Behemoth

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Behemoth

Inläggav steveo1234 » 2015-02-17 17:05

Surfade runt på metacritic.com för att hitta lite ny musik och hittade ett band jag lyssnade på för 5 år sen kanske: Behemoth: Tydligen släppt en ny skiva som fått otroliga 92poäng på metacritic vilket är snorhögt. Speciellt för genren.
Så, efter ett tiotal genomlyssningar så måste jag hålla med. Helt fantastiskt bra ju!

Tänk va många guldkorn det finns där ute som man inte ens känner till....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Re: Behemoth

Inläggav BORIS » 2015-02-17 18:15

Inte riktigt min påse men har lyssnat litegrann och man har med The Satanist definitivt lagt mer krut på produktionen vilket gjort dom som band mer lättillgängliga,
som man förmodligen varit ute efter.
Om man gillar det eller inte är en smakfråga, men dom verkar ju fått bra kritik överlag. Många band i genren som gått samma väg när pengarna börjat ramla in,
finare studios och bättre teknik har helt naturligt lagt mer fokus på produktionen.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-02-18 10:07

BORIS skrev:Inte riktigt min påse men har lyssnat litegrann och man har med The Satanist definitivt lagt mer krut på produktionen vilket gjort dom som band mer lättillgängliga,
som man förmodligen varit ute efter.
Om man gillar det eller inte är en smakfråga, men dom verkar ju fått bra kritik överlag. Många band i genren som gått samma väg när pengarna börjat ramla in,
finare studios och bättre teknik har helt naturligt lagt mer fokus på produktionen.

Det är inte direkt "lätt" musik som sätter sig direkt. Min favvis är nog Ben Sahar. Ett par genomlyssnar på den så blir den superbra :)

Jag har faktiskt inte lyssnat på hemmaanläggningen utan endast via telefonen men om produktionen är bra så kan det ju vara värt att prova också..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2015-02-18 10:20

Senaste 3 plattorna har rätt bra produktion tycker jag. Dvs från The Apostasy och framåt.
Evangelion är väl lite väl hårt pressad iofs...
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-02-18 12:05

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-02-18 14:41

Zeeall skrev:http://www.metal-fi.com/behemoth-the-satanist/

Sicken underbar sågning! :)

"I can go on about how awful Inferno’s drums generally sound or the fact that Orion’s bass makes a few cameos before returning to its eternal production slumber, but the bottom line is this: The Satanist sounds completely dejected from the listener, resulting in zero intimacy between you and the music. Any sense of intensity or general impact that was supposed to be conveyed in these nine odd songs has been purposely squashed out in an effort to assure some fictitious volume requirement."

Blir nog fortsatt lyssning via telefon :p

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2015-02-18 16:03

Det vore ju skoj att få några exempel på välproducerad musik av samma snitt enligt recensenten... :)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-18 16:22

Deras bästa/sämsta-lista över 2014 album

http://www.metal-fi.com/best-worst-sounding-records-2014/

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2015-02-18 16:58

Kollade lite snabbt bara, men snubben verkar störa sig på att distade gitarrer är distade typ :)
Spelar man som Behemoth gör så blir det ju rätt dynamikfattigt hur man än gör. Finns ju fler aspekter av en produktion att bry sig om än enbart hur mycket kompressor som ligger på trummorna kan jag tycka.
Svår avvägning. Visst kan man tunna ut gitarrerna lite så basen träder fram å låta baskaggen gröta ihop sig med det mesta å lite så. Osäker på om det passar just Behemoth däremot.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-02-19 21:22

Tog mig faktiskt i kragen och satte igång skivan på finstereon för att njuta lite.. 5sekunder senare bara sitter jag förundrad över den totala frånvaron av dynamik och frekvensbegränsad produktion. Platt så det förslår. Rösterna låter dock ganska ok. Men, det går bara inte att lyssna på detta iheller. Precis som nära nog all musik jag VILL lyssna på. Det får bli mobilen istället...

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-20 11:27

Skärp dig för helvete

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2015-02-20 12:23

Ja vafan Steveo, släpp lite på ljudbögandet.
Det är ju typ bara virveln som är lite återhållen...

För protokollet då så skulle jag ge ljudet 4/5. Jag är generös :D
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2015-02-20 13:41

En skiva som jag annars gillar ljudet på är Marduks Rom 5:12
Vet inte om det är så mycket mer dynamik egentligen, men man får det intrycket i varje fall så som det är mixat.
Sen är det ju jävligt bra låtar över lag på just den plattan.

Marduks musik ger ju samma dilemma vid inspelning. Ska man höra vad som spelas eller vill man att det ska vara nekro hifi.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-02-20 13:42

sebatlh skrev:Ja vafan Steveo, släpp lite på ljudbögandet.
Det är ju typ bara virveln som är lite återhållen...

För protokollet då så skulle jag ge ljudet 4/5. Jag är generös :D

Va? Nej, alltså, ljudet är så uselt att jag inte klarar av att lyssna på skivan på hemmaanläggningen. 10 sekunder är nog max vad jag klarar av. SOm tur är funkar det utmärkt i headset när jag kör bil och sitte roch jobbar. Jag gillar skivan skarpt.

Och för mig är det inte virvlen som låter återhållet utan att hela produktionen är så enormt platt att jag skulle aldrig kunna "luras" att jag lyssnar på musiker i rummet. Om det är dynamisk kompression eller hp-filtrerat eller vad det nu beror på har jag ingen aning om.
Tyvärr i likehet med nästan all annan musik jag lyssnar på med några få lysande undantag...

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2015-02-20 14:08

Men då får du ge exempel på dessa lysande undantag. Man blir ju nyfiken :)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-02-20 14:13

Nå speciellt bra låter det väl inte men det är inte det sämsta jag har hört i genren.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-20 14:25

Har man att ""luras" att man har musikerna i rummet" som ideal när man pratar denna typen av metal förstår jag att
det kan vara svårt att få ihop det.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-02-20 14:45

sebatlh skrev:Men då får du ge exempel på dessa lysande undantag. Man blir ju nyfiken :)

Absolut!
Min favorit, fortfarande, är Patricia Barber med sin Companion. Musik som låter levande.

Eller är det "metal-only" som gäller? Isåfall Metallica - into the never (Blueray) och Ulver - The Norwegian National Opera. Båda på bluray.
Senast redigerad av steveo1234 2015-02-20 14:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-02-20 14:49

Ok, så ett crestvärde på 9-10. Jag antar att det är lågt? Kan det förklara att jag upplever ljudet som väldigt platt? Eller är problemet att det tycks finnas ett HP-filter vid 50hz? Eller kanske en kombination...

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-20 14:53

Om siffran 9-10 stämmer är det inte lågt för genren, nog ganska nära ett snittvärde, och absolut inta bland det värsta.
Sen tycker jag inte crestverdet är så relavant att tala om, som sagt innan genren inbjuder inte till höga värde på den skalan
Senast redigerad av BORIS 2015-02-20 15:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-20 14:57

steveo1234 skrev:
sebatlh skrev:Men då får du ge exempel på dessa lysande undantag. Man blir ju nyfiken :)

Absolut!
Min favorit, fortfarande, är Patricia Barber med sin Companion. Musik som låter levande.

Eller är det "metal-only" som gäller? Isåfall Metallica - into the never (Blueray) och Ulver - The Norwegian National Opera. Båda på bluray.

Ä va fan, några traditionella album kan du väl ge exempel på?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-02-20 15:02

BORIS skrev:
steveo1234 skrev:

Absolut!

Ä va fan, några traditionella album kan du väl ge exempel på?

Nej det kan jag inte. Tragiskt nog har jag inte hört en enda metal CD jag vill lyssna på hemma. En av anledningarna till att jag helt slutat lyssna på musik i anläggningen och gått över till BR koncerter.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2015-02-20 15:16

Det kan ju vara att allt är närmickat också som bidrar till upplevelsen. Ska försöka kolla in vad Ulver å Metallica har hittat på.

Diskussionen får mig å tänka lite på det här klippet med Fenriz från Darkthrone.
"Fenriz on drum sound" https://www.youtube.com/watch?v=_aRu_3WvE6c

Edit:
Ja nu har jag snabblyssnat på Ulver och Metallicas giv via spotify och det förstärker väl misstanken att det är avsaknaden av rumsljud som stör.
Visst, crestfaktorn är säkert också högre på dessa men tror ändå inte det är där skon klämmer som mest.

Du får ta å se Behemoth live helt enkelt ;)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-02-20 16:00

sebatlh skrev:Det kan ju vara att allt är närmickat också som bidrar till upplevelsen. Ska försöka kolla in vad Ulver å Metallica har hittat på.

Diskussionen får mig å tänka lite på det här klippet med Fenriz från Darkthrone.

Edit:
Ja nu har jag snabblyssnat på Ulver och Metallicas giv via spotify och det förstärker väl misstanken att det är avsaknaden av rumsljud som stör.
Visst, crestfaktorn är säkert också högre på dessa men tror ändå inte det är där skon klämmer som mest.

Ulver´s livespelning finns på spotify har jag för mig. Metallica lär inte göra det...

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-02-20 17:42

steveo1234 skrev:
sebatlh skrev:Det kan ju vara att allt är närmickat också som bidrar till upplevelsen. Ska försöka kolla in vad Ulver å Metallica har hittat på.

Edit:

Ulver´s livespelning finns på spotify har jag för mig. Metallica lär inte göra det...

http://open.spotify.com/album/72grIwGP38Iy2S1jxt1Gjd <-- metallica - through the never soundtrack

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-02-21 02:22

Som trummis måste jag säga att trummorna är grymt tråkigt mixade, det viktigaste på en Metal platta enligt mig är att kaggen och virveln kommer fram ordentligt och markerar takten, men på Behemoth skivan ligger trummorna och halvsover i bakgrunden känns det som, inget tryck alls i kaggen samt väldigt lågt mixad.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-21 13:11

JB skrev:Som trummis måste jag säga att trummorna är grymt tråkigt mixade, det viktigaste på en Metal platta enligt mig är att kaggen och virveln kommer fram ordentligt och markerar takten, men på Behemoth skivan ligger trummorna och halvsover i bakgrunden känns det som, inget tryck alls i kaggen samt väldigt lågt mixad.

Hehe, har en trummis någonsin varit nöjd med hur trummorna är mixade

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-02-21 15:15

BORIS skrev:
JB skrev:Som trummis måste jag säga att trummorna är grymt tråkigt mixade, det viktigaste på en Metal platta enligt mig är att kaggen och virveln kommer fram ordentligt och markerar takten, men på Behemoth skivan ligger trummorna och halvsover i bakgrunden känns det som, inget tryck alls i kaggen samt väldigt lågt mixad.

Ja på mitt bands album där jag själv mixade trummorna så blev jag ganska nöjd med trumljudet :wink:

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-21 21:27

BORIS skrev:

Vänd på frågan.
Har någon mixare någonsin varit nöjd med en trummis.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-22 15:12

mixare...

Nästa

Återgå till Musikstugan