Senaste konserten

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Senaste konserten

Inläggav paa » 2022-07-11 20:29

Var och såg Kingen i ett fullsatt Hovra Bönhus igår. Kingen spelade keybord, munspel och även en låt på slide-guitar. Han hade otrolig energi och ett fantastiskt trevligt, intressant och bra mellansnack. Alla som var där hade en kul kväll.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Senaste konserten

Inläggav hifikg » 2022-07-11 21:50

hcl skrev:
hifikg skrev:Idag var det äntligen dags. Eric Bibb på scen i Stockholm. En upplevelse att få se en artist som varit med genom hela min hifi-intressetid. Opus 3 skivorna gick varma på mässorna när jag började kolla på prylar, för det var ju prylar som skapade Nirvana. Trodde vi då. Idag vet vi bättre och det räcker bra med att lyssna på "Needed Time" eller "My Fathers House" så reser sig håren både här o där o njutningen kommer som på beställning. Och just de låtarna rev han av och nämnde också att just Opus 3 o Jan Persson var anledningen till att han slog igenom. Efter att ha medverkat där kom det förfrågningar från hela världen och resten är, som man säger, historia.

Möjligen satt jag lite FÖR nära på rad 2, men ljudmässigt var det nästan lika bra som att lyssna hemmavid. Passade på att mäta lite o när han sjöng a capella kom han upp i 80 dB på lyssningsplats och när de drog på som mest, med hela bandet, touchade de 95 dB. Det ska jag prova nästa gång jag lyssnar. Tyvärr såldes inga skivor som jag inte redan har, så där blev det ingen utökning av samlingen.

Kommer du ihåg vad du mätte ljustrycket med?


Bättre sent än aldrig kanske. Jag mätte med min iPhone och appen Buller. Imorgon är Eric gästartist i Allsång på Skansen!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7129
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2022-07-22 14:02

Gojira på Globenannexet igår. Det var fruktansvärt bra! Grabbarna levererade oavbrutet konserten igenom.

Det var två förband, och det andra, Alien Weaponry, gav verkligen mersmak. De är från Nya Zeeland, och framför en del låtar på Maori. DEras spelning började med en Haka! Väl värt att kolla in, finns på Spottan.


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Senaste konserten

Inläggav jogge » 2022-07-22 20:15

Queen på Globen, eller Avicii arena heter det väl nu? Jag hade väldigt höga förväntningar och blev inte besviken. Detta är fullblodsproffs helt enkelt. Adam Lambert gjorde det mycket bra. Han försökte inte härma Mercury utan hyllade honom. Scen- och ljusshowen var outstanding. Men bäst av allt var när Brian May ensam ute på bryggan till publiken först pratar och sedan spelar Love of my life och '39. Så himla snäll och ödmjuk människa. Att han sedan gjorde en liten Rammstein och sköt några raketer med gitarren är bara så härligt. Tror att denna konsert hamnar på topp 5 av mina konsertupplevelser faktiskt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Senaste konserten

Inläggav Max_Headroom » 2022-07-31 13:49

Rammstein 30e juli.
Fett!

Bild

BIld från aftonbladet eftersom dom dök upp först vid en googling + att den antaligen ligger kvar i åratal.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Senaste konserten

Inläggav Max_Headroom » 2022-08-07 13:26

P-floyd, Dalhalla, 5e augusti. Video publicerad av någon för mig okänd snubbe:



Lustigt att det band i Sverige som har dom fetaste konserterna är ett cover-band...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Senaste konserten

Inläggav Kronkan » 2022-08-07 18:57

jogge skrev:Queen på Globen, eller Avicii arena heter det väl nu? Jag hade väldigt höga förväntningar och blev inte besviken. Detta är fullblodsproffs helt enkelt. Adam Lambert gjorde det mycket bra. Han försökte inte härma Mercury utan hyllade honom. Scen- och ljusshowen var outstanding. Men bäst av allt var när Brian May ensam ute på bryggan till publiken först pratar och sedan spelar Love of my life och '39. Så himla snäll och ödmjuk människa. Att han sedan gjorde en liten Rammstein och sköt några raketer med gitarren är bara så härligt. Tror att denna konsert hamnar på topp 5 av mina konsertupplevelser faktiskt.


Jag såg för några dagar detta avsnitt av Hitlåtens historia. Jag tyckte att detta avsnitt var synnerligen bra.


https://www.svtplay.se/video/17723387/h ... 17-jpmQ97M

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Senaste konserten

Inläggav hifikg » 2022-08-07 20:20

Ja jäklar vilken show... Rammstein då... o här stod jag o njöt av Lasse Winnerbäck häromkvällen. Utan tillstymmelse till fyrverkerier. Ljudet däremot var utsökt, bland det bästa PA-ljud jag hört.
Man fick inte ta med sig riktiga kameror, så jag tog bara en bild, för att minnas datumet liksom. 5 augusti 2022, Sundbyholm.
Bilagor
2755_w.jpg
2755_w.jpg (183.17 KiB) Visad 3959 gånger
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Senaste konserten

Inläggav Kermit116 » 2022-08-09 22:36

Toto på Grönan. Sannolikt är jag dåligt inlyssnad på deras musik men detta var något av det sämsta jag varit på. Lukather drog alldeles för många gitarrsolon och strax efter ett sex minuter långt och plågsamt trumsolo så gick Polaren Per o jag upp till Kryddhyllan för att få ngt att dricka istället och lösa några världsproblem. Medans vi var där spelades Rosanna o mot slutet Africa som vi hörde o såg från gångbron över dit, rätt ok.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Senaste konserten

Inläggav I-or » 2022-08-09 23:31

Ja, det var den svagaste Toto-konserten som jag har varit på, mest eftersom David Paich saknades och bara Steve Lukather och Joseph Williams från det gamla gardet var med. Inget fel på den allmänna inspirationen och den tekniska nivån var mycket hög, men när hela bandet två gånger lämnar scenen för långa och ganska märkliga solon av nyligen inhyrd hjälp (keyboards respektive trummor, förvisso mycket meriterade musiker - det var ju Toto, trots allt) blir man lite halvtrött. Låtlistan var bara hygglig och många av de bästa låtarna saknades. Lukather ville som vanligt leka gitarrgud (även om han faktiskt är oerhört skicklig och dessutom bara har blivit bättre med åren) och speciellt den med Toto-mått riktigt svaga låten Kingdom of Desire med evighetssolo blev väl mycket. Mest positivt var kanske den funkigaste versionen av Georgy Porgy någonsin, men paradnumret Africa blev som så många gånger tidigare inte riktigt hundraprocentig när David Paich inte sjunger.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kermit116
 
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Senaste konserten

Inläggav Kermit116 » 2022-08-09 23:49

I-or skrev:Ja, det var den svagaste Toto-konserten som jag har varit på, mest eftersom David Paich saknades och bara Steve Lukather och Joseph Williams från det gamla gardet var med. Inget fel på den allmänna inspirationen och den tekniska nivån var mycket hög, men när hela bandet två gånger lämnar scenen för långa och ganska märkliga solon av nyligen inhyrd hjälp (keyboards respektive trummor, förvisso mycket meriterade musiker - det var ju Toto, trots allt) blir man lite halvtrött. Låtlistan var bara hygglig och många av de bästa låtarna saknades. Lukather ville som vanligt leka gitarrgud (även om han faktiskt är oerhört skicklig och dessutom bara har blivit bättre med åren) och speciellt den med Toto-mått riktigt svaga låten Kingdom of Desire med evighetssolo blev väl mycket. Mest positivt var kanske den funkigaste versionen av Georgy Porgy någonsin, men paradnumret Africa blev som så många gånger tidigare inte riktigt hundraprocentig när David Paich inte sjunger.


Kan hålla med om Georgy Porgy (men har alltid gillat Luther Vandross cover bättre) o sen var det omedelbart efter trumsolot, strax innan vi gick o tog ett glas istället, en rätt funky låt som jag inte har koll på men som var bra. Var på Nile Rodgers början av sommaren så pengarna för sommarbiljetten var på intet sett bortkastade.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Senaste konserten

Inläggav I-or » 2022-08-10 00:03

Exakt, Nile Rodgers och Chic gjorde en otroligt bra spelning. Jag är ändå glad att Toto var där eftersom vi annars inte hade köpt Grönan Live-kortet och därför hade missat Nille.

Båda konserterna var ljudmässigt fullt godkända även om jag blir mycket irriterad på den överdrivna, överkomprimerade och ibland ganska svårt distorderade basen, vilket ger ett drön som gör det nära nog omöjligt att höra vad basisterna spelar.

Apropå Georgy Porgy, jag hoppas att ingen har missat den här cover-versionen i "100 % Toto Style" av ett ungerskt gäng som kallar sig Ace of Heart: https://www.youtube.com/watch?v=FgPkJMX7H38
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Senaste konserten

Inläggav hifikg » 2022-08-14 14:00

O så var det dags igen, konsert med Eric Bibb. Utomhus. Skön sommarkväll. Bra ljud. Entusiastiska musiker. Ulrika som gästartist på deras bröllopsdag. Vackert. När jag blundade trodde jag emellanåt att jag var hemma o lyssnade, så bra var det! De flesta hade dock valt Ulf Lundell den här kvällen, så vi var en relativt liten åhörarskara.
Bilagor
2791.jpg
2791.jpg (269.01 KiB) Visad 3831 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Senaste konserten

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-09-16 18:08

Premiär! Esbjörn Svensson! ”HOME.S”.

Konsert i multikanalljud. Börjar strax. Foto- och ljudinspelningsförbud. Skiva kommer senare. :wink:
//Johan Lindroos

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Senaste konserten

Inläggav nopalfda » 2022-09-20 11:01

Kurt Vile på ett fullsatt Plan B i Malmö i lördags. Nog bästa spelningen jag sett med honom. Länk till en kass mobilfilm.. https://youtu.be/nXQLWvhLGT0

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Senaste konserten

Inläggav Prozac » 2022-10-11 10:43

The Cure, Globen 2022-10-10.

Alla låtarna: 1. Alone 2. Pictures of you 3. A night like this 4. Charlotte sometimes 5. Lovesong 6. And nothing is forever 7. Burn 8. Fascination street 9. The hungry ghost 10. Push 11. A forest 12. Want 13. Shake dog shake 14. 39 15. From the edge of the deep green sea 16. Endsong Extranummer I: 17. Cold 18. A strange day 19. One hundred years Extranummer II: 20. Lullaby 21. The walk 22. Friday I’m in love 23. In between days 24. Close to me 25. Just like heaven 26. Primary 27. Boys don’t cry
Bilagor
Cure 221010.jpg
Cure 221010.jpg (117.12 KiB) Visad 3670 gånger
Ha en fortsatt trevlig dag.

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Senaste konserten

Inläggav nopalfda » 2022-10-14 07:55

The Cure i Scandinavium i Göteborg. Dom hade ändrat setlist ganska rejält.
1. Alone
2. Pictures of You
3. Burn
4. A Night Like This
5. And Nothing Is Forever
6. Lovesong
7. The Figurehead
8. A Strange Day
9. The Hanging Garden
10. Push
11. Play for Today
12. Want
13. Shake Dog Shake
14. Fascination Street
15. From the Edge of the Deep Green Sea
16. Endsong
17. If Only Tonight We Could Sleep
18. The Drowning Man
19. Charlotte Sometimes
20. A Forest
21. Lullaby
22. The Walk
23. Friday I'm in Love
24. Close to Me
25. In Between Days
26. Just Like Heaven
27. Boys Don't Cry

Robert Smith låter som han gjorde för 40 år sen. Imponerande.
Sen gör det mig förbannad det här med att ha ett inhägnat område framför scen med ännu dyrare biljettpriser vilket innebär att företag
köper biljetter för representation och det mest är välbärgad medelklass framför scen. De svartklädda tonåringarna med fantasifulla
hårfärger som dansade intill mig skulle ju givetvis varit framme vid scen istället.....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Senaste konserten

Inläggav Bill50x » 2022-10-14 23:54

Nina Persson, Martin Hederos och Nils Berg på Musikaliska Kvarteret (Stockholm)

Har lyssnat mycket på Nina i Cardigans och A Camp och tänkte att hennes svala röst/framtoning skulle passa ihop med lite jazz. Föreställningen heter just "Nina letar jazz". Någon sådan dök dock inte upp, utom i ett enda litet nummer. Nina är inte mycket till estradör heller och hela föreställningen, med två undantag, var bara en supertråkig föreställning. Redan efter första låten kände jag "hur ska jag stå ut denna kväll?"

En av årets absolut sämsta konserter, Nina förmedlade absolut ingenting. Hon sjunger rent och fint, har bra röst, missar inte en ton. Men missar totalt att förmedla någon som helst känsla i sångerna. Martin på piano (och fiol i ett nummer) levde sig in i musiken och stod för behållningen denna afton. Nils var duktig och fyllde på med blås och synth men ändå märkligt anonym.

Överraskningen var lokalen, lagom stor med bra akustik. Första gången jag var där, hoppas det blir fler.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Senaste konserten

Inläggav nopalfda » 2022-10-15 11:15

1000mods på The Abyss i Göteborg. Grekiskt stonerband. RIktigt bra faktiskt. Länk till kass mobilfilm https://youtu.be/IKMPt_x_g4Q

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Senaste konserten

Inläggav oa51 » 2022-10-23 18:10

Sitter i pausen i Engelbrektskyrkan efter ett underbart framförande av Monteverdis Mariavespers med Drottningholms Barockensemble och Engelbrekts kammarkör.
Skrivet 1610, spännande och omväxlande!
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Senaste konserten

Inläggav hifikg » 2022-10-23 18:56

Johan_Lindroos skrev:Premiär! Esbjörn Svensson! ”HOME.S”.

Konsert i multikanalljud. Börjar strax. Foto- och ljudinspelningsförbud. Skiva kommer senare. :wink:


Glad att jag missade det här inlägget, annars hade jag varit grön av avund. Nu är det bara tre, långa, veckor kvar till albumet kommer, så nu kan jag stå ut med att veta att du redan hört. Avis är jag ändå.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6692
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Senaste konserten

Inläggav ChristianAndersson » 2022-10-23 19:13

Reetamaria Rajala på Malmöfestivalen,
långt mellan konserterna de senaste åren.
Skivan Lyssna-Silence på hennes hemsida...

Nedan passar bättre för snabbt hörprov

Shatterer of words

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Senaste konserten

Inläggav pLudio » 2022-10-25 23:55

Elder, med basisten front and center. Jag undrar vilka fotriktiga skor han hade.

Fantastiskt bra.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7129
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2022-10-28 01:40

Porcupine Tree på Avicii Arena

Ett nästan tre timmar långt pärlband av bra låtar, och tänk att man kan få till så bra ljud i Globen!


//Jonas - mycket mycket nöjd
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Senaste konserten

Inläggav nopalfda » 2022-11-01 07:39

Wet Leg på Parkteatret i Oslo. https://youtu.be/2mM9ix5uDwQ

Roddare, förband (Coach Party) och Wet Leg var utspökade dagen till ära..
Dom verkade dessutom lite överförfriskade, vilket i viss mån gick ut över framförandet av låtarna.. men det var kul ändå.

Setlist:
1. Being in Love
2. Wet Dream
3. Convincing
4. Supermarket
5. Obvious
6. Oh No
7. I Want to Be Abducted (by a UFO)
8. It's a Shame
9. Ur Mum
10. Piece of Shit (Intro only. Song stopped by Rhian)
11. Too Late Now
12. Angelica
13. Chaise Longue

//Daniel

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Re: Senaste konserten

Inläggav mn12 » 2022-11-01 16:01

Jag var på Visfestivalen kompledigt – stödgala för Ögir i söndags på Scalateatern.

Det vara många artister så det blev bara 2-3 låtar per artist annars var det toppen.

Många gamla kungar och drottningar och många för mig nya förmågor.

Lars Demian & David Tallroth
Kajsa Grytt
Ellinor Brolin
Staffan Hellstrand
Stina Berge, Karin Renberg, Lotta Nilsson-Thessing & Amanda Fritzen
Ola Aurell
Finn Zetterholm
Jenny Almsenius
Dan Viktor
Johan Johansson
Frasse Haraldsen
Fredrik af Trampe
Loke Nyberg
Spritbaletten
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Senaste konserten

Inläggav nopalfda » 2022-11-07 19:57

Jason Isbell & The 400 Unit på Waterfront i Stockholm. Mycket bra. Orkade varken fota eller filma men jag fick iaf med mig setlisten.

24 Frames
It Gets Easier
Overseas
Dreamsicle
What've I Done to Help
Hope the High Road
Only Children
Alabama Pines
Elephant
Super 8
Honeysuckle Blue (Drivin’ n’ Cryin’ cover Sadler Waden på song)
Last of My Kind
Stockholm
Flying Over Water
Cover Me Up

Encore:
If We Were Vampires
Oh Well (Grym cover på Fleetwood Mac klassikern)

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Senaste konserten

Inläggav nopalfda » 2022-11-09 09:47

Jason Isbell & The 400 Unit (igen) i Oslo denna gång. Han hade ändrat en del i setlisten. Tyckte denna spelning var snäppet bättre än i Stockholm senast.
Detta trots att han (Isbell) hade nån halsinfektion och lite problem med de höga tonerna. Video https://youtu.be/8EOUE6OTUjE

Setlist

24 Frames
It Gets Easier
Something More Than Free
What've I Done to Help
Hope the High Road
Different Days
Overseas
Running With Our Eyes Closed
Flying Over Water
Stockholm
Alabama Pines
Elephant
Honeysuckle Blue (Drivin’ n’ Cryin’ cover Sadler Waden på sång)
Decoration Day (Drive By Truckers)
Cover Me Up

Encore:
If We Were Vampires
Children of Children

nopalfda
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2022-09-09
Ort: Göteborg

Re: Senaste konserten

Inläggav nopalfda » 2022-11-13 13:25

Yuri Gagarin på skeppet i Göteborg. Rymdrock på en väldigt trevlig venue (gamla sjömanskyrkan vid Stigberget) Känns lite som
skoldisko med alkoholrättigheter. :D
Bilagor
P_20221113_001539.jpg
P_20221113_001539.jpg (129.24 KiB) Visad 3225 gånger

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Re: Senaste konserten

Inläggav mn12 » 2022-11-15 17:03

Watchhouse (fd Mandolin Orange) på Brygghuset igår. Det var väldigt bra - jag hade fått för mig att dom var tokless på Mandolin Orange-låtarna men dom flesta låtarna var från Mandolin-tiden så jag var nöjd.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster