Ensemble organum- Le chant des Templiers

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Ensemble organum- Le chant des Templiers

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-06 11:41

Försöker få tag i plattan som CD eller filer...

Verkar helt omöjlig att få tag :(

någon som vet var man kan få tag i denna???

för er som undrar vad det är...kolla här: http://www.organum-cirma.fr/organum-cir ... &Itemid=49

Å här: http://www.naive.fr/en/work/le-chant-de ... eme-siecle
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-06 16:23

Mitt problem är löst.

Supertack.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-07 14:08

Tack vare denna fråga fick jag anledning att lyssna på det här gänget igen efter ett långt uppehåll. Skaffade lite av dem när de gregorianska munkarna var så poppis. Låttitlar som "Te Deum Patrem Ingenitum (Antiphona ad Magnificat)" och "Media Vita in Morte Sumus (Responsorium)" ser man inte så ofta, men de förekommer i samlingen av Tempelriddarmusik. Minns inte om jag överhuvudtaget hört den musiken via högtalare förut, men nu gör jag det och min mancave har förvandlats till en liten medeltida kyrka :-) Takhöjden är vidunderligt mycket högre än lyssningsrummets knappa fyra meter och breddningen av rummet är också imponerande. Det här är ingen sönderkomprimerad utgåva!

Här kan man både lyssna och köpa http://se.7digital.com/artist/ensemble- ... ers-xiie-s

Bild

Hittade även den här beskrivningen online " A manuscript from the time of the Knights Templar, found in Jerusalem, is recorded here for the first time. - These enchanting, mysterious musical discoveries are a major find. An order of knights was formed in 1118 to protect Jerusalem and the growing number of pilgrims flocking to the Holy Land. There were nine knights in the order, which was named after the place they lived: the Temple of Solomon, hence the Templars. The Templars existed for about 200 years, their rich history ending when the knights were burned at the stake. The last of these monk-cum-soldiers were executed as heretics following a series of events that spanned Paris to Jerusalem, with tales of battle and prayer, power and decline, and glory and secrets. Their history gave birth to legends (some of which persist today) surrounding the Holy Grail and buried treasure. The Templars remain undeniably anchored in popular culture as a symbol of the Middle Ages, and continue to stir passions today."

Nä, jag är inte med i gruppen, men musik och böcker brukar man få göra reklam för t o m i reklamfri TV *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-07 14:38

Salve Regina på hög volym = braaaaaaa

Återgå till Musikstugan