Hjälp med MasVis-grafer

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tobm

Hjälp med MasVis-grafer

Inläggav tobm » 2012-12-15 10:56

Hej!

Jag har köpt en dubbel-cd med Peter Brötzmann Chicago Tentet, "Walk, Love, Sleep". Det är en fantastisk skiva med fantastiska musiker som rekommenderas varmt (trots vad som följer). Problemet är att ljudet inte är lika bra som det brukar vara när Brötzmann är inblandad. Det är inte hemskt, men inte heller så bra som det kunde varit.

Alla andra skivor jag har med Brötzmann (i många olika konstellationer) har mycket bra ljud (ligger på ca 20dB i crest enligt MasVis), så jag är helt övertygad om att det är skivbolaget (norska Smalltown Superjazz) som ligger bakom det sämre ljudet.

Nedan kommer en översiktsbild över de tre spåren från "Walk, Love, Sleep" tillsammans med tre spår från tre andra skivor (slumpvist utvalda) med Brötzmann som jämförelse. Sedan kommer detaljerade bilder på samma sex spår.

Jag tänkte mejla skivbolaget och fråga om ljudet och undrar om någon (Svante?) kan se vad som gjorts med spåren från "Walk, Love, Sleep"? Ju mer info jag har när jag mejlar skivbolaget desto bättre.

Tack på förhand!

Översikt:
Bild

Detaljerade bilder:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
[/img]

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-12-15 11:23

Vill bara säga lycka till och att jag tror att bolaget Smalltown Superjazz är ett sådant som skulle både bemöda sig om att ge svar samt lyssna till kritiken. Hoppas jag har rätt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hjälp med MasVis-grafer

Inläggav Svante » 2012-12-15 12:26

Den där typen av processning är nästan mest frustrerande. Jag har nu inte hört inspelningen, men får jag gissa att tex spåret nedan låter hyfsat i de tystare partierna, men brötar ihop sig när det blir starkt? Man ser det på den allra nedersta grafen, toppfaktorn sjunker i de starka partierna, vilket som regel betyder att de har höjt medelnivån genom att komprimera och limitera framför allt de starka partierna på tvåkanalsmixen. Histogrammet säger dock att det är en ganska mjuk limitering och jag undrar om det är gjort med analogelektronik.

Hursomhelst är det extra irriterande tycker jag när det är en låt som växlar mellan starkt och svagt och det starka låter apa. Det blir såna kontraster.

tobm skrev:Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-12-15 15:20

Tack, Svante!

Jo, det är när det är många instrument samtidigt som spelar starkt som det känns som att det skulle kunna låtit bättre.

[s]Video i ganska bra kvalitet från konserten (det är en liveskiva) finns på Youtube, ska försöka jämföra ljudet där med det på skivan.[/s]

http://freejazz-stef.blogspot.se/2012/12/peter-brotzmanns-chicago-tentet1-walk.html

Ska skriva ihop ett mejl till skivbolaget inom de närmaste dagarna. Återkommer i tråden om jag får svar.

Användarvisningsbild
tobm

Re: Hjälp med MasVis-grafer

Inläggav tobm » 2014-09-16 22:25

Bumpar den här tråden eftersom jag köpt en ny utgåva av en skiva jag redan hade. Det handlar om världens bästa jazzskiva, Albert Ayler Trios "Spiritual Unity", som kommit ut i en "50th Anniversary Edition" med ett bonusspår.

Var lite orolig att den skulle vara fulmastrad, men blev positivt överraskad, den låter riktigt bra, och ser bra ut i MasVis!

MasVis på den nya utgåvan:
Bild

Full MasVis:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/81260069/Ayler_50th/index_50th.html

MasVis på den gamla utgåvan:
Bild

Full MasVis: https://dl.dropboxusercontent.com/u/81260069/Ayler_old/index_old.html

Som ni kan se skiljer sig mastringen av de tre första spåren åt mellan utgåvorna medan spår nummer fyra ser ut att vara mer eller mindre samma version(!) på båda utgåvorna. Jag var tvungen att mejla till han som mastrat nya utgåvan och fråga om spår 4. Hoppas på svar...

(I fallet ovan fick jag för övrigt svar från skivbolaget, men bara att de skickat frågan vidare till producenten men sedan hörde jag inget mer, tyvärr.)

Återgå till Musikstugan