Ang Ljud på SACD skivor?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rocker

Ang Ljud på SACD skivor?

Inläggav Rocker » 2005-03-09 19:38

Är det någon ljudskillnad mellan SACD skivor och standard cdskivor om man spelar dessa på en vanlig CD-spelare?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-03-09 21:39

Jag upplever en viss skillnad mellan sacd- och cd-spåret på en och samma skiva. Sacd-läget är mer livfullare och "roligare" på ngt sätt. Hur det står till i det förhatliga diskantområdet på sacd vågar jag inte uttala mig om pga brister i diskantelementen.

Annars tycker jag lika att det skulle vara intressant att veta vad folk upplever.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2005-03-10 00:37

För närvarande har jag bara en vanlig DVD spelare som inte klarar SACD. Det jag undrar om det är värt att köpa en skiva i SACD. Jag tänker nog ändå uppgradera senare.

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Ang Ljud på SACD skivor?

Inläggav Piotr » 2005-03-10 00:56

Rocker skrev:Är det någon ljudskillnad mellan SACD skivor och standard cdskivor om man spelar dessa på en vanlig CD-spelare?

CD spåret på SACD hybrider är ofta nyare än det man finner på den "gamla" CD´n. CD spåret på en SACD är ofta en SBM variant som jag tycker låter bättre i många fall än gamla CD pressningar. SACD låter ofta bättre än CD spåret. Dock är det viktigt att påpeka att en bra CD spelare med CD lirar skjortan av en SACD uppspelad i en budget SACD maskin.

I min anläggning upplever jag bättre diskant på SACD än CD. Hela anläggnignen är mycket bra i högre frekvenser.

Min egen teori är att de som lyssnat på SACD och inte gillat det eller haft synpunkter på diskanten har lyssnat på en dålig maskin. Jitter är precis lika illa för SACD som för CD, kanske mer ändå.

/Peter

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2005-03-10 21:22

OK! Jag får testa att köpa en SACD skiva och höra!

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-03-10 22:49

Svårt att testa men som redan sagt så har det ibland jobbats lite extra/på nytt med CDspåret på SACD'n.

Jitter är inte det enda problemet, jag har en Pioneer DV757Ai som kopplas med firewire (i.Link, ie1394, kärt barn...) jitterfritt till min förstärkare. (Pioneer AX10i)

Men CDspåret låter oftast bäst spelat av min NAD 541i analogt till AX10'an eller ibland digitalt mellan samma maskiner.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2005-03-10 22:59

Jag tänkte inhandla någon gammal klassiker, ev Pink Floyd "Dark side of the moon". Har en NAD T532 DVD-spelare som är kopplat digitalt till en NAD T742 AV reciever. Med ditt resonemang jockewe skulle kanske CD ljudet låta bättre, om jag kopplar spelaren analogt till förstärkaren.

Tack för alla svar!!!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-11 02:06

jockewe skrev:Svårt att testa men som redan sagt så har det ibland jobbats lite extra/på nytt med CDspåret på SACD'n.

Jitter är inte det enda problemet, jag har en Pioneer DV757Ai som kopplas med firewire (i.Link, ie1394, kärt barn...) jitterfritt till min förstärkare. (Pioneer AX10i)

Men CDspåret låter oftast bäst spelat av min NAD 541i analogt till AX10'an eller ibland digitalt mellan samma maskiner.

Jitter är inte bara ett problem vid signalöverföring. Du har jitter i din Pioneer också. Med andra ord, jitter kan tillkomma signalen innan och efter firewire, och då hjälper ju inte firewire annat än att den möjligtvis låter bli att strula till ännu mer.

/Peter

Återgå till Musikstugan