Bohuslän big band i Gbg

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Bohuslän big band i Gbg

Inläggav Kalejdokom » 2013-04-16 12:34

Ja, igår kväll var det final på miniturnén med "JAZZ DIVAS" - Caecilie Norby & Rigmor Gustafsson & Bohuslän Big Band på Göteborgs konserthus. Kanske att någon annan av göteborgarna på Faktiskt var där och kan bekräfta min upplevelse? Riktigt bra ljud och en fantastisk uppställning av kompetenta musiker - och så Rigmor i sitt esse! Caecilie vet jag inte riktigt vad jag tycker om, men visst kunde hon riva av riktigt rökiga arior, hon med 8). Stor belåtenhet!

Blandad repertoar med musik av Gershwin, Sting, Legrand, Bacharach m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-16 12:53

Jag hörde föreställningen här i Karlstad och tyckte den var helt suverän. BBB är ett av de bättre banden i genren med ibland en helt enastående precision i Basies anda.

Jag gillar Nörby bättre än Gustafsson, så värmlänning(*) jag är. Rigmor är lite för sval och elegant jämfört med sin danska kollega för min smak.

*) Nåja, inflyttad sedan 20 år hjälper kanske inte...

PS. Kalejdokom, har du hört plattan de spelat in med DR-bandet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-16 20:13

Hade inte tillfälle när de spelade i Jönköping. Dessvärre brukar inspelningarna med BBB vara tokmastrade. Detta otyg gäller även senare CD med Nils Landgren. Samma bolag, ACT.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-16 20:36

RogerGustavsson skrev:Hade inte tillfälle när de spelade i Jönköping. Dessvärre brukar inspelningarna med BBB vara tokmastrade. Detta otyg gäller även senare CD med Nils Landgren. Samma bolag, ACT.

Jag struntar i mastringen och diggar det som kommer ur högtalarna, oavsett! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-04-16 21:34

PerStromgren skrev:Jag struntar i mastringen och diggar det som kommer ur högtalarna, oavsett! :D

+1

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-04-16 21:36

PerStromgren skrev:Kalejdokom, har du hört plattan de spelat in med DR-bandet?

Skivan kommer väl inte ut förrän nästa vecka och de förhands-ex hon hade med sig på turnén hade tagit slut...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-17 10:15

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:Hade inte tillfälle när de spelade i Jönköping. Dessvärre brukar inspelningarna med BBB vara tokmastrade. Detta otyg gäller även senare CD med Nils Landgren. Samma bolag, ACT.

Det gör ju jag också men när man kör storbandsproduktioner från sent 50-tal och får med en mera naturlig dynamik är det fan så mycket trevligare att lyssna på. Med tanke på att många har betydligt bättre ljudanläggningar hemmavid än för drygt 50 år sedan känns det onödigt att stympa dagens inspelningar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-04-17 13:00

GP dissar sången men hissar bandet...

http://www.gp.se/kulturnoje/recensioner ... nserthuset

En viktig del, som recencenter ofta "glömmer bort", handlar om närvaro/karisma/publikkontakt och där tycker jag att både Rigmor och Caecilie kammar full pott. Vi satt på rad 6 och hade i princip ögonkontakt med båda och det gick inte att ta miste på den genuina känslan!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-17 13:36

Kalejdokom skrev:
PerStromgren skrev:Kalejdokom, har du hört plattan de spelat in med DR-bandet?

Skivan kommer väl inte ut förrän nästa vecka och de förhands-ex hon hade med sig på turnén hade tagit slut...

Jag tänkte inte på den utan den här:

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-17 13:38

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:

Det gör ju jag också men när man kör storbandsproduktioner från sent 50-tal och får med en mera naturlig dynamik är det fan så mycket trevligare att lyssna på. Med tanke på att många har betydligt bättre ljudanläggningar hemmavid än för drygt 50 år sedan känns det onödigt att stympa dagens inspelningar.

Jodå, Roger, vi är givetvis överens om det. Det finns dock en massa musik där ljudkvalitet inte är ett bekymmer för mig. Nämnde Landgren på ACT är sådan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-04-18 12:02

PerStromgren skrev:Jag tänkte inte på den utan den här:

Nej, den har jag inte hört. Kommer kanske med i nästa inköpsrunda.

PS Albumet finns på Spotify.

Återgå till Musikstugan