Detta är alltså första låten "Ghost", men kurvorna ser mer ut som om det är flera låtar...
Vad har dom gjort?
/ B
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Har jag bara lyssnat lite på, men den har generellt fått bra betyg. När jag började lyssna på den slogs jag av det lite märkliga ljudet. Så jag slängde upp filen i Audition och tittade. Och det ser väldigt märkligt ut, några kommentarer?
Detta är alltså första låten "Ghost", men kurvorna ser mer ut som om det är flera låtar...
Vad har dom gjort?
/ B
Claes skrev:När EBU R 128 blir generell norm (vilket jag hoppas och tror att den kommer att bli) uppstår frågan om några kommer att fortsätta förvränga slutmixar med komprimering när högre medelnivå inte längre ger högre upplevd ljudnivå utan framför allt lägre ljudkvalitet genom högre distorsion.
Claes skrev:Det verksar alltså som om denna produktion därmed skulle vara det Svante Granqvist helt riktigt noterat sällan eller (nästan) aldrig är fallet, masterlimiterad men inte fullt utstyrd. I detta fall alltså endera vid slutmixningen till originalmastern eller senare vid sammanställningen - masteringen - till cd-mastern.
PekkaJohansson skrev:Bra, hifikg! Jag blev rejält avskräckt av graferna ovan, men om Sony ger ut albumet i oförstört skick på cd lovar jag att köpa det bara för den goda sakens skull.
Om Sony dessutom kan tänka sig att ge ut Agnetha Fältskogs samlade verk rakt överförda från produktionsmasterbanden lovar jag att köpa dem också.
Med vänlig hälsning
Pekka
Claes skrev:I det skede då slutmixen görs eller vid ett senare tillfälle i samma eller en annan studio kan man processera slutmixen. Samma person som gjort inspelningen eller någon annan person kan göra det. I efterhand gör det ingen skillnad om denna processering har gjorts vid samma tillfälle som mixningen, senare före framställningen av cd-mastern eller i samband med framställningen av cd-mastern.
Claes skrev:Du har förstås rätt i att upplagd låt statistisk sett ser annorlunda ut än det vanligen gör. Men dessa nivåförändringar över tiden kan alltså vara gjorda vid olika tillfällen utan att det går att utläsa i grafen.
En konsekvens av det av mig beskrivna så kallade moderna produktionssättet är alltså att de gamla definitionerna av studioinspelning, slutmix, originalmaster och produktionsmaster i praktiken allt oftare inte överensstämmer med de faktiska stegen i produktionsprocessen.
hifikg skrev:PekkaJohansson skrev:Om Sony dessutom kan tänka sig att ge ut Agnetha Fältskogs samlade verk rakt överförda från produktionsmasterbanden lovar jag att köpa dem också.
Med vänlig hälsning
Pekka
Vi kan ju hoppas att Katinka på Sony följer länken i mailet och ser din bön.
Falkis skrev:Jag kanske under dagen kan göra en rip av någon låt från LP-versionen... Är det någon som vill det? I såna fall, vilken låt?
PekkaJohansson skrev:Falkis skrev:Jag kanske under dagen kan göra en rip av någon låt från LP-versionen... Är det någon som vill det? I såna fall, vilken låt?
Tja, vad sägs om samma låt som syns ovan så att vi kan jämföra?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster