Att lyssna på vinyl vs. digitalt.

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Att lyssna på vinyl vs. digitalt.

Inläggav HenrikTornquist » 2013-01-18 20:45

Jag har sedan en evighet gjort av med mina vinylskivor. Jag kommer knappt ihåg argumentet, det var säkert något med att cd var bättre. Efter ett gäng år gjorde jag av med mina cd. Det var ju mycket bättre att ha dem i lossless-format i datorn. Jag är dessvärre nog inte ensam om det här. Vad som slagit mig på senare år är följande: Jag saknar den tiden när jag satte mig ner för 20 minuters koncentrerat lyssnande. Sidbyte och på det igen. Konvolut i behändigt format, ofta med texter för snabbare inlärning. Förr kunde jag alla låttexter utantill. Nu? Låt efter låt, skiva efter skiva expieras i vansinnestakt, mycket för att utbudet är outsinligt. Detta grämer mig, så till den milda grad att jag börjat titta efter en vinylspelare igen. Hur är det för er, om ni orkat läsa igenom allt detta sorgearbete?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-18 21:35

Penke

Det var portvakten på Abbey Road som sa det som finns i din undertext, eller hur?

Men allt är inte svart.

Det är inte för sent. Du vet nog allt för väl vad du ska göra.

:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-01-18 22:21

Visst var det portvakten/vaktmästaren eller vad han nu var.
Tyvärr kan det vara så att du har rätt, och att jag bara skjuter upp det oundvikliga. Det skulle innebära en enorm ångest för alla skivor jag sålde för billigt, speciellt mina singlar som inte går att hitta digitaliserade :(

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-18 22:34

Äh, se det som nåt positivt, nu har du chansen att börja bygga upp en riktigt fin skivsamling utan en massa felköp och pinsamheter :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-01-18 23:13

phloam skrev:Äh, se det som nåt positivt, nu har du chansen att börja bygga upp en riktigt fin skivsamling utan en massa felköp och pinsamheter :)

Precis! Så blev jag tvingad att göra. Plattorna dom jag saknat och är fräscha och jag slipper bläddra igenom en massa saker som inte åldrats med värdighet.

Hade en massa Styx och annat trassligt som inte funkar för mig numera :o
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-19 00:17

penke62 skrev:Visst var det portvakten/vaktmästaren eller vad han nu var.
Tyvärr kan det vara så att du har rätt, och att jag bara skjuter upp det oundvikliga. Det skulle innebära en enorm ångest för alla skivor jag sålde för billigt, speciellt mina singlar som inte går att hitta digitaliserade :(

Gerry O'Driscoll.

Ingen idé att gråta över spilld mjölk.

Phloam och Bassman har ett flertal poänger som jag helhjärtat stöder.

Ta panta rei.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-19 06:42

bassman skrev:Hade en massa Styx och annat trassligt som inte funkar för mig numera :o

:D Styx verkar väl inte så illa, jag har sett värre.... men det får vi ta i egen tråd :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-19 11:10

För mig har det blivit så att den fysiska skivsamlingen består av skivor som
jag vill äga. De behöver inte ens vara bra eller sådana jag lyssnar på. Men jag
vill äga dem i alla fall. Den övriga skivsamlingen är sådant jag lyssnar på.

Finns många dubbletter bland låtarna på datorn och i bokhyllan dock.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-01-19 11:12

mx skrev:För mig har det blivit så att den fysiska skivsamlingen består av skivor som

Så har det alltid varit för min del. Det är så nu med digitalt, massor på disk som aldrig lyssnas på, men som "är bra/kul att ha".

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-19 12:05

mx skrev:För mig har det blivit så att den fysiska skivsamlingen består av skivor som

För mig så lever vinylen mer än någonsin. Men jag gör mig också av med skivor. Samlingen lever ett eget liv som är i någon form av förändring.

Har ingen spotify eller möjlighet att lagra musik för att spela upp i anläggningen. Inser möjligheterna. Men eftersom all tid går åt till vinylen och lite annat såsom arbete och lite andra uppdrag så är det snarare tid och riktigt engagemang som saknas och som en följd saknas kabel, program m m också.

Det finns fördelar med att vinyl är en fysisk sak.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-19 12:36

Jag lyssnar också mycket på vinyl. Kikar på en ny vinylspelare just därför.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-01-19 14:17

Det blir ett helt annat lyssnade med vinyl, det är ju inte bara "trycka på en knapp".. Aktivt och medvetet spelande! Vissa av vinylplattorna som digitaliserats låter inte som det skall göra tyvärr :?

Det var faktiskt musikförstörandet som gjorde att jag återupptog vinylspelandet!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-01-19 14:28

bassman skrev:Det blir ett helt annat lyssnade med vinyl, det är ju inte bara "trycka på en knapp".. Aktivt och medvetet spelande! Vissa av vinylplattorna som digitaliserats låter inte som det skall göra tyvärr :?

Det var faktiskt musikförstörandet som gjorde att jag återupptog vinylspelandet!

Det är ju på det viset jag funderar. Då har jag inte så fel ändå. Köpte tre singlar i dag btw. Nu har det börjat...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-19 15:06

Medhåll, att "browsa" musik i Spotify är egentligen bara bra för att snabbt gå igenom sånt som är nytt. Inte för själva lyssnandet. Kanske skulle finnas en tråd som tar upp hur man lyssnar bra? Och som inte handlar om släckt eller tänt när man, eh, spelar musik :roll: :P

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-01-19 18:57

En enorm fördel med vinylskivorna är ju att bläddra mellan dem, helst ståendes i en orange plastback från Apotekarnes. Klumpen i magen växer, jag är bara 50 fyllda, ska jag vara så här ångestfylld/nostalgisk redan?
Senast redigerad av HenrikTornquist 2013-02-05 19:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-19 19:29

penke62 skrev:En enorm fördel med viylskivorna är ju att bläddra mellan dem, helst ståendes i en orange plastback från Apotekarnes. Klumpen i magen växer, jag är bara 50 fyllda, ska jag vara så här ångestfylld/nostalgisk redan?

Jag har 19 backar och attan om jag inte skall få in 20 i vardagsrummet.
Svarta i nitad papp från Granit. Idag har de en skivback i profilerad svartmålad metall. Tuff som attan. De har också hjul till backarna så Popsnöret kan städa.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-01-19 19:35

Vilken mysig tråd att läsa inför nattskiftet,visst är det något speciellt med det svarta guldet! När Bassman nämner Styx så kommer jag av någon anledning att tänka på Cartman i Southpark:
"-Äaaammmm,säääääjllllinggggg awäjjjjjj"

Jag föredrar originalet om man så säger..

Håller med ovanstående i att det blir inflation när utbudet blir för mastigt. Vissa av vinylerna har jag inte ens inne utan tar fram vid särskilda tillfällen. Min brorsa var med när VHS maskinerna kom och sönerna var små,vi snackar början på 1980 nu,förutom viss duplicering av radiohandlare Svantes Videoinvest utbud som uthyrdes bakom disk,klassiker som verktygsmassakern,Huset på kyrkogården,New York Ripper,plus några andra vidrigheter som Salo-sodoms 120 dagar för att ta ett exempel,så innehöll de flesta kasetter som ägdes inspelat material från SVT's dignande utbud. Som så många andra,spelades Kalle Ankas jul in på ett SABA band och spelades om och om igen. Att det tog död på det märkvärdiga med den tokiga fågeln eller Ferdninand och den ursinniga matadoren var lika säkert som amen i kyrkan. Samma skit är det med digital sörja i oändligt sinande ström. Det blir inte så märkvärdigt när det finns oändligt mycket. Det finns förvisso fördelar också. Man sliter inte på någon nål,behöver inte justera och rengöra,enkelt att få tag i musik och man kan "provsmaka" utan att det blir dyrt. Har själv en enkel DS spelare och väntar på en Klimax DS inom kort,de låter riktigt bra,dock så spelar en kry skivspelare i en helt annan division..
http://youtu.be/7Xakn7iGC6A
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
BurkeShelley

Inläggav BurkeShelley » 2013-02-03 18:14

Stapla vinylskivorna mot yttervägg och de isolerar mot vinterkylan. Vinylen ger då både en kick genom det trevliga formatet, omslagen, ljudet, koncentrerade lyssnandet samtidigt som det tickar in pengar till hushållskassan genom att elmätaren snurrar saktare.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-03 18:27

Annars fungerar de välfyllda skivhyllorna som förträffliga absorbenter i de flesta vinyldyrkares lyssningsrum, skulle de ta bort dom skulle de facto ALLT ljud bli mycket sämre!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-03 19:02

http://www.expectingrain.com/discussion ... 88c21f121e

JAg gör samma iaktagelse kring ljudet på vinyl kontra cd såsom en del gör i tråden ovan när de spelar Bob Dylans senaste.

Skillnaden är väsentlig till vinylens fördel här hos mig. Ingen tvekan. Den mörka rösten lyfter i vinylutgåvan. Också andra skillnader.
En i den länkade tråden skriver så här. Så ensam är jag inte!

"I have been listening to the downloaded version of 'Tempest' for 2 weeks now and thinking that it was a wonderful album and that it sounded great.
LITTLE DID I KNOW!!!
I got my vinyl today from Amazon - put it on while home at lunch, and immediately started crying (yes, I know, I cry a lot - but usually for good reason) - this album sounds totally different from what I've been listening to! I cannot believe the difference - his voice is so deep and full - the words are so clear - it's like going from listening to a cheap, tinny old transister radio to full volume FM stereo back in the day -
What a wonderful album it truly is - I can't wait to hear the rest of the album - everyone needs to hear it on vinyl!!
doomed"

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-03 19:10

Kronkan skrev:http://www.expectingrain.com/discussions/viewtopic.php?p=1233324&sid=09cb42b6e959b6d5fbf15388c21f121e

JAg gör samma iaktagelse kring ljudet på vinyl kontra cd såsom en del gör i tråden ovan när de spelar Bob Dylans senaste.

Skillnaden är väsentlig till vinylens fördel här hos mig. Ingen tvekan. Den mörka rösten lyfter i vinylutgåvan. Också andra skillnader.

"I have been listening to the downloaded version of 'Tempest' for 2 weeks now and thinking that it was a wonderful album and that it sounded great.
LITTLE DID I KNOW!!!
I got my vinyl today from Amazon - put it on while home at lunch, and immediately started crying (yes, I know, I cry a lot - but usually for good reason) - this album sounds totally different from what I've been listening to! I cannot believe the difference - his voice is so deep and full - the words are so clear - it's like going from listening to a cheap, tinny old transister radio to full volume FM stereo back in the day -
What a wonderful album it truly is - I can't wait to hear the rest of the album - everyone needs to hear it on vinyl!!
doomed"

Olika mastrar? Även om det är samma, vilket verkar osannolikt, vet vi inget om vilken utrustning han har. Hans vinylkedja kanske är bättre än den digitala.

Hursomhelst, nyare skivor brukar vara söndermastrade på CD pga "loudness wars" som det finns oändligt med trådar om här. Kanske har man inte brytt sig om att mastra sönder vinylutgåvan eftersom man inte räknar med någon radiotid för den. Skivbolag är som bekant affärsdrivande.

Dessutom lär väl skivan vara INSPELAD digitalt, så, case cloosed. Typ.

Bra CD låter mer likt mina egna liveinspelningar än vad något på vinyl gör, så jag gillar digitalt, men jag gillar inte "loudness wars".

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-03 19:32

xeizo skrev:
Kronkan skrev:http://www.expectingrain.com/discussions/viewtopic.php?p=1233324&sid=09cb42b6e959b6d5fbf15388c21f121e

LITTLE DID I KNOW!!!
doomed"

Olika mastrar? Även om det är samma, vilket verkar osannolikt, vet vi inget om vilken utrustning han har. Hans vinylkedja kanske är bättre än den digitala.

Hursomhelst, nyare skivor brukar vara söndermastrade på CD pga "loudness wars" som det finns oändligt med trådar om här. Kanske har man inte brytt sig om att mastra sönder vinylutgåvan eftersom man inte räknar med någon radiotid för den. Skivbolag är som bekant affärsdrivande.

Dessutom lär väl skivan vara INSPELAD digitalt, så, case cloosed. Typ.

Bra CD låter mer likt mina egna liveinspelningar än vad något på vinyl gör, så jag gillar digitalt, men jag gillar inte "loudness wars".

Case cloosed? Verkligen! Verkar ju dumt ur mitt perspektiv.

Men det kan ju vara så för dig och andra att man bestämt nivån på analysen och och gjort en värdering innan man de facto studerat fenomentet.

Förklaringsnivån behöver ju inte ligga i nivån ettor och nollor. Detta hävdar jag ju inte.

Men det verkar inte såsom en hel del musik leveraras stympad i det digitala formatet. Så ser jag på det. För mig blir det då inte rationellt att utse detta format till min huvudleverantör av musik. Vinyl är frotfarande ett alternativ trots att den är nyproducerad.

Så skall man betrakta cd kontra vinyl så måste man ju göra detta såsom det faktiskt framstår rent lyssningsmässigt. Något annat alternativ finner jag inte möjligt i min värld där det ju finns lite olika möjligheter att lyssna. Cd kan ju vara alldeles förträffligt.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-03 19:47

Det är ju självklart att vinylskivor är ett alternativ om de är pressade från(ur HiFi-synpunkt) bättre mastrar, det finns ju inget annat sätt att komma åt den mastern än möjligen att göra inbrott på mastringsföretaget som gjort mastrarna ...

Det jag menar är att de inte låter bättre för att de "är vinyl" utan för att det finns en rationell förklaring till fenomenet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-03 20:14

xeizo skrev:Det är ju självklart att vinylskivor är ett alternativ om de är pressade från(ur HiFi-synpunkt) bättre mastrar, det finns ju inget annat sätt att komma åt den mastern än möjligen att göra inbrott på mastringsföretaget som gjort mastrarna ...

Det jag menar är att de inte låter bättre för att de "är vinyl" utan för att det finns en rationell förklaring till fenomenet.

Jag förutsätter alltid att det finns en eller kanske flera förklaringar till alla fenomen som vi stöter på. Detta även om jag inte känner till förklaringen och ibland kan man ju misstänka att det man tror kanske är på annat sätt. Och ibland är man nog blind.

Men hur som helst är ju inte det första som jag tänker på att det är ett grundläggande fel på den digitala tekniken om jag tycker mig höra att cd-versionen låter sämre ur mitt perspektiv. I första hand sökte jag på om det finns beskrivit om de två versionerna har behandlats annorlunda vilket ju borde vara fallet i den bästa av världar. Förutsätter heller inta vilken förklaring som finns. Det går att spekulera om loudness war.

Men själv skulle jag tycka att det vore intressant att se "massvis" eller vad programmet nu heter.

Men det är en iaktagelse. Som kan analyseras. Och värderas om man så önskar. Men helst i den ordningen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-03 20:14

xeizo skrev:Det är ju självklart att vinylskivor är ett alternativ om de är pressade från(ur HiFi-synpunkt) bättre mastrar, det finns ju inget annat sätt att komma åt den mastern än möjligen att göra inbrott på mastringsföretaget som gjort mastrarna ...

Självklart är det så, vad skulle det annars vara? Eftersom den absoluta majoriteten av alla fonogram är digitalt inspelade så vore det väl märkligt om en d/a-omvandling och sedan press på vinyl skulle låta bättre än om man lyssnade direkt på den digitala signalen. Dvs om nu inte d/a-omvandlingen i studion skulle vara så mycket bättre än den man kan göra hemma så totalen blir bättre trots nedgraderingen i vinylmediat. Det har jag svårt att tro.

Jag är rätt övertygad om att det ligger i mastern, att den helt enkelt är mycket bättre vid vinylpressningen än vid cd'n. Att det kan finnas någon förskönande dist i vinylen håller jag inte för otroligt heller även om det kan kännas lite väl enkelt att förklara det positiva med vinylen med just dist. Jag ser det mer som om vinylen (ofta) låter bättre trots dess högre dist (jmf med cd).

Ur ett användarperspektiv spelar detta då mindre roll eftersom man ändå inte kan påverka något. Och låter vinylen bättre (mer korrekt, naturligare etc) så är det så även om cd'n är ett tekniskt bättre media. Det är ju en ringa tröst när den låter sämre.

Här får man vara lite pragmatisk och helt enkelt välja det media som låter bäst oavsett hur de tekniska specifikationerna för cd/vinyl ser ut.

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2013-02-03 20:44

Det är ju självklart att vinylskivor är ett alternativ om de är pressade från(ur HiFi-synpunkt) bättre mastrar, det finns ju inget annat sätt att komma åt den mastern än möjligen att göra inbrott på mastringsföretaget som gjort mastrarna ...

Åjo det går nog att fixa egna mastrar om man vill. Beställ ett cut hos Stan Ricker :P

http://www.rickermaster.com/PriceServ.htm

Rätt billigt när man tänker på att det är handarbete...

JohanR

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-02-13 10:17

Har i omgångar sorterat ut och slängt skivor eftersom samlingen tog för stor plats för något som sällan eller aldrig användes.
Mår halvpyton idag när det börjar åka på fler vinyler än på länge.
Mycket av det som jag sparat är dessutom rena skäpet 8O

Skönt att jag glömt bort vad det är som slängts :lol:
Det är bara att bita ihop och börja om.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-13 10:23

2-ch skrev:Har i omgångar sorterat ut och slängt skivor eftersom samlingen tog för stor plats för något som sällan eller aldrig användes.
Mår halvpyton idag när det börjar åka på fler vinyler än på länge.
Mycket av det som jag sparat är dessutom rena skäpet 8O

Skönt att jag glömt bort vad det är som slängts :lol:
Det är bara att bita ihop och börja om.

Ajdå, jag har kvar mina vinylskivor, men ingen spelare ...

Och till min stora glädje har jag massor av CD-skivor från 80-talet och början av 90-talet som alltså INTE är remastrade versioner. De har grym dynamik de flesta av dom och låter mycket bra, bland annat har jag första CD-utgåvan av The Wall som fortfarande anse vara den som låter absolut bäst. Den verkar knappt vara mastrad alls, brutal dynamik på den!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-13 11:33

Bill50x skrev:Självklart är det så, vad skulle det annars vara? Eftersom den absoluta majoriteten av alla fonogram är digitalt inspelade så vore det väl märkligt om en d/a-omvandling och sedan press på vinyl skulle låta bättre än om man lyssnade direkt på den digitala signalen. Dvs om nu inte d/a-omvandlingen i studion skulle vara så mycket bättre än den man kan göra hemma så totalen blir bättre trots nedgraderingen i vinylmediat. Det har jag svårt att tro.

Bortsett ifrån olika masters....
Blir mer o mer övertygad om att det är uppspelningen (dvs D/A) av digital musik som är problemet, INTE den digitala tekniken i sig.
För då skulle ju som du säger all vinyl som kommer från digitala inspelningar vara dålig även den.

Detta baserar jag på erfarenheter av hur olika CD-spelare presterar, men kanske mest från nätverkspelares olika prestanda och påverkan från NAS och nätverk.
Tex läs mer i tråden där lennartJ testade olika Oppo.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-13 12:39

sportbilsentusiasten skrev:
Bill50x skrev:Självklart är det så, vad skulle det annars vara? Eftersom den absoluta majoriteten av alla fonogram är digitalt inspelade så vore det väl märkligt om en d/a-omvandling och sedan press på vinyl skulle låta bättre än om man lyssnade direkt på den digitala signalen. Dvs om nu inte d/a-omvandlingen i studion skulle vara så mycket bättre än den man kan göra hemma så totalen blir bättre trots nedgraderingen i vinylmediat. Det har jag svårt att tro.

Bortsett ifrån olika masters....
Blir mer o mer övertygad om att det är uppspelningen (dvs D/A) av digital musik som är problemet, INTE den digitala tekniken i sig.
För då skulle ju som du säger all vinyl som kommer från digitala inspelningar vara dålig även den.

Detta baserar jag på erfarenheter av hur olika CD-spelare presterar, men kanske mest från nätverkspelares olika prestanda och påverkan från NAS och nätverk.
Tex läs mer i tråden där lennartJ testade olika Oppo.

Jo, jag är också lite inne på att DAC:ar gör skillnad, därför jag tog den billigaste genvägen och satte in ett Xonar ST i min primära ljuduppspelningsdator. Det går knappast att komma över en färdig implementation runt Burr Brown PCM1792A-chippet billigare än så och det är osäkert om det verkligen finns ett bättre chip idag.

Tex har PCM1792A ett ovanligt högt spänningssving på audio out, 7.8V, vilket bidrar till en låg "real world" störnivå. ESS-chippet i Oppo har ju goda prestanda men brottas med sina egna problem enligt de tester av ESS-spelare jag sett.

Det lär ju snart komma manicker konstruerade runt ett chip motsvarande ESS-chippet fast från Ti/Burr Brown istället, så vi har knappast sett det sista i DAC-väg ännu.

Nästa

Återgå till Musikstugan