Bruce Springsteen, Friends Arena, 2013, tips önskas!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Bruce Springsteen, Friends Arena, 2013, tips önskas!

Inläggav hifikg » 2013-04-24 11:14

Det börjar närma sig. Jag blev glad när jag i hastigt mod kom över en biljett, ståplats och allt, till detta evenemang. Jag har inte varit på någon konsert i jätteformat sedan jag hängde i ett träd på Gröna Lund och såg Beach Boys. Då var jag fortfarande tonåring, så det är en stund sedan.

Ni som är rutinerade konsertbesökare, i hur god tid behöver man vara vid Friends Arena? Är det bra att stå längst fram, eller får man en bättre ljudupplevelse någonstans i mitten? Något annat jag bör tänka på? Vet någon om arenan är täckt under konserten, eller är det bar himmel som gäller?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-25 01:22

Faktisktfolk kanske aldrig går på jättekonserter av den här typen?

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2013-04-25 09:33

Det är väl första konserten, iaf med ett band som lirar. Tidigare har det ju varit diskotek därinne med Swedish spacebar maffia.

Ska bli kul, står också på golvet på lördagen.
En sak är iaf säker; vi kommer slippa det starka stormvindarna som gjort mången spelning med e-street band jobbiga att lyssna till på ullevi.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-25 09:47

Biljetterna såldes slut i ett nafs om jag förstod det rätt. Jag köpte en av en polare som köat i flera timmar, men nu ser jag att sittplatser går för en hundring på Tradera... Hur är intresset egentligen? Är Bruce-eran över? Kommer vi stå ensamma på den stora planen?

http://www.tradera.com/bruce-springstee ... _179794408

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2013-04-25 09:51

Att det sälj pdfbiljetter på tradera, är inget nytt. Däremot det vanligaste sättet att lura skiten av folk idag :)

Vi kommer inte behöva stå ensamma, det är jag säker på.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-25 09:57

lazpete skrev:Att det sälj pdfbiljetter på tradera, är inget nytt. Däremot det vanligaste sättet att lura skiten av folk idag :)

Vi kommer inte behöva stå ensamma, det är jag säker på.

Nä, det var förstås en överdrift. Kan man utgå från att biljetterna på Tradera är oanvändbara och därför går så billigt?

Hur tidigt bör man infinna sig vid arenan? Måste bestämma mig för att tacka ja eller nej till ett uppdrag den dagen...

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2013-04-25 10:02

Beror på om du vill längst fram, då kan det nog vara ide att vara där flera timmar innan, för att köa utanför. Om det inte är fallet, räcker det att ta sig till Solna nån timme innan, och sedan promenera ner till arenan.

Man kan med största sannolikhet räkna med att det är bedrägerier som pågår där.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-25 10:11

lazpete skrev:Beror på om du vill längst fram, då kan det nog vara ide att vara där flera timmar innan, för att köa utanför. Om det inte är fallet, räcker det att ta sig till Solna nån timme innan, och sedan promenera ner till arenan.

Hur viktigt är det, framförallt ljudmässigt, att hamna långt fram?

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2013-04-25 10:19

Tror att det, som det kan vara ibland, är bäst ljud i närheten av mixerbordet.

Om man inte testat massor av ställen, som tex i bakre kurvan på Hovet, som av nån anledning är riktigt bra, sett till hur illa det kan låta på andra ställen i den lokalen.
Men, jag har ingen erfarenhet av Friends i musikväg, har bara sett Gnaget tre ggr där.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-25 10:23

lazpete skrev:Tror att det, som det kan vara ibland, är bäst ljud i närheten av mixerbordet.

Om man inte testat massor av ställen, som tex i bakre kurvan på Hovet, som av nån anledning är riktigt bra, sett till hur illa det kan låta på andra ställen i den lokalen.
Men, jag har ingen erfarenhet av Friends i musikväg, har bara sett Gnaget tre ggr där.

Okej, om jag snubblar in runt 17-tiden kanske jag inte är helt körd? Å andra sidan kan man väl trängas... he he... "Ursäkta, jag ska bara höra på Bruce"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-02 20:49

Nu lyssnar jag igenom hela låtlistan från första konserten i Oslo. Fick jobba lite, för somliga låtar har jag bara på vinyl. Han lirar låtar från hela sin karriär, men jag hade gärna sett fokus på "The River" perioden *s*

Har polare som tänker köa från nio imorgon fm. Själv tänker jag släntra in lagom när de öppnar, jag har ju biljett liksom... Har studerat reglerna för Friends Arena så systemkameran får stanna hemma. Taket kommer att vara på. Utsålt. Max 65.000 pers. Fyra gånger Globen. Det kan nog bli livat. Om 23 timmar kör vi!

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2013-05-02 20:59

Ha så trevligt. Hifikg. Hoppas han bränner av Atlantic city.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-02 21:53

hifikg skrev:
lazpete skrev:Beror på om du vill längst fram, då kan det nog vara ide att vara där flera timmar innan, för att köa utanför. Om det inte är fallet, räcker det att ta sig till Solna nån timme innan, och sedan promenera ner till arenan.

Har inte varit på Friends än men jag hoppas att det är ett lyft jämfört med Ullevi där jag sett en del trista konserter. Ola Magnells liknelse "som att ställa ut en transistorradio på en åker" stämde väldigt bra in om man inte stod långt fram. Själv önskar jag att jag hade sett The Boss på Konserthuset 75...........
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-02 21:55

Panelguy skrev:
hifikg skrev:

Har inte varit på Friends än men jag hoppas att det är ett lyft jämfört med Ullevi där jag sett en del trista konserter. Ola Magnells liknelse "som att ställa ut en transistorradio på en åker" stämde väldigt bra in om man inte stod långt fram. Själv önskar jag att jag hade sett The Boss på Konserthuset 75...........

Fast den här åkern har tak... o jag tror att The Boss har resurser att fylla hela haket med ljud. Och om det inte ringer i öronen efteråt blir jag inte jätteledsen.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-02 22:10

hifikg skrev:
Panelguy skrev:
hifikg skrev:

Fast den här åkern har tak... o jag tror att The Boss har resurser att fylla hela haket med ljud. Och om det inte ringer i öronen efteråt blir jag inte jätteledsen.

Jo taket gör nog sin nytta för trycket. Saknade många äldre låtar, som "Candy´s Room" och "Jungleland" (svårt att fylla tomrummet efter Clarence i den), på låtlistan från Oslo men han har ju en del att välja av. Ha så kul :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-02 22:23

Tack :-)
Jag ser det mest som en intressant upplevelse och hoppas på en stämning som får taket att lyfta. Någon ljudmässig nirvana förväntar jag mig inte. Har, som sagt, aldrig varit på en konsert av den här typen förut. 65.000 pers!? Det e ju fyra gånger så många som bor i min by.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-04 12:45

Någon transistorradio var det verkligen inte tal om. Friends Arena kändes inte alls jättestor när musiken drog igång. Placerade mig intill ljudteknikernas "hage". Det var nog det bästa PA-ljud jag upplevt.

Ni som var där, hur bra var konserten jämfört med tidigare? Hur var Friends 2013 jämfört med Ullevi 2012 t ex? Jag har inget att jämföra med, så från o med nu är det här måttstocken för mig.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-04 14:25

hifikg skrev:Någon transistorradio var det verkligen inte tal om. Friends Arena kändes inte alls jättestor när musiken drog igång. Placerade mig intill ljudteknikernas "hage". Det var nog det bästa PA-ljud jag upplevt.

Ni som var där, hur bra var konserten jämfört med tidigare? Hur var Friends 2013 jämfört med Ullevi 2012 t ex? Jag har inget att jämföra med, så från o med nu är det här måttstocken för mig.

Aftonbladets recensent, som var med i TV4 Morgon, rankade den som topp 6 av de 30-tal Springsteenkonserter han sett. Bruce hade tydligen spelat hela "Born to Run" i USA tidigare men aldrig i europa.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2013-05-04 14:48

Ska dit ikväll och då andra konserten vid alla spelningar brukar vara bäst så är det nog en upplevelse som väntar. :D
Hifikg vid vilken tid började parketten att fyllas?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-04 15:01

staffanw skrev:Ska dit ikväll och då andra konserten vid alla spelningar brukar vara bäst så är det nog en upplevelse som väntar. :D
Hifikg vid vilken tid började parketten att fyllas?

Ah, ha det så trevligt! Jag kom in i arenan vid 18-tiden, insläppet startade väl 17.30 och jag anlände 17.40 ca, så det gick ganska fort trots att kön var mycket lång. Fram till 19 kändes det som att man kunde gå omkring och byta plats lite fritt, sen började det fylla på ordentligt. Jag hade ståplats så det blev mycket stå och gå. Bra ljud hade jag i anslutning till ljud-hagen som sagt. Sittplatserna blev inte fulla förrän spelningen startade, kanske satt sittarna ute i någon bar i väntan på start.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-04 15:07

Panelguy skrev:
hifikg skrev:Någon transistorradio var det verkligen inte tal om. Friends Arena kändes inte alls jättestor när musiken drog igång. Placerade mig intill ljudteknikernas "hage". Det var nog det bästa PA-ljud jag upplevt.

Aftonbladets recensent, som var med i TV4 Morgon, rankade den som topp 6 av de 30-tal Springsteenkonserter han sett. Bruce hade tydligen spelat hela "Born to Run" i USA tidigare men aldrig i europa.

Ja, det var 8 av de 26 planerade låtarna, Mountain of Love tillkom utöver plan (jag såg hela låtlistan där jag stod intill ljud- o ljusteknikerna)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2013-05-05 08:24

han lirade born to run förraåret i Roskilde...så de så
men han kanske menade i Sverige... :roll:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-05 10:33

OlA-68 skrev:han lirade born to run förraåret i Roskilde...så de så
men han kanske menade i Sverige... :roll:

Hela skivan? De skriver att det var första gången utanför USA, men å andra sidan, det är åtta låtar, bara att han väljer att spela dem i samma ordning som på en gammal LP. Well... just det kanske inte är så himla magiskt om man inte är djupt Brucefanatiskt, men käckt var det!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-05-05 10:44

Jag tyckte det stod den långa versionen av låten born to run. Det kanske finns olika versioner av låten?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-05 10:48

petersteindl skrev:Jag tyckte det stod den långa versionen av låten born to run. Det kanske finns olika versioner av låten?

Han lirade hela skivan, som en del av konserten.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-05-05 11:55

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Jag tyckte det stod den långa versionen av låten born to run. Det kanske finns olika versioner av låten?

8) Eftersom det här är faktiskt så måste man ju säga så här, jaså, lirade han vinyl på konserten istället för att spela live? :? :wink: :wink: :twisted: :) 8) :o :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-05-05 15:37

petersteindl skrev:
hifikg skrev:

8) Eftersom det här är faktiskt så måste man ju säga så här, jaså, lirade han vinyl på konserten istället för att spela live? :? :wink: :wink: :twisted: :) 8) :o :)

Samtliga låtar som finns på skivan, pappskalle! :evil:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-05-05 19:53

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:

Samtliga låtar som finns på skivan, pappskalle! :evil:

Hur kan du veta det :?: Du var ju inte där :roll: :P :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-05 22:07

Det har nämnts i världspressen, läs Expressen, flera gånger *s*
Och nej, han fuskade inte, han spelade på riktigt och han och E-street band tog ut svängarna rejält i många låtar, så det lät inte som att lira en skiva rakt av. Det hade kanske blivit lite tråkigt. Eller inte.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-05-05 22:41

Är det ingen som begriper att jag skojar :)

Nästa

Återgå till Musikstugan