Njuter du mer av musik du köpt?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Njuter du mer av musik du köpt?

Inläggav mx » 2012-07-15 13:29

Om du lyssnar på Spotify, YouTube eller lånar en skiva av någon, njuter du
lika mycket av den som om du faktiskt köpt den?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-15 13:34

Så kan det vara. Gratisskivor, rippade från polarens original t ex blir sällan lika uppskattade som de jag köpt själv. Varför har jag svårt att begripa. Undantag finns.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-15 13:43

Ja jag funderar inte alls på källan och än mindre var den källan kommer från. Jag njuter bara av musiken. Låter det bra så är jag nöjd.

Användarvisningsbild
TCM

Re: Njuter du mer av musik du köpt?

Inläggav TCM » 2012-07-15 14:48

mx skrev:Om du lyssnar på Spotify, YouTube eller lånar en skiva av någon, njuter du
lika mycket av den som om du faktiskt köpt den?

Jag betalar för Spotify, räknas inte det som att köpa eller menar du bara köp av fysiska skivor? Oavsett så håller jag med adzer - bra musik är bra musik.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
mx

Re: Njuter du mer av musik du köpt?

Inläggav mx » 2012-07-15 22:33

TCM skrev:Jag betalar för Spotify, räknas inte det som att köpa eller menar du bara köp av fysiska skivor? Oavsett så håller jag med adzer - bra musik är bra musik.

Jag betalar också för Spotify, men jag njuter mest av skivor som jag faktiskt
har köpt. Oavsett om det är via iTunes eller i fysisk form. Det kanske är så att
jag väljer att köpa skivor som jag tycker är lite bättre, och därför njuter mer?
Fast det är kanske inte hela sanningen. Det känns som att jag tar mig mer tid
att lyssna på skivor jag köpt. På Spotify strölyssnar jag mest.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-15 22:34

hifikg skrev:Så kan det vara. Gratisskivor, rippade från polarens original t ex blir sällan lika uppskattade som de jag köpt själv. Varför har jag svårt att begripa. Undantag finns.

Ja, jag är inne på något liknande. Kanske blir onödigt dyrt i längden.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-15 22:35

adzer skrev:Ja jag funderar inte alls på källan och än mindre var den källan kommer från. Jag njuter bara av musiken. Låter det bra så är jag nöjd.

Fast lite funderar du väl över källan? Det är väl du som rippar allt i lossless
bara för att vara säker? Har ju inte direkt med att köpa musik att göra, men
tänkte bara på det där med källan. :D

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2012-07-15 22:38

Man köper väl bara musik som man tycker om och därmed så njuter man av att lyssna på den.

Har man inte köpt skivan utan lånar hem något som man egentligen inte tänkt köpa så fanns det säkert en anledning till att man inte valde att köpa den från från början.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-15 22:40

Ja, det kanske ligger något i det. Å andra sidan kan jag bli som barn på nytt
när jag hittar en bra skiva jag redan äger på CD i någon vinylback, och skyndar
sedan hem för att spela den. Då njuter jag lite extra av att sitta där och hålla
i fodralet samtidigt som jag lyssnar... och läser lite på omslaget.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-15 22:43

På mp3-tiden hände det att jag fick ett helt lass med musik från någon "halvpolare" som kanske inte alls har samma musiksmak som jag o då blev det snabbspolning och inte särskilt koncentrerad lyssning på något. Sedan hände det att jag köpte musik som jag redan fått och då lyssnade jag mer aktivt och uppskattade det mer. Idag rippar jag allt själv eller med hjälp av en polare som har en Embla och då blir det betydligt färre skivor i stöten och då kvittar det om jag köpt musiken själv eller om polaren gjort det, då är bra musik bra musik. Ibland chansar jag i butiken och köper en skiva på slump. Sådana chansningar kan bli bra, eller mindre bra.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-15 22:45

Det där att köpa skivor på slump utan att lyssna först, eller ens veta hur det
låter, är svinskoj. Har gjort det flera gånger och faktiskt blivit positivt
överraskad nästan alla gånger.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-15 22:45

Det var så jag upptäckte Kamelot för övrigt. Köpte deras skiva "The Black Halo".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-15 22:46

farbman skrev:Man köper väl bara musik som man tycker om och därmed så njuter man av att lyssna på den. ...

Inte jag, jag köper gärna musik jag inte känner till. Ibland hittar jag på ett nummer och går fram till hylla 2, rad sju och greppar CD nummer 4... ibland blir det riktigt lyckat. Ibland inte. Ibland ber jag skivnasaren överraska mig och slå in något i påsen bara. Eftersom han känner mig lite så blir det oftast bra, men inget jag skulle ha hittat själv. Musik är billigt, det kostar inte så mycket att ta en chans då och då.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-15 22:47

Ah, riktigt så mycket chansar jag inte ändå. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-15 23:15

Spotify har till stor del tagit över mitt musiklyssnande.
Men allt finns inte ännu där, så det köps fortfarande skivor och njuts av.
Och riktiga höjdaralbum ska naturligtvis stå i skivhyllan, vem vet när/om Spotify går omkull.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-15 23:31

Ragnwald skrev:Spotify har till stor del tagit över mitt musiklyssnande.
Men allt finns inte ännu där, så det köps fortfarande skivor och njuts av.
Och riktiga höjdaralbum ska naturligtvis stå i skivhyllan, vem vet när/om Spotify går omkull.

Spotify sorterar under mp3, så det går bort. Vad som är ännu värre är att jag lyssnar "snuttifierat" när jag kan växla musik för lätt. Därför använder jag inte iPhonen för att bläddra i iTunes oftast. Jag spelar (mest) hela "plattor" precis som förr i tiden.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-15 23:50

mx skrev:
adzer skrev:Ja jag funderar inte alls på källan och än mindre var den källan kommer från. Jag njuter bara av musiken. Låter det bra så är jag nöjd.

Källan eller källarn?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-16 01:04

mx skrev:Ja, det kanske ligger något i det. Å andra sidan kan jag bli som barn på nytt
när jag hittar en bra skiva jag redan äger på CD i någon vinylback, och skyndar
sedan hem för att spela den. Då njuter jag lite extra av att sitta där och hålla
i fodralet samtidigt som jag lyssnar... och läser lite på omslaget.

+10

Saknar som fan att bläddra i skivbacken och hitta något spännande vax som man bara måste ha i sin ägo, bära hem i påse och förväntansfullt lägga på nålen och höra knastret..........

Idag är det mycket spotify och youtube - vilket är fantastiskt bra för att få en chans att lyssna in sig på allt det där som varit svårtillgängligt i fysisk form. Mycket ny och nygammal musik blir det. Antingen eller för mig - 100% streamat, aldrig rippat eller nedladdat. Möjligen i mobilen. Det som är tillräckligt bra vill jag ha på vinyl, inget annat, mer än någonsin.

Samt chansningar är kul men jag önskar att Spotify hade funnits på 80talet... :/ :)

Svar: En köpt vinyl är absoluta höjden av musiklyssnande. Inget kommer att slå det, någonsin. Form, funktion och innehåll i ljuv förening.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-16 01:30

phloam skrev:
Svar: En köpt vinyl är absoluta höjden av musiklyssnande. Inget kommer att slå det, någonsin. Form, funktion och innehåll i ljuv förening.

En riktigt skön FLAC på 250 MB e mums det också, nytankad från HD Tracks eller Naim Records... Lyssnar på Jen Chapin nu, 24/96, slår vilken vinyl som helst. Ändå suktar jag efter att få igång min gamla vinylsvarv igen.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-16 08:40

Vinyl är mer än bara ljudkvalitet. Där är FLAC med mera överlägset.
Vinyl is so much more. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-16 08:52

mx skrev:

Jag rippar allt i FLAC just för att jag inte skall behöva fundera över källan. Överkapacitet gör att man kan sova gott på natten :D

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-16 09:41

"Jag bryr mig inte källan så länge det är FLAC"-adzer

Sanningscitat. 8)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2012-07-16 10:00

hifikg skrev:Så kan det vara. Gratisskivor, rippade från polarens original t ex blir sällan lika uppskattade som de jag köpt själv. Varför har jag svårt att begripa.

Ja, det där är märkligt. Jag upplever samma sak. Jag tror också att jag är fast i det gamla albumtänkandet vilket gör att jag har svårt för att uppskatta en spellista på t.ex. Spotify lika mycket som en "riktig" skiva.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-16 10:15

mx skrev:"Jag bryr mig inte källan så länge det är FLAC"-adzer

Sanningscitat. 8)

Haha "Jag bryr mig inte om källan så länge den är bitkorrekt" stämmer nog mer isf :D

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-16 10:44

Magnuz skrev:
hifikg skrev:Så kan det vara. Gratisskivor, rippade från polarens original t ex blir sällan lika uppskattade som de jag köpt själv. Varför har jag svårt att begripa.

Ja, det där är märkligt. Jag upplever samma sak. Jag tror också att jag är fast i det gamla albumtänkandet vilket gör att jag har svårt för att uppskatta en spellista på t.ex. Spotify lika mycket som en "riktig" skiva.

Skönt att höra att man inte är ensam. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-16 10:50

mx skrev:Vinyl är mer än bara ljudkvalitet. Där är FLAC med mera överlägset.
Vinyl is so much more. :)

Ja, jag kanske blir nyfrälst när jag får fart på skivspelaren. Snurrade några vax tidigare i år och det var ganska kul. Totte Wallin "Enköpingstågé" t ex... he he o så har jag en hygglig samling direktgraveringar som jag inte vågar snurra förrän jag vet att allt är rätt inställt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-16 11:39

Fast jag tycker en stor del av glädjen i musiklyssnandet, är just att finna nya artister, nya musikstilar etc och då är ju Spotify en välsignelse.

Vad jag förstått fungerar MP3 så att den bitreducerar i översta diskantområdet. Över 16kHz hör jag ändå inget i dagsläget.
Någon som är insatt och kan kommentera detta?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-16 11:42

Ragnwald skrev:Vad jag förstått fungerar MP3 så att den bitreducerar i översta diskantområdet. Över 16kHz hör jag ändå inget i dagsläget.

Det där är en sanning med modifikation. Den tar bort ljud som du inte "borde" höra.
Det inntefattar ultraljud som du redan nämt och infraljud, men även svaga ljud som ligger bredvid starka ljud i det hörbara området.

Därför som ljudet oftast kan upplevas som fattigt. För att fylligheten har försvunnit då alla små nyanser å detaljer som egentligen inte hördes, men som bidrog omedvetet till helheten är borttagna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-16 11:54

Ragnwald skrev:Fast jag tycker en stor del av glädjen i musiklyssnandet, är just att finna nya artister, nya musikstilar etc och då är ju Spotify en välsignelse.

Vad jag förstått fungerar MP3 så att den bitreducerar i översta diskantområdet. Över 16kHz hör jag ändå inget i dagsläget.

Nya artister hittar jag hela tiden. I alldeles för strid ström känns det som. Hittar dem hos skivhökaren, i artiklar på nätet, tips här på faktiskt och andra forum, radio och TV. Fler än jag egentligen skulle vilja hitta då jag tycker det är rätt skönt att grotta ner mig ordentligt i ett bra album, som t ex Sophie Zelmanis "Soul" som snart är utslitet. Och när det är året började hade jag ingen aning om att Thorsten Flinck var så bra som han är, direkt spinn-off av melodifestivalen, nu har jag allt han gjort och spelar det ofta. Amanda Mair, First Aid Kit, Sophie Milman, Melody Gardot, Jen Chapin och Lisa Dillan är några av de senast upptäckta, för att nu bara nämna några tjejer i högen.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-16 13:24

adzer skrev:
Ragnwald skrev:Vad jag förstått fungerar MP3 så att den bitreducerar i översta diskantområdet. Över 16kHz hör jag ändå inget i dagsläget.

Det där är en sanning med modifikation. Den tar bort ljud som du inte "borde" höra.
Det inntefattar ultraljud som du redan nämt och infraljud, men även svaga ljud som ligger bredvid starka ljud i det hörbara området.

Därför som ljudet oftast kan upplevas som fattigt. För att fylligheten har försvunnit då alla små nyanser å detaljer som egentligen inte hördes, men som bidrog omedvetet till helheten är borttagna.

Fast en bra AAC är ju omöjlig att urskilja från ALAC. Detta har jag test
massor blint.

Nästa

Återgå till Musikstugan