Vad är det som händer?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Är dagens artister bättre låtskrivare än förr?

Ja!
0
Inga röster
Nej!
10
71%
Det beror på. Utveckla gärna i tråden.
4
29%

Antal röster : 14

Användarvisningsbild
MultiMan

Vad är det som händer?

Inläggav MultiMan » 2015-01-23 08:36

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Vad är det som händer?

Inläggav PerStromgren » 2015-01-23 14:23

Ja, utveckla gärna!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-23 16:22

Märklig rubrik på denna tråd...

Men, det är svårt att jämföra dagens och gårdagens kompositörer/låtskrivare. Det är som att fråga sig om Björn Borg eller Stefan Edberg är den bästa tennisspelaren. I varje tid har man olika förutsättningar. Detsamma gäller musiken och givetvis är en parameter, vilka tidsåldrar pratar vi om? Coldplay vs von Bingen?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-01-23 16:33

Jag tror att folk varit lika bra låtskrivare i alla tider (kanske inte då vi inte kommit ner från träden än...), men att förutsättningar för att ens musik ska bli känd förändrats. Tänker lite på globalisering och kommersialisering men tänker inte försöka mig på en analys av hur det påverkat musikbranschen. När man ser tillbaka kommer man ju bara ihåg det hjärnan tycker är värt att komma ihåg. Dessutom har jag en teori om att människor generellt låser sig vid en viss musiksmak/genre och vi vet ju alla att olika genres har olika guldåldrar.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-01-23 16:40

Vad som har hänt är att TS blivit gammal. Och nu har han det osmickrande behovet att uttrycka sitt förakt mot dagens generation.
En generation han inte förstår. Med tanke på de valda bilderna och vad han tycker dessa visar lär han inte heller ha något större intresse av att öka sin förståelse.
Han kommer därför även i fortsättningen ge uttryck för sina förutfattade meningar och bittert förkunna för alla som orkar lyssna att det var bättre förr.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-23 16:40

Förr stal artisterna från andra, eller skrev sin egen musik, men nu kommer väl all världens popmusik från någon svensk källarstudio?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2015-01-23 16:52

Ja musiken kommer från en källare och högtalarna från en annan. Vad händer? Den gamla klassiska källargubben har kommit tillbaka.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-01-24 16:05

Det beror på hur förr man menar med förr. Före The Beatles var det väl inte så väldigt vanligt med artister som skrev sin egen musik. Sedan var det väl nästan normen i ett par decennier, för att därefter kanske återigen svänga tillbaka. Fast det är väl tveksamt vad det ger att generalisera på det där sättet - det skiljer en hel del från genre till genre också.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-01-26 07:04

Bäst tycker jag musiken var då någon för första gången började trumma rytmiskt på sin tomma mage.
Det skulle man ha inspelat och kunna sälja dyrt på ebay... Får nöja mig med en annan papperskopia
från 1860 så länge.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-03-08 00:14

Jag svarade nej.
Med mycket få undantag är dagens popmusik generande enkel.
Kan det vara enkelheten att lägga många kanaler samt effekter på instrumenten
Som gör att artisterna väljer det spåret i stället för att nyttja hela paletten
I vad ackordskalan kan erbjuda? Musiken blir endimensionell och fattig. Men fläskig och insmickrande.

Jag tror dagens artister helt enkelt inte är tillräckligt bra musiker för att ha den där rätta känslan för när ett Dm7 sitter som en kotlett!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-03-08 13:24

KentLindqvist skrev:Jag svarade nej.
Med mycket få undantag är dagens popmusik generande enkel.
Kan det vara enkelheten att lägga många kanaler samt effekter på instrumenten
Som gör att artisterna väljer det spåret i stället för att nyttja hela paletten
I vad ackordskalan kan erbjuda? Musiken blir endimensionell och fattig. Men fläskig och insmickrande.

Jag tror dagens artister helt enkelt inte är tillräckligt bra musiker för att ha den där rätta känslan för när ett Dm7 sitter som en kotlett!

Grejjen är väl att dom (många) helt enkelt inte kan. Dom är för dåliga musiker helt enkelt.

En del av det som släpps ut idag är på ungefär samma nivå komplexitetsmässigt som den muzak jag håller på med. Ramones framstår plötsligt som utsvävande och avancerade, typ. Nja, inte riktigt. Men en del fall så är det så. Speciellt från USA kommer det en hel del där man i princip loopar en takt och sedan lägger lite rap på det. Fortsätter den utvecklingen är man snart tillbaka på ruta ett, Bill Drummonds "The 17".

Så kan det gå: Oändligt med kanaler och möjligheter, men musiken blir allt mer banal.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-03-08 18:41

Fast blir musiken mer banal, det vill säga, vad menar man då: blir musiken som släpps i snitt mer banal, musiken som blir mainstream, eller blir den mest banala banalare än någonsin? Eftersom det väl är så många fler som kommer fram med sin musik väntar man sig att det nu finns mer banal musik än tidigare, redan om andelen banalt är lika. Men antagligen är andelen banalt högre, eftersom 1) det är lättare att kvalificera sig och fler amatörer kommer ut*, och 2) marknadskrafterna, som drar lasset, väl gynnar det banala.

Men tillgången på obanal musik kanske också är rekordstor? Och den procent som är allra obanalast kanske är så obananal att man aldrig hört på maken?

* detta kan förstås slå åt båda hållen...

Många, alltför många (subjektiv) glider in på ett banalskal, men skit i det så länge det finns annat! Skillingtryck har kanske också sin plats i ekosystemet.

Soundtrack till inlägget: https://www.youtube.com/watch?v=ewwXGPNRCM0
Don’t just do something, sit there.

Återgå till Musikstugan