Moderator: Redaktörer
carpelux skrev:Vill du utforska den svårgenomträngliga snårskog som genres är så rekommenderar jag att du tittar på allmusic.com. Starta Här och sen kan du sitta hur länge som helst och fördjupa dig
PerStromgren skrev:Jag delar in mina skivor enligt följande:
- Jazz. Typiska exempel Gil Evans, Tolvan, Oscar Peterson.
- Pop och rock. Steely Dan, Kraftwerk, Beatles.
- Kammarmusik. Stråkkvatetter av alla möjliga kompositörer, sonater, sviter.
- Opera. Puccini, Wagner, etc.
- Orketester. Symfonier och konseter av Bartok, Beethoven och Stravinsky.
Denna indelning är ju tämligen godtycklig. Det är heller inte helt viktig hur man delar in musiken.
Det som fått mig att fundera på saken är genrebetckningarna på Spotify, som jag är obekant med i många fall. Vad är "house" och vad skiljer det från annat, t.ex? Är "dansband" och "c&w" samma sak? Varför eller varför inte?
petersteindl skrev:Orketester? Är det så jobbigt att lyssna på symfonier så du måste testa om du orkar? Konseter kanske kan vara jobbigt, jag vet inte![]()
Dags för morgonkaffet kanske?![]()
Förresten, glömde du inte operettavdelningenKan vara bra att ha, även fast den kanske står tom.
PerStromgren skrev: ...
Har du haft några uppenbart svåra fall när det kommer till genrevalet för en skiva?
Svante skrev:Trådämnet illustrerar vad som händer när en kontinuerlig verklighet möter kategorisk perception.
Svante skrev:Trådämnet illustrerar vad som händer när en kontinuerlig verklighet möter kategorisk perception.
PerStromgren skrev:Svante skrev:Trådämnet illustrerar vad som händer när en kontinuerlig verklighet möter kategorisk perception.
Dvs, ingenting?
Almen skrev:Genrer är till för skivbolagsdirektörer och musikjournalister.
Bill50x skrev:Detta är ett klassiskt (!) problem. Hur man än skapar genrer så finns det gränsöverskridande musik som ändå faller mellan stolarna. Jag försökte ett tag dela in min musik i olika grupper men det faller på (enligt mitt sätt sätt att se på saken) att olika genrer tom kan finnas på samma fonogram. Ett problem som iofs försvinner om man lagrar all musik på hårddisk och tom kan tagga som man önskar på varje spår.
Själv har jag gjort den enkelt för mig (och stöter ändå på problem...) genom att dela upp i klassiskt (som är en mindre del) och - resten. Jag pratar nu om vinyler, mina CD´s ligger i pappkassar i källaren eftersom de är rippade till hårddisk).
Jag måste dock erkänna att jag har en avdelning för 12" maxisinglar och en annan för mina 10" skivor. Fan (ursäkta svordomen), jag har en avdelning till, nämligen samlingsskivor.
Ett (bra?) exempel är, hur sorterar man Björk? Hennes skiva Gling-Gló är ju ren jazz, men det kan man knappast kalla de övriga för. Jag vill gärna ha en artists alla skivor på ett ställe, hur gör man då?
Ibland funderar jag på om skivorna ska sorteras efter datumordning, dvs senast spelade står först. Så vill man spela något man inte spelat på länge - då kollar man längst bak. Men det ger ju rätt dålig åtkomst om man är ute efter en speciell skiva
/ B
n3mmr skrev:Då har du en extra kategori för den artisten, och sorterar in alltihop där också.
(Du läste alltså inte mitt inlägg???)
Vee-Eight skrev:Almen skrev:Genrer är till för skivbolagsdirektörer och musikjournalister.
Mnjae och nej. Mitt ena band har nästintill skrivet i sin författning att det är genremässigt obundet och skall och bör inte tillskrivas en genre. Men vid ett rep så lyssnade vi till det som gemensamt kallas krautrock, och kände igen väldigt mkt synonymt med det vi gjort. Genrer kan givetvis användas väldigt svepande, onyanserat och onödigt generaliserande. Men också, om man anstränger sig, så underlättar det en diskussion om musik.
IngOehman skrev:Vee-Eight skrev:Almen skrev:Genrer är till för skivbolagsdirektörer och musikjournalister.
Mnjae och nej. Mitt ena band har nästintill skrivet i sin författning att det är genremässigt obundet och skall och bör inte tillskrivas en genre. Men vid ett rep så lyssnade vi till det som gemensamt kallas krautrock, och kände igen väldigt mkt synonymt med det vi gjort. Genrer kan givetvis användas väldigt svepande, onyanserat och onödigt generaliserande. Men också, om man anstränger sig, så underlättar det en diskussion om musik.
Tycker nästan tvärtom.
Genren är nästan alltid en av de minst intressanta egenskaperna hos musik.
Vh, iö
Almen skrev:Genrer är till för skivbolagsdirektörer och musikjournalister.
IngOehman skrev:Almen skrev:Genrer är till för skivbolagsdirektörer och musikjournalister.
Håller med.
Den enda uppdelning med anknytning ditåt som jag kan vilja göra är mellan
musik, ljudkonst och dansband. Den senare behöver inte hylla dock. Bara ett
eget namn så den inte förväxlas med musik eller ljudkonst.
IngOehman skrev:Genren är nästan alltid en av de minst intressanta egenskaperna hos musik.
Bill50x skrev:Med fonogram i en hylla (cd eller vinyl) så har man inte bara en förutbestämd sortering/indelning, man har även en visuell hågkomst av färg/form av fonogrammet och troligen en även en hågkomst av dess fysiska placering. Just denna hjälp finns det ju ingenting av när man bläddrar på en hårddisk. Samtidigt är det ju oändligt enklare/snabbare att söka på en hårddisk under förutsättning att man vet vad man letar efter. Att leta efter "den där vita ryggen med de stora röda bokstäverna" gör man dock knappast på hårddisken
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster