Mono är bäst?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Mono är bäst?

Inläggav Bill50x » 2014-10-16 15:57

http://www.svd.se/kultur/beatles-bast-i ... 000585.svd

Eller vad säger ni? När man ser två tonårstjejer sitta på T-banan och lyssna på det senaste (?) i varsin lur/öronsnäcka, vore det inte bättre med mono?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Anders W

Re: Mono är bäst?

Inläggav Anders W » 2014-10-16 18:16

Dom lyssnade säkert till Beatles :wink:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-16 23:29

Om och när jag lyssnar på gamla monoskivor saknar jag aldrig stereo.

Vi får inte heller glömma att vi lyssnar på mono idag över två högtalare. Enligt min erfarenhet så är detta positivt för upplevelsen. Det blir lite fylligare i ljudbilden.
På väg att bygga om en skivspelare till ren monospelare. Men projektet haltar just nu eftersom vi inte är eniga om vilken som skall bli monospelaren.

Även jag hade en lång period där jag trodde att mono var väl inget. Marknadskrafterna som ständigt hamrar in att senaste modellen är så mycket bättre. Hade väl lyssnat på detta ännu om jag inte köpt lite gamla monoinspelningar med musik jag gillar.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-10-18 18:52

Bill50x skrev:http://www.svd.se/kultur/beatles-bast-i-mono-i-alla-fall-i-borjan_4000585.svd

Eller vad säger ni? När man ser två tonårstjejer sitta på T-banan och lyssna på det senaste (?) i varsin lur/öronsnäcka, vore det inte bättre med mono?

/ B

Absolut, inspelningarna nuförtiden görs i stereo för att man ska dela andra kanalen med någon annan, inte för att man ska vara egoistisk och lyssna på båda kanalerna själv!
Då kan man dessutom ha en diskussion efteråt vad den andra personen hörde i sin kanal och sedan försöka hitta skillnaderna mellan kanalerna, det borde kunna hålla vem som helst sysselsatt i flera timmar! =O

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-19 22:38

Kronkan skrev:Vi får inte heller glömma att vi lyssnar på mono idag över två högtalare.

Ahem, när "vi" lyssnar på 78-varvare på föreningsträffar via min portabla rigg använder jag EN högtalare, men en en Carlsson-design.
Lilla Sonab OD11 räcker till fövånansvärt bra i de måttligt stora samlingslokaler vi vanligtvis använder.
Bild

Högtalaren står givetvis uppåtriktad på golvet då.

Bild
Bild

TC-778 MM-förstärkare har urkopplingsbar RIAA-diskantsänkning som i kombination med tonkontrollerna på Dyncord MV17, som har extremt vida reglerområden, gör de flesta ej utslitna 78 varvare riktigt lyssningsbara.

Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-19 23:22

Ursäkta mig Lennartj! :oops: Borde ju skrivit att vi vanligtvis lyssnar på mono över två högtalare idag.

Det är möjligt att det finns tre sätt att lyssna på mono. Ett är med hjälp av en högtalare. Ett är med hjälp av två högtalare. Den tredje principen är medels exempelvis en carlsson högtalare där man använder sig av en ortoakustisk princip.

Förlåt min otydlighet.

Fina bilder :D

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-20 01:21

Naturligtvis ursäktar jag dig, jag menade inte att vara spydig eller så. :oops:
Och inte heller nu, när jag för ordningens skull måste nämna att den högtalare jag använder, Sonab OD11, är den enda av Stig Carlssons konstruktioner som producerats som han inte ville kalla ortoakustisk. Med sin enda kondiskant kan den inte sprida ljudet på det sätt som hans ortoakustiska princip föreskriver. Därför heter den inte OA11 utan OD11 där D står för dynamisk.
Skulle jag vara "renlärig" borde jag använda en OA5 i stället, då den är både ortoakustisk och konstruerad för monoåtergivning, men en sådan är onödigt klumpig att släpa med sig och dessutom tycker jag att OD11 med CT62-diskant låter "Så mycket bättre!" :D
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-20 07:52

lennartj skrev:Naturligtvis ursäktar jag dig, jag menade inte att vara spydig eller så. :oops:
Och inte heller nu, när jag för ordningens skull måste nämna att den högtalare jag använder, Sonab OD11, är den enda av Stig Carlssons konstruktioner som producerats som han inte ville kalla ortoakustisk. Med sin enda kondiskant kan den inte sprida ljudet på det sätt som hans ortoakustiska princip föreskriver. Därför heter den inte OA11 utan OD11 där D står för dynamisk.
Skulle jag vara "renlärig" borde jag använda en OA5 i stället, då den är både ortoakustisk och konstruerad för monoåtergivning, men en sådan är onödigt klumpig att släpa med sig och dessutom tycker jag att OD11 med CT62-diskant låter "Så mycket bättre!" :D

Du är aldrig spydig Lennartj. Ok det är inte en ortoakustisk högtalare. Vill minnas att jag läst att Stig Carlsson experimenterade med monoljud. Möjligt/troligt att man skulle behöva skapa en egen monovariant av en ortoakustisk högtalare för mono. Så att den sprider jämnt åt båda hållen. Peters ägg kanske skulle kunna fungera.

Nu har jag inte lyssnat på just en (1) orotoakustiskt högtalare och mono. Men i övrigt föredrar jag själv gamla klassikt inspelade äkta mono och liveinspelningar som innehåller rumsinformation och att spela detta över två högtalare. En högtalare ger mindre upplevelse av rummet med dessa inspelningar. Så är min uppfattning. Som ju i och för sig är i ständig förändring.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-20 09:10

Attan att man förlorar möjligheten att redigera sina inlägg så snabbt. En fundering jag får blir det inte ett ortoakustiskt sätt att lyssna och spela om du lägger högtalaren ner på golvet och spelar uppåt. Eller missförstår jag hur du spelar?

Men får du olika resultat om högtalaren är riktad uppåt eller rakt framåt?

Eller hur man nu skall föreställa sig att försöka åstadkomma en spridning av reflexerna.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-20 10:35

Som jag minns historien började Stig Carlsson inte acceptera stereo-LP som distributionsmedium för musik förrän i slutet av 1960-talet.
Dessförinnan fanns varken gravérverk eller pickuper som kunde leverera tillräcklig dynamik och låg distorsion för hans krav.
Alla hans högtalarkonstruktioner innan dess (Kolboxen, Popboxen, OA6, OA5) var avsedda att användas ensamma i hemmiljö och ge en "plastisk ljudbild" (Stigs ordval, om jag minns rätt) i rummet från monoinspelningar.

http://www.carlssonplanet.com/history.php#60

Att tillverknings-och marknadsföringsbolaget Sonab ändå gjorde reklam för stereoåtergivning med OA5 och OA6 var bara för att tjäna pengar.
Sonabs första stereohögtalare var OA12 och OA14 som kom i början av 1970-talet.

Baffeln inuti den kubiska OD11 är ganska kraftigt lutad och både bas/mellanregister- och det enda diskant-elementet blir riktade snett uppåt/inåt/framåt när jag placerar OD11 på golvet mot väggen en bit från mitten. Eftersom OD11 saknar diskantelement i framkant riktat snett bakåt för att ljudet ska reflekteras mot väggen blir återgivningen inte ortoakustisk, såsom jag uppfattar principen.
Tack vare det kubiska formatet kan man ju vända OD11 som man vill, t.ex. så att allt ljud reflekteras mot väggen, men jag föredrar den placering jag nämnde först.

Tack vare att OD11 är så liten och lätt får du gärna lyssna på den i ditt vardagsrum, vid lämpligt tillfälle Kronkan.
Senast redigerad av lennartj 2014-10-20 11:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-20 11:02

Verkar ju klokt resonerat. Men i mellanregistret får du ju en ökad spridning även bakåt om du placerar högtalaren så att den spelar uppåt.

Men mono kan ju spelas på olika sätt. Och det ljudande resultatet påverkas. Finns säkert fler sätt än de jag själv nämnde. Men som grov indelning kanske modellen duger.

1. Mono över en högtalare riktad framåt.

2. Mono över två högtalare riktade framåt

3. Olika former av varianter med en (1) ortoakustisk högtalare där man åstadkommer en önskad spridning för att åstadkomma ökad "plasticietet".

Jag räknar inte (ännu) dipoler som något specialfall utan del faller in i antingen 1 eller 2.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-10-23 22:04

Monoutgåvor i orginalpressningar av popmusik från 60-talet har jag goda erfarenheter av vid jämförelse med motsvarande stereoutgåvor.

Simon and Garfunkel, Dylan, Beatles mfl. Bättre dynamik och mindre förvrängning.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-11-05 19:45

Lennart! Vilken fin uppställning av de underbara apparaterna, nästan så jag blir tårögd.

Hur många är det som har mono-pickup för 33/45-varvare och använder dem vid uppspelning
av mono-vinyl? Är det någon som jämfört hur det låter med stereo-puppa? Om ja, hur?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2014-11-05 23:36

Jag har olika vara av en på 25µ just för mono. Det kan jag bestämt säga att det inte blir någon avgjord skillnad, inte ens vid avspelning av en garanterad gravering gjord med en monodosa. Däremot så kan det låta lite olika beroende på vilken nålslipning man använder vid
avspelning av äldre 78 varvare.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-06 03:43

Då kanske jag kan lägga till en fråga?
Är det någon här som både har monopickup och en "komplett" förförstärkare med monoknapp, pickup-ingång(ar) för MM/MC med RIAA och eventuellt andra korrektioner eller användbara tonkontroller så att man kan ratta in skillnaden mellan optimal korrektion och RIAA för varje skiva?

Vinner man ytterligare något i återgivningskvalitet med en ren monopickup jämfört med en elektriskt monokopplad sterepickup?

Vad Ortofon skriver om mono-pickuper
http://ortofon.com/hifi/products/mono-series
http://ortofon.com/hifi/products/cartridges/2m-series/2m-mono-se
men de uttrycker inte tydligt att alla deras monopickuper verkligen är monopickuper både mekaniskt och magnetiskt så att nålarmen är helt stum i höjdled och att det bara finns en spole som genererar utsignal endast för sidledsrörelser?

om EMT
http://www.emt-studiotechnik.de/Tondose.htm#_top
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/85/857676.html
När EMTs text skrevs hade troligen monopickuperna från Lyra ännu inte kommit ut.

Lyra skriver
http://www.lyraconnoisseur.com/Products/Products_Analog/Helikon/helikon_mono.html
Helikon-modellen verkar alltså vara en genuin monopickup i alla avseenden, men vem har så många mono-LP att nästan 2.500 Euro känns försvarbart?
http://www.lyraconnoisseur.com/Products/Products_Analog/Dorian/dorian_mono.html
http://www.vinylengine.com/library/lyra/dorian-mono.shtml
I den "billigare" Dorian-modellens monoversion (999 Euro) är bara spolarna omorienterade så att de enbart genererar utsignaler från horisontalplanet, medan man behållit stereoversionens nålinfästning, så den kan spela alla stereoskivor utan att skada dem, men återger bara monoljud förstås. Jag inbillar mig att skillnaden i monoåtergivning måste vara extremt liten jämfört med min vanliga stereo-Dorian och elektrisk monokoppling i förförstärkaren. Den gör ju den stora skillnaden, ingraverat rumble försvinner och många andra störningar minskar avsevärt.

Sista inlägget i den här länken ger nästan svar på några av mina undringar
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1268594663
och via den här länken hittar jag mer än jag orkar läsa ikväll
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1241969125&openflup&17&4

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-06 08:42

lennartj skrev:Vinner man ytterligare något i återgivningskvalitet med en ren monopickup jämfört med en elektriskt monokopplad sterepickup?

Vid provlyssningen, som SvD gjorde hos Vinylbutiken i Sthlm, så menade man unisont att det blev ett helt annat tryck i musiken med en renodlad monopickup jämfört med en monokopplad stereodito.

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-06 11:02

Bill50x skrev:
lennartj skrev:Vinner man ytterligare något i återgivningskvalitet med en ren monopickup jämfört med en elektriskt monokopplad sterepickup?

Vid provlyssningen, som SvD gjorde hos Vinylbutiken i Sthlm, så menade man unisont att det blev ett helt annat tryck i musiken med en renodlad monopickup jämfört med en monokopplad stereodito.

/ B

Det är kanske att hoppas på för mycket att SvDs provlyssningsreportage är tillgängligt för icke-prenumeranter på nätet?
Vet du hur seriösa de var, hade de nivåkompenserat?
Rena monopickuper ger väl alltid minst 3 dB högre utnivå än motsvarande stereopickup?
Det är mer än tillräckligt för att förklara testresultatet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-06 12:34

lennartj skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det är kanske att hoppas på för mycket att SvDs provlyssningsreportage är tillgängligt för icke-prenumeranter på nätet?
Vet du hur seriösa de var, hade de nivåkompenserat?
Rena monopickuper ger väl alltid minst 3 dB högre utnivå än motsvarande stereopickup?
Det är mer än tillräckligt för att förklara testresultatet.

Jag tror att man som icke-prenumerant kan läsa 25 artiklar i månaden på SvD. Här är länken till den aktuella artikeln om Beatles i mono:
http://www.svd.se/kultur/beatles-bast-i ... 000585.svd

Av artikeln framgår inte hur själva testförfarande gått till i detalj, men det är ju enkelt att ringa Vinylbutiken och fråga. Bra grabb som driver butiken.

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2014-11-06 15:51

Jag har en förstärkare med mono/stereo knapp och dessutom en gammal mono Quad II som man med hjälp av olika knapp-kombinationer kan återställa de olika skivbolagens typiska korrektioner. Om man vill göra jämförande tester mellan olika puppor är det alldeles nödvändigt att man kan
göra det med samma nivå. Jag gör det själv med hjälp av en riktig mixer och ett kalibrerat mätinstrument från DK.
http://www.dk-technologies.com/

Återgå till Musikstugan