Dokumentär om Jailbird Singers

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Dokumentär om Jailbird Singers

Inläggav PekkaJohansson » 2015-04-09 00:11

Jag har i kväll sett SVT:s dokumentär om Jailbird Singers och kan varmt rekommendera den. Det är en välgjord dokumentär som kretsar runt den ende ännu levande medlemmen i gruppen, Tore "Masen" Eliasson. Tyvärr finns inga rörliga bilder på Jailbird Singers men det kompenseras i någon mån av en fantastisk om än kort exposé över ett gäng andra Metronome-artister i mitten av filmen. Dokumentären ligger på SVT:s webbplats i ytterligare fyra dagar och hittas via följande länk:

http://www.svt.se/k-special/dar-bjorkar ... -singers-1

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Dokumentär om Jailbird Singers

Inläggav petersteindl » 2015-04-09 23:27

Jag såg programmet för en tid sedan. Jättefint program. Jag har deras cd. En svunnen epok.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2015-04-10 08:15

Instämmer helt, en väldigt bra dokumentär om gruppen och Tore som fick berätta hur allt startade.

Morsan köpte skivan när den kom ut, det sågs inte med blida ögon av hennes mor: "slänga ut sparade
pengar på en sån skiva"..."det är ju skamligt, usch, tjyvar & banditer borde hållas inom lås & bom".

Skivan fick jag mycket senare av morsan, knappt spelad sen den dagen, men jag har 2 andra att spela.

Det ska, enligt Tore i ett reportage i Dala-Demokraten, finnas flera som filmat dem när de gjorde
ett uppträdande i Grängesbergs klassiska folkpark runt -64, tyvärr har ingen gett sig tillkänna.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-04-10 11:08

Jag var inte med när plattan kom men den fanns hemma och jag har lyssnat på den så länge jag kan minnas. Cornelis anvisning på konvolutets baksida "skivan är inte lämplig för barn" hade motsatt effekt! Jag håller den avslutande "Rulla på, rulla på" som skivans starkaste spår. I Örebrobandet The Froggs som existerade en kort tid på tidig 90-tal hade vi för övrigt "En öl till" på repertoaren.

"Tjyvballader och barnatro" har kommit två gånger på cd. Jag rekommenderar den första utgåvan på WEA/Metronome från 1990. På samlingen "Guldkorn" ligger låtarna obegripligt nog i annan ordning.

Den omtalade artikeln i Dala-Demokraten finns på nätet:

http://www.dalademokraten.se/dalarna/lu ... rd-singers

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Musikstugan