Till saken!
På spotify är ju allting ganska bra sorterat när man känner till artisten, men när det kommer till klassisk musik så är ju allt en stor härva. Värst är det om man är ute efter att lyssna på något speciellt känt stycke av någon sedan länge död kändiskompositör typ Mozarts K. 331 (rondo alla turca). Då dyker alla dessa 790 resultaten upp. På de flesta behöver jag inte lyssna mer än någon sekund för att kunna avfärda inspelningen direkt. Det kan vara att den är för högt inspelat, låter som ett elpiano, låter som en robot som spelar, publiken väsnas, pianot låter ostämt(!), låter som om någon trängt in pianot på 5 kvm, lågfrekvent störljud, alldeles för lång efterklang vid inspelningen osv, osv...
Det kan vara så att jag är extra kräsen med just pianon för att jag spelat mer eller mindre sen jag var 5, men ändå! Någon nivå ska väl en inspelning kunna förväntas hålla!
Här är ett exempel på en inspelning jag är ganska nöjd med av Chopins Etude no. 3.
Och här är en version jag verkligen tycker borde brännas på bål, om det nu går med digitalt lagrad media. Gissa vilken version som kom högst upp bland resultaten ...

Har ni hittat några bra versioner på spotify av kända klassiska stycken som ni vill dela med er av?
Edit: Men herregud som jag stavade Chopin