Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Äh, se det som nåt positivt, nu har du chansen att börja bygga upp en riktigt fin skivsamling utan en massa felköp och pinsamheter
penke62 skrev:Visst var det portvakten/vaktmästaren eller vad han nu var.
Tyvärr kan det vara så att du har rätt, och att jag bara skjuter upp det oundvikliga. Det skulle innebära en enorm ångest för alla skivor jag sålde för billigt, speciellt mina singlar som inte går att hitta digitaliserade
bassman skrev:Hade en massa Styx och annat trassligt som inte funkar för mig numera
mx skrev:För mig har det blivit så att den fysiska skivsamlingen består av skivor som
jag vill äga. De behöver inte ens vara bra eller sådana jag lyssnar på. Men jag
vill äga dem i alla fall. Den övriga skivsamlingen är sådant jag lyssnar på.
Finns många dubbletter bland låtarna på datorn och i bokhyllan dock.
mx skrev:För mig har det blivit så att den fysiska skivsamlingen består av skivor som
jag vill äga. De behöver inte ens vara bra eller sådana jag lyssnar på. Men jag
vill äga dem i alla fall. Den övriga skivsamlingen är sådant jag lyssnar på.
Finns många dubbletter bland låtarna på datorn och i bokhyllan dock.
bassman skrev:Det blir ett helt annat lyssnade med vinyl, det är ju inte bara "trycka på en knapp".. Aktivt och medvetet spelande! Vissa av vinylplattorna som digitaliserats låter inte som det skall göra tyvärr![]()
Det var faktiskt musikförstörandet som gjorde att jag återupptog vinylspelandet!
penke62 skrev:En enorm fördel med viylskivorna är ju att bläddra mellan dem, helst ståendes i en orange plastback från Apotekarnes. Klumpen i magen växer, jag är bara 50 fyllda, ska jag vara så här ångestfylld/nostalgisk redan?
Kronkan skrev:http://www.expectingrain.com/discussions/viewtopic.php?p=1233324&sid=09cb42b6e959b6d5fbf15388c21f121e
JAg gör samma iaktagelse kring ljudet på vinyl kontra cd såsom en del gör i tråden ovan när de spelar Bob Dylans senaste.
Skillnaden är väsentlig till vinylens fördel här hos mig. Ingen tvekan. Den mörka rösten lyfter i vinylutgåvan. Också andra skillnader.
En i den länkade tråden skriver så här. Så ensam är jag inte!
"I have been listening to the downloaded version of 'Tempest' for 2 weeks now and thinking that it was a wonderful album and that it sounded great.
LITTLE DID I KNOW!!!
I got my vinyl today from Amazon - put it on while home at lunch, and immediately started crying (yes, I know, I cry a lot - but usually for good reason) - this album sounds totally different from what I've been listening to! I cannot believe the difference - his voice is so deep and full - the words are so clear - it's like going from listening to a cheap, tinny old transister radio to full volume FM stereo back in the day -
What a wonderful album it truly is - I can't wait to hear the rest of the album - everyone needs to hear it on vinyl!!
doomed"
xeizo skrev:Kronkan skrev:http://www.expectingrain.com/discussions/viewtopic.php?p=1233324&sid=09cb42b6e959b6d5fbf15388c21f121e
JAg gör samma iaktagelse kring ljudet på vinyl kontra cd såsom en del gör i tråden ovan när de spelar Bob Dylans senaste.
Skillnaden är väsentlig till vinylens fördel här hos mig. Ingen tvekan. Den mörka rösten lyfter i vinylutgåvan. Också andra skillnader.
En i den länkade tråden skriver så här. Så ensam är jag inte!
"I have been listening to the downloaded version of 'Tempest' for 2 weeks now and thinking that it was a wonderful album and that it sounded great.
LITTLE DID I KNOW!!!
I got my vinyl today from Amazon - put it on while home at lunch, and immediately started crying (yes, I know, I cry a lot - but usually for good reason) - this album sounds totally different from what I've been listening to! I cannot believe the difference - his voice is so deep and full - the words are so clear - it's like going from listening to a cheap, tinny old transister radio to full volume FM stereo back in the day -
What a wonderful album it truly is - I can't wait to hear the rest of the album - everyone needs to hear it on vinyl!!
doomed"
Olika mastrar? Även om det är samma, vilket verkar osannolikt, vet vi inget om vilken utrustning han har. Hans vinylkedja kanske är bättre än den digitala.
Hursomhelst, nyare skivor brukar vara söndermastrade på CD pga "loudness wars" som det finns oändligt med trådar om här. Kanske har man inte brytt sig om att mastra sönder vinylutgåvan eftersom man inte räknar med någon radiotid för den. Skivbolag är som bekant affärsdrivande.
Dessutom lär väl skivan vara INSPELAD digitalt, så, case cloosed. Typ.
Bra CD låter mer likt mina egna liveinspelningar än vad något på vinyl gör, så jag gillar digitalt, men jag gillar inte "loudness wars".
xeizo skrev:Det är ju självklart att vinylskivor är ett alternativ om de är pressade från(ur HiFi-synpunkt) bättre mastrar, det finns ju inget annat sätt att komma åt den mastern än möjligen att göra inbrott på mastringsföretaget som gjort mastrarna ...
Det jag menar är att de inte låter bättre för att de "är vinyl" utan för att det finns en rationell förklaring till fenomenet.
xeizo skrev:Det är ju självklart att vinylskivor är ett alternativ om de är pressade från(ur HiFi-synpunkt) bättre mastrar, det finns ju inget annat sätt att komma åt den mastern än möjligen att göra inbrott på mastringsföretaget som gjort mastrarna ...
Det jag menar är att de inte låter bättre för att de "är vinyl" utan för att det finns en rationell förklaring till fenomenet.
Det är ju självklart att vinylskivor är ett alternativ om de är pressade från(ur HiFi-synpunkt) bättre mastrar, det finns ju inget annat sätt att komma åt den mastern än möjligen att göra inbrott på mastringsföretaget som gjort mastrarna ...
2-ch skrev:Har i omgångar sorterat ut och slängt skivor eftersom samlingen tog för stor plats för något som sällan eller aldrig användes.
Mår halvpyton idag när det börjar åka på fler vinyler än på länge.
Mycket av det som jag sparat är dessutom rena skäpet
Skönt att jag glömt bort vad det är som slängts![]()
Det är bara att bita ihop och börja om.
Bill50x skrev:Självklart är det så, vad skulle det annars vara? Eftersom den absoluta majoriteten av alla fonogram är digitalt inspelade så vore det väl märkligt om en d/a-omvandling och sedan press på vinyl skulle låta bättre än om man lyssnade direkt på den digitala signalen. Dvs om nu inte d/a-omvandlingen i studion skulle vara så mycket bättre än den man kan göra hemma så totalen blir bättre trots nedgraderingen i vinylmediat. Det har jag svårt att tro.
sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:Självklart är det så, vad skulle det annars vara? Eftersom den absoluta majoriteten av alla fonogram är digitalt inspelade så vore det väl märkligt om en d/a-omvandling och sedan press på vinyl skulle låta bättre än om man lyssnade direkt på den digitala signalen. Dvs om nu inte d/a-omvandlingen i studion skulle vara så mycket bättre än den man kan göra hemma så totalen blir bättre trots nedgraderingen i vinylmediat. Det har jag svårt att tro.
Bortsett ifrån olika masters....
Blir mer o mer övertygad om att det är uppspelningen (dvs D/A) av digital musik som är problemet, INTE den digitala tekniken i sig.
För då skulle ju som du säger all vinyl som kommer från digitala inspelningar vara dålig även den.
Detta baserar jag på erfarenheter av hur olika CD-spelare presterar, men kanske mest från nätverkspelares olika prestanda och påverkan från NAS och nätverk.
Tex läs mer i tråden där lennartJ testade olika Oppo.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster