Senaste konserten

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Senaste konserten

Inläggav dawelito » 2016-05-05 10:23

Valborg :)
Bilagor
FB_IMG_1462432884515.jpg
FB_IMG_1462432884515.jpg (88.06 KiB) Visad 10362 gånger
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Senaste konserten

Inläggav Stranne » 2016-05-07 17:25

Samir och Victor på Sportshopen Grebbestad.
Fantastiskt på så många plan. Låtskatten, mellansnacken, tatueringarna...

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2016-05-12 11:29

Iggy Pop / Josh Homme på Heinieken Music Hall i Amsterdam. Skitbra. Grymt bra ljud!

:)


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2043
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Senaste konserten

Inläggav 30Hzbone » 2016-05-13 17:31

Här var jag för en dryg vecka sedan.
http://www.gso.se/program/konserter/varkonsert/2016-05-04-19:30/

En sjuttioårspresent från dottern som är bosatt i Göteborg.

En underbar konsert i en sal med fin akustik.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Senaste konserten

Inläggav data_foggen » 2016-05-15 22:57

Cult of Luna. Så otroligt bra. Bilden tagen när Finland spelades.
Bilagor
20160515_222308.jpg
20160515_222308.jpg (101.87 KiB) Visad 10264 gånger
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Senaste konserten

Inläggav Bill50x » 2016-05-15 23:01

30Hzbone skrev:Här var jag för en dryg vecka sedan.
http://www.gso.se/program/konserter/varkonsert/2016-05-04-19:30/

En sjuttioårspresent från dottern som är bosatt i Göteborg.

En underbar konsert i en sal med fin akustik.

Framförallt har du en underbar dotter :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2043
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Senaste konserten

Inläggav 30Hzbone » 2016-05-16 12:31

Bill50x skrev:
30Hzbone skrev:Här var jag för en dryg vecka sedan.
http://www.gso.se/program/konserter/varkonsert/2016-05-04-19:30/

En sjuttioårspresent från dottern som är bosatt i Göteborg.

En underbar konsert i en sal med fin akustik.

Framförallt har du en underbar dotter :-)

/ B

Jo, hon är fin.
Mina båda pågar, som också är härliga, uppvaktar gärna med sådant som tillgodoser mina lekamliga behov så det råder en bra balans.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Senaste konserten

Inläggav E » 2016-05-29 00:34

Sjostakovitj - Violinkonsert nr 1 (solist Viktoria Mullova)
(Som extranummer spelade Mullova något ur en Bach-sonat.)
Rachmaninov – Symfoni nr 2 (lång version)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Senaste konserten

Inläggav E » 2016-05-29 00:39

Annbjørg Lien, hardingfela
Roger Tallroth, 12-strängade gitarrer

Helt akustiskt! :D

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Chaconne
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2016-02-02

Re: Senaste konserten

Inläggav Chaconne » 2016-05-29 07:43

Janine Jansen och Matthias Goerne på Berwaldhallen i går.

Mvh

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2016-05-29 13:01

Tuxedomoon på Tellus i Stockholm. Giget flyttades från Göte Lejon till denna kulturföreningsbiograf som rymmer ca 100 sittplatsen. Intim spelning, minst sagt. Jag satt på tredje raden och upplevde en mycket bra spelning av ett band som såg rätt slitna ut. What Use var något yvig tyvärr, men i övrigt duggade pärlorna tätt. Hela Half Mute spelades igenom, med påfyllning från senare - men ändå tidiga - skivor.

Mr. Pete Principle:
Bild


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Senaste konserten

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-06-05 02:36

Ramlade över ett par biljetter till Håkan kråkan som ikväll slog publikrekordet på Ullevi.

Ljudteknikern fick väl sparken nån halvtimme in på konserten, och sedan kunde man höra något. Innan det började sa jag till polaren att det enda vi kunde förvänta oss var väl att han inte skulle hålla igång så länge. Det var fel. Efter tre timmar avslutades allt med ett fyrverkeri över Ullevi och folk började ge sig av. Då greppade Håkan mikrofonen och höll ett tal till publiken innan han drog en sista sång.

Man kan tycka vad man vill om den här killen, men han lyckas få med sig publiken. Och publiken vågar sjunga. Det är som ett samspel som bara växer och växer. Ju mer publiken ger, ju mer får dom. Och nu var det över 70000 personer som gav. Det gav resultat. Jag hade sittplats, men något sådant fanns inte. Alla står och sjunger med och jag bara ler åt grabben från Frölunda på scenen som under uppväxten förföljde flickorna hem på avstånd efter skolan och drömde om dem. Nu är det dom som drömmer om honom.

Hatten av. Bara en sån sak som att ha Sven-Bertil Taube och Miriam Bryant som gästartister. Sven-Bertil Taube! Det är coolt på något vis. Han har sålt ut Ullevi två dagar i rad.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Senaste konserten

Inläggav HenrikTornquist » 2016-06-13 20:28

Sweden Rock Festival. Jag verkar har rört upp oerhörda känslostormar när jag inte tycker att Queen + Adam Lambert är guds gåva till folket. Queen är för mig ett band som borde upphört när Freddie gick bort. Adam Lambert påminde mest om Conchita Wurst, och hen gör sig inte så bra som vokalist med Queens repertoar.
Konserten i sig var väl "trevlig". Bra ljud, bra show, gott humör på artisterna och en lång rad hits. Däremot har jag svårt för både Brians och Rogers sätt att sjunga. Jag tycker de är rent av dåliga på det. Mycket trumspel och gitarrspel var det, och kanske de känner att de kan bre på mera nu.
Bättre var Slough Feg, pang på rödbetan-rock i ett mycket högt tempo.
Killing Albatross var fantastiska, ett band jag aldrig tidigare hört.
Warner Drive öste på bra, liksom The Temperance Movement.
The Struts var också fantastiskt bra.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2016-06-15 18:16

Haken på Bryggarhuset i Stockholm igår kväll. Jävligt bra, bandet utvecklas på ett fint sätt vad det gäller liveframförande. :)

Lite oväntat var det två oannonserade förband med skiftande men hygglig kvalitet. Det gjorde att det blev en lång kväll.

Mycket positivt var att man hade den två år gamla EP:n till salu, den har varit mycket svårfångad tidigare.


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Senaste konserten

Inläggav HenrikTornquist » 2016-06-15 20:51

Dartman skrev:Haken på Bryggarhuset i Stockholm igår kväll. Jävligt bra, bandet utvecklas på ett fint sätt vad det gäller liveframförande. :)

Lite oväntat var det två oannonserade förband med skiftande men hygglig kvalitet. Det gjorde att det blev en lång kväll.

Mycket positivt var att man hade den två år gamla EP:n till salu, den har varit mycket svårfångad tidigare.


/Jonas

Man råkade inte sälja Aquarius också?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2016-06-15 21:21

HenrikTornquist skrev:
Dartman skrev:Haken på Bryggarhuset i Stockholm igår kväll. Jävligt bra, bandet utvecklas på ett fint sätt vad det gäller liveframförande. :)

Lite oväntat var det två oannonserade förband med skiftande men hygglig kvalitet. Det gjorde att det blev en lång kväll.

Mycket positivt var att man hade den två år gamla EP:n till salu, den har varit mycket svårfångad tidigare.


/Jonas

Man råkade inte sälja Aquarius också?


Det tänkte jag inte på. :oops:

Men jag kan tänka mig att om den finns i nypress har de den med. Ska du kika i Köpenhamn?


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Senaste konserten

Inläggav mrGaskill » 2016-06-16 14:07

Dartman jag var också där. Var stod/satt du? Jag satt uppe nära baren under de båda gubbenilådanförbanden som bara dök upp från ingenstans. :-) De var väl okej. Inget märkvärdigt så. Men lite uppfriskande att se första djentprogdeathlightmetalrocknrollbandet som hette Arkentype. Trummisen såg efter deras gig att jag tittade på Portugal - Island på min iPhone mellan Arkentype och Rendezvous Point och frågade hur det gick i matchen. :-) Backstage var väl där uppe på etagevåningen? Rendevouz point var väl okej. Det stack inte ut så mycket vad gäller låtmaterial för varken Arkentype eller Rendezvous Point.

Men Haken var ju jä....ttebra! (Då stod jag nere vid baren där det stod ett hoppande fan under några låtar. Han verkade lite ...... glad.. nej, hög? :D )
De lirade tight och var väldigt duktiga. Bra låtar och lagom högt. Lagom scenshow också som bestod i sångarens blinkande "neon"-glasögon som han tog på sig till låten "1985". :-) Det var avspänt och de såg ut att ha kul på scenen. De lirade, publiken blev glad och då blev grabbarna i bandet glada kändes det som.
Ölkontot blev väldigt nedtyngt. Men det var det värt. :-)

Se Haken om ni har chansen! Passa på när de är små, oupptäckta och är ett vanligt, men väldigt bra band som spelar på små och intima ställen.
Tjofaderittan.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Senaste konserten

Inläggav HenrikTornquist » 2016-06-16 16:06

Dartman skrev:
HenrikTornquist skrev:
Dartman skrev:Haken på Bryggarhuset i Stockholm igår kväll. Jävligt bra, bandet utvecklas på ett fint sätt vad det gäller liveframförande. :)

Lite oväntat var det två oannonserade förband med skiftande men hygglig kvalitet. Det gjorde att det blev en lång kväll.

Mycket positivt var att man hade den två år gamla EP:n till salu, den har varit mycket svårfångad tidigare.


/Jonas

Man råkade inte sälja Aquarius också?


Det tänkte jag inte på. :oops:

Men jag kan tänka mig att om den finns i nypress har de den med. Ska du kika i Köpenhamn?


/Jonas

Tanken var att jag skulle ner och se dem, men SRF medförde en saftig förkylning som inte riktigt släpper. Det blir dessvärre till att stanna hemma den här gången. Kul att dom var bra, och nej, det finns ingen nypress. 2 st på discogs för för mycket pengar.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2016-06-16 17:50

HenrikTornquist skrev:Tanken var att jag skulle ner och se dem, men SRF medförde en saftig förkylning som inte riktigt släpper. Det blir dessvärre till att stanna hemma den här gången. Kul att dom var bra, och nej, det finns ingen nypress. 2 st på discogs för för mycket pengar.


Jag skickar dig gärna en bränd platta, men du vill kanske äga den riktiga? Trist med förkylningen.


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2016-06-16 17:56

mrGaskill skrev:Dartman jag var också där. Var stod/satt du? Jag satt uppe nära baren under de båda gubbenilådanförbanden som bara dök upp från ingenstans. :-) De var väl okej. Inget märkvärdigt så. Men lite uppfriskande att se första djentprogdeathlightmetalrocknrollbandet som hette Arkentype. Trummisen såg efter deras gig att jag tittade på Portugal - Island på min iPhone mellan Arkentype och Rendezvous Point och frågade hur det gick i matchen. :-) Backstage var väl där uppe på etagevåningen? Rendevouz point var väl okej. Det stack inte ut så mycket vad gäller låtmaterial för varken Arkentype eller Rendezvous Point.

Men Haken var ju jä....ttebra! (Då stod jag nere vid baren där det stod ett hoppande fan under några låtar. Han verkade lite ...... glad.. nej, hög? :D )
De lirade tight och var väldigt duktiga. Bra låtar och lagom högt. Lagom scenshow också som bestod i sångarens blinkande "neon"-glasögon som han tog på sig till låten "1985". :-) Det var avspänt och de såg ut att ha kul på scenen. De lirade, publiken blev glad och då blev grabbarna i bandet glada kändes det som.
Ölkontot blev väldigt nedtyngt. Men det var det värt. :-)

Se Haken om ni har chansen! Passa på när de är små, oupptäckta och är ett vanligt, men väldigt bra band som spelar på små och intima ställen.
Tjofaderittan.


Bra skrivet! :)

Jag var där tillsammans med en kompis jag träffade för första gången på tolv år, för andra på 25. Vi började med middag på Café Facile (bra ställe, rekommenderas) och tog honom sedan långt utanför hans komfortzon (som är P2 och Beatles). :) Vi stod vid ett barbord något till höger om mitten. Två prydliga medelålders män i skjorta och jeans, jag med en kavaj på armen. En gråhårig (min kompis) och en tunnhårig (jag).


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Senaste konserten

Inläggav mrGaskill » 2016-06-16 21:34

Aha. Jag stod som sagt nere vid väggen till höger i lokalen med en kollega som drog med mig dit efter jobbet. :-) Man har ju långt hår och skägg. Jag måste ha sett rätt unik ut med en olivfärgad t-shirt. :-) Alla andra hade antingen skjorta, kavaj eller Haken-tshirt såg det ut som.

Jag köpte ju öl och så skulle man mata in beloppet igen innan koden på deras läsare. Jag försökte ju mata in 130,00 och gjorde det fast det hade räckt med 130 bara. Så jag blev lite kallsvettig att jag matat in 13000:- . Så törstig var jag inte så det skulle vara sådan dricks. 8)

Nåja du/ni stod nog rätt nära. Jag måste ha sett er utan att veta om det. Det var ju mest medelålders män där såg det ut som.

Haken måste man se igen i alla fall. :-) Bra gäng!
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Senaste konserten

Inläggav HenrikTornquist » 2016-06-16 23:42

Dartman skrev:
HenrikTornquist skrev:Tanken var att jag skulle ner och se dem, men SRF medförde en saftig förkylning som inte riktigt släpper. Det blir dessvärre till att stanna hemma den här gången. Kul att dom var bra, och nej, det finns ingen nypress. 2 st på discogs för för mycket pengar.


Jag skickar dig gärna en bränd platta, men du vill kanske äga den riktiga? Trist med förkylningen.


/Jonas

Du har pm!
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Senaste konserten

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-06-25 21:06

Bruce Springsteen, pågående
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2011-08-19
Ort: Ljusdal

Re: Senaste konserten

Inläggav Lofi-Rabiat » 2016-07-04 13:42

Status Quo på Furuviksparken 2 Juli 2016.

Går inte ofta på konsert och upplevelsen varade ungefär 90 minuter.
Efter flera timmar på benen innan så brände och värkte fötterna, lämnade därför redan efter en timma, inget jag grät över då ljudstyrkan räckte för att höra klart konserten från villavagnen inklusive trumsolot.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Senaste konserten

Inläggav HenrikTornquist » 2016-07-21 06:22

Rossini - Askungen. Skånska Operans föreställning på Borgeby slott. Mycket bra, bättre än de har varit på länge.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Senaste konserten

Inläggav Tarzan » 2016-07-25 17:14

Det blev en riktigt konserthelg, på fredagen Looptroop -1 (eller Promoe +1?) + band på Majas i Varberg och på lördagen Bruce Springsteen på Ullevi. Looptropp var ju lite intimare om man säger så, med bara kanske 200 i publiken. Bruce var mer sextioplusparty. Det kanske var en större upplevelse för dem vars uppväxt definierades av River-skivan? Men visst var bandet samspelt och visste vad de höll på med, men något annat hade man ju inte kunnat vänta sig. Ljudet då, det är ju trots allt det viktigaste... Körsången tyckte jag låg lite för högt, annars var det helt ok, förutom något sorts eko i basen från läktaren mittemot. Det var också imponerande att de kunde hålla på nästan helt utan paus i så lång tid.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Senaste konserten

Inläggav Stranne » 2016-07-30 02:27

Idag har jag sett allt som Sthlm Music and Arts hade att erbjuda, typ. Missade dock Lauren Hill då vi var rätt trötts på slutet frun och jag. Missade tyvärr även Loney Dear på Trädgårdsscenen. Bäst idag var Patti Smith. Även Michael Kiwanuka och Titiyo var bra. Och Rufus Wainwright och Erik Lundin...
Bra käk, trevligt folk och bra väder gör att jag är sugen på fortsättningen imorrn. För er som ska dit rekommenderar jag att ni försöker se Vasas Flora och Fauna på stora scen kl 12:50. Ett av mina favoritband trots liten katalog. Jag kar kört deras debutalbum en jävla massa varv -riktigt bra musik på finlandssvenska.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Senaste konserten

Inläggav Perfector » 2016-07-30 09:18

Benny Anderssons orkester i Trosa igår mellan 20 och 23
massor med folk (inga bilder) och gratis plats för mig på min altan med kaffe.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Senaste konserten

Inläggav Stranne » 2016-07-30 23:29

Hopp.
Idag blev det Vasas Flora och Fauna, Ane Brun, Anna von Hausswolf, Mogwai. Alla dessa såg vi från början till slut. Vi lyssnade till Thomas Andersson Wij och Dungen på håll.
Toppendag!

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Senaste konserten

Inläggav jogge » 2016-07-31 00:47

Stranne skrev:Hopp.
Idag blev det Vasas Flora och Fauna, Ane Brun, Anna von Hausswolf, Mogwai. Alla dessa såg vi från början till slut. Vi lyssnade till Thomas Andersson Wij och Dungen på håll.
Toppendag!


Anna von Hausswolf och Mogwai hade jag velat sett! ☺

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster