Bra inspelningar av klassiska stycken på spotify!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

Bra inspelningar av klassiska stycken på spotify!

Inläggav Tarzan » 2014-10-14 20:54

Jag är egentligen fortfarande helt säker på att den här tråden redan finns på faktiskt, men när inte tråden dök upp efter 3e sidan resultat på google tyckte jag det var läge att starta tråden för den här tråden måste ju finnas!!

Till saken!

På spotify är ju allting ganska bra sorterat när man känner till artisten, men när det kommer till klassisk musik så är ju allt en stor härva. Värst är det om man är ute efter att lyssna på något speciellt känt stycke av någon sedan länge död kändiskompositör typ Mozarts K. 331 (rondo alla turca). Då dyker alla dessa 790 resultaten upp. På de flesta behöver jag inte lyssna mer än någon sekund för att kunna avfärda inspelningen direkt. Det kan vara att den är för högt inspelat, låter som ett elpiano, låter som en robot som spelar, publiken väsnas, pianot låter ostämt(!), låter som om någon trängt in pianot på 5 kvm, lågfrekvent störljud, alldeles för lång efterklang vid inspelningen osv, osv...

Det kan vara så att jag är extra kräsen med just pianon för att jag spelat mer eller mindre sen jag var 5, men ändå! Någon nivå ska väl en inspelning kunna förväntas hålla!

Här är ett exempel på en inspelning jag är ganska nöjd med av Chopins Etude no. 3.
Och här är en version jag verkligen tycker borde brännas på bål, om det nu går med digitalt lagrad media. Gissa vilken version som kom högst upp bland resultaten ... :?

Har ni hittat några bra versioner på spotify av kända klassiska stycken som ni vill dela med er av?

Edit: Men herregud som jag stavade Chopin
Senast redigerad av Tarzan 2014-10-15 20:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Bra inspelningar av klassiska stycken på spotify!

Inläggav Tarzan » 2014-10-14 20:57

Jag kan tillägga att jag just nu sitter och letar efter en bra version av månskenssonaten. Det finns några stycken att välja på så att säga.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-14 21:30

Det är en mess :-( det verkar inte finnas nån app som hjälper heller.

edit: Hur är Wimp på klassiskt? Skulle eg. inte byta, men...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-14 21:38

Tyvärr, jag har inga tips. Du har min sympati, att hitta konstmusik på Spottan är ett större lotteri än mycket annat.

Jag använder mest Spotify till att hitta musik som jag sedan köper på CD.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-10-14 21:53

Du kan pröva att söka på skivbolag. Det kan ge ett visst urval. Sen kan du pröva att söka på solist, när det gäller t ex månskenssonaten. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2014-10-14 23:55

Kanske kan följande hjälpa begränsa antalet sökresulten

https://support.spotify.com/dk/learn-mo ... ed-search1

/Suomela

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-10-15 16:21

Vi gör så här. Jag gör en kollaborativ lista helt enkelt. Jag börjar med de låtar som klarat min gallring och så vill jag att den fylls på! Om inte annat så kanske det hjälper någon mer än bara mig och det är ju alltid positivt.

http://open.spotify.com/user/abbeh/play ... MBp5uL8BYC

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-15 16:26

Tarzan skrev:Vi gör så här. Jag gör en kollaborativ lista helt enkelt. Jag börjar med de låtar som klarat min gallring och så vill jag att den fylls på! Om inte annat så kanske det hjälper någon mer än bara mig och det är ju alltid positivt.

Åkej. Vilka är kriterierna för att "låtarna" ska platsa?
... tycker jag!

Per

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-10-15 18:07

Är det någon som vet om någon bra version av "Gammal fäbodpsalm". Är ett stycke som ofta används vid begravningar och som är mycket trevligt att höra när det spelas på en bra kyrkorgel. De inspelningar som jag lyssnat på spotify har inte de lägsta registren med som gör stycket så mäktigt.
Om någon vet om en cd som har en bra inspelning så är jag tacksam för svar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-15 18:15

Callisto skrev:Är det någon som vet om någon bra version av "Gammal fäbodpsalm". Är ett stycke som ofta används vid begravningar och som är mycket trevligt att höra när det spelas på en bra kyrkorgel. De inspelningar som jag lyssnat på spotify har inte de lägsta registren med som gör stycket så mäktigt.

Har du kollat Idenstams inspelning? Skivan heter Minnesmusik och finns på Spotify.

Edit: Fagius på Bis verkar också OK, tycker jag.
... tycker jag!

Per

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-10-15 18:29

PerStromgren skrev:
Callisto skrev:Är det någon som vet om någon bra version av "Gammal fäbodpsalm". Är ett stycke som ofta används vid begravningar och som är mycket trevligt att höra när det spelas på en bra kyrkorgel. De inspelningar som jag lyssnat på spotify har inte de lägsta registren med som gör stycket så mäktigt.

Har du kollat Idenstams inspelning? Skivan heter Minnesmusik och finns på Spotify.

Edit: Fagius på Bis verkar också OK, tycker jag.

Jag har lyssnat på bägge men tycker de är ganska "platta" i inspelningen tyvärr.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-10-15 20:08

PerStromgren skrev:
Tarzan skrev:Vi gör så här. Jag gör en kollaborativ lista helt enkelt. Jag börjar med de låtar som klarat min gallring och så vill jag att den fylls på! Om inte annat så kanske det hjälper någon mer än bara mig och det är ju alltid positivt.

Åkej. Vilka är kriterierna för att "låtarna" ska platsa?

Ja just det ja. :oops: Kriterierna är ganska flytande.

Kända är ju väldigt subjektivt... Men ett riktmärke är ju att stycket har fått ett namn som inte bara är det nummer som getts kompositionen.

En definition på vad jag menar med klassisk musik som jag kom på just nu är att kompositören inte har tillhandahållit något inspelat "original" som alla andra bara gör "covers" på, att stycket har några år på nacken och att det framförs på akustiska instrument av en orkester eller solist.

Kriteriet välinspelad är det mest relativa för här menar jag egentligen bara det som låter bäst jämfört med de andra versionerna på spotify, annars blir det en omöjlig uppgift att göra en lista.

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2014-10-25 20:21

Hej!
Några tips:
Decca Sound the analog years.
Många gamla fantastiska inspelningar gjorda med få mickar, minimal komprimering och stor omsorg. Jag kan tyvärr vittna om att vinylen kan låta betydligt bättre. Jag har en Peer Gynt på vinyl från 60-talet och jämfört med den låter spotify brusig och tunn. Bastrumman på bergakungens sal hörs knappt, på vinylen vibrerar hela rummet. Troligen på grund av att rullbanden hann åldras innan digitaliserignen. Det var en parentes…

http://open.spotify.com/user/erikochmaja/playlist/3RsKAkONAR5hGQfvaCyial

Jag kan också rekommendera att installera appar från Decca, Harmonia Mundi och Deutsche Grammophon. Även Blue Note har en kalas-app, men det är ju inte mycket klassiskt.
Hellre musik.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-25 22:14

Tarzan skrev:Jag är egentligen fortfarande helt säker på att den här tråden redan finns på faktiskt, men när inte tråden dök upp efter 3e sidan resultat på google tyckte jag det var läge att starta tråden för den här tråden måste ju finnas!!
...

Den närmaste jag hittar handlar om välljudande orgelmusik på Spotify, men det kan ju ändå vara en delmängd av det du eftersöker:

viewtopic.php?f=7&t=53313
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-11-04 09:33

Lite LTS Guldnoten finns , likaså album såsom Låtar med Hedin / Idenstam.
Svårt att hitta enligt vanlig sökning på album, artist, låt.
Enklare med sökning via User...
såsom Alexander Kotka
https://open.spotify.com/user/mrkitten/playlist/6LS0rXQhKSXEA6WsgbbacC
Shatterer of words

Återgå till Musikstugan