 minuter, dvs med 12-13 minuter på varje sida.

Vad har jag för skivor med lång/kort speltid månne? Jag har köpt på mig "gamla godingar", av typen ovan, men då har jag fått 2-in-1, alltså två LP har körts över på en CD, varför speltiden har hållits skapligt hög. Jag tror dock, måste kollas, att del 1-in-1 är nog korta, < 40 minuter.

Långa speltider hittar jag på skivor (CD) där man tryckt in dubbelalbum (LP), typ Soft Machine 3rd och 6th och This Mortal Coils Blood. Jag tror Roger Waters Amuzed To Death är bra lång med men har inga siffror (för stunden).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2011-05-04 23:20

Utan att titta i samlingen kommer jag på följande:

Kort speltid: Elvis, Beatles och Beach Boys första album
Lång speltid: Pet Shop Boys-samlingen "Discography" (som också marknadsfördes som "long playing CD" och kostade extra mycket. Knepet blev dessbättre inte långvarigt). Det fanns också en samling med Gyllene Tider som orsakade rabalder på sent 1980-tal för att den höll en speltid om närmare 80 minuter.

Återkommer gärna med mer exakta uppgifter vid tillfälle.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 08:11

Min längsta CD är en vinylrip av Lou Reeds live-album Take No Prisoners, 4 skivsidor mixade så det låter som en sammanhållen konsert. Den kvalar in på ca 98 minuter :-)

Annars tycker jag nog att väldigt många CD´s är för långa, det borde sovras mer i materialet.

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2011-05-05 09:56

Man kunde kanske sammanfatta det så här: många återutgivna kompaktskivor är för korta och många nyproducerade skivor är för långa.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 10:01

PekkaJohansson skrev:Man kunde kanske sammanfatta det så här: många återutgivna kompaktskivor är för korta och många nyproducerade skivor är för långa.

Mjae. Återutgivningarna är ju vad de är. Att lägga flera skivor på samma CD (som Zappa gjorde) tycker jag är en styggelse. Jag vill ha nyutgivningarna i originalskick. Eventuellt bonusmaterial (om det inte är en enstaka låt) ska ligga på en separat CD. Enligt mig alltså, andra kan givetvis tycka annorlunda.

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2011-05-05 12:41

Bill50x skrev:Annars tycker jag nog att väldigt många CD´s är för långa, det borde sovras mer i materialet.

/ B

Det skriver jag under på. Har några CD med musik från BRA LP men så har man lagt på lite "bonusmaterial" bestående av lite skräp man hitta i papperskorgen. Har nu LPn haft ett sorts tema missar man ju det när det dyker upp fullständigt ovidkommande och ointressant strunt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2011-05-05 15:07

Den kortaste jag har är nog Reference Recordings In Formation med Kronos: 33:30, vilket producenterna till och med ber om ursäkt för i innerkonvolutet!
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2011-05-05 15:17

Tycker att tanken att lägga två kompletta originalalbum på en cd är utmärkt, särskilt om det görs i kronologisk ordning. Motowns 80-talsutgåvor enligt det mönstret är ett föredöme! Bonusmaterial är en annan femma. Det är oftast material som en gång valdes bort av en anledning och som med fördel läggs på separata plattor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2011-05-05 15:26

PekkaJohansson skrev:Tycker att tanken att lägga två kompletta originalalbum på en cd är utmärkt, särskilt om det görs i kronologisk ordning.


... speciellt när en dubbel-LP får plats på en CD. Ett bra exempel är Stevie Wonders Songs in the Key of Life.
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2011-05-05 15:39

perstromgren skrev:
PekkaJohansson skrev:Tycker att tanken att lägga två kompletta originalalbum på en cd är utmärkt, särskilt om det görs i kronologisk ordning.


... speciellt när en dubbel-LP får plats på en CD. Ett bra exempel är Stevie Wonders Songs in the Key of Life.


Aha, får den plats på en cd? Jag äger den första utgåvan med två separata askar i en pappförpackning. Av någon anledning tycker jag att det är trevligt när ett dubbelalbum blir en dubbel-cd - särskilt i gamla tiders feta askar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 15:47

perstromgren skrev:
PekkaJohansson skrev:Tycker att tanken att lägga två kompletta originalalbum på en cd är utmärkt, särskilt om det görs i kronologisk ordning.

... speciellt när en dubbel-LP får plats på en CD. Ett bra exempel är Stevie Wonders Songs in the Key of Life.

Nix, två separata album på en CD gillar jag inte. En dubbel-LP är en annan sak. Något som förvånade mig var när Sky släppte sin Sky2 på CD. En dubbel-LP som ledigt rymdes på en CD men där man ändå tagit bort det allra bästa materialet av någon anledning. Nu så här 20 år senare finns den kompletta Sky2 att köpa på CD....

Bonusmaterial ska ligga på separat skiva ja. En viss skillnad kan det vara om visst material utelämnats därför att det helt enkelt inte fick plats på LP´n, med dess begränsade spellängd. DÅ, men bara då, kan det finnas anledning att göra albumet mer komplett. Men tretton olika mixar av en hitsingel? Tror inte det...

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2011-05-05 15:54

Hurvadetnu... gjorde inte Johnny Winter en skiva med 3 sidor? Den borde ju ledigt få plats på en CD; jag vill minnas att det var av utstyrningsskäl den tog sådan plats.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 17:06

perstromgren skrev:Hurvadetnu... gjorde inte Johnny Winter en skiva med 3 sidor? Den borde ju ledigt få plats på en CD; jag vill minnas att det var av utstyrningsskäl den tog sådan plats.

Det är få dubbel-lp´n som inte ryms på en CD (som jag känner till), dvs som i snitt har mer än 20 min per sida. Några finns det, som tex den Lou Reed-skiva jag hänvisar till ovan. Enstaka LP med lång speltid finns det, Mountain gav väl ut en skiva där ena sidan var ca 27 minuter om jag inte minns fel. För att få plats med allt detta sänkte man nivån vilket gjorde att knaster och skivans egenbrus framträdde desto tydligare... Hade varit långt bättre med en 45 varvs dubbel-LP.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2011-05-05 17:57

Jag minns några samlings-LP med aktuell pop från mitten av sjuttiotalet som stolt annonserades som en-timmesskivor. De lät för dj-gt, minns jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Inläggav idea » 2011-05-11 17:05

Knepet att få in så mycket på en vinyl är ju att ta bort all bas för att kunna gravera tätare. Det låter ju inte så roligt då. Rolig är dock Monty Pythons Matching Tie and Handkerchief med 3 sidor på en vinylskiva!!
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Inläggav Zeeall » 2011-05-16 03:19

Kortaste och längsta jag har är Slayer - Reign in Blood och Iron Maiden - The Final Frontier.
28:56 och 76:39 långa :)
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Meanderdahl
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2009-01-05

Inläggav Meanderdahl » 2011-05-16 21:19

Längst jag känner till att jag har: Dream Theater - Scenes from a Memory 77:06. (Kan verkligen en CD bli 98 minuter, jag trodde det fanns nån absolut gräns vid 78?).

Bonusmaterial på cd är ett otyg. Man vill ju kunna sitta kvar och suga på intrycken en stund efter att skivan slutat. De kunde åtminstone ha den goda smaken att sätta en ett par minuters tystnad innan extramaterialet tar vid.

Annars tycker jag 40-45 minuter är en lagom portion musik.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2011-05-16 21:39

Meanderdahl skrev:(Kan verkligen en CD bli 98 minuter, jag trodde det fanns nån absolut gräns vid 78?).
Ja, det kan den. Men CD´n följer inte standarden (Red book), den kan bara brännas med vissa program och den kan inte spelas på alla cd-spelare. Det går heller inte att använda vilken cd-r som helst.

/ B

Användarvisningsbild
Meanderdahl
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2009-01-05

Inläggav Meanderdahl » 2011-05-16 21:54

Bill50x skrev:
Meanderdahl skrev:(Kan verkligen en CD bli 98 minuter, jag trodde det fanns nån absolut gräns vid 78?).
Ja, det kan den. Men CD´n följer inte standarden (Red book), den kan bara brännas med vissa program och den kan inte spelas på alla cd-spelare. Det går heller inte att använda vilken cd-r som helst.

/ B


Gott! Då har jag lärt mig nåt nytt.

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Inläggav Falkis » 2011-05-16 21:59

Jag har en dubbel-cd med rock and roll från 1993, eller kanske -92? Den är hursomhelst kort på så vis att båda skivorna skulle rymts på en, och jag skulle kunna klämma i en kvart med Falkis-låter även, förstår än idag inte varför den är gjord så. 14 låtar på varje skiva.

Användarvisningsbild
Vallejos
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Längsta/kortaste speltid på CD?

Inläggav Vallejos » 2023-01-05 09:44

Väcker en gammal tråd till liv igen.
Jag har en CD, Ketil Bjørnstad - The Sea, som har 1 timme och 15 min lång speltid.

Häromdagen köpte jag en CD, Dino Saluzzi Group - Juan Condori, som har 1 timme och 17 min lång speltid.

Båda ECM-skivor :D
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Vallejos
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Längsta/kortaste speltid på CD?

Inläggav Vallejos » 2023-01-05 09:45

Hittar följande på Tekniska Museets sida:

CD-skivan planerades ursprungligen kunna rymma en timmes speltid. Det innebar att de fick en diameter på 11,5 cm. Under utvecklingsarbetet ändrades diametern till 12 cm. Orsaken var att Sony insisterade på att en CD-skiva borde kunna rymma hela Beethovens nionde symfoni. Den längsta inspelningen av detta verk var hela 74 minuter lång.
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Längsta/kortaste speltid på CD?

Inläggav Prozac » 2023-01-09 14:44

Vallejos skrev:Hittar följande på Tekniska Museets sida:

CD-skivan planerades ursprungligen kunna rymma en timmes speltid. Det innebar att de fick en diameter på 11,5 cm. Under utvecklingsarbetet ändrades diametern till 12 cm. Orsaken var att Sony insisterade på att en CD-skiva borde kunna rymma hela Beethovens nionde symfoni. Den längsta inspelningen av detta verk var hela 74 minuter lång.


Gillar att Beethoven fick vara med och sätta gränsen för hur stor en cd blev :D
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Längsta/kortaste speltid på CD?

Inläggav hifikg » 2023-01-09 22:53

Prozac skrev:
Vallejos skrev:Hittar följande på Tekniska Museets sida:

CD-skivan planerades ursprungligen kunna rymma en timmes speltid. Det innebar att de fick en diameter på 11,5 cm. Under utvecklingsarbetet ändrades diametern till 12 cm. Orsaken var att Sony insisterade på att en CD-skiva borde kunna rymma hela Beethovens nionde symfoni. Den längsta inspelningen av detta verk var hela 74 minuter lång.


Gillar att Beethoven fick vara med och sätta gränsen för hur stor en cd blev :D


Det var hans master-plan med den nionde :)
Sitter nöjd :)


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster