Musikgenrer finns nog, men går de att beskriva?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Musikgenrer finns nog, men går de att beskriva?

Inläggav PerStromgren » 2012-04-29 17:58

I en massa sammanhang delas musik in i genrer, men alla är nog överens om att det egentligen inte går. Ändå gör vi det! Jag själv har delat in mina skivor i ca (!) fem genrer, men jag vet egentligen inte hur jag gör.

Exempel: Oscar Petersons trioplattor är tveklöst jazz. Beethovensymfonier är lika tvärsäket konstmusik. Men EST, är det jazz? Kronoskvartettens Funky Chicken, är det konstmusik?

Hur gör du? Har du någon gång försökt att beskriva en genre?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-04-29 19:10

Man kan ju kombinera olika genrer och få fram nya eller vad man nu är ute efter att beskriva. T.ex....... konstfunk? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-29 19:57

Beethoven tillhör den musikgenre som kallas Klassisk musik.

EST är jazz :)

Vilka är dina 5 genrer?

Här är en lista på genrer som jag kan tänkas använda. En del går in i varandra som t.ex. Världsmusik innefattar Orientalisk och Arabisk.
Jazz, Klassiskt, Pop, Världsmusik, Folkmusik, Schlager, Gospel, Country, Orientalisk, Arabisk, Dansmusik, Blues, New Age, Latinamerikanskt, Hårdrock.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-04-29 20:30

Om man är duktig kan man väldigt enkelt beskriva varje schanger!

Den här tråden fick mig direkt att tänka på denna väldigt gamla sida:
http://techno.org/electronic-music-guide/

Så mästerligt och enkelt gjort, tänk om det fanns såna bra sidor för all typ av musik.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-04-30 09:26

Jag delar in mina skivor enligt följande:

- Jazz. Typiska exempel Gil Evans, Tolvan, Oscar Peterson.
- Pop och rock. Steely Dan, Kraftwerk, Beatles.
- Kammarmusik. Stråkkvatetter av alla möjliga kompositörer, sonater, sviter.
- Opera. Puccini, Wagner, etc.
- Orketester. Symfonier och konseter av Bartok, Beethoven och Stravinsky.

Denna indelning är ju tämligen godtycklig. Det är heller inte helt viktig hur man delar in musiken.

Det som fått mig att fundera på saken är genrebetckningarna på Spotify, som jag är obekant med i många fall. Vad är "house" och vad skiljer det från annat, t.ex? Är "dansband" och "c&w" samma sak? Varför eller varför inte?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-04-30 10:35

Genres finns det många av, alldeles för många imho.

Jag har nästa helt slutat att bry mig om vilken genre en låt eller artist tillfaller eftersom jag insett att ofta är det allra bästa sådant som är gränsöverskridande och plockar det "gôttaste" ur olika genres.

Förr, när jag försökte klassificera olika album hände det ofta att de fick tillhöra flera genres, något man lätt kan göra i CATraxx vilket är det program jag använder för att katalogisera min musiksamling.

Vill du utforska den svårgenomträngliga snårskog som genres är så rekommenderar jag att du tittar på allmusic.com. Starta Här och sen kan du sitta hur länge som helst och fördjupa dig :-)

När det gäller spotify så är de helt enkelt kass på att katalogisera sin musik. Det är snarare regel än undantag att genres, årtal m.m är fel.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-04-30 10:47

carpelux skrev:Vill du utforska den svårgenomträngliga snårskog som genres är så rekommenderar jag att du tittar på allmusic.com. Starta Här och sen kan du sitta hur länge som helst och fördjupa dig :-)

Tack, det där var ju kul!

Se t.ex. beskrivningen de (allmusic.com) gör av jazz:

"Jazz has been called America's classical music, and for good reason. Along with the blues, its forefather, it is one of the first truly indigenous musics to develop in America, yet its unpredictable, risky ventures into improvisation gave it critical cache with scholars that the blues lacked. At the outset, jazz was dance music, performed by swinging big bands. Soon, the dance elements faded into the background and improvisation became the key element of the music. As the genre evolved, the music split into a number of different styles, from the speedy, hard-hitting rhythms of be-bop and the laid-back, mellow harmonies of cool jazz to the jittery, atonal forays of free jazz and the earthy grooves of soul jazz. What tied it all together was a foundation in the blues, a reliance on group interplay and unpredictable improvisation. Throughout the years, and in all the different styles, those are the qualities that defined jazz."

Där kom en slags definition av jazz! :)

Jag bläddrar vidare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-30 11:13

PerStromgren skrev:Jag delar in mina skivor enligt följande:

- Jazz. Typiska exempel Gil Evans, Tolvan, Oscar Peterson.
- Pop och rock. Steely Dan, Kraftwerk, Beatles.
- Kammarmusik. Stråkkvatetter av alla möjliga kompositörer, sonater, sviter.
- Opera. Puccini, Wagner, etc.
- Orketester. Symfonier och konseter av Bartok, Beethoven och Stravinsky.

Denna indelning är ju tämligen godtycklig. Det är heller inte helt viktig hur man delar in musiken.

Det som fått mig att fundera på saken är genrebetckningarna på Spotify, som jag är obekant med i många fall. Vad är "house" och vad skiljer det från annat, t.ex? Är "dansband" och "c&w" samma sak? Varför eller varför inte?

Orketester? Är det så jobbigt att lyssna på symfonier så du måste testa om du orkar? Konseter kanske kan vara jobbigt, jag vet inte 8)

Dags för morgonkaffet kanske? :D

Förresten, glömde du inte operettavdelningen 8) Kan vara bra att ha, även fast den kanske står tom.

Jag brukar dela in musik på ungefär samma sätt som gamla välsorterade skivbutiker gjorde.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-04-30 11:43

petersteindl skrev:Orketester? Är det så jobbigt att lyssna på symfonier så du måste testa om du orkar? Konseter kanske kan vara jobbigt, jag vet inte 8)

Dags för morgonkaffet kanske? :D

Förresten, glömde du inte operettavdelningen 8) Kan vara bra att ha, även fast den kanske står tom.

Det där kallas att binda ris åt egen rygg, Peter... Hädanefter ska här korrekturläsas extra noga! :twisted:

Jo, operetthyllan är helt tom! Värre än så, förresten, den finns inte. :D

Har du haft några uppenbart svåra fall när det kommer till genrevalet för en skiva?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-30 14:29

PerStromgren skrev: ...
Har du haft några uppenbart svåra fall när det kommer till genrevalet för en skiva?

Var ställer man High-Fidelity skivorna? 8) Nu har jag alla utom en så att de får sin egen avdelning bredvid testskivor :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-30 14:34

Trådämnet illustrerar vad som händer när en kontinuerlig verklighet möter kategorisk perception.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-04-30 15:07

Svante skrev:Trådämnet illustrerar vad som händer när en kontinuerlig verklighet möter kategorisk perception.

Här ett äkta mätproblem att bena upp. Jag löser mitt problem genom att ha ett fack för nyheter. Det är en form av slask för det som blir över hos oss.

Det kanske är så att mätnogrannheten är för stor i vissa avseenden. Själv har jag sorterat vinylen efter de klassiska katergorierna såsom blues, jazz, elektronika o s v men också går jag efter band eller artist. De flesta vinylen är nog sorterade efter artist/band.

När man frågar ungdomarna (under 30) på jobbet efter deras musiklyssnande så får man en massa svar man inte har en susning om. Mina barn har heller inte önskat, när de bodde hemma, att fadern skulle bry sig för mycket. Så åt de hållet fungerade inte pedagogiken. Knappast åt andra hållet heller.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-04-30 15:11

Svante skrev:Trådämnet illustrerar vad som händer när en kontinuerlig verklighet möter kategorisk perception.

Dvs, ingenting? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-30 15:17

PerStromgren skrev:

Dvs, ingenting? :)

Svante skrev fel. Han menar din operetthylla.

Operetthyllan illustrerar vad som händer när en kontinuerlig verklighet möter kategorisk perception 8) Svaret har du redan gett :P

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2012-04-30 17:50

Jag sorterar mina skivor så som jag vet att jag har en chans att hitta dom.

Jazz, blues, klassiskt, pop.

Nu är det så att jag har mest jazzskivor och där har jag delat upp det i flera underkategorier såsom: fusion, kvinnliga jazzsångerskor, samt gitarister
och även pianotrios typ.

Det kanske inte är helt korrekt, men jag hittar i alla fall på så vis mina skivor.

Nämnas ska att jag har väldigt mycket jazz/fusion gitarrister, och även där har jag delat upp dom lite soft/hård.... :) Vet inte varför det har bara blivit så. (Det är min egen beskrivning på den musiken)

Alltså: soft gitarrfusion - hård gitarrfusion....ungefär.
Det finns så mycket duktiga gitarrister så för mig funkar denna uppdelning rätt bra.

Förresten så ser det ut som om jag går på lite hård gitarrfusion på fredag i Göteborg på Nefertiti.
Oz Noy och Dave Weckl, har ganska mycket skivor med Weckl, men bara 2 med Oz Noy. Tror dock att det kan bli rätt bra då det är lite bluesinspirerat

http://www.youtube.com/watch?v=-Jvnj631hzs

http://www.youtube.com/watch?v=IUkjFdz3 ... re=related

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-02 09:29

I samband med att jag gav upp om att få taggningen att funka för klassisk seriös musik, eller eg all musik med mer komplexa verkstrukturer än "låt och skiva", och började rippa allt till klokt (nåja...) namngivna katalogstrukturer, så började jag fundera kring detta med kategorier/genrer.

Och, jag har numera flera strukturer i parallell, implementerade med hjälp av symboliska länkar i unix/linux.

Jag har några traditionella strukturer:

klassisk/seriös (konstmusik, alltså)

pop

jazz

rock

dokumenterande (lok som tuffar, fåglar, grodor....)

Som alla syns som kataloger i översta nivån.

Sen kompletterar jag med fler kataloger på samma nivå:
kompositörsnamnen (Bach, Beethoven, Brahms, Zappa, Gil Evans....)
artistnamnen (Zappa, Käbi Laretei, Herbert v Karajan, Beatles....)
Instrument (Piano, cello, trumpet....)
verktyp (pianokonserter, stråkkvartetter, kammarmusik, soloinstrument, piano, gitarr)
osv osv.
Och, ja, det finns bara en katalog Zappa.

M h a symboliska länkar finns t ex ett antal verk av Chopin både i piano, klassisk, Käbi Laretei och nån till, i flera av fallen med olika namn beroende på vägen man valt.

Rätt många tänkbara duplicerade referenser finns inte som duplikat: t ex ligger allt av Bach under "Bach" på översta nivån, men inget av detta (hittills i a f ) syns från kategorin Klassiskt. Däremot finns t ex verk för Cello av Bach under Cello.

Min Dlnaserver skickar ut katalog- och filnamn till menyn i spelaren.

I de traditionella typerna av genrekategorier finns i allmänhet CDn som samlande enhet, varje delverk i sin egen underkatalog till CDn, och typ satserna i en stråkkvartett som filer i underkatalogen. Alltså för typ Bach, Klassiskt, Käbi Laretei så väljer man CDn p s s som i hyllan, och sen blir det lite annat och anpassat i nästa nivå.

Eftersom det är just MINA skivor för just MINA behov som ska katalogiseras funkar det. Som generellt system för andra funkar det nog mindre bra, men syftet är ju att HITTA, inte att kategorisera.
Idén kanske kan va nåt, i alla fall.

Etiketter är just etiketter och måste ibland skrivas om: alla fungerande representationssystem är anpassningsbara.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-05-02 10:57

Tacka vet jag riksradions gamla indelningssystem;

Fjutt, mellanmök och dunkadunka.

Det är faktiskt ungefär så jag löst sorterat mina skivor.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-02 10:59

Detta är ett klassiskt (!) problem. Hur man än skapar genrer så finns det gränsöverskridande musik som ändå faller mellan stolarna. Jag försökte ett tag dela in min musik i olika grupper men det faller på (enligt mitt sätt sätt att se på saken) att olika genrer tom kan finnas på samma fonogram. Ett problem som iofs försvinner om man lagrar all musik på hårddisk och tom kan tagga som man önskar på varje spår.

Själv har jag gjort den enkelt för mig (och stöter ändå på problem...) genom att dela upp i klassiskt (som är en mindre del) och - resten. Jag pratar nu om vinyler, mina CD´s ligger i pappkassar i källaren eftersom de är rippade till hårddisk).

Jag måste dock erkänna att jag har en avdelning för 12" maxisinglar och en annan för mina 10" skivor. Fan (ursäkta svordomen), jag har en avdelning till, nämligen samlingsskivor.

Ett (bra?) exempel är, hur sorterar man Björk? Hennes skiva Gling-Gló är ju ren jazz, men det kan man knappast kalla de övriga för. Jag vill gärna ha en artists alla skivor på ett ställe, hur gör man då?

Ibland funderar jag på om skivorna ska sorteras efter datumordning, dvs senast spelade står först. Så vill man spela något man inte spelat på länge - då kollar man längst bak. Men det ger ju rätt dålig åtkomst om man är ute efter en speciell skiva :-)

/ B

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-05-02 11:21

Lösningen på alla problem heter CATraxx :-)
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-02 11:38

Jag har ingen jättebestämd uppfattning om det här, men jag har märkt att
det finns en risk med att genre-sortera sina fonogram, eller att sortera dem
supernoga överhuvudtaget. Och det är att många då faller i glömska för att
aldrig igen bli spelade. Sorteringen blir en sorts bortsortering.

Närmare bestämt riskerar detta att drabba att de fonogram som man inte av
sig själv kommer på att man vill lyssna på. De står ju där välsorterade och
dana, men de blir ändå bortglömda.

Så ett av mina kriterier för lagring av fonogrammen är att de antingen skall
vara så synliga som möjligt, och att de gärna får stå så pass ordnat att man
bläddar bland dem då och då, eller att de finns i massor av olika outgrundliga
delar av samlingen, som man inte alls vet vad det finns i, som man upptäcker
med några års, eller årtiondens, mellanrum.

Vissa av mina fonogram har hamnat i obskyra kartonger, och det kan det gå
många år mellan tillfällena då jag ser dem. Då är det julafton!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-05-02 11:42

Genrer är till för skivbolagsdirektörer och musikjournalister.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-05-02 12:07

Almen skrev:Genrer är till för skivbolagsdirektörer och musikjournalister.

Mnjae och nej. Mitt ena band har nästintill skrivet i sin författning att det är genremässigt obundet och skall och bör inte tillskrivas en genre. Men vid ett rep så lyssnade vi till det som gemensamt kallas krautrock, och kände igen väldigt mkt synonymt med det vi gjort. Genrer kan givetvis användas väldigt svepande, onyanserat och onödigt generaliserande. Men också, om man anstränger sig, så underlättar det en diskussion om musik.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-02 12:14

Bill50x skrev:Detta är ett klassiskt (!) problem. Hur man än skapar genrer så finns det gränsöverskridande musik som ändå faller mellan stolarna. Jag försökte ett tag dela in min musik i olika grupper men det faller på (enligt mitt sätt sätt att se på saken) att olika genrer tom kan finnas på samma fonogram. Ett problem som iofs försvinner om man lagrar all musik på hårddisk och tom kan tagga som man önskar på varje spår.

Själv har jag gjort den enkelt för mig (och stöter ändå på problem...) genom att dela upp i klassiskt (som är en mindre del) och - resten. Jag pratar nu om vinyler, mina CD´s ligger i pappkassar i källaren eftersom de är rippade till hårddisk).

Jag måste dock erkänna att jag har en avdelning för 12" maxisinglar och en annan för mina 10" skivor. Fan (ursäkta svordomen), jag har en avdelning till, nämligen samlingsskivor.

Ett (bra?) exempel är, hur sorterar man Björk? Hennes skiva Gling-Gló är ju ren jazz, men det kan man knappast kalla de övriga för. Jag vill gärna ha en artists alla skivor på ett ställe, hur gör man då?

Ibland funderar jag på om skivorna ska sorteras efter datumordning, dvs senast spelade står först. Så vill man spela något man inte spelat på länge - då kollar man längst bak. Men det ger ju rätt dålig åtkomst om man är ute efter en speciell skiva :-)

/ B

Då har du en extra kategori för den artisten, och sorterar in alltihop där också.

(Du läste alltså inte mitt inlägg???)
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-02 12:18

n3mmr skrev:Då har du en extra kategori för den artisten, och sorterar in alltihop där också.

(Du läste alltså inte mitt inlägg???)

Jodå. Men min kommentar var mer för de/mig som sorterar fysiska fonogram. Då är det inte så lätt att "sortera in alltihop där också" :-)

Jag tror också att jag skrev något om att det är enklare när man taggar musik som ligger på hårddisk, läser du inte mina inlägg? (hahaha!)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-02 12:20

Vee-Eight skrev:

Mnjae och nej. Mitt ena band har nästintill skrivet i sin författning att det är genremässigt obundet och skall och bör inte tillskrivas en genre. Men vid ett rep så lyssnade vi till det som gemensamt kallas krautrock, och kände igen väldigt mkt synonymt med det vi gjort. Genrer kan givetvis användas väldigt svepande, onyanserat och onödigt generaliserande. Men också, om man anstränger sig, så underlättar det en diskussion om musik.

Tycker nästan tvärtom.

Genren är nästan alltid en av de minst intressanta egenskaperna hos musik.

Vh, iö

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-02 12:25

IngOehman skrev:
Vee-Eight skrev:

Tycker nästan tvärtom.

Genren är nästan alltid en av de minst intressanta egenskaperna hos musik.

Vh, iö

Jo, det viktiga att man sorterar in saker så att man hittar så mycket som möjligt så snabbt som möjligt, OCH kan få impulsen att spela nåt som man faktiskt vill spela.

Kategoriseringar måste man ha, men man ska inte stirra sig blind på genrer.

Man kan med databaserad katalogisering få med funktioner som "föreslår nåt som det var länge sen jag spelade". Hur gör man det med fysisk placering?

Man ska också komma ihåg att redan med några hundra CD och några hundra LP är det mycket tidsödande att lyssna på allt.
Man har ju annat att göra också, och med seriös musik vill man koncentrera sig.

Sitta i soffan 15 timmar på raken är jobbigt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-02 12:27

Håller med.

Den enda uppdelning med anknytning ditåt som jag kan vilja göra är mellan
musik, ljudkonst och dansband. Den senare behöver inte hylla dock. Bara ett
eget namn så den inte förväxlas med musik eller ljudkonst.

Därmed inte sagt att det inte finns kluriga mellanformer mellan musik och
ljudkonst. ;)

Men så fort något bygger på rytm eller harmonik (alltså att det är viktigt var
något hamnar i tid och/eller frekvens) så ser jag det som musik.

Vh, iö

- - - - -

PS. Fast en intressant sak i sammanhanget är att nästan alla som håller på
med vad jag skulle sortera som ljudkonst, vill att det skall kallas musik. Jag
har försökt att få svar på varför, men utan annan framgång än att jag fått
klar för mig att musik av många anses vara finare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-02 12:34

IngOehman skrev:

Håller med.

Den enda uppdelning med anknytning ditåt som jag kan vilja göra är mellan
musik, ljudkonst och dansband. Den senare behöver inte hylla dock. Bara ett
eget namn så den inte förväxlas med musik eller ljudkonst.

Varför sorterar du genrerna musik och ljudkonst? Hur hittar du en skiva i samlingen?

Jag läste ju att det är en viss poäng att inte hitta i samlingen, det köper jag, men finns det inte tillfällen då du kommer på att det vore kul att höra Parsifal, t.ex.?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-02 12:39

IngOehman skrev:Genren är nästan alltid en av de minst intressanta egenskaperna hos musik.

Håller med.

Men (finns alltid ett sådant, eller hur?) ibland vill man lyssna på en viss sorts musik vid ett givet tillfälle. Har man typ 20 fonogram hittar man snabbt & lätt men vid typ 10 tusen fonogram blir det snabbt svårare, i alla fall om man vill lyssna på något "nytt", dvs något man har men inte lyssnat på sedan länge.

Som jag skrev tidigare, taggar man musik på hårddisk på ett korrekt sätt kan man leta fram vad som helst. Det är svårare med fysiska objekt, ja om man inte köper flera av varje förstås och sorterar in på flera ställen :-)

Rent generellt vill jag påstå att gränssnitten ännu är lite outvecklade. Med fonogram i en hylla (cd eller vinyl) så har man inte bara en förutbestämd sortering/indelning, man har även en visuell hågkomst av färg/form av fonogrammet och troligen en även en hågkomst av dess fysiska placering. Just denna hjälp finns det ju ingenting av när man bläddrar på en hårddisk. Samtidigt är det ju oändligt enklare/snabbare att söka på en hårddisk under förutsättning att man vet vad man letar efter. Att leta efter "den där vita ryggen med de stora röda bokstäverna" gör man dock knappast på hårddisken :-)

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-02 12:43

Bill50x skrev:Med fonogram i en hylla (cd eller vinyl) så har man inte bara en förutbestämd sortering/indelning, man har även en visuell hågkomst av färg/form av fonogrammet och troligen en även en hågkomst av dess fysiska placering. Just denna hjälp finns det ju ingenting av när man bläddrar på en hårddisk. Samtidigt är det ju oändligt enklare/snabbare att söka på en hårddisk under förutsättning att man vet vad man letar efter. Att leta efter "den där vita ryggen med de stora röda bokstäverna" gör man dock knappast på hårddisken :-)

Ja, varför kan man inte göra det? Jag tycker att det är svårt, t.o.m. i skivhyllan, så jag har fotograferat mina omslga, ca 20 och 20 och skrivit ut. På så sätt kan jag enkelt bläddra bland mina skivor och med hjälp av omslagen bli inspirerad. Det vore väl trivialt att göra lika med de elektroniska skivorna?
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Musikstugan