http://www.svd.se/kultur/beatles-bast-i ... 000585.svd
Eller vad säger ni? När man ser två tonårstjejer sitta på T-banan och lyssna på det senaste (?) i varsin lur/öronsnäcka, vore det inte bättre med mono?
/ B
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:http://www.svd.se/kultur/beatles-bast-i-mono-i-alla-fall-i-borjan_4000585.svd
Eller vad säger ni? När man ser två tonårstjejer sitta på T-banan och lyssna på det senaste (?) i varsin lur/öronsnäcka, vore det inte bättre med mono?
/ B
Kronkan skrev:Vi får inte heller glömma att vi lyssnar på mono idag över två högtalare.
lennartj skrev:Naturligtvis ursäktar jag dig, jag menade inte att vara spydig eller så.![]()
Och inte heller nu, när jag för ordningens skull måste nämna att den högtalare jag använder, Sonab OD11, är den enda av Stig Carlssons konstruktioner som producerats som han inte ville kalla ortoakustisk. Med sin enda kondiskant kan den inte sprida ljudet på det sätt som hans ortoakustiska princip föreskriver. Därför heter den inte OA11 utan OD11 där D står för dynamisk.
Skulle jag vara "renlärig" borde jag använda en OA5 i stället, då den är både ortoakustisk och konstruerad för monoåtergivning, men en sådan är onödigt klumpig att släpa med sig och dessutom tycker jag att OD11 med CT62-diskant låter "Så mycket bättre!"
lennartj skrev:Vinner man ytterligare något i återgivningskvalitet med en ren monopickup jämfört med en elektriskt monokopplad sterepickup?
Bill50x skrev:lennartj skrev:Vinner man ytterligare något i återgivningskvalitet med en ren monopickup jämfört med en elektriskt monokopplad sterepickup?
Vid provlyssningen, som SvD gjorde hos Vinylbutiken i Sthlm, så menade man unisont att det blev ett helt annat tryck i musiken med en renodlad monopickup jämfört med en monokopplad stereodito.
/ B
lennartj skrev:Bill50x skrev:lennartj skrev:Vinner man ytterligare något i återgivningskvalitet med en ren monopickup jämfört med en elektriskt monokopplad sterepickup?
Vid provlyssningen, som SvD gjorde hos Vinylbutiken i Sthlm, så menade man unisont att det blev ett helt annat tryck i musiken med en renodlad monopickup jämfört med en monokopplad stereodito.
/ B
Det är kanske att hoppas på för mycket att SvDs provlyssningsreportage är tillgängligt för icke-prenumeranter på nätet?
Vet du hur seriösa de var, hade de nivåkompenserat?
Rena monopickuper ger väl alltid minst 3 dB högre utnivå än motsvarande stereopickup?
Det är mer än tillräckligt för att förklara testresultatet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster