Country?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JohanS
 
Inlägg: 810
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Uppsala

Country?

Inläggav JohanS » 2005-03-20 18:16

Någon mer som snöat in på country på det här forumet? Har fastnat för artister som Waylon Jennings, Kris Kristofferson, David Allan Coe och givetvis Johnny Cash. Lite mer tillbakalutad musik, tillbaka till countryns rötter och inte lika poppigt som nashvillescenen. Temat är sprit, droger, fängelsevistelser och kärlek. Och den amerikanska drömmen känns aldrig så långt borta som hos dessa antihjältar. Ett par skivor för den som känner sig på utforskningshumör:

Waylon Jennings - Honky Tonk Heroes. Waylons kraftfulla röst gör underverk på denna skiva.

Bild

Kris Kristofferson - Me and Bobby McGee. En klassiker ingen borde missa.

Bild

David Allan Coe - For the record. Outlawcountryns riktiga outlaw. Men det svänger.

Bild

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Inläggav Hetsporren » 2005-03-20 18:17

Ämne: Country?

Nej tack! :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-03-20 18:55

Kris Kristofferson har varit bra, men på senaste countrygalan, där han blev invald i "hall of fame" var det pinsamt dåligt när han skulle sjunga bara en liten snutt av "me and bobby mc gee". Han har nog hållt på med annat än musik ett tag, om man säger.
Jag brukar titta på den årliga countrygalan och har slagits av vilken ojämn kvalitet artisterna har inom countryn. Dom bästa är ju suveränt bra, men dom sämsta skulle inte platsa ens i melodifestivalens kvalomgång från Växjö.
Det hela har väl haft en aning KKK-känsla över sig tidigare, men jag tycker det har rättat till sig i den modernare countryn där även färgade musiker kan ses på ett eller annat instument, t.o.m congas har framskymtat.
Dixie Chicks är annars små favoriter, men jag gillar även modernare rockigare country.
En kul grej angående country eller inte var en svensk artist, har tyvärr glömt vem, som körde sommarprogrammet på radion eller nåt och berättade om sin musiksmak: "det mesta utom country" och när han kom in på vilken skiva som han först fastnat för som liten var det: Rose Garden med Lynn Anderson. Ridå!
Det är alldeles för lätt att skärma av sig från en hel schanger och missa en massa guldkorn.
Tänk vad en del missar av god polka t.ex :lol:
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JohanS
 
Inlägg: 810
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Uppsala

Inläggav JohanS » 2005-03-20 19:40

Hörde att Kris var bra på Hultsfred iallafall, men det är klart, lever countrymusiker bara hälften så hårt som deras låtar gör gällande sliter det nog en hel del. Har inte sett på countrygalan, men rent generellt tycker jag de flesta musikstilar brukar degenerera när artister bara försöker kopiera något andra gjort tidigare. Det måste till nya infallsvinklar för att det ska bli intressant igen. Har du några modernare artister att rekommendera?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2005-03-20 19:53

Hotspur skrev:
Ämne: Country?

Nej tack! :wink:


Jodå, får man rekommendera Mark Knopler & Chet Atkins "Neck and Neck". :lol:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
theSaint
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2005-01-28
Ort: Torskabäck

Inläggav theSaint » 2005-03-20 22:05

Har kanske inte snöat in men det finns mycket att njuta åt där oxå :-) Sedan vet jag inte om allt det jag tycker är bra och anser vara country, verkligen är country. :?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-03-20 22:58

iffe skrev:Har du några modernare artister att rekommendera?

Den modernaste, kanske nästan för modern för kompisarna i countrybranschen är väl Shania Twain.
Faith Hill är ju modern också, och sjunger väl ett snäpp bättre.
Dixie Chicks har ju verkligen förnyat den gamla stilen med felor och sånt. Spelar och sjunger bra.
Annars gillar jag skarpt en gamling som Willie Nelson.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2005-03-20 23:31

Både Shania Twain och Faith Hill gör i mina öron mer pop än country. Nej, ska det vara country ska det vara gammaldags, t.ex. Willie Nelson, Kris Kristoffersson, Johnny Cash, med flera som redan nämnts i denna tråd. Annars finns det ju rätt mycket trevlig country-rock. T.ex. gillar jag verkligen the Byrds country-övningar som Sweetheart of the Rodeo m.fl.

Användarvisningsbild
Rocker
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Stockholm

Inläggav Rocker » 2005-03-20 23:40

Johnny Cash är kung! Han har förövrigt gjort en underbar version av U2:s One.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2005-03-21 00:21

Johnny Cash hör till det försvinnande lilla fåtal artister som faktiskt utvecklats (i positiv bemärkelse) genom hela karriären. Han var sällan så bra som på sista skivan, där man verkligen hör på hans röst att han är döende.

Användarvisningsbild
JohanS
 
Inlägg: 810
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Uppsala

Inläggav JohanS » 2005-03-21 08:17

En av de lustigare låtar Johnny Cash framfört tycker jag är duetten med Joe Strummer (The Clash) på Bob Marleys Redemption Song. Blev en aning överrumplad när jag hörde den första gången, helt oförberedd ;) Onekligen grymt imponerande att utvecklas under hela sin karriär, trots att han var en levande legend redan halvvägs. Kommer inte på rak arm på en enda annan artist som inte börjat göra covers på sig själv vid det laget.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-03-21 08:54

iffe skrev:En av de lustigare låtar Johnny Cash framfört tycker jag är duetten med Joe Strummer (The Clash) på Bob Marleys Redemption Song. Blev en aning överrumplad när jag hörde den första gången, helt oförberedd ;) Onekligen grymt imponerande att utvecklas under hela sin karriär, trots att han var en levande legend redan halvvägs. Kommer inte på rak arm på en enda annan artist som inte börjat göra covers på sig själv vid det laget.

Du glömmer väl inte Miles Davis nu?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Inläggav rqu » 2005-03-21 09:56

Ryan Adams gillar jag, han brukar hittas i Country-hyllan, även om jag tycker att det är mer rock än "häst-jazz"...
Några favoriter:

Bild
Heartbreaker

Bild
Gold

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-03-21 17:21

Här kan man få 30-sekunders smakprov på Travis Tritts skiva Rockin' Side, den visa att countryn faktiskt är en av rockens grundpelare:
http://www.artistdirect.com/nad/store/a ... 49,00.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2005-03-21 21:49

Alltså, jag förstår inte frågan om Country här. Jag trodde det var musik som diskuterades här i musiksstugan ;-)

Men för er som befinner i gränslandet, kolla in Gretchen Wilson - skön musik med country-stuk!

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-03-21 23:19

Bill50x skrev:Men för er som befinner i gränslandet, kolla in Gretchen Wilson - skön musik med country-stuk!
/ B

Hon fick pris för årets nånting på senaste country-galan och höll ett ganska trevligt tacktal, väl värd priset tycker jag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2005-03-22 05:40

Cash är onekligen bra. The man comes around gillar jag skarpt.

Någon som hört Bright Eyes samarbete med EmmyLou? Verkar lovande!
Common sense is not that common.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11469
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-22 14:50

Jorå, country är kul! Som vanligt gjordes det mesta av intresse före 1970. Framför allt finns det en antal trevliga kvinnliga artister som förtjänas att lyssnas på. Patsy Cline, Loretta Lynn och Dolly Partons tidiga prylar står i särklass.
Tyvärr verkar mycket av Dollys 60-talsproduktion vara omöjlig att uppbåda. Har någon på forumet möjligen Mercury-boxen 50 years of Country Music från 1995, med "The love you gave", baksidan på Dollys första singel från 1962?
Patsy Cline-boxen på MCA är bland det bästa som någonsin getts ut, inte minst mot bakgrund av att man uttryckligen låtit bli att tricksa med ljudet - vilket anges på boxen - för att bevara atmosfären på inspelningarna. Sådant gör en musikälskare glad!
Loretta-boxen är lite ojämn - där klarar man sig bra med en bra enkelsamling som jag ser det.
Johnny Cash är en hjälte och Folsom Prison-plattan som jag växte upp med hör till de käraste i min samling. Den kom ju på enkel-CD kopplad med den sämre men mer kända San Quentin-konserten och därefter kom båda i American Heritage-serien - förstås. Folsom Prison avlyssnad med ambifoni är ruskigt bra.
Det mesta av materialet på Johnny Cashs American Recordings-plattor är klart hördvärt, men hade varit ännu bättre utan Rick Rubins högst varierande produktionskvalitet. Minns ni att dessa inspelningar prisades i audiofilkretsar när de kom? Tänk om alla dessa akustiska grejer hade spelats in optimalt...
Sedan finns förstås även i countryvärlden en massa fina one hit wonders. Hittade t ex originalversionen av "Long Black Limousine" som Elvis gjorde på "Elvis in Memphis" med Vern Stovall på suveräna samlingen "Midnight Cryin' Time" på engelska lågprisbolaget Castle Pulse...
Hank Williams, Porter Wagoner, Ernest Tubb - det finns en del andra bra gubbs också...
Man kanske skulle skriva en country-artikel någon dag..? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

woland
Semesterfirare
 
Inlägg: 1473
Blev medlem: 2004-11-23

Inläggav woland » 2005-03-22 16:16

Kan rekommendera ytterligare en kvinnlig Countryartist, nämligen
Alison Kraus. Mycket bra. Tyvärr är detta fullprisCD vilket är synd.

Spana även in platten med filllusiken till bröderns Coens film "O Brother there are thu". Där spelar en hel rad Äkta Countryartister.

Mvh

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2005-03-28 14:47

Jag gillar musik och artister utan glitter och tillgjord attityd.

En ganska ny bekantskap är Gillian Welch och David Rawlings.

Kolla videon "Red clay halo". (Real player-format, bredband)

http://www.gillianwelch.com/video/GW-Re ... lo_300.ram

Bra video i s/v och utan klipp.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2005-03-28 17:11

"Jag gillar musik och artister utan glitter och tillgjord attityd."

Håller helt med. Tack för tipset, det lät riktigt trevligt, kändes riktigt genuint och gödseldoftande. :)

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-08-19 00:58

Magnuz: Du är lite lik en ung Kris Kristofferson faktiskt... :)
Bild


Själv gillar jag verkligen country. Har favoriter inom nästan alla musikens genrer men jag tror dom är flest inom just countryn. Jag tror det är för att den känns så naturlig och vanlig på något sätt. Visst finns det artister även inom countryn som låter konstlade och vissa gånger inte ens bra men så funkar väl all musik... utan bredd, sällan någon topp. Även moderna countryartister som Garth Brooks, Alan Jackson och Clint Black tycker jag har sina stunder. Många av dom nya får mycket kritik som är obefogad då grunden till den egentligen bara är att musiken dom gör inte liknar den "gamla". Clint Black tycker jag har en våldsamt bra röst tex.

Nej, för er som inte hittat country ni gillar så tror jag bara att ni inte letat tillräckligt... det finns gott om den. 8)

Mina favoriter (med reservationer för att jag kanske glömt ett par):
Hank Williams Sr
Johnny Cash
Patsy Cline
Lefty Frizzell
Merle Haggard
Johnny Paycheck
Waylon Jennings
George Jones
Kris Kristofferson
Chet Atkins
Emmylou Harris
Loretta Lynn
Highwaymen
Dolly Parton
Kenny Rogers
Lynyrd Skynyrd
Randy Travis
Garth Brooks
Alan Jackson
Drive-by truckers
Lorrie Morgan
Clint Black
Lucinda Williams

MVH. Christian

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad
 
Inlägg: 14734
Blev medlem: 2003-11-18

Inläggav profbd » 2005-09-09 14:57

jag diggar hästjazz jag åckså i lagom dos
peckas rekomendationer istämmer jag till fullo med
vilken härlig röst dolly har på tidiga ispelningar
jag har besökt hennes hemstad pigeon forge
flera ggr men dollywood har jag hoppat over
i dessa dagar får ju willie nelsons sång leaving new orleans ny mening
för övrigt är jag på jackt efter en sång som heter TROUBLE
vem som sjunger vet jag ej men killen i sången har ihop det med sheriffens dotter och han har trubbel
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-09-09 18:06

Travis Tritt har en låt som heter T-r-o-u-b-l-e men nåt om Sherriffens dotter vet jag inte (Cover egentligen på Elvis tror jag).

MVH. Christian

Användarvisningsbild
gudmundsson
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2003-12-16

Inläggav gudmundsson » 2005-09-19 17:14

Mina countrytips är

Neko Case - Blacklisted
16 Horsepower - Hoarse

Användarvisningsbild
Billy
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Malmö

Inläggav Billy » 2005-09-19 17:34

Att ingen nämnt Neil Young skrämmer mig 8O

Det är den artisten jag i särklass lyssnat mest på. Han hjälper en igenom all skit som livet kan kasta på en.

Gram Parsons är också fin.
Carlsson OA14.3

Se vad som spisas just nu på datorn: http://www.last.fm/user/Billy_/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2005-09-19 17:55

Billy skrev:Att ingen nämnt Neil Young skrämmer mig 8O



Fast nu är det knappast Country-musik jag tänker på när det gäller Neil Young, även om en del av hans musik kanske går att klämma in i den genren om man absolut vill :-)

Den mannen glider ovanför alla klassificeringar och spelar i en egen liga. Någon sk "Country-artist" är han inte.

/ B

Användarvisningsbild
Billy
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Malmö

Inläggav Billy » 2005-09-19 18:17

Nej det är klart. Han glider som sagt - countryinfluerad kanske vi kan sluta oss till ? :wink:
Carlsson OA14.3

Se vad som spisas just nu på datorn: http://www.last.fm/user/Billy_/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2005-09-19 19:12

Billy skrev:Nej det är klart. Han glider som sagt - countryinfluerad kanske vi kan sluta oss till ? :wink:


Kanske.... Men det är väl snarare vissa riktningar inom Countryn som tagit till sig NY´s musikstil :D


/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re:

Inläggav paa » 2021-06-06 00:40

AnotherDrinkPlease skrev:Magnuz: Du är lite lik en ung Kris Kristofferson faktiskt... :)
[ Bild ]


Själv gillar jag verkligen country. Har favoriter inom nästan alla musikens genrer men jag tror dom är flest inom just countryn. Jag tror det är för att den känns så naturlig och vanlig på något sätt. Visst finns det artister även inom countryn som låter konstlade och vissa gånger inte ens bra men så funkar väl all musik... utan bredd, sällan någon topp. Även moderna countryartister som Garth Brooks, Alan Jackson och Clint Black tycker jag har sina stunder. Många av dom nya får mycket kritik som är obefogad då grunden till den egentligen bara är att musiken dom gör inte liknar den "gamla". Clint Black tycker jag har en våldsamt bra röst tex.

Nej, för er som inte hittat country ni gillar så tror jag bara att ni inte letat tillräckligt... det finns gott om den. 8)

Mina favoriter (med reservationer för att jag kanske glömt ett par):
Hank Williams Sr
Johnny Cash
Patsy Cline
Lefty Frizzell
Merle Haggard
Johnny Paycheck
Waylon Jennings
George Jones
Kris Kristofferson
Chet Atkins
Emmylou Harris
Loretta Lynn
Highwaymen
Dolly Parton
Kenny Rogers
Lynyrd Skynyrd
Randy Travis
Garth Brooks
Alan Jackson
Drive-by truckers
Lorrie Morgan
Clint Black
Lucinda Williams

MVH. Christian

Jag hittade den här inspelningen med Lorrie Morgan och the Beach Boys på Youtube, och Lorrie sjunger ju väldigt bra här:
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster