Senaste konserten

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Senaste konserten

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-23 00:42

Hösten är här och vi närmar oss Allhelgona (och Halloween). Vad passar bättre än Mozarts Requiem med GSO och GSK på Gbg's konserthus i (går) kväll? En alldeles sällsynt stund av återhämtning och reflexion. Najz.

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Senaste konserten

Inläggav andershelin » 2016-10-31 00:10

Jean-Michel Jarre, Hovet, igår lördag.

Tycker han gjorde en bra konsert. Helt nöjd!
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Senaste konserten

Inläggav Almen » 2016-11-01 00:01

1700-talsmusik på originalinstrument med kanske världens bästa basso continuo. 8O

Minnesvärd kväll i vacker miljö

Frugan flöjtade. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Senaste konserten

Inläggav data_foggen » 2016-11-03 15:22

Cult of Luna med Julie Christmas. DeBaser Medis. 2/11 -16.
Fullsatt och fantastiskt bra konsert. Julie:s röst är väldigt häftig till CoL:s framförande.
Än en gång, DeBaser Medis är en fantastisk lokal att uppleva konserter i.
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Senaste konserten

Inläggav HenrikTornquist » 2016-11-03 15:46

data_foggen skrev:Cult of Luna med Julie Christmas. DeBaser Medis. 2/11 -16.
Fullsatt och fantastiskt bra konsert. Julie:s röst är väldigt häftig till CoL:s framförande.
Än en gång, DeBaser Medis är en fantastisk lokal att uppleva konserter i.
//H

Håller med om lokalen. Skulle inte den slå igen?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Senaste konserten

Inläggav jogge » 2016-11-03 19:46

data_foggen skrev:Cult of Luna med Julie Christmas. DeBaser Medis. 2/11 -16.
Fullsatt och fantastiskt bra konsert. Julie:s röst är väldigt häftig till CoL:s framförande.
Än en gång, DeBaser Medis är en fantastisk lokal att uppleva konserter i.
//H


Jag är avundsjuk på dig :)

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2016-11-03 22:43

HenrikTornquist skrev:
data_foggen skrev:Cult of Luna med Julie Christmas. DeBaser Medis. 2/11 -16.
Fullsatt och fantastiskt bra konsert. Julie:s röst är väldigt häftig till CoL:s framförande.
Än en gång, DeBaser Medis är en fantastisk lokal att uppleva konserter i.
//H

Håller med om lokalen. Skulle inte den slå igen?


Det var Debaser vid Slussen väl?


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Senaste konserten

Inläggav jogge » 2016-11-04 01:30

Dartman skrev:
HenrikTornquist skrev:
data_foggen skrev:Cult of Luna med Julie Christmas. DeBaser Medis. 2/11 -16.
Fullsatt och fantastiskt bra konsert. Julie:s röst är väldigt häftig till CoL:s framförande.
Än en gång, DeBaser Medis är en fantastisk lokal att uppleva konserter i.
//H

Håller med om lokalen. Skulle inte den slå igen?


Det var Debaser vid Slussen väl?
Nä, det är Debaser medis som tvingas slå igen. Synd. Jag gillar den lokalen... :(

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2016-11-06 16:19

Synd på Debaser Medis, riktigt bra lokal.

On topic var jag på Opeth på Globenannexet igår. Riktigt bra konsert även om den drogs ner något av ett lite för långt mellanparti med softare låtar. Väldigt kul att de spelade material från hela karriären snarare än att ha fullt fokus på senaste skivan. Ljudet var från början suveränt, det höll i sig en och en halv låt, sen höjde ljudmakaren och därmed blev allt lite grötigare. En klar fyra i alla fall!


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Senaste konserten

Inläggav juanth » 2016-11-06 18:40

IMG_8197.JPG
IMG_8197.JPG (22.66 KiB) Visad 10946 gånger
andershelin skrev:Jean-Michel Jarre, Hovet, igår lördag.

Tycker han gjorde en bra konsert. Helt nöjd!



Jag var också på Jean-Michel Jarre konserten, jag gillade det jag hörde trots flörten med EDM genren.
Ljudet var nog det bästa jag upplevt på konsert. Jag brukar roa mig med att med en app på min IPhone mäta decibel och kolla lite andra parametrar. Appen är inte kalibrerad men brukar visa som mest 85 DB på de konserter jag varit på, tex Sade, Paul Simon och de hårda killarna i franska bandet Gojira.
Nu visade samma app upp mot 100 db, samtidigt som jag med lätthet kunde prata med mina vänner och det fanns heller inte någon antydan till ringning i mina annars tinnitusutsatta öron, efteråt.
Jag satt på andra raden, kanske 5 meter från scenen. Innan var jag orolig över att det kanske skulle kunna vara för nära för att få hyggligt ljud.
JJM verkar kunna sina saker vad det gäller ljud.

Hur gick detta till tror ni?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Senaste konserten

Inläggav hifikg » 2016-11-06 19:49

Jerry Williams på Scala i fredags Man Måste Få Lira o nog gjorde han det nog, fullt ös även om han överlät en del av showen till sina medmusikanter. Liveskivan som såldes i samband med konserten var inspelad med väldigt realistiskt liveljud, det låter nästan precis som på plats, på gott och ont... Den visar också att Jerka glömde ett o annat mellansnack, men det må vara honom förlåtet.
Bilagor
IMG_4896.JPG
IMG_4896.JPG (74.6 KiB) Visad 10940 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Senaste konserten

Inläggav blixten_no1 » 2016-11-07 11:18

Dartman skrev:Synd på Debaser Medis, riktigt bra lokal.

On topic var jag på Opeth på Globenannexet igår. Riktigt bra konsert även om den drogs ner något av ett lite för långt mellanparti med softare låtar. Väldigt kul att de spelade material från hela karriären snarare än att ha fullt fokus på senaste skivan. Ljudet var från början suveränt, det höll i sig en och en halv låt, sen höjde ljudmakaren och därmed blev allt lite grötigare. En klar fyra i alla fall!


/Jonas


Jag var ju också där... Synd att vi inte sprang på varandra!

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Senaste konserten

Inläggav joakimfors » 2016-11-12 23:47

Såg kent för första och sista gången i fredags.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Senaste konserten

Inläggav Stranne » 2016-11-13 00:49

Såg Kent för sista gången idag i Malmö. Jag har fått för mig att eventuellt försöka skaffa biljetter till Karlstad, men vi får se...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Senaste konserten

Inläggav darkg » 2016-11-13 03:10

Entombed & MSO på Malmö Live ikväll. Symfoniska delen var bra, eller ganska bra, och lite intressant. Lät bra. Jag hade väntat mig mer träblås, typ oboe. Det var mer flöjt än jag gissat, men det funkade ju. Kören bjöd på en höjdpunkt när de visk-sjöng. Arrangemanget för orkester var liksom dessvärre bäst när det var som sämst, nä, jag menar att det var ett par "scener" som återkom, jättebra hopkokade, där var "Arme x rycker närmare" (det blir väl så med valthorn...) och "ett underbart äventyr börjar". Sån musik som gör att man vill göra en film runt den. Men dessa teman ("scener") finns inte på skivan, tycker jag, så därför bra-och-dåligt. Flera gånger kände jag inte igen låtarna. Men det var njutbart och lite intressant.

Entombed själva lät för jävligt. Obehagliga ljuseffekter på det. En multimodal flopp (subjektivt). Men det kanske blev bättre - jag gick efter Sinners Bleed.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Senaste konserten

Inläggav shifts » 2016-11-13 10:56

Autechre i Warszawa i torsdags. En av de största liveupplevelser jag haft (och då har jag sett AE live tidigare). Helt fantastiskt manglande magiskt bra.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Senaste konserten

Inläggav darkg » 2016-11-21 06:17

Dahlkvistkvartetten: Berwald, Szymanowski, Andrea Tarrodi & Prokofiev, Kristianstad. Väldigt rustikt, "hartsigt" och jag fick för mig att de spelade lite fel. Tarrodi är en svensk samtida tonsättare, här var det hennes tredje stråkkvartett light scattering, som faktiskt lät ungefär som hängande prismor och skärvor ser ut i skarpt ljus. Szymanowski lät lite Bartok. Vid Prokofiev var jag redan trött - mest gillade jag Berwalds ungdomliga andra stråkkvartett. Men den var också minst obekant. Jon Dahlkvist, violasten, presenterade B. som "ganska svensk, lite lagom" och det är kanske sant även om han på sin tid inte gjorde exakt som man skulle.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Senaste konserten

Inläggav darkg » 2016-11-24 00:19

David Oistrakh String Quartet: Schubert, Beethoven & Sjostakovitj. Kristianstad.

Otvivelaktigt bra musiker, som gillar att spela starkt ;-) trots det endast ibland medryckande. Extranumret var bäst, tyvärr måste man vara mer allmänbildad än jag är för att komma på vad det var, det var välbekant i alla fall.

Beethovens stråkkvartett i C-moll ska påminna om Pathétique, pianosonaten (som jag tycker om), säger programbladet, men jag får inte samma känslor.

Mycket auktoritet och ingen tveksamhet, sammanfattningsvis, men kanske inte tillräcklig känslighet, finess och "swing".
Don’t just do something, sit there.

pjocke
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2015-02-22

Re: Senaste konserten

Inläggav pjocke » 2016-11-25 10:36

En riktig nostalgitripp tillbaka till 1990-talet igår - Satanic Surfers och Millencolin på KB i Malmö :twisted:

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2017-01-28 00:27

p.g.lost på Arbis i Norrköping. Riktigt jävla bra.

Var du där TCM?


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2017-01-28 13:08

Dartman skrev:p.g.lost på Arbis i Norrköping. Riktigt jävla bra.



Slänger in en (mobil)bild också:

Bild


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Senaste konserten

Inläggav BORIS » 2017-01-28 14:27

Dartman skrev:p.g.lost på Arbis i Norrköping. Riktigt jävla bra.

Var du där TCM?


/Jonas


Wp Dartman!

Visst kommer grabbarna i pg.lost från Norrköping, eller trakterna däromkring iaf?

Brukar finnas förutsättning för något extra när ett band “kommer hem“ som om både band och publik anar att det kan bli något extra redan på förhand,
och sedan gör allt för att det ska bli så.

/BORIS
som gärna varit där

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2017-01-29 22:36

BORIS skrev:
Dartman skrev:p.g.lost på Arbis i Norrköping. Riktigt jävla bra.

Var du där TCM?


/Jonas


Wp Dartman!

Visst kommer grabbarna i pg.lost från Norrköping, eller trakterna däromkring iaf?

Brukar finnas förutsättning för något extra när ett band “kommer hem“ som om både band och publik anar att det kan bli något extra redan på förhand,
och sedan gör allt för att det ska bli så.

/BORIS
som gärna varit där


Visst är de från trakten, och visst var det en speciell känsla över hela kvällen. Första två låtarna kom med en våldsam satsning, det tillhör det bättre jag upplevt live på många år. Sedan dämpades det något, utan att för den skull bli tråkigt. Avslutningen var med två gästmusiker, låten drog ut lääänge, och ljudvolymen gick upp och upp. Ljudet på konserten var mycket bra, jag såg hela utan öronproppar. Jag skulle ha föredraget ett något renare basljud, men förstår varför soundet var som det var. En fin lokal prägel var också att bakom oss stod basistens mor. :)

Spelningen får fem av fem från Dartman, och jag kan inte nog rekommendera att se bandet om man har chansen.


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Senaste konserten

Inläggav jogge » 2017-01-30 22:55

Dartman skrev:
BORIS skrev:
Dartman skrev:p.g.lost på Arbis i Norrköping. Riktigt jävla bra.

Var du där TCM?


/Jonas


Wp Dartman!

Visst kommer grabbarna i pg.lost från Norrköping, eller trakterna däromkring iaf?

Brukar finnas förutsättning för något extra när ett band “kommer hem“ som om både band och publik anar att det kan bli något extra redan på förhand,
och sedan gör allt för att det ska bli så.

/BORIS
som gärna varit där


Visst är de från trakten, och visst var det en speciell känsla över hela kvällen. Första två låtarna kom med en våldsam satsning, det tillhör det bättre jag upplevt live på många år. Sedan dämpades det något, utan att för den skull bli tråkigt. Avslutningen var med två gästmusiker, låten drog ut lääänge, och ljudvolymen gick upp och upp. Ljudet på konserten var mycket bra, jag såg hela utan öronproppar. Jag skulle ha föredraget ett något renare basljud, men förstår varför soundet var som det var. En fin lokal prägel var också att bakom oss stod basistens mor. :)

Spelningen får fem av fem från Dartman, och jag kan inte nog rekommendera att se bandet om man har chansen.


/Jonas


Jag såg dem när de var förband till The Old Wind och Cult Of Luna på Debaser Medis för några år sedan. Jag gillade dem innan och blev frälst där. Jag instämmer att man ska passa på och se dem när man får chansen.

Användarvisningsbild
bajenleker
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2006-09-26

Re: Senaste konserten

Inläggav bajenleker » 2017-02-08 11:40

Per Persson aukustiskt i öltältet på Zinken.
:)
"Jag vet att jag aldrig kommer att bli lycklig, men jag kan vara glad ändå."
N. J. Baker

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Senaste konserten

Inläggav HenrikTornquist » 2017-02-17 00:52

Rossinis Stabat Mater på stadens (Helsingborgs) konserthus ikväll. Riktigt bra solister, och kör i högform. Mycket bra,
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Senaste konserten

Inläggav idea » 2017-02-18 23:48

D.T på Partille Arena
20170217_195645_resized2.jpg
Från läktaren
20170217_195645_resized2.jpg (189.64 KiB) Visad 10234 gånger


Först nummren var KATASTROF så jävla dåligt ljud och spelning att man misstänker att de missat soundchecken och körde den som intro. Funderade allvarligt på att gå! Men efter att jag stoppat in proppar i öronen och de hittat in på musiken så började de styra upp skutan och sedan var det hög klass på den instrumentala biten. Som vanligt så försöker ljudtekniken spela högre än vad anläggningen klarar med följd att sången inte får plats i mixen. Dessutom så känns det som James LaBrie dagar som sångare nått sitt bäst före datum, men instrumentalt var det leverans på högsta nivå - så jävla bra!
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Re: Senaste konserten

Inläggav Tengil » 2017-02-21 22:26

idea skrev:D.T på Partille Arena
20170217_195645_resized2.jpg


Först nummren var KATASTROF så jävla dåligt ljud och spelning att man misstänker att de missat soundchecken och körde den som intro. Funderade allvarligt på att gå! Men efter att jag stoppat in proppar i öronen och de hittat in på musiken så började de styra upp skutan och sedan var det hög klass på den instrumentala biten. Som vanligt så försöker ljudtekniken spela högre än vad anläggningen klarar med följd att sången inte får plats i mixen. Dessutom så känns det som James LaBrie dagar som sångare nått sitt bäst före datum, men instrumentalt var det leverans på högsta nivå - så jävla bra!


Håller med om inledningen, jag tyckte ändå Labríe klarade sig hyfsat, Images and Words är en svår platta att sjunga, och de inledande numren var ok, det var väl sista change of season som det blev ansträngt. Jag tycker att Mangini tillför en hel del, saknar definitivt inte Portnoy, även om han inte var en belastning, Petrucci levererar alltid förstklassigt och Myung och Rudess är otroliga.
Jag hade hellre sett mer varierat i första stinten, mer scenes from a memory och sådant som får igång publiken, det är alltid lite speciella människor som går på DT´s konserter.

Huvudnumret (Images and Words) var riktigt bra och kul att höra hela denna grymma platta från början till slut.

Ljudmässigt håller jag med, jag fick snart tugga på biljetten och föra in i öronen..

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
agent_cooper79
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 2006-11-30

Dungen

Inläggav agent_cooper79 » 2017-02-27 15:39

Dungen på Södra teatern 25/2.

Två akter;

I första akten var det instrumentalt till Lotte Reinigers animerade siluettklippsfilm "Abenteur des Prinz Achmeds". Helt fenomenalt bra! Bättre än när jag såg dem spela den på Filminstitutet härom året. Filmen i sig är också fantastiskt bra gjord och värd att se.

Andra akten var det blandat, både från vilka album de hämtade alstren och (tycker jag nog faktiskt) kvalitetsmässigt. Kändes som att Fiske inte riktigt kom in och kunde driva/bära på det sättet han brukar och behöver göra i vissa bitar. Hursom, en helt fantastisk kväll med mitt svenska favoritband på en enligt mig mycket bra konsertlokal.

Övrig anmärkning: Börjar man bli gammal om man verkligen uppskattar numrerade sittplatser och möjligheten att få gå på muggen i en paus mitt under konserten? :oops:

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3866
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Senaste konserten

Inläggav jogge » 2017-03-01 00:13

Just hemkommen efter konsert med Skunk Anansie på Cirkus, Stockholm. Aldrig varit något större fan av bandet, men de imponerade. Sångerskan Skin är ett fullblodsproffs med hjärtat på rätta stället. Kul att hon uppmanade publiken om att stötta bandet genom at köpa merchandise. Det fanns dock ingen. Det var slut. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster