Neil Youngs "Pono"

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet

Neil Youngs "Pono"

Inläggav Jansson » 2012-09-26 15:25

Nytt format på gång från allas vår hjälte Neil.

http://www.audiostream.com/content/neil ... no-what-it
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-09-26 17:04

Spännande!

Young is also personally spearheading the development of Pono, a revolutionary new audio music system presenting the highest digital resolution possible
Högsta möjliga... jag är skeptisk. Pratar vi om 48-bitars 352,8khz sampling?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-26 17:21

Alexi.

Jag kan inte få fram några detaljer.

a revolutionary new audio music system presenting the highest digital resolution possible, the studio quality sound that artists and producers heard when they created their original recordings. Young wants consumers to be able to take full advantage of Pono's cloud-based libraries of recordings by their favorite artists and, with Pono, enjoy a convenient music listening experience that is superior in sound quality to anything ever presented.

So Pono is obviously more than a file format and it sounds like yet another proprietary delivery system that may require, argh, its own hardware platform for playback.

"the highest digital resolution possible"

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-26 18:38

Äntligen!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-26 19:18

Objektivisten.
Ditt mycket kortfattade inlägg lämnar kanske lite väl mycket för en öppen tolkning från min sida.

Men om jag förstår ditt inlägg rätt så tror jag inte att detta kommer att realiseras.
Folk i allmänhet bryr sig inte, enligt min mening.
Men jag vill gärna ha fel i detta.

För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-26 19:39

Intressant! Han har ju visat intresse för ljudkvaliteten tidigare. Gör att jag diggar honom ännu mer för hans konstnärsskap.
Vi får se vilka som ställer sig i kön för att deras produktioner ska uppfattas som konstnären verkligen tänkt sig, vilka som är de egentliga kulturbärarna till skillnad från krämarna!
Lite provokativt uttryckt kanske, en del har ju inte valet om de vill bli producerade men etablerade artister i Neil Youngs division har det faktiskt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-26 19:46

Sprudel.
Bra inlägg!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-09-26 20:15

Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.

Du menar att vinyl skulle bevara originalet bättre än PCM i 16/44.1 eller högre upplösning?

Jag tror att en CD klarar det bättre. :)

Eller menar du att Young producerar sin musik för vinyl? Dvs. masterbandet/materialet låter inte som det ska i studion (eller hemmet) förrän det graverats och pressats en vinyl?

Hela den här grejjen det snackas om i tråden handlar inget om ljudkvalitet men däremot om pengahunger.

/Peter

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-26 20:32

Piotr skrev:
Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.

Du menar att vinyl skulle bevara originalet bättre än PCM i 16/44.1 eller högre upplösning?

Jag tror att en CD klarar det bättre. :)

Eller menar du att Young producerar sin musik för vinyl? Dvs. masterbandet/materialet låter inte som det ska i studion (eller hemmet) förrän det graverats och pressats en vinyl?

Hela den här grejjen det snackas om i tråden handlar inget om ljudkvalitet men däremot om pengahunger.

/Peter

Jag menar att allt för mycket musik som spelats in före cd-mediets tillkomst och som sedan återutgivits på cd inte låter till närmelsevis lika bra i mina öron på cd som på vinyl.

Jag påstår inte att det är ett faktum utan det är en åsikt jag har.

Jag har heller ingen uppfattning om vilka intentioner Neil Young har med sina produktioner.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-26 20:53

har ju hört Neil live s a s och kanske något har stannart kvar :roll:
kör Foobar så här och får utmärkt ljudkvalle i mina öron

Bild

hej på dig gamle smålänning :)

EDIT: jag har frångått Aliasing numera, för att det inte behövdes. så där är avbockat :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-09-26 21:04

Jansson skrev:Objektivisten.
Men om jag förstår ditt inlägg rätt så tror jag inte att detta kommer att realiseras.
Folk i allmänhet bryr sig inte, enligt min mening.
Men jag vill gärna ha fel i detta.

För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.

Jag tror dessvärre inte att du har fel då mer välljudande format som DVD-A och SACD enbart är intressant för audiofiler, folk i allmänhet bryr sig definitivt inte :(

Alldeles för många äldre inspelningar låter skräp på CD och skall avlyssnas på vinyl.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-26 21:07

Hej roggaro!

Vad i hela friden är det där du har där?
Ser väldigt digitalt ut.

:)

Jomen, även denne gamle Ma'lunnare har hört Neil Young ett par gånger vid det här laget.
Han är rätt bra tycker jag.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-26 21:29

Panelguy skrev:
Jag tror dessvärre inte att du har fel då mer välljudande format som DVD-A och SACD enbart är intressant för audiofiler, folk i allmänhet bryr sig definitivt inte :(

Alldeles för många äldre inspelningar låter skräp på CD och skall avlyssnas på vinyl.

Panelguy.

Helt överens med dig.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-26 21:30

kolla target samplerate och "SoX" kan man hitta om man gogglar och vill ha bättre dsp än den som redan är i Foobar 2000.

visst e de digitalt å använder Kinesisk digital förstärkare (Aune) såklart, så missar man liksom inte nånstans :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-26 21:49

Jansson skrev:Sprudel.
Bra inlägg!

Tack Jansson. Vi är nog ganska överens. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-09-27 00:01

Håller absolut med dig och så gör även mina öron :) .

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-09-27 00:07

Vinylcalle skrev:

MvH Carl

jadå, mina 'höron' e gamla men föralldel inte utslitna :P

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-27 07:29

Panelguy skrev:Alldeles för många äldre inspelningar låter skräp på CD och skall avlyssnas på vinyl.

Det är möjligt men det har kanske en del med nostalgi att göra också? Det finns olika "läger", det ena ska allt rippat och lagt på hårddisk och de andra vill plocka med fonogrammen. Att sedan vinylerna i sig är digitaliserade redan vid graverstadiet sedan tidigt 80-tal verkar många ha glömt. Det medie som liggger närmast mastern är antagligen inte vinylen men det kan ju låta bra för det! Oavsett medie tillkommer alltid att utgivningar (mastringar/pressningar) kan låta olika. Vinylutgåvor från Japan, Tyskland, England eller USA kan skilja sig rejält åt.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-09-27 08:55

Ni hör väl för fan inte skillnad på 48/352 och 24/48 så rulla ihop flaggorna och stäng av megafonerna...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-09-27 11:30

Är det någon som vet vad Neil Young snackar om? Är det Apple Proprietary Solution som alla måste betala licens till Apple för att få använda?

På vilket sätt är detta bättre än FLAC 96 kHz/24 bitar?

Att vissa CD-mastringar antingen är direktkopierade från vinylmastringen (inklusive skuren bas och höjd diskant) eller dynamikkomprimerade har väl inget konkret med en diskussion om vilka format man vill använda i framtiden att göra?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-27 14:02

Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Carl

Tack förresten för ditt engagemang i "sista grammofontråden"

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-27 14:03

roggaro skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

jadå, mina 'höron' e gamla men föralldel inte utslitna :P

Det viktiga är vad du gillar och uppskattar, men det behöver väl inte sägas egentligen.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-27 14:24

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Alldeles för många äldre inspelningar låter skräp på CD och skall avlyssnas på vinyl.

Det är möjligt men det har kanske en del med nostalgi att göra också? Det finns olika "läger", det ena ska allt rippat och lagt på hårddisk och de andra vill plocka med fonogrammen. Att sedan vinylerna i sig är digitaliserade redan vid graverstadiet sedan tidigt 80-tal verkar många ha glömt. Det medie som liggger närmast mastern är antagligen inte vinylen men det kan ju låta bra för det! Oavsett medie tillkommer alltid att utgivningar (mastringar/pressningar) kan låta olika. Vinylutgåvor från Japan, Tyskland, England eller USA kan skilja sig rejält åt.

För min del har det inte med nostalgi att göra.
Det är musiken.

Väl medveten och inte glömt av mig iaf. detta med digitalisering redan i början av 80-talet.

Exemplet jag tog upp med "Harvest" är ju en platta som spelades in -71.
Alltså ingen digitalisering. Den är inget audiofilt mästerverk. Men ett mästerverk är det.
Skillnaden i ljudkvalitet mellan att spela upp vinylen USA-press -72 och tidig cd utgåva oxå USA är markant i mina öron.

Sedan är det skillnader inte bara mellan olika länder utan det kan även vara skillnader på pressningar från samma år och land.

The electric-based songs were recorded in a barn at Young's ranch in California. Using a remote recording system, Mazer set up PA speakers in the barn for monitors rather than have the players wear headphones. This resulted in a lot of "leakage" of each microphone picking up sound from other instruments, but it resulted in a sound that Young and Mazer liked. "Are You Ready for the Country", "Alabama", and "Words" were recorded in these sessions with Buttrey, Drummond, Keith, along with Jack Nitzsche on piano and lap steel. Young named this band The Stray Gators, which would accompany him on his tour in the winter of 1973.

"A Man Needs a Maid" and "There's a World" were recorded by Nitzsche with the London Symphony Orchestra, and "The Needle and the Damage Done" was taken from a live performance at UCLA. Background vocals by Crosby, Stills & Nash were recorded by Mazer in New York.

Mixing was done at both Quadrofonic and at Young's house. During playback at the ranch, Mazer ran the left channel into the PA speakers still in the barn and the right channel into speakers in the house. With Crosby and Nash beside him Young sat outside listening to the mix. When asked about the stereo balance, he called out, "More barn."

Till alla, som utvikning.

Förra veckan köpte jag nypressningar av två album på vinyl.
Hade dem tidigare på cd.
Det här är inspelningar som definitivt är digitala eller hur?

-Talk Talk: Laughing stock -91.
-Portishead: Dummy -94.

Resultat? Jo då, med i alla fall dessa två så får jag väl gå till skivbörsen och se om de vill köpa in två begagnade cd. (Inte troligt)

Speciellt Portisheads Dummy är avsevärt mycket bättre på vinyl än på cd. Jag undrar vad de haft för sig när de mastrade den till cd.
Dummy kom väl aldrig på vinyl när den var ny eller?

Ni som gillar plattan men tycker att det är synd att den låter så dåligt kan med fördel köpa den på vinyl. Den är riktigt väl inspelad. Tro det eller ej, den låter mycket fint.

Ja det var kraftigt OT om Pono.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2012-09-27 14:34

Jansson skrev:

Är nästan säker på att jag hade den på vinyl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-09-27 15:23

Jansson skrev:
RogerGustavsson skrev:

För min del har det inte med nostalgi att göra.
Det är musiken.

Väl medveten och inte glömt av mig iaf. detta med digitalisering redan i början av 80-talet.

Exemplet jag tog upp med "Harvest" är ju en platta som spelades in -71.
Alltså ingen digitalisering. Den är inget audiofilt mästerverk. Men ett mästerverk är det.
Skillnaden i ljudkvalitet mellan att spela upp vinylen USA-press -72 och tidig cd utgåva oxå USA är markant i mina öron.

Sedan är det skillnader inte bara mellan olika länder utan det kan även vara skillnader på pressningar från samma år och land.

The electric-based songs were recorded in a barn at Young's ranch in California. Using a remote recording system, Mazer set up PA speakers in the barn for monitors rather than have the players wear headphones. This resulted in a lot of "leakage" of each microphone picking up sound from other instruments, but it resulted in a sound that Young and Mazer liked. "Are You Ready for the Country", "Alabama", and "Words" were recorded in these sessions with Buttrey, Drummond, Keith, along with Jack Nitzsche on piano and lap steel. Young named this band The Stray Gators, which would accompany him on his tour in the winter of 1973.

"A Man Needs a Maid" and "There's a World" were recorded by Nitzsche with the London Symphony Orchestra, and "The Needle and the Damage Done" was taken from a live performance at UCLA. Background vocals by Crosby, Stills & Nash were recorded by Mazer in New York.

Mixing was done at both Quadrofonic and at Young's house. During playback at the ranch, Mazer ran the left channel into the PA speakers still in the barn and the right channel into speakers in the house. With Crosby and Nash beside him Young sat outside listening to the mix. When asked about the stereo balance, he called out, "More barn."

Till alla, som utvikning.

Förra veckan köpte jag nypressningar av två album på vinyl.
Hade dem tidigare på cd.
Det här är inspelningar som definitivt är digitala eller hur?

-Talk Talk: Laughing stock -91.
-Portishead: Dummy -94.

Resultat? Jo då, med i alla fall dessa två så får jag väl gå till skivbörsen och se om de vill köpa in två begagnade cd. (Inte troligt)

Speciellt Portisheads Dummy är avsevärt mycket bättre på vinyl än på cd. Jag undrar vad de haft för sig när de mastrade den till cd.

Ni som gillar plattan men tycker att det är synd att den låter så dåligt kan med fördel köpa den på vinyl. Den är riktigt väl inspelad. Tro det eller ej, den låter mycket fint.

Ja det var kraftigt OT om Pono.

Du kan ha rätt i allt detta, det är inte ovanligt att CD-utgåvor är dåligt mastrade. Men,

1) Vad är problemet (förutom att CD-skivor kan vara dåligt mastrade)?
2) Hur löser "pono" detta?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-27 15:33

Ton skrev:
Jansson skrev:

Är nästan säker på att jag hade den på vinyl.

Det hade du nog säkert.
Jag har inte sett den, köpte den på cd när den var ny.

Därav mitt: -eller ?

Den jag har köpt är en 180 gr nyutgåva.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-27 16:03

Almen skrev:Du kan ha rätt i allt detta, det är inte ovanligt att CD-utgåvor är dåligt mastrade. Men,

1) Vad är problemet (förutom att CD-skivor kan vara dåligt mastrade)?
2) Hur löser "pono" detta?

Bäste Almen.

Som du kan se skriver jag att jag är OT. Har inte direkt med trådämnet att göra dvs PONO.

Ska jag fortsätta vara OT?

1) Problemet för mig är inget direkt problem. Det som är tråkigt är att väldigt mycket bra musik har blivit stympad när den överförts till cd (från att från första början varit utgiven på vinyl.)
Det skapar arbete och utgifter för mig eftersom jag nu måste dammsuga börsar,nätet, etc i jakt på bra pressningar på vinyl.

Men det är inget problem och jag ångrar att jag tog upp saken.
Det är OT.

2) Det vet inte jag.
Däremot hyser jag en förhoppning:
Young wants consumers to be able to take full advantage of Pono's cloud-based libraries of recordings by their favorite artists and, with Pono, enjoy a convenient music listening experience that is superior in sound quality to anything ever presented.

Om nu "superior i sound quality ever presented" är dessa i mitt tycke många gånger sämre cd-återutgivningar från vinyl som ska förmedlas till lyssnaren en gång till, spelar det ingen roll vilken upplösning de har. Det hjälper inte.
Jag har redan en bra cd-spelare som kan spela upp dessa alster.
Dom behöver jag inte ha en gång till.

Detta är ganska uppenbart.

Men om vi får tillgång ett bibliotek med produktionsmastrar så torde det kanske smaka lite bättre?
Om de då förmedlas med högsta möjliga upplösning är det knappast ett handikapp, tycker jag.

Nu har du ställt två mycket direkta frågor till mig, så därför gör jag det samma.

1) Tycker inte du att det är ett problem att väldigt många cd-återutgivningar inte låter bättre än vad formatet kan prestera?

2)Varför skulle inte Pono kunna vara en början till något nytt där man faktiskt tar tag i saken?

Jag väljer allt som oftast att hoppas på att nåt nytt och bra kan hända än motsatsen.

Edit förtydligande, hoppas jag.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-27 17:15

Jag gillar namnet på nåt sätt, tror jag iaf :D - "pono" (????)

F.ö. menar jag som Jansson att initiativet är bra, det ena kan dra med sig det andra och kanske åtminstone ändra folks inställning från "Äh" till "Hmm..." :)

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2012-09-27 19:00

Mr Young är väl den enda personen av betydelse som talar om detta som ett problem? Bara för den sakens skull så är han väl värd all uppmuntran då ämnet kommer upp på tapeten.

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2012-09-28 20:34

Nästa

Återgå till Musikstugan