Senaste konserten

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2013-04-02 21:54

jockewe skrev:

Tänk att det GÅR att byta basist i ett sån't band ett år!!!

Pastorius ersätter Haslip som tar lite familjetid...


Ja och han/Felix gjorde det mycket bra. Han klarar gott att lira på egna meriter, han behöver inte spela på sin Far, fast det kanske sitter i generna, vad vet jag. :)

De hade dessutom en ersättare på saxofon. I och för sig har jag hört honom mycket i olika sammanhang. Men som han gjorde det.
Bob Franceschini är hans namn och vikarierar enbart. Det är väldigt bra gjort att hoppa in med en sådan grupp. De har hållit på sen 1981.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Inläggav Dartman » 2013-04-06 11:05

Bitch Boys / Alonzo fas 3 / Stiff Little Fingers på Debaser i Sthlm. Bitch Boys var som förväntat inte bra, Alonzo var riktigt bra, gjorde extranummer med Steppan sjungandes Polsk Schlager. Svängde fint. SLF levererade en mycket bra konsert i ett absolut fullpackat och skållhett Debaser. Yours truly hängde över kravallstaketet längst fram i mitten. Nu mår jag bra!


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Inläggav Dartman » 2013-04-09 22:58

Eddie Izzard på Konsert & Kongress i Linköping. Kul att se bara nyskrivet material. Satt på fjärde raden parkett i mitten tillsammans med dottern, vi kunde inte haft bättre platser!

Herr Izzard var mycket rolig!


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-04-11 01:16

Är nyss hemkommen från Magnus Öströms releasekonsert för den nya CD´n Searching for Jupiter. Det var ännu en musikalisk upplevelse av bästa sort (jag har tidigare skrivit om konserten vid Brunkebergstorg i somras) med en Magnus som närmast kan beskrivas som sprudlande bakom sina trummor. Lite mindre världsfrånvänd än sist och med mer publikkontakt, gladare, avslappnad och ja, sprudlande. Tillsammans med sitt band spelade de igenom hela den nya skivan och bjöd på Weight of Death som avslutning (före extranumren), på request från någon snubbe i baren :-)

Lyssnar just nu på skivan och det låter faktiskt bättre i mitt lyssningsrum än det gör på Fasching, fast det har ju sin charm att sitta på en trästol i tre timmar (fast jag bara köpt ståplats) och insupa hela stämningen och atmosfären tillsammans med kändisar som Komorok och Janne Schaffer t ex.

Ni som inte var där har en ny chans nu ikväll (om jag minns rätt) i Uppsala. Fast då är det förstås inte en releasespelning.

Edit: Ser ut som att han far ner till Göteborg idag. Nåja, det finns säkert någon medlem där också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Inläggav Jonas » 2013-04-11 20:29

Ser ut som att han far ner till Göteborg idag. Nåja, det finns säkert någon medlem där också.

Sitter och laddar..... med Tread of life och en bra IPA... hoppas att det efter fredagsbastun blir en bra musik och mat/dryck...upplevelse på Nefertiti!
Rapport kommer....

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Inläggav Jonas » 2013-04-13 23:21

Fantastisk spelning :lol:
Så jvla bra!! Magnus Öström i toppform! Åke Linton skötte jobbet med ljudet suveränt, högsta betyg (som vanigt!)
Nefertiti är verkligen ett toppenställe, musik+bra mat och öl :lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-04-13 23:57

Jonas skrev:Fantastisk spelning :lol:
Så jvla bra!! Magnus Öström i toppform! Åke Linton skötte jobbet med ljudet suveränt, högsta betyg (som vanigt!)
Nefertiti är verkligen ett toppenställe, musik+bra mat och öl :lol:


:-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Inläggav idea » 2013-04-14 12:32

Jonas skrev:Fantastisk spelning :lol:
Så jvla bra!! Magnus Öström i toppform! Åke Linton skötte jobbet med ljudet suveränt, högsta betyg (som vanigt!)
Nefertiti är verkligen ett toppenställe, musik+bra mat och öl :lol:


Kan bara instämma. Fantastisk konsert. Köpte nya skivan och fick den signerad av alla inklusive Åke Linton. Ljudet var ju så j... bra eller rättare sagt det fanns inte det var bara musik rätt igenom.
Lite mystiskt att stora tidningen GP inte med ett ord kommenterat eller recenserat (vad jag kunnat hitta). Iofs så är väl inget annat att vänta nu när Håkan snart skall släppa en ny skiva och allt fokus är där...
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2013-04-29 23:10

Chiaroscuro kvartetten i Allhelgonakyrkan, Stockholm!

Helt underbar stråkkvartettkonsert! Missa inte denna stråkkvartett som spelar på gammaldags (klassiska) instrument, intimare klanger finns knappast!

Finns 2 skivor i handeln, Mozarts dissonanskvartett är fantastisk på deras sätt!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-05-12 11:11

Bjäran, på Hovrastämman i går.
Samspelt var bara förnamnet.

Kolla lite här på deras hemsida:
http://www.bjaran.se/bjaran.se/Musik_Video.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-12 12:03

jockewe skrev:Chiaroscuro kvartetten i Allhelgonakyrkan, Stockholm!

Helt underbar stråkkvartettkonsert! Missa inte denna stråkkvartett som spelar på gammaldags (klassiska) instrument, intimare klanger finns knappast!

Finns 2 skivor i handeln, Mozarts dissonanskvartett är fantastisk på deras sätt!


jockewe, ge mig gärna heads-up när något kul händer. Jag är novis, men intresserad :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2013-05-25 14:11

Igår på Nalen.

Steve Hackett, Genesis revisited.
2,5 timmar klassiska Genesis.

Inleder konserten med en magnifik version av Watcher of the Skies.
Makalösa versioner, Lamia, Suppers ready, I know what I like, Dancing with the moonlit knight, Chamber of 32 doors, etc, etc, etc.
En helt magisk Musical box. Vilket driv!!
Hackett, Gary O´Toole, Lee Pomeroy, Nad Sylvan, Rob townsend, Roger King.

Ojne vojne!

Absolut toppklass.

Musical box från Genesis revisited II:

http://open.spotify.com/track/5rAiiNNex6WUEwr8MtGZRt

(Jo då, de gjorde den minst lika bra live som studioinspelningen)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-09 02:56

Ikväll såg/lyssnade jag på en av de tre bästa konserterna i mitt liv - medeltidsbandet Poeta Magica spelade i fornsalen på Gotlands museum i Visby. Grym akustik och fantastiska nyanser framträde i musiken. Det var helt sagolikt!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2013-08-10 16:33

Bryan Ferry på Botaniska trädgården i Uppsala i går. Mycket bra och magiskt ibland. Bra ljud för att vara utomhus. De spelade ca fem låtar med trad jazz sättningen och sedan kom ett rockband in och spelade Rxy/Ferry låtar samt någon Dylancover.

Kolla dokumentär om hur de gjorde Jazz Age skivan:

http://www.bryanferry.com/ :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2013-08-10 18:24

CODY skrev:Bryan Ferry på Botaniska trädgården i Uppsala i går. Mycket bra och magiskt ibland. Bra ljud för att vara utomhus. De spelade ca fem låtar med trad jazz sättningen och sedan kom ett rockband in och spelade Rxy/Ferry låtar samt någon Dylancover.

Kolla dokumentär om hur de gjorde Jazz Age skivan:

http://www.bryanferry.com/ :)


+1 Var där också, fantastiskt bra konsert som kändes alltför kort. Don't Stop the Dance t ex var just tamejfan 'magisk'.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Inläggav HenrikTornquist » 2013-08-12 02:04

Roger Waters i Köpenhamn ikväll. Det var hyfsat, men inte över sig. Lite besviken som helhet.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-08-12 02:09

Tenacious D, grönan.

Fick lyssna utifrån. :?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-13 10:21

penke62 skrev:Roger Waters i Köpenhamn ikväll. Det var hyfsat, men inte över sig. Lite besviken som helhet.
Ajdå, skall se det på lördag :?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Inläggav HenrikTornquist » 2013-08-13 10:31

Du har ju alla möjligheter att gilla det ändå. För hög volym, halvknackig sång och förinspelade filmer på skärmarna som borde varit filmat live. Jag tycker filmen med Bob Geldof på sång är bättre.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2013-08-13 11:09

Är opera = konsert i den här tråden?

I varje fall såg och hörde jag Wagners Rhenguldet på/i Dalhalla i lördags. Det var rätt mycket show, eftersom de - till skillnad från de flesta andra uppsättningar - verkligen kunde låta rhendöttrarna komma simmande i första scenen! Det var rätt häftigt! Nästan alla på scenen åkte i vattnet en eller annan gång! :)

Tyvärr lät det inte så bra. Vi satt på rad 4 och hörde sångarna alldeles utmärkt, men det rätt stora bandet (Dalasinfoniettan och Gävle Symfoniorkester tillsammans) hördes märkligt svagt. Jag är inte tillräckligt insatt för att bedöma denna Rhenguldet jämfört med andra, men Svenskan(*) tyckte det var helt OK.

Att sitta på Dalhalla kan vara både trevligt och otrevligt, helt beroende på väder och vind, förutom framförandet förstås. Vi var klädda mer för en regnig dag i skogen än för ett operabesök, kan jag säga, så vi klarade oss.

*) http://www.svd.se/kultur/scen/vat-opera ... 416640.svd
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-14 13:37

Igår såg jag Hugh Masakela på Kulturfestivalen i Stockholm. Man har riggat en scen framför operan på Gustav Adolfs Torg GAT. Konserten var jättebra.

10 minuter innan den började ringde jag IÖ och frågade om han var på g. Han blev på g :)

Jag tyckte ljudet var jättebra och betydligt bättre än man kan förvänta sig.

Jag är mycket glad att jag åkte in till stan för att se konserten.

Sedan åt vi cheeseburgare :) som anrättades på GAT d v s några meter från där konserten gavs.

Bild

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2013-08-15 21:49

Nyss hemkommen från samma Kulturfestival där Ale Möller Band med Sveriges Radios Symfoniorkester spelade . . . fi fan så braert . . . typ,
efter sista låten var det ungefär samma stämning i publiken som när
George Adams gästade Skeppsholmsfestivalen på, tror jag, början av åttiotalet . . . huvva. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2013-08-18 01:18

Roger Waters The Wall på Ullevi!
Vad säger man? I love the man. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Inläggav Jonas » 2013-08-18 01:33

Roger Waters The Wall på Ullevi!
Vad säger man? I love the man. Smile

+1

Tur ingen nämnt Robbie Williams som jag råkade se i början av semestern.... vaste of money....

Men nu slutade den på TOPP!

Semestern då förstås...

Användarvisningsbild
Nibbler
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2011-09-12

Inläggav Nibbler » 2013-08-18 21:08

KB 18 Köpenhamn.

Coffins var huvudakt med Undergang och ett band till som förband.

Coffins var lysande. Undergang hade tyvärr kasst ljud och det första förbandet sög getpung.

Min kompis filmade: http://www.youtube.com/watch?v=1Lr85siqVHY

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Inläggav manix » 2013-08-19 12:39

Mando Diao, stora scenen Malmö

Jag tyckte det var bra. Såg dem även på Sofiero tillsammans med First Aid Kit för en dryg månad sedan och det var i princip samma spelning. Det var senaste skivan som var i fokus och det är väl egentligen inte festivalkonsertmaterial, men är man inställd på vad man ska få ta del av så var det en bra upplevelse. Slutet på konserten när de spelade Gloria och Dance with Somebody höjde ju stämningen ordentligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-27 13:40

Kjell Öhmans Trio och Jan Allan i Jönköping - Från Gullin till Jan Johansson. Helmysigt framförande i en lagom lokal, Fjällstugan. Satt väldigt nära och njöt. Vad de kan våra äldre jazzgubbar! Jan Allan 79 år om några veckor var för härlig och hade många anekdoter att förära oss med och Kjell Öhmans agerande vid flygeln såg så enkelt ut men vilket sväng. De betydligt yngre Hans Backenroth på bas och Jocke Ekberg på trummor kompletterade fint. Ekberg har en behaglig stil på sitt trumspel som inte tar överhanden utan bara fyller på så där i allmänhet. Hela gänget var på strålande humör och trivdes bra i den intima lokalen, rymmer kanske ca 200 personer. Som Jan Allan så, nästan som att vara hemma i vardagsrummet (fast det är ett kyrkorum). Ljudet var bra eftersom det bara var ytterst lite PA igång och där jag satt knappt fem meter ifrån aktörerna var det nästan bara ljud direkt från scenen.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2011-03-03
Ort: Ugglebo

Inläggav Schimpans-AB » 2013-09-27 18:57

Sibeliusfestivaali2013, lyssnade bara på fredagskonserten 6/9. Blir nog hela festivalen nästa gång. Det jag hörde var väldigt bra tycker jag.
Lahtis backen är jämra hög.....
Viborgs museum flyttades till Lahti då Näset utrymdes. Konstig känsla.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Inläggav HenrikTornquist » 2013-10-04 00:10

Fish på Debaser i Sthlm. Otroligt bra spelning. Både artisten och publiken på absolut topphumör. Spåren från nya skivan framfördes med förvånansvärd tyngd. Mycket mycket bra.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2013-10-11 21:31

Freak Kitchen
Steve Vai

Uppsala Internationella Gitarrfestival, UKK

Förbandet bjöd på något så ovanligt som lekfull hårdrock utan behov av hörselskydd.
Att man inte behöver spela hörselfarligt starkt för att överrösta en nykter konserthus-
publik är tyvärr inte självklart för alla. De gratis öronpropparna åkte in i bägge kanalerna
när Steve Vai kommit igång. Men det lät förvisso bra då också. Höll igång gjorde han i
bortåt tre timmar, inklusive spontankomponerat stycke med hjälp av två ur publiken och
förbandets "IA" Eklundh. (We're gonna play a new song – in fact it's so new, it's not even
written yet …
)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster