Vad tycker du om iTunes 11?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Vad tycker du om iTunes 11?

Inläggav hifikg » 2012-12-07 17:53

Uppdaterade nyss och känner mig lite vilse, men det kanske går över.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-07 19:45

En luring kanske ? :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-12-07 19:56

Det känns väldigt skönt att inte köra Itunes öht :-)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2012-12-07 19:59

först lite vilse men nu har jag hittat tillbaka. Jag är tydligen en av de få som uppskattar detta fantastiska program :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-07 21:33

xeizo skrev:Det känns väldigt skönt att inte köra Itunes öht :-)

Varför det? Jag har inte hittat något bättre sätt att organisera musik och lätt hålla backup på den och snabbt göra pigga spellistor eller cd-kopior för mässlyssning eller till bilen.

Vad har du hittat som är bättre?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-07 21:35

Kribban skrev:först lite vilse men nu har jag hittat tillbaka. Jag är tydligen en av de få som uppskattar detta fantastiska program :D

Jag vet inget bättre, men elvan gör mig lätt förvirrad, ganska mycket ändringar. Fast än har jag bara använt det ett par timmar.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2012-12-07 22:50

Vilse, hur synkar man telefonen (med USB) utan att välja från Arkivmenyn?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-07 23:02

jockewe skrev:Vilse, hur synkar man telefonen (med USB) utan att välja från Arkivmenyn?

Du kan välja (eller låta bli att välja bort) "synka automatiskt". Sitter inte vid datorn nu, men du hittar säkert.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-12-16 13:04

Har länge tyckte att iTunes är mediespelaren framför alla. Dröjde lite med att uppdatera till 11 och dumt nog läste jag inte på innan om vad det skulle innebära. Snacka om att de stympat en riktigt bra produkt.

Jag känner numer inte till någon mediespelare (kanske finns flera, tipsa i så fall gärna) som kan göra det jag vill längre.

För alla album lägger jag till skivbolag under fältet Gruppering och sen taggar så många spår jag orkar med diverse taggar under Kommentar (allt detta under Information på valda spår). Nu har de lagt till någon dynamisk sökfunktion istället, som endast söker Album, låt, artist och genre. All den info jag lagt in under Gruppering samt Kommentar får ingen träff.

Tidigare kom sökträffarna blixtsnabbt och jag kunde enkelt hitta det jag sökte, men nu är den funktionen helt bortblåst. Så fantastiskt jävla uselt omdöme att ta bort en sådan sak. Det var ju det som höll iTunes framför andra i min mening.

En sak har dock blivit bättre och det är fjärrstyrningsappen. Den funkar numer riktigt bra, det gjorde den inte förut då den tappade var man befann sig och skuttade tillbaka till ett grundläge om den handhållna enhetens skärmsläckare gick igång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-19 02:58

Den försämringen har jag missat. Jag har inte använt kommentarsfältet lika konsekvent, men nog har jag en och annan kommentar där. Jag brukar t ex skriva in de skivor som jag inte har som hårdvara, t ex köpt via HD-tracks och dylikt. Hoppas det är något de inför igen i framtiden, jag upplever även att sökfunktionen i Mac OS har fått sig en törn i Mountain Lion, den gamla spotlight är inte vad den varit, eller så har jag bara inte fattat än.

Dessutom upptäckte jag att iTunes databas blir ospelbar i äldre versioner när man väl gjort om den till elvan. Det är trist, för jag har en äldre Mac, som inte kan härbergera iTunes 11, i lyssningsrummet, som jag emellanåt använder för musik. Nu får jag överväga att göra en extra backup av den gamla versionen, men den lär jag inte orka hålla uppdaterad, så lite haltande blir det allt. Å andra sidan ska snart min nuvarande Mac bli musikmaskin och en ny ska in som jobbdator. Men ändå.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-12-19 07:12

När jag köpte en Ipad installerades Itune mer eller mindre automatiskt på min laptop med w7.
Jag började använda den på pc'n och la in några hundra cd. När jag senare ville använda Ipaden till att lyssna med lurar under tiden jag ligger på dialys 4 tim. 3 dagar i veckan så fördes dom 100 första albumen över. Mer fick det inte plats. Kul att det gick automatiskt, men tråkigt att jag inte kunde välja vilka album jag ville ha med.

När jag lyssnar väljer jag en genre eller en artist och lyssnar på allt. Orkar inte byta, lyssnar halvsovande fyra timmar i sträck.

Finns det något sätt att välja vilka album jag vill föra över :?:
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-12-19 07:17

hassez: Jag sköter sånt med diverse spellistor. Vissa av dem sköts automatiskt (100 spelade låtar med betyg över fyra, som jag inte hört på en månad), medan andra sköts av mig manuellt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-12-19 07:52

Jag får väl kämpa vidare och försöka lära mig hur man gör. Dom gånger jag försökt har den satt igång att föra över utan valmöjlighet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-19 08:23

hassez skrev:Jag får väl kämpa vidare och försöka lära mig hur man gör. Dom gånger jag försökt har den satt igång att föra över utan valmöjlighet.

Jodå, du kan välja exakt det du vill ha. Välj din padda i iTunes och därefter musik i övre menyn så kan du kryssa för allt du vill ha. Förvalt (tror jag) är allt och då blir det som du beskriver. Spellistor bör du också studera. Lycka till!

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-12-19 11:40

hifikg skrev:Jodå, du kan välja exakt det du vill ha. Välj din padda i iTunes och därefter musik i övre menyn så kan du kryssa för allt du vill ha. Förvalt (tror jag) är allt och då blir det som du beskriver. Spellistor bör du också studera. Lycka till!

Tack!
Nu tror jag att jag förstår. Men jag kan bara markera, eller avmarkera enskilda låtar. Idag har jag ca 1700 låtar i paddan. Om jag väljer ut vad jag vill ha blir det säkert 1000 låtar. Det verkar ganska jobbigt när jag har minst 3000 att välja från och då har jag inte lagt in alla album i pc'n än.
Jag vill hellre vilja kunna markera albumen.

Jag kanske installerar Itunes på en annan pc och lägger in dom ca 100 album jag vill ha där och sen för över rubbet.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-28 18:40

Jag gillar inte nya iTunes. Varför har shifts redan varit inne på, bland annat.
Jag skulle gärna använda en annan applikation, men vet inte någon som har
stöd för Apple Remote och AirPlay (utan att allt annat ljud också skickas till
enheten). Det går visserligen via Airfoil, men jag tycker att ljudet blir sämre
och dessutom går inte Airfoil att styra via Apple Remote.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-12-28 20:30

Inte har jag blivit mer nöjd sedan mitt förra inlägg heller.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-28 20:39

shifts skrev:Inte har jag blivit mer nöjd sedan mitt förra inlägg heller.

Har du hittat några alternativ?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-28 20:55

Jag har aldrig använt iTunes. Vad gör programmet, mera exakt?

Jag har hört om att man på något sätt är läst till Apples värld. Hur då, i så fall?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-28 21:03

PerStromgren skrev:Jag har aldrig använt iTunes. Vad gör programmet, mera exakt?

Jag har hört om att man på något sätt är läst till Apples värld. Hur då, i så fall?

Nej, låst blir man inte.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-28 21:04

PerStromgren skrev:Jag har aldrig använt iTunes. Vad gör programmet, mera exakt?

Det fungerar som en databas för din musik. Du kan söka, välja, blanda, skapa spellistor osv. De listorna kan du sedan överföra till andra i-enheter.
iTunes funkar i både Mac och Windows. Funkar fö även för att hålla ordning på ljudböcker och filmer.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-28 21:05

Och vill man inte använda det längre så byter man bara. Bara man kan
bestämma sig för vad man ska byta till. :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-12-28 21:07

mx skrev:Och vill man inte använda det längre så byter man bara. Bara man kan

Precis, det är ju bara det att du och jag inte kommit på vad ännu. :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-28 21:08

mx skrev:Och vill man inte använda det längre så byter man bara. Bara man kan

Ja, all musik ligger snyggt sorterad och går säkert lätt att importera till andra spelare. Bör man använda ett program typ Amarra eller Fidelio i kombination med iTunes? Gör de verkligen någon skillnad?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-28 21:10

Jag har börjat titta lite på Decibel.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-28 21:28

hifikg skrev:

Det fungerar som en databas för din musik. Du kan söka, välja, blanda, skapa spellistor osv. De listorna kan du sedan överföra till andra i-enheter.
iTunes funkar i både Mac och Windows. Funkar fö även för att hålla ordning på ljudböcker och filmer.

Man spelar alltså via programmet också? Kan man lägga egna skivor i dess databas och spela därifrån med spellistor och allt annat fint?

Finns det någon liten Mac eller annan pryl som kan vara inkopplad till förstärkaren, ungefär som min Squeezebox?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-12-28 21:30

Jag antingen en Airport Express eller en Mac Mini (om de fortfarande heter så).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-28 21:35

mx skrev:Jag antingen en Airport Express eller en Mac Mini (om de fortfarande heter så).

Men det behövs en dator med skärm någonstans där man väljer skivor?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-28 22:42

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:

Man spelar alltså via programmet också? Kan man lägga egna skivor i dess databas och spela därifrån med spellistor och allt annat fint?

Finns det någon liten Mac eller annan pryl som kan vara inkopplad till förstärkaren, ungefär som min Squeezebox?

Ja, du använder iTunes för att rippa CD o du kan lägga till filer från t ex HD Tracks. Givetvis kan du köpa musik via iTunes också. Jag använder en bärbar Mac för uppspelning.

Återgå till Musikstugan