Senaste konserten

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Senaste konserten

Inläggav jockewe » 2017-10-28 00:49

Laila skrev:Vesste inte vicken violinstämma som du spelte*, men fy för tusan va bra ni va, dä rann faktister ena små tårar, då å då . . . typ. :oops: :D

*Vicken varä . . . ?
Bilagor
Skärmavbild 2017-10-28 kl. 00.41.17.jpg
Jag är skicklig på att vara på flera olika ställen på olika konserter...
Skärmavbild 2017-10-28 kl. 00.41.17.jpg (187.89 KiB) Visad 11546 gånger
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Senaste konserten

Inläggav Laila » 2017-10-28 01:51

Ha ha, då sa vi nog hej, så mycket som jag applåderade* . . . kul, nästa gång så vinkar jag. 8)
*Mina händer har inte riktigt hämtat sig än . . . men tids nog så . . . typ. :D
PS Jäligt bra framförande av ena fantastiska bra verk . . . + den finska violinisten var inte helt fel . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Senaste konserten

Inläggav Max_Headroom » 2017-11-27 00:02

P-floyd, globen 24e november 2017
Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Senaste konserten

Inläggav shaft » 2017-11-27 10:53

Också P-Floyd - riktigt fin konsert!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Senaste konserten

Inläggav Morello » 2017-11-27 13:44

Diana Krall på cirkus för några veckor sedan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2017-12-07 00:57

Danko Jones på Backstage i Linköping. Gossarna levererade som vanligt. Kul mellansnack med glimten i ögat, ruggigt tajt band spelande gladpunk/hardcore. Jag och kompisen var dock där för förbandet Skraeckoedlan. De var en smula otajta någon gång, och sången lämnade ibland en del att önska - men som helhet var de mycket bra. Jag rekommenderar att se dem om möjligheten finns då det går rykten om osämja inom bandet...


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Senaste konserten

Inläggav jogge » 2017-12-07 20:08

Dartman skrev:Danko Jones på Backstage i Linköping. Gossarna levererade som vanligt. Kul mellansnack med glimten i ögat, ruggigt tajt band spelande gladpunk/hardcore. Jag och kompisen var dock där för förbandet Skraeckoedlan. De var en smula otajta någon gång, och sången lämnade ibland en del att önska - men som helhet var de mycket bra. Jag rekommenderar att se dem om möjligheten finns då det går rykten om osämja inom bandet...


/Jonas


Ja, Skraeckoedlan vill jag också se. Väl värda att upptäcka - stoner på svenska. Får hoppas att de inte lägger ned verksamheten...

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Senaste konserten

Inläggav Zeeall » 2017-12-08 09:48

jogge skrev:
Dartman skrev:Danko Jones på Backstage i Linköping. Gossarna levererade som vanligt. Kul mellansnack med glimten i ögat, ruggigt tajt band spelande gladpunk/hardcore. Jag och kompisen var dock där för förbandet Skraeckoedlan. De var en smula otajta någon gång, och sången lämnade ibland en del att önska - men som helhet var de mycket bra. Jag rekommenderar att se dem om möjligheten finns då det går rykten om osämja inom bandet...


/Jonas


Ja, Skraeckoedlan vill jag också se. Väl värda att upptäcka - stoner på svenska. Får hoppas att de inte lägger ned verksamheten...


Skraeckoedlan jobbar ju på sitt tredje album så dom lär inte lägga ned snart (hoppas jag).
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Senaste konserten

Inläggav jogge » 2017-12-08 17:43

Zeeall skrev:
jogge skrev:
Dartman skrev:Danko Jones på Backstage i Linköping. Gossarna levererade som vanligt. Kul mellansnack med glimten i ögat, ruggigt tajt band spelande gladpunk/hardcore. Jag och kompisen var dock där för förbandet Skraeckoedlan. De var en smula otajta någon gång, och sången lämnade ibland en del att önska - men som helhet var de mycket bra. Jag rekommenderar att se dem om möjligheten finns då det går rykten om osämja inom bandet...


/Jonas


Ja, Skraeckoedlan vill jag också se. Väl värda att upptäcka - stoner på svenska. Får hoppas att de inte lägger ned verksamheten...


Skraeckoedlan jobbar ju på sitt tredje album så dom lär inte lägga ned snart (hoppas jag).


Det låter lovande :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Senaste konserten

Inläggav jogge » 2017-12-24 21:18

Solstafir på Debaser Strand.
Första förbandet, Arstidir, hann jag tyvärr inte med att se så mycket. Det lät som suggestiv folkmusik. Lite arg på mig själv att jag bommade. :|
Det andra förbandet, Myrkur, blandade kulningssång och black metal. Kul mix, men nog var det bättre när sångerskan skrek ändå.
Solstafir gjorde en sagolik spelning. Blandade post-rock, black metal och folk. Kompetent genomfört. Alla hade en grym scennärvaro och var mycket samspelta och proffsiga. Något jag mer och mer gillar med gruppen är att sångaren Aðalbjörn Tryggvason sjunger exakt på gränsen vad han klarar. Sådan smärta! Att han sedan pekade igenkännande på mig från scenen och spatserade ut några meter för att skaka hand mitt i en låt och säga hej, gjorde mig lite starstruck :mrgreen:

Bifogar en video från konserten "Bláfjall" eller "Black Mountain" på engelska. Du kanske inte delar min musiksmak, men hans påannonsering av låten rör oss alla.


Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2018-02-28 21:37

Steven Wilson - Cirkus i Sthlm

Tyvärr lite för hög volym (första gången jag upplevt det med SW) men makalöst bra konsert. Det är tydligt hur starkt mycket av det äldre materialet är jämfört med en del av det nyare. Trevligt mellansnack där b la "Nowadays people refer to Justin Beiber and Miles Cyrus as pop. It's not pop, It's shit." kunde märkas.

Mysigt också när jag och Jansson under första pausen fick kontakt och upptäckte att vi satt på femte raden på läktaren, i mitten - men på var sin sida om mittingången. Gissa var mixerbordet var, och var man ser bäst? :)


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Plymotonic
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-03-09
Ort: the Distillery

Re: Senaste konserten

Inläggav Plymotonic » 2018-03-01 16:51

Japp - Wilson var mycket bra, om än lite hög volym som sagt.

4:e raden på läktaren, något åt vänster :D
Carlsson Proselyte | Står nöjdare med en Mezcatonic

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Senaste konserten

Inläggav jogge » 2018-03-01 20:16

Värsta firmafesten på Wilson verkar det som :D

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Senaste konserten

Inläggav Jansson » 2018-03-02 13:20



Steven Wilson i konsertmiljö gör mig aldrig besviken!
Han och hans kompositioner samt hans medmusikanter är makalösa. Dessutom håller alltid hans konserter bästa möjliga ljudkvalitet för vad lokalen bjuder.
Ljudnivån tyckte jag ställvis var lite väl stark men det distade inte där jag satt. Upptäckte db-metern från mixerbordet först vid extranumren och då stod den max på 102 db.

@Jonas
Fasen. Jag hade glömt att du oxå skulle gå. Verkligen ledsen för det! Fast vi hade inte hunnit ses innan konserten i alla fall. Kom direkt från kliniken, var tvungen att stå över.
Lång konsert (2,5h) så sen var det direkt i bingen. Tidig morgon.
Men vi kommer ses nästa gång.

Steven Wilson har själv lagt upp detta klipp:



Ni kan strömma båda dessa klipp i sterion. De håller juste ljudkvalitet.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Senaste konserten

Inläggav darkg » 2018-03-02 14:39

The raven that refused to sing live... (but released several studio albums) :roll:

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2018-03-03 12:57

Gary Numan på Södra Teatern. Härligt att se gamla industrisyntfarbrorn i god form. Musikaliskt en fyra men dras ned till en trea i totalupplevelse på grund av den usla ljussättningen. Egentligen väldigt fina och genomtänkta ljuseffekter, men ljusläggaren borde lära sig att less is more. Nu var det som att titta in i ett flerfärgat stroboskop i nittio minuter.

Eller också är jag för gammal.


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2018-03-03 12:59

Jansson skrev:@Jonas
Fasen. Jag hade glömt att du oxå skulle gå. Verkligen ledsen för det! Fast vi hade inte hunnit ses innan konserten i alla fall. Kom direkt från kliniken, var tvungen att stå över.
Lång konsert (2,5h) så sen var det direkt i bingen. Tidig morgon.
Men vi kommer ses nästa gång.



Verkligen ingen fara min vän. Även jag hade en tidig morgon dagen efter, och dessutom 20 mil att köra i rätt risigt väglag innan jag kom i säng. Fler tillfällen kommer!

:)


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Senaste konserten

Inläggav AndersP » 2018-03-03 14:45

Gary Numan på Södra Teatern i går kväll.

Totalt sätt en en ganska ok upplevelse. Det spelades kanske lite starkt, men bra ljudmix generellt.
Tänkte försöka fotografera Gary under konsertens gång, men maken till svårfotograferad människa... Kompmusikerna såg man hur bra som helst. Får se om jag orkar lägga upp mina telefonbilder här senare.
Den "nya" musiken kan man säga vad man vill om, men den är tung och effektfull.
Personligen föredrar jag "maskinperipden" med Living Ornaments spelningarna som höjdpunkter och det gjorde väl dom flesta andra medelålders personer i publiken också. Vi var ju tonåringar när Living Ornaments skivorna kom.
Det gör lite ont att höra dom "upprockade" versionerna av den 40 år gamla musiken. Det känns så onödigt. Lite ironiskt att på Tuben se konsertklipp där han som gästartist framför några gamla låtar kompad av Trent Reznors Nine Inch Nails. Trent är en stor fan av Gary och NIN körde låtarna med en helt annan känsla för det gamla soundet. Jag såg en intervju med Gary där han ställde sig lite frågande till och överraskad av önskemålet om att spela dom gamla låtarna på detta mer orginaltrogna sätt; "det är inte så vi spelar nu", men det verkade ha gått upp en talgdank för honom. Inte omöjligt att han utreder saken. Han har alltid varit mån om sin publik.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Plymotonic
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-03-09
Ort: the Distillery

Re: Senaste konserten

Inläggav Plymotonic » 2018-03-04 12:28

Salieri vs Mozart på Folkoperan i fredags.

Loa Falkman är ju som alltid en skön dude :D

Fin sång - framför allt av Jesper Säll och Hillevi Martinpelto. Bra orkesterspel.

Lite spretig story dock, men på det hela taget en fin start på helgen.
Carlsson Proselyte | Står nöjdare med en Mezcatonic

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Senaste konserten

Inläggav kneten » 2018-03-04 14:56

Jag och hustrun såg den förra veckan och instämmer när det gäller sång- musikerinsatser och som du säger "Loa Falkman är ju som alltid en skön dude"

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2018-03-06 22:39

Cradle of Filth med förband Moonspell på Fryshuset i Sthlm.

Moonspell var en mycket trevlig bekantskap. Klockrent liveljud och death metal på portugisiska. Skitbra!

Cradle of Filth bjöd på en härligt teatralisk black/gothsmocka. Danni Filths röst har passerat bäst före-datum tyvärr, och ljudet som började riktigt bra höjdes och grötade ihop. Hur jävla svårt kan det vara att inte höja-höja-höja när man har en fin balans från starten?

All in all en smaskig konsertmåndag, väl värd 40 mil i bilen!


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2018-03-07 23:09

Moonspell:
Bild

CoF:
Bild
Bild


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Senaste konserten

Inläggav Max_Headroom » 2018-03-11 23:35

Laibach, i Drammen. Tyvärr fotoförbud, så jag var tvungen att ta bilder med telefonen.
Väldigt bra konsert.
WP_20180311_014s.jpg
WP_20180311_014s.jpg (490.29 KiB) Visad 8803 gånger
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Senaste konserten

Inläggav Nattlorden » 2018-03-23 21:29

paus mellan seten på Trummor och Orgel på Victoria i malmö. grymt skönt hittills
Bilagor
B2F9F214-7ADA-4440-9A8D-6CADDE6C78EB.jpeg
B2F9F214-7ADA-4440-9A8D-6CADDE6C78EB.jpeg (1.54 MiB) Visad 8711 gånger
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Senaste konserten

Inläggav darkg » 2018-04-06 23:03

Sällan jag kommer iväg, ikväll vart det Mikael Ramel som har den goda smaken att köra sin debutskiva Till Dej rakt igenom på sin turné. Fast som försats spelade Mikael och Mats lite för många nyare låtar. Fast annars hade det å andra sidan kanske blivit för kort. Troget skivan, med benäget svängrum för musikerna att breda ut sig (Kenny Håkansson, Mats Öberg) och med någon uppdatering (Nixon i Nå då så blev Trump). Trots vissa bekymmer med falsetten och vissa glömda rader håller sången. I den ganska måttligt stora publikhavet lyckades jag ropa in Apfigur som extranummer yay.

Dorian Sorriaux förbandade förtjänstfullt.

[Mikael såg liiite ut som Bill Nighy.]
Don’t just do something, sit there.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Senaste konserten

Inläggav jansch » 2018-04-07 20:18

Får man vara nostalgisk i denna tråd? ...Och konstatera att det bästa jag någonsin hört live var Queen på Scandinavium i Göteborg för 100:a år sedan.
Det näst bästa Led Zepperlin på Que Club i Göteborg för sådär 200 år sedan....
Och det 3:e bästa The Cream i Stockholm för 400 år sedan.... trots att Eric Clapton var påtänd som ett svin....

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2018-04-07 20:52

jansch skrev:Får man vara nostalgisk i denna tråd? ...Och konstatera att det bästa jag någonsin hört live var Queen på Scandinavium i Göteborg för 100:a år sedan.
Det näst bästa Led Zepperlin på Que Club i Göteborg för sådär 200 år sedan....
Och det 3:e bästa The Cream i Stockholm för 400 år sedan.... trots att Eric Clapton var påtänd som ett svin....


Klart man får. Men visst borde vi starta en egen tråd för det? Jag gör det!


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2018-06-02 23:19

The The på Münchenbryggeriet i Sthlm. Lysande konsert med fantastiskt bra ljud. Hoppas ni var där!


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Senaste konserten

Inläggav matssvensson » 2018-06-04 14:05

Dartman skrev:The The på Münchenbryggeriet i Sthlm. Lysande konsert med fantastiskt bra ljud. Hoppas ni var där!


//Jonas

Tumme upp. Riktigt bra :D.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Senaste konserten

Inläggav andershelin » 2018-07-16 22:58

Eminem på Friends...bra drag men ljudet är fortfarande dåligt i den där lokalen... :-(
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster