Så mycket bättre 2014

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Så mycket bättre 2014

Inläggav hifikg » 2014-10-18 20:04

Då kör vi igen, det här ska bli spännande :-)
Amanda tolkar Carola...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
rqu

Re: Så mycket bättre 2014

Inläggav rqu » 2014-10-21 10:38

Nå, några intryck? Jag får väl sätta mig framför TV4-play och kolla ...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-21 11:47

Det är ju alltid bra musik i programmet, och bandet spelar jättebra, men hittills inget framträdande i första programmet som matchar dom allra bästa från tidigare år.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-10-26 15:01

Amanda
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-26 15:06

Jensen

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-26 15:50

Japp, nu fick Amanda till det!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-26 16:33

paa skrev:Japp, nu fick Amanda till det!

Visst, hon var bäst och Carola var sämst.

Det bästa med att ladda hem programmet från tv4play är att man kan se det utan reklam, vilket vi gjorde ungefär när reprisen gick nu på söndagen.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-10-26 17:34

Jag blev tvingad att se ca 3 minuter hos en bekant, det var de längsta och mest bortkastade minuterna i mitt liv. 8) typ... Obegripligt att någon orkar och dessutom med reklam till... 8O
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-26 19:19

murgatroyd skrev:Jag blev tvingad att se ca 3 minuter hos en bekant, det var de längsta och mest bortkastade minuterna i mitt liv. 8) typ... Obegripligt att någon orkar och dessutom med reklam till... 8O

Du måste leva ett oerhört innehållsrikt och intressant liv :-)
Jag missade också programmet pga nattarbete i studion, men tog igen det via TV4 play och njöt av alla tolkningar utom Grytts, den får jag nog lyssna på fler gånger tror jag.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-10-26 19:56

Jo, jag tycker ju så själv iaf.... behöver ingen hjälp av TV4 alls. 8)
Kan tillägga att jag och en till av 12 pers var de enda som hade problem att stå ut.... så, var är världen på väg? 8O 8) Inte mina vanliga bekanta skall tilläggas, men ett generic villaområde med generic invånare, tror jag. :(

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-10-26 22:06

Också kollat på det och tycker det är bästa säsongen sedan den första. Men varför är Kajsa Grytt med? Hon kan inte sjunga och verkar helt ointresserad av att försöka skapa något eget av låtarna.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-26 22:41

Alexi skrev:Också kollat på det och tycker det är bästa säsongen sedan den första. Men varför är Kajsa Grytt med? Hon kan inte sjunga och verkar helt ointresserad av att försöka skapa något eget av låtarna.

Tänk, jag tycker precis tvärtom. Hon har absolut en egen röst och hon ger en helt annan svärta till Ola Salos låt men framför allt till Orups.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-26 22:42

murgatroyd skrev:Jo, jag tycker ju så själv iaf.... behöver ingen hjälp av TV4 alls. 8)
Kan tillägga att jag och en till av 12 pers var de enda som hade problem att stå ut.... så, var är världen på väg? 8O 8) Inte mina vanliga bekanta skall tilläggas, men ett generic villaområde med generic invånare, tror jag. :(

Aldrig fastnat i en bilkö? Väntat på en färja? Hängt i luften ovanför O´Hare i en timma i väntan på landningstillstånd? Väntat på flickvännen på fel plats? Många sätt att bränna tre minuter eller mer *s*

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-10-26 22:55

Verkligen inte självklart för mig att se på nåt som TV4 erbjuder, eller för den delen det mesta som kommer ur SVT heller... vill helst välja och tänka själv.... och brist på sysselsättning finns ju inte numera, paddor, telefoner, laptopar, en tidning eller en bok.
Jag gillar däremot en hel del TV från England, och ser då det blir tid över nåt jag har stoppat in i ovan nämnda enheter som jag valt själv. Säger inte att det är fel att se på Let's Dance, Så mycket.. eller ens Idol, men det ger mig absolut ingenting och det gör mig bara rastlös. Ingen tankeverksamhet = inget intresse, samma sak gäller den musik jag lyssnar på.

I alla situationer du räknade upp ovan finns mycket mer intressanta saker att göra än att titta på något av de TV4 program jag räknade upp. För mig då. 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-26 23:47

murgatroyd skrev:Verkligen inte självklart för mig att se på nåt som TV4 erbjuder, eller för den delen det mesta som kommer ur SVT heller... vill helst välja och tänka själv.... och brist på sysselsättning finns ju inte numera, paddor, telefoner, laptopar, en tidning eller en bok.
Jag gillar däremot en hel del TV från England, och ser då det blir tid över nåt jag har stoppat in i ovan nämnda enheter som jag valt själv. Säger inte att det är fel att se på Let's Dance, Så mycket.. eller ens Idol, men det ger mig absolut ingenting och det gör mig bara rastlös. Ingen tankeverksamhet = inget intresse, samma sak gäller den musik jag lyssnar på.

I alla situationer du räknade upp ovan finns mycket mer intressanta saker att göra än att titta på något av de TV4 program jag räknade upp. För mig då. 8)

Du anar inte hur mycket du missar på att missa Amandas tolkningar. Om musik är ett intresse vill säga. Annars kan det kvitta.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-10-26 23:58

Jorå, mitt musikintresse är stort och varierande, är säkert lika gammal som dig.... :lol: men man finner inget country, dansband, topplistemusik i min samling, däremot mycket klassiskt (sedan jag var 15 bast) , 70-tals rock, jazz - mer eller mindre obskyr, (förutom tradjazz) och mycket annat som jag anser vara intressant och givande för själen.

Orup = nej med betoning på NEJ. 8)
Amanda Jenssen = tyvärr NEJ.
Carola = N E J ! 8) :roll:

Jag har lyssnat och kan inte med nån av dem.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-27 00:07

Måste bero på anläggningen ;)
Konsultera Farbror Barbro!

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-10-27 00:12

Eller mina öron.... 8) Tur man har mainstreamfilter på 'stereon'... jmf Sten Bromans 'Dragspelsfilter'... :lol: 8)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-10-27 00:32

Finns inte en enda artist jag inte ändrat uppfattning om efter det här programmet. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-27 00:39

Alexi skrev:Men varför är Kajsa Grytt med? Hon kan inte sjunga och verkar helt ointresserad av att försöka skapa något eget av låtarna.

Det får de andra att framstå som så mycket bättre. :D

Alltså, det är väl en del av castingen i ett sånt här program att sätta ihop folk som är olika. Det ska inte vara Idol.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-10-27 05:57

Jag vill inte se det, jag vill inte sitta och tycka att det är rätt bra vlket det kanske på sätt och vis är - men att se gamla föredettingar sjunga varandras gamla material är främst av allt ett TV-koncept, en smart idé för att locka tittare och jag skulle känna mig lurad efteråt. Speciellt när det finns så många nya talanger inom alla möjliga musikgenrer som man kan lägga sin tid på.

Ursäkta om jag låter snobbig men jag litar inte på TV4, de vill ha reklamintäkter helt enkelt. Har sett lite grand och det det kändes fel på nåt sätt.

Att vi ens diskuterar detta är ett bevis på att det främst är ett smart TV-koncept :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-27 08:38

Jag tror inte att Amanda någonsin kommit på idén att göra en Orupdänga till sin utan det konceptet, vi kommer att få värdefulla tillskott till vårt musikarv genom programmet. Genom att se det på Play slipper jag det mesta av reklamen :-) Jämfört med mycket annat så tycker jag det är väl spenderade 45 minuter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-27 10:01

hifikg skrev:Jag tror inte att Amanda någonsin kommit på idén att göra en Orupdänga till sin utan det konceptet, vi kommer att få värdefulla tillskott till vårt musikarv genom programmet. Genom att se det på Play slipper jag det mesta av reklamen :-) Jämfört med mycket annat så tycker jag det är väl spenderade 45 minuter.

Spelade in det och snabbstoplade sedan.

Briljant tolkning av Amanda och det finns på tuben nu.
https://www.youtube.com/watch?v=XqCjKLgia5M

Missade tidigare program, men tycker hennes Ola Salo-tolkning var riktigt bra den med:
https://www.youtube.com/watch?v=Tshfq8r-1J8
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-10-27 13:13

Ett jälka gnällande i tråden, skärpning !
Om ni inte gillar det, förstör det då inte med att posta inlägg med tråkig ton.

Jag gillar musik, ALL musik. Ser så mycket av musikprogram på TV jag hinner. Är det och nyheter jag ser.
Om man inte förstår hur YBERgrymma artister vi har i sverige har ni mycket att upptäcka.

Carola, Ola Salo och Orup sjunger ju otroligt bra och ÄR riktiga artister.
Ge Amanda 20år i branschen så jäklar i min låda, men trots supertalang behövs det erfarenhet för att att komma upp i klass med veteranena.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-28 10:35

phloam skrev:Jag vill inte se det, jag vill inte sitta och tycka att det är rätt bra vlket det kanske på sätt och vis är - men att se gamla föredettingar sjunga varandras gamla material är främst av allt ett TV-koncept, en smart idé för att locka tittare och jag skulle känna mig lurad efteråt. Speciellt när det finns så många nya talanger inom alla möjliga musikgenrer som man kan lägga sin tid på.

Ursäkta om jag låter snobbig men jag litar inte på TV4, de vill ha reklamintäkter helt enkelt. Har sett lite grand och det det kändes fel på nåt sätt.

Att vi ens diskuterar detta är ett bevis på att det främst är ett smart TV-koncept :)

Ptja, så kan man ju se på allt musikskapande. Det är väl klart att de vill ha betalt för att de jobbar. Jag accepterar det, och tycker samtidigt att det är roligt att höra hur de tolkar varandras låtar. Smart? Javisst, jag gillar smart.

Och jag tycker nog att gamla rävar är intressantare än unga broilrar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-28 12:09

Svante skrev:Och jag tycker nog att gamla rävar är intressantare än unga broilrar.

"Så mycket bättre" har ju ofta en ganska intressant blandning av artister. Naturligtvis måste TV4 ha en blandning som appelerar till den breda publiken men det behöver inte vara dåligt för det. Orup har hållit på ett tag, javisst, men det har väl Morrisey också gjort? Man blir ju inte sämre med automatik för att man varit med ett tag. Inte heller för att man lyckats bli omtyckt av många. Däremot kan man givetvis tycka olika bra om olika artister och det är väl så det ska vara?

Det jag gillar med "Så mycket bättre" är just blandningen av musiker av olika genre och att man (trots formatet) kommer dem lite mer inpå skinnet. Amanda Jensen har absolut stigit i min privata poänglista med tanke på vad hon presterat hittills i årets program.

Vad jag ogillar är den obligatoriska tåren och tacket efter ett framträdande. Det känns alltför välregisserat och framtvingat. Har någon artist någonsin sagt "du gjorde ett bra försök men du nådde inte ända fram"? Eller "Det där var inte bra, gör om gör rätt"?

Tyckte det var kul att ett par låtar översattes till svenska (tex Orup och Love) men det kändes lite märkligt när en låt blev översatt till engelska från svenska. Vad ville man uppnå med detta? Tyckte man texten var så dålig så man förderog att dra in den i dimmornas engelska?

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-28 13:20

Bill50x skrev:
Tyckte det var kul att ett par låtar översattes till svenska (tex Orup och Love) men det kändes lite märkligt när en låt blev översatt till engelska från svenska. Vad ville man uppnå med detta? Tyckte man texten var så dålig så man förderog att dra in den i dimmornas engelska?

/ B

just de genidragen kanske ger Orup en internationell nystart :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-28 14:53

Bill50x skrev:Tyckte det var kul att ett par låtar översattes till svenska (tex Orup och Love) men det kändes lite märkligt när en låt blev översatt till engelska från svenska. Vad ville man uppnå med detta?

Kunna uttrycka sig så som man själv uttrycker sig bäst. Svenska är ett B-språk att sjunga på för många.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-30 09:14

Jättetrevligt program, jag ser fram emot att se det på lördagskvällarna. Amanda Är ju en pärla.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-30 09:26

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Tyckte det var kul att ett par låtar översattes till svenska (tex Orup och Love) men det kändes lite märkligt när en låt blev översatt till engelska från svenska. Vad ville man uppnå med detta?

Kunna uttrycka sig så som man själv uttrycker sig bäst. Svenska är ett B-språk att sjunga på för många.

Det är kanske vad många tror. Man inbillar sig att det känns bättre att sjunga på engelska men det är bara för att man inte förstår fullt ut vad man sjunger. På något sätt verkar en dålig text passera lättare på engelska än på svenska.

/ B

Nästa

Återgå till Musikstugan