Gunnar Idenstam och Benny Andersson med Orsa spelmän; sagolikt vacker musik som trollar fram det bästa ur en riktig hemmabioanläggning

http://www.svtplay.se/video/971210/benn ... 9000-pipor
Moderator: Redaktörer
bassman skrev:Det är en hemskt trevlig upplevelse att höra den ljuda. Har varit på två konserter och konstaterade att det är väldigt svårt att reproducera på en hemma-stereo
mx skrev:bassman skrev:Det är en hemskt trevlig upplevelse att höra den ljuda. Har varit på två konserter och konstaterade att det är väldigt svårt att reproducera på en hemma-stereo
Är väl ingen match för din stereo?Kanske behöver du låna min?
aisopos skrev:Tack för tipset, nu har jag kollat.
Nu måste jag väl börja skissa på ett 10Hz infrabassystem, så den där 64'-pipan
kommer "höras".
JohanM skrev:Är det en 64ft eller 32ft+ ren kvint.
orgelns hemsida är ur funktion.
aisopos skrev:Du har i alla fall nära till att åka och lyssna live.![]()
För en gångs skull ...
paa skrev:Jag missade om man sa vad den kostat, och var pengarna kom ifrån?
Kalejdokom skrev:paa skrev:Jag missade om man sa vad den kostat, och var pengarna kom ifrån?
Det sa man inte (i programmet), men på nätet figurerar uppgifter runt 25 MSEK. Finansieringen kommer främst från donatorer.
darkg skrev:Kalejdokom skrev:paa skrev:Jag missade om man sa vad den kostat, och var pengarna kom ifrån?
Det sa man inte (i programmet), men på nätet figurerar uppgifter runt 25 MSEK. Finansieringen kommer främst från donatorer.
Aka organ donors.
paa skrev:Otroligt att man fått till en så världsunik orgel som passar för all orgelmusik från alla stilperioder fram till ultramodernt, i en liten svensk stad så långt norrut.
Jag missade om man sa vad den kostat, och var pengarna kom ifrån?
Vee-Eight skrev:paa skrev:Otroligt att man fått till en så världsunik orgel som passar för all orgelmusik från alla stilperioder fram till ultramodernt, i en liten svensk stad så långt norrut.
Jag missade om man sa vad den kostat, och var pengarna kom ifrån?
Borde ju innebära att den har VCO, LFO, tonhjul och Leslie också.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster