Fått svårt för "taktslående musik"

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Fått svårt för "taktslående musik"

Inläggav Strmbrg » 2015-01-30 22:03

Möjligen ett faktum som ni ger fullständigt fan i, men det ger jag fan i. :)

Sladdar runt lite halvt planlöst på Spotify. Kommer efter ett tag underfund med att jag tycker att i stort sett all musik, där det ingår en tydlig markering av takten är ganska påfrestande.
Det blir liksom lite monotont. Jag behöver inte "skrivas på näsan" hur takten i musiken är.

Detta har lett till att jag egentligen enbart lyssnar på så kallad "Klassisk musik". Naturligtvis har även den en takt, eller en varierande takt, men den accentueras inte av ett för takten dedikerat instrument som så att säga skall hjälpa till att markera den.

Det blir - i mitt tycke numera - alltför uppenbart och övertydligt med exempelvis trummor som finns där för att just hjälpa till att markera takten.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Fått svårt för "taktslående musik"

Inläggav Nattlorden » 2015-01-30 22:20

Helt rätt. En så urbrta korka von-oben inställning ger jag blanka fan i! På vilket sätt tycker du att du fått rätt att diktera hur musik skall vara och vad folk skall gilla? :x
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-30 22:25

Nattlorden skrev:Helt rätt. En så urbrta korka von-oben inställning ger jag blanka fan i! På vilket sätt tycker du att du fått rätt att diktera hur musik skall vara och vad folk skall gilla? :x

Va?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-01-30 22:48

En uppmuntran till Strmbrg i form av en av världens bästa 4/4-drivna sånger:

https://www.youtube.com/watch?v=LhMfS-vTEPA

Glada musikhälsningar

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-31 00:00

@Nattis, med åldern så tenderar allt att gå alltför fort :x Peckas exempel kanske inte dådå, men visst fasen var strandpôjkarna tvungna att ta till det där lalalalalalalala :evil:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-31 00:20

Strmbrg skrev:Det blir - i mitt tycke numera - alltför uppenbart och övertydligt med exempelvis trummor som finns där för att just hjälpa till att markera takten.

Jag tycker det blir bäst när alla musiker spelar i takt :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-01-31 01:17

På nått sätt blir det ändå alltid såhär för mig: https://www.youtube.com/watch?v=xYc4DT18EJg
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2015-01-31 02:04

It's in the ears of the beholder ...

Strmbrg får väl gilla vad tusan för musik han vill, han behöver inte ens gilla musik överhuvudtaget han kan föredra tonsvep om han vill, men det stod väl att han inte gillade markerad takt dvs ljudlig sådan. Inte så märklig egentligen, en ren smaksak FAKTISKT. I en symfoniorkester är det dirigenten som är "bastrumman" fast han hörs inte. Men vet man om att han finns så är ju takten lika stadig för det, i alla fall i bästa fall, med en sämre dirigent/orkester kan ju saker gå i otakt. Jag vill minnas att Frank Zappa var skeptisk mot symfoniorkstrar just för att dom enligt honom höll takten dåligt. Nåväl, Strmbrg får gilla det även om det går i otakt, det tror jag inte att han gör, men det är bra att folk har olika smak :)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-01-31 02:24

Strmpan: Börja lyssna på nån expeimentell jazz då. Med lite tur finns ingen takt överhuvudtaget. Eller ton, faktiskt.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-31 07:59

KarlXII skrev:Strmpan: Börja lyssna på nån expeimentell jazz då. Med lite tur finns ingen takt överhuvudtaget. Eller ton, faktiskt.

Finns många takter och toner. Nämligen alla takte och toner, på en och samma gång.
Rosa brus är vad dom försöker åstadkomma och snart är dom där.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-01-31 08:26

Strmbrg, det är musiken som kontrollerar dig, inte tvärtom och när du stretar emot så
blir det bara värre. Följ ett spår med öppet sinne, funkar inte det så är det förmodligen
inte din kopp te du lyssnar på. Jag tycker också att det serveras allt för mycket skit-te.

Vilken taktslående musik gillade(?) du innan det blev så här allvarligt?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-31 10:18

Alltså, jag tror att ni tror att jag överdriver.

Trummor i sig är absolut inget jag har aversioner emot.
Om vi exempelvis tar Bosse Skoglunds röj på Peps platta "Persson sjunger Persson", så är det ju fråga om en ganska komplex och framförallt levande hantering.av takten.
Ett annat exempel är hur trummisen (kan inte vederbörandes namn) liksom nästan lever sitt eget liv på Telonious Monks plattor. Det känns som att han trummar till en annan låt än den som de andra spelar. Fast på ett intelligent sätt liksom, så att man samtidigt förstår att det bara är på gränsen men på rätt sida om den.
Monk själv är ju en mästare på att hålla sig på gränsen med fragmenterat spel och MYCKET väl valda dissonanser. Dissonanserna låter aldrig som att de uppstod av misstag.

Det jag snarast tänker på är ju musik där det liksom låter "pang-pang-pang-pang..." hela låten igenom. Eller det där "doff-doff-doff-doff..." som hörs inifrån vissa bilar. Ofta såklart inte åstadkommet av en trummis för övrigt.

Gillar man det, så gillar man det. Syftet med mitt bludder i denna tråd är inte att rangordna olika musik efter någotslags finhets-skala eller så. Jag vill egentligen bara surra lite kring huruvida enkel och mekanisk taktmarkering kan vara tröttande för lyssnaren generellt. Eller om det är så att vi reagerar olika på det från person till person.

Sedan finns det ju musik som är lite väl lealös i konturerna också. Det kan göra mig både trött, okoncentrerad och otålig.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-31 10:30

Strmbrg skrev:Alltså, jag tror att ni tror att jag överdriver.

Trummor i sig är absolut inget jag har aversioner emot.
Om vi exempelvis tar Bosse Skoglunds röj på Peps platta "Persson sjunger Persson", så är det ju fråga om en ganska komplex och framförallt levande hantering.av takten.
Ett annat exempel är hur trummisen (kan inte vederbörandes namn) liksom nästan lever sitt eget liv på Telonious Monks plattor. Det känns som att han trummar till en annan låt än den som de andra spelar. Fast på ett intelligent sätt liksom, så att man samtidigt förstår att det bara är på gränsen men på rätt sida om den.
Monk själv är ju en mästare på att hålla sig på gränsen med fragmenterat spel och MYCKET väl valda dissonanser. Dissonanserna låter aldrig som att de uppstod av misstag.

Det jag snarast tänker på är ju musik där det liksom låter "pang-pang-pang-pang..." hela låten igenom. Eller det där "doff-doff-doff-doff..." som hörs inifrån vissa bilar. Ofta såklart inte åstadkommet av en trummis för övrigt.

Gillar man det, så gillar man det. Syftet med mitt bludder i denna tråd är inte att rangordna olika musik efter någotslags finhets-skala eller så. Jag vill egentligen bara surra lite kring huruvida enkel och mekanisk taktmarkering kan vara tröttande för lyssnaren generellt. Eller om det är så att vi reagerar olika på det från person till person.

Sedan finns det ju musik som är lite väl lealös i konturerna också. Det kan göra mig både trött, okoncentrerad och otålig.

Kanske marschmusik inte är något för dig?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-01-31 11:13

Att höra musik ståendes utanför en bil låter inget vidare nej. Sällan låter det särskilt väl inne i bilen heller.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-31 12:40

En sak som slår mig när jag läser rubriken "...fått svårt för...". Kan man inte ha svårt för viss musik på olika sätt? Alltså, man kan tycka att den är ointressant, att den inte berör, men den kan också beröra och man tycker illa om den med visst engagemang.

Det är väldigt olika, tycker jag. Och det senare är intressant att gräva i, trots att man tycker illa om musiken. Varför då, liksom.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-31 12:52

Jag tror det handlar om man vill tänka själv ibland. Och det vill man, åtminstone jag. Det finns väldans mycket musik där man får det, och det i alla fall inte räcker, åtminstone inte för mig. Jazz är det väl område där jag oftast går bet när jag gör det. Men det är också kul! Bill50x har hetsat mig med en del på det området som är helt hopplöst...

Men det i andra ändan av skalan kan också vara kul! Jag tillhör diskogenerationen och har mycket varma känslor för musik där taktmarekeringen är mycket tydlig. Så pass att golvet på diskot fint återgav takten med hjälp av en rejäl puckel vid 50-60 Hz. :D

Så, vad blir slutsatsen? Ingen, troligen. Sorry.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-01-31 13:07

Nu gissar jag att "puckeln" låg/ligger* några tiotals Hz högre . . . typ.
För sisådär ett trettiotal årsen så brukade diäldre allt som oftast
benämna hårt taktmarkerad musik som "dunkadunka" vilket kanske
är vad som Strmbrg avser med "taktslående musik" ?

*Framförallt låg.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-31 13:10

Laila skrev:Nu gissar jag att "puckeln" låg/ligger* några tiotals Hz högre . . . typ.

Du har säkert rätt, jag mätte aldrig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-31 14:15

PekkaJohansson skrev:En uppmuntran till Strmbrg i form av en av världens bästa 4/4-drivna sånger:

Glada musikhälsningar

Pekka

Helt okay låt.
Men jag kunde inte undvika att fundera på hur den blivit om trummisen hade varit liite mer fantasifull.
Först funderade jag nog på hur låten skulle vara helt UTAN trummor. Men en liite mer påhittig trummis vore nog det jag skulle vilja höra först och främst.
:)

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-31 14:24

Strmbrg skrev:
PekkaJohansson skrev:En uppmuntran till Strmbrg i form av en av världens bästa 4/4-drivna sånger:

Glada musikhälsningar

Pekka

Helt okay låt.
Men jag kunde inte undvika att fundera på hur den blivit om trummisen hade varit liite mer fantasifull.
Först funderade jag nog på hur låten skulle vara helt UTAN trummor. Men en liite mer påhittig trummis vore nog det jag skulle vilja höra först och främst.

Kanske Animal från Muppet Show?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-31 16:12

Kolla hur Magnus Öström kompar Esbjörn Svensson i hans solo från ca 3:50 in i det här klippet: http://www.youtube.com/watch?v=BYYoA9FvQ8k

Detta är också taktslående, men med mer fantasi!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-01-31 18:32

Strmbrg skrev:

Glada musikhälsningar

Pekka

Helt okay låt.

Lyssna gärna på Jack DeJohnette . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-31 18:40

SVT Utbildningsradion hade tidigare en del nyttoprogram.

Kanske trådskaparen kan försöka klappa takten till detta.
Det sker dock på egen risk.

https://www.youtube.com/watch?v=lIvVL3b ... IvVL3bqvVE

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-31 19:48

@strmbrg du har en tråd där du 'propagerade' för "Weater Report" och fusion tänker man, men mer fusion jazzigt än Miles Davis - Bitches Brew finns nog inte? :)

P.S. den funkade faktiskt idag :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-01 01:45

Strmbrg, den här är till dig :)

Annars finns denna :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-01 01:58

roggaro skrev:@strmbrg du har en tråd där du 'propagerade' för "Weater Report" och fusion tänker man, men mer fusion jazzigt än Miles Davis - Bitches Brew finns nog inte? :)

P.S. den funkade faktiskt idag :D

Roggaro, den här till dig. lite höstlöv

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-01 02:06

tack så himla mycket... den va utomordentlig å va rytmen drog igång med saxen, sen blev det cool med Miles igen :?

EDIT: minnesbilder dyker upp att jag var nog inne i nån fidelity affär i Sthlm. för 25-30 år sedan som låg centralt och vände i dörren.. ville bara ha känslan tror jag? :wink:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-01 09:54

Svante skrev:En sak som slår mig när jag läser rubriken "...fått svårt för...". Kan man inte ha svårt för viss musik på olika sätt? Alltså, man kan tycka att den är ointressant, att den inte berör, men den kan också beröra och man tycker illa om den med visst engagemang.

Det är väldigt olika, tycker jag. Och det senare är intressant att gräva i, trots att man tycker illa om musiken. Varför då, liksom.

Nu kom jag att tänka på några saker som jag har väldigt svårt för men som jag samtidigt gärna tar del av:
Jag läser nämligen gärna om hur det var på "andra sidan muren" och (i den mån det finns information) om hur det är i Nordkorea.
Jag frestas att läsa om det och att ta del av det, men jag "har svårt för" de systemen. Sen kan man ju läsa en massa om krig också, utan att vara krigisk.

Då kommer frågan om huruvida man kan lyssna på musik som man har svårt för.
Det känns liite konstigt att svara "ja" på det. Men så inser jag att jag till stor del har gjort just det.
När jag skaffat min första CD-spelare i början av nittitalet, så fick jag för mig att börja botanisera i klassisk musik.En genre som jag struntat helt i tidigare. Efter bara några få vax så fick jag för mig att försöka tycka om "riktigt ful och konstig" musik av tex Schönberg, Webern och Stockhausen och Boulez och allt vad dom heter.
Jag hade definitivt svårt för den musiken, men den intresserade mig likafullt.
Jag har fortfarande svårt för en del av de här gubbarnas kompositioner, men jag lyssnar på det ändå.

Som violinisten som ville lira BÅDA solstämmorna live i Bachs konsert för två violiner sa:
"Det SKA gå!" :)

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-03 09:08

Strmbrg skrev:Jag hade definitivt svårt för den musiken, men den intresserade mig likafullt.
Jag har fortfarande svårt för en del av de här gubbarnas kompositioner, men jag lyssnar på det ändå.

Så bra! Här kommer en till utmaning, en riktig discovältare.

Sylvester - Over & Over
http://youtu.be/9wOE7mWZXpg

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-02-03 09:56

Känner mig gammal när det låter som att alla låtar på Spotify Top 100 spelas av samma artist. ;-)

Nästa

Återgå till Musikstugan