Hur lyssnar man på musiken?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Hur lyssnar man på musiken?

Inläggav Slartibartfast » 2005-02-05 19:25

Efter en liten väldigt utflippad diskussion om trummor och influenser kom jag att tänka på en liten sak.

Jag som trumis lyssnar ofta på trumdelar av låtar. Det blir en vana att lyssna mer på vad trumisen gör om det är tråkig musik iaf. Svårt att beskriva, ungefär som att beskriva vad kroppen gör när den går, den gör det per automagik bara.
Hursom, det finns antagligen ett gäng andra musiker ibland oss på faktiskt, och jag antar att ni har någon fetisch på att "mer" på era egna instrument än de ni inte förstår lika väl, har jag fel?
Om ni nu gör detta, har ni någon favoritartist i något band (eller solist) som ni väl benämna som en speciell vägledning i ert musicerande??

Mvk Jocke

PS
Jag vill bara tillägga en liten detalj, jag sitter INTE och lyssnar på trummor i en låt, jag lssnar på låten men trumorna sticker en lite mer i öronen eller hur man nu ska förklara...

PPS
Inte bara i Stockholm finns ironin, har jag hört.. men det är fortfarande obekräftat..

PPPS
Jag vet att vi trumisar är lite mer fetisch än andra musiker som regel, men man måste inte lyssna på den duktigaste för att gå vidare i sin utveckling. Det kan ju vara det enkla som är nästa mål.

PPPPS
Jag behöver bara en till tyckte jag..
admin

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-02-05 19:27

Jag skulle själv vilja slå ett slag för Frank Zappa som introduktion. Det är ju helt galet fåniga saker han gör med sitt band, snacka om samspelta... Klart det blir så när man tar de duktigaste, och sätter dom på träninsgläger tillsammans innan varje turné.. ;)

Men det bästa med Zappa är kanske hans kläder tillsammans med de fånigaste texterna i mannaminne! :D

Mvk Jocke
admin

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-02-05 19:39

Jag har tänkt på samma sak. Spelade trummor när jag var yngre, och misstänker att det är därför jag ofta gillar rytmbaserad musik som reggae och viss hiphop. Ofta hör man klagomål på att allt låter likadant, och det stämmer säkert - om man bara ser till melodin. Man lyssnar in sig på schyssta beats istället för melodier helt enkelt.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-02-05 21:05

Jag tror utan tvekan det finns ett samband, jag är ju helt inne på Drum n Bass liksom.. ;)
admin

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 02:13

Plockade nyss upp en Zappaskiva ur en kartong från CDOFF, ska lyssna igenom och reflektera över detta imorgon :)

Något som får mig galen är dåliga virvelljud. Jag kan sluta lyssna helt på väldigt bra låtar för att virveln antingen är värdelöst stämd eller helt enkelt dåligt inspelad. Avtändande! Kan störa mig på andra ljud på samma sätt, exempelvis om hihaten ligger 5-6 dB för högt. Avskyr det! :roll: :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-02-06 04:11

dawen skrev:Plockade nyss upp en Zappaskiva ur en kartong från CDOFF, ska lyssna igenom och reflektera över detta imorgon :)

Något som får mig galen är dåliga virvelljud. Jag kan sluta lyssna helt på väldigt bra låtar för att virveln antingen är värdelöst stämd eller helt enkelt dåligt inspelad. Avtändande! Kan störa mig på andra ljud på samma sätt, exempelvis om hihaten ligger 5-6 dB för högt. Avskyr det! :roll: :)

Hehe, är du också gammal trumis eller? Efter att jag hört Primus tidigare inspelningar med den där Tim Alexander så började man tänka på det där med trumsound, en helt egen skola!! Men jag skulle aldrig gå så långt som att sluta lyssna för en tråkigt stämd virvel eller en dålig inspelning! Många äldre inspelningar missa då, och vissa trumisar kanske diggar att ha ett "sånt sound" på virveln.

Kan väl på direkten säga att du kommer nog stänga av Zappa plattan om det är jojbbigt med dåligt inspelade trummor... I regel är de väldigt knapphändigt inspelade och helt utan dynamik (det ag hört iaf). Det är nog bara en skiva av Zappa som är rent utsagt välljudande och det är Yellow Shark.... ni som vet något om skivan förstår väl varför... ;)

Mvk Jocke
admin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-02-06 10:12

Vad diskussionen gick ut på var ju huruvida man lyssnade på helheten eller ej, dvs lyssnade efter "sitt" instrument, varvid vissa menade på att man måste förstå delarnas roll för att få helheten att svänga. Antagligen menade alla samma sak, men utryckte det i motsatser. 8)

I min värld så är basen och trummorna stommen i simpel rock, resten är utfyllnad och mustighetspålägg. De instrumenten måste tillsammans få det att svänga, svänger de var för sig så blir alltsammans en miss. Men vad som är fräckare är, är när hela gruppen är såpass tight att alla bär svänget, även om elgitarrer bara skall "fylla" etc. Det är då musik blir riktigt skoj. Att göra utan att tänka, komplettera varann utan att veta hur, musicerandet får logik etc.

Snälla, kan ngn säga halleluja? :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 14:14

V8: Har du lyssnat på gruppen Rush någon gång? Där har du musik som är sagolikt tight, och där hela bandet kompletterar varandra.

Slarti: Nej, jag är inte gammal trummis, men har spelat fiol i nio år :) Som ljudtekniker hatar jag dock dåligt stämda virvlar, eftersom det indirekt gör att jag ser sämre ut. Det spelar ingen roll hur bra man mixar om det ändå är skit man får in i bordet.

Dåligt inspelade trummor är jag inte riktigt lika allergisk mot som dåligt stämda trummor faktiskt. Dålga kaggljud kan störa en hel del, men det är ju smällar man får ta :)

För mig är det oförståeligt hur man på en seriös nivå kan spela ett instrument som man inte vet hur man stämmer. Det är mer än en gång jag har fått agera trumtekniker...

Elusive

Inläggav Elusive » 2005-02-06 15:00

Jag lyssnar nog på samma sätt som trådskaparen. Beats, trummor, basgångar väcker intresse, melodier håller det vid liv.

Mitt intresse för "beats" kommer nog ifrån min far som jämt och ständigt lysstnade på Qawwals musik från hemlandet, Nusrath Fateh Ali Khan etc. Där har ni beats pojkar och flickor....

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 15:05

Vad är hemlandet?

Jag har faktiskt riktigt svårt för turkisk och kurdisk musik, åtminstone det som är åt folkmusikhållet för landet. Jag tycker att exakt allting låter likadant :roll: :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-02-06 16:13

Vee-Eight skrev:Vad diskussionen gick ut på var ju huruvida man lyssnade på helheten eller ej, dvs lyssnade efter "sitt" instrument, varvid vissa menade på att man måste förstå delarnas roll för att få helheten att svänga. Antagligen menade alla samma sak, men utryckte det i motsatser. 8)

Mjo tack, jag vet.. var bara det att ingen verkade inse att jag var ironisk och började proppagera för hur fel jajg hade, utan att veta om det. Som en kabeldebatt där någon står ensam och försvarar sin ståndpunkt. Med det var annars en rolig disskussion! Att ni ens verkade tro på att jag skrev ett program som skulle dämpa alla andra ljud förutom trummor i musiken..

Nåja! V8 jag säger amen!

Det tråden handlade om var helt och hållet om man är litet vriden i sitt lyssnande, jag vet att jag är det.

mvk Jocke
admin

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2005-02-13 14:56

Som "hemmagitarrist" lyssnar jag mycket på gitarrerna, men även trummorna när det gäller rock. En bra trummis som gör något annorlunda, som tex Rush trummis Neil Peart, gör musiken bättre. Sedan kan ju även en "spelande" bassist göra musiken bättre.

Återgå till Musikstugan