Moderator: Redaktörer
mx skrev:Om du lyssnar på Spotify, YouTube eller lånar en skiva av någon, njuter du
lika mycket av den som om du faktiskt köpt den?
TCM skrev:Jag betalar för Spotify, räknas inte det som att köpa eller menar du bara köp av fysiska skivor? Oavsett så håller jag med adzer - bra musik är bra musik.
hifikg skrev:Så kan det vara. Gratisskivor, rippade från polarens original t ex blir sällan lika uppskattade som de jag köpt själv. Varför har jag svårt att begripa. Undantag finns.
adzer skrev:Ja jag funderar inte alls på källan och än mindre var den källan kommer från. Jag njuter bara av musiken. Låter det bra så är jag nöjd.
farbman skrev:Man köper väl bara musik som man tycker om och därmed så njuter man av att lyssna på den. ...
Ragnwald skrev:Spotify har till stor del tagit över mitt musiklyssnande.
Men allt finns inte ännu där, så det köps fortfarande skivor och njuts av.
Och riktiga höjdaralbum ska naturligtvis stå i skivhyllan, vem vet när/om Spotify går omkull.
Källan eller källarn?mx skrev:adzer skrev:Ja jag funderar inte alls på källan och än mindre var den källan kommer från. Jag njuter bara av musiken. Låter det bra så är jag nöjd.
Fast lite funderar du väl över källan? Det är väl du som rippar allt i lossless
bara för att vara säker? Har ju inte direkt med att köpa musik att göra, men
tänkte bara på det där med källan.
mx skrev:Ja, det kanske ligger något i det. Å andra sidan kan jag bli som barn på nytt
när jag hittar en bra skiva jag redan äger på CD i någon vinylback, och skyndar
sedan hem för att spela den. Då njuter jag lite extra av att sitta där och hålla
i fodralet samtidigt som jag lyssnar... och läser lite på omslaget.
phloam skrev:
Svar: En köpt vinyl är absoluta höjden av musiklyssnande. Inget kommer att slå det, någonsin. Form, funktion och innehåll i ljuv förening.
mx skrev:adzer skrev:Ja jag funderar inte alls på källan och än mindre var den källan kommer från. Jag njuter bara av musiken. Låter det bra så är jag nöjd.
Fast lite funderar du väl över källan? Det är väl du som rippar allt i lossless
bara för att vara säker? Har ju inte direkt med att köpa musik att göra, men
tänkte bara på det där med källan.
hifikg skrev:Så kan det vara. Gratisskivor, rippade från polarens original t ex blir sällan lika uppskattade som de jag köpt själv. Varför har jag svårt att begripa.
mx skrev:"Jag bryr mig inte källan så länge det är FLAC"-adzer
Sanningscitat.
Magnuz skrev:hifikg skrev:Så kan det vara. Gratisskivor, rippade från polarens original t ex blir sällan lika uppskattade som de jag köpt själv. Varför har jag svårt att begripa.
Ja, det där är märkligt. Jag upplever samma sak. Jag tror också att jag är fast i det gamla albumtänkandet vilket gör att jag har svårt för att uppskatta en spellista på t.ex. Spotify lika mycket som en "riktig" skiva.
mx skrev:Vinyl är mer än bara ljudkvalitet. Där är FLAC med mera överlägset.
Vinyl is so much more.
Ragnwald skrev:Vad jag förstått fungerar MP3 så att den bitreducerar i översta diskantområdet. Över 16kHz hör jag ändå inget i dagsläget.
Någon som är insatt och kan kommentera detta?
Ragnwald skrev:Fast jag tycker en stor del av glädjen i musiklyssnandet, är just att finna nya artister, nya musikstilar etc och då är ju Spotify en välsignelse.
Vad jag förstått fungerar MP3 så att den bitreducerar i översta diskantområdet. Över 16kHz hör jag ändå inget i dagsläget.
adzer skrev:Ragnwald skrev:Vad jag förstått fungerar MP3 så att den bitreducerar i översta diskantområdet. Över 16kHz hör jag ändå inget i dagsläget.
Det där är en sanning med modifikation. Den tar bort ljud som du inte "borde" höra.
Det inntefattar ultraljud som du redan nämt och infraljud, men även svaga ljud som ligger bredvid starka ljud i det hörbara området.
Därför som ljudet oftast kan upplevas som fattigt. För att fylligheten har försvunnit då alla små nyanser å detaljer som egentligen inte hördes, men som bidrog omedvetet till helheten är borttagna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster