Jorå, country är kul! Som vanligt gjordes det mesta av intresse före 1970. Framför allt finns det en antal trevliga kvinnliga artister som förtjänas att lyssnas på. Patsy Cline, Loretta Lynn och Dolly Partons tidiga prylar står i särklass.
Tyvärr verkar mycket av Dollys 60-talsproduktion vara omöjlig att uppbåda. Har någon på forumet möjligen Mercury-boxen 50 years of Country Music från 1995, med "The love you gave", baksidan på Dollys första singel från 1962?
Patsy Cline-boxen på MCA är bland det bästa som någonsin getts ut, inte minst mot bakgrund av att man uttryckligen låtit bli att tricksa med ljudet - vilket anges på boxen - för att bevara atmosfären på inspelningarna. Sådant gör en musikälskare glad!
Loretta-boxen är lite ojämn - där klarar man sig bra med en bra enkelsamling som jag ser det.
Johnny Cash är en hjälte och Folsom Prison-plattan som jag växte upp med hör till de käraste i min samling. Den kom ju på enkel-CD kopplad med den sämre men mer kända San Quentin-konserten och därefter kom båda i American Heritage-serien - förstås. Folsom Prison avlyssnad med ambifoni är ruskigt bra.
Det mesta av materialet på Johnny Cashs American Recordings-plattor är klart hördvärt, men hade varit ännu bättre utan Rick Rubins högst varierande produktionskvalitet. Minns ni att dessa inspelningar prisades i audiofilkretsar när de kom? Tänk om alla dessa akustiska grejer hade spelats in optimalt...
Sedan finns förstås även i countryvärlden en massa fina one hit wonders. Hittade t ex originalversionen av "Long Black Limousine" som Elvis gjorde på "Elvis in Memphis" med Vern Stovall på suveräna samlingen "Midnight Cryin' Time" på engelska lågprisbolaget Castle Pulse...
Hank Williams, Porter Wagoner, Ernest Tubb - det finns en del andra bra gubbs också...
Man kanske skulle skriva en country-artikel någon dag..?
Med vänlig hälsning
Pekka Johansson