Don Partridge musikrebellen som ändrade lagen o peceptionen

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

JM

Don Partridge musikrebellen som ändrade lagen o peceptionen

Inläggav JM » 2014-12-18 12:29

Don Partridge var en gatumusikant, rebell o ikon som uppträdde i Stockholm på 60- och 70 talet. För att undvika att bli tagen av polisen uppträdde han på många olika platser runt Segels Torg o Drottninggatan, platser som akustiskt skiljde sig åt. Att se honom uppträda och lyssna till hans illegala verksamhet var både spännande och känslomässigt stort. Musiken var väl kanske ingen höjdare, men öppnade mina öron för akustikens och lyssningspositionens betydelse.
Hans uppsättning av gitarr, trumma, munspel o röst fick mig att inse hur beroende av kontexten en relativt punktformig, icke artificiell, ljudkälla med relativt brett frekvensområde är. Beroende på var han spelade - mitt på gågatan, i gången ner till Drottninggatan eller under Mäster Samuelsgatan - och beroende på var jag lyssnade - nära, långt ifrån, framför, på sidan eller bakom - så varierade tydligheten och frekvensperceptionen.

Såväl likheterna som skillnaderna med att lyssna på en mono-högtalare är slående.

https://www.youtube.com/watch?v=b_Fq1Pix8S4

JM
Senast redigerad av JM 2014-12-20 23:51, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Re: Don Partridge den icke artificiella "mono-ljudkällan"

Inläggav jeff_belowski » 2014-12-18 18:55

Fint inslag!

JM

Re: Don Partridge musikrebellen som ändrade lagen o peceptio

Inläggav JM » 2014-12-20 23:59

Kolla SVT inslaget.
JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Återgå till Musikstugan