Nu finns det en Pono-version av Death Magnet

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Nu finns det en Pono-version av Death Magnet

Inläggav Bill50x » 2015-05-07 12:07

... och jag har roat mig med en MasVisiering av de versioner jag har tillgängliga. Först ut är original-cd'n, som väl är ganska välkänd vid detta laget:

Bild

Jämför denna med den nyligen släppta Pono-versionen, ett format som skulle bli steget till nästa ljudupplevelse enligt NY:

Bild

Så vad har uppnåtts? Enligt mitt förmenande mycket lite även om det inte är exakt lika dåligt.

Hur ser då vinylen ut som släpptes ungefär samtidigt med CD'n? Jo:

Bild

Och som sista jämförelse, hur det ser ut i spelet Guitar Hero:

Bild

Nu är ju siffror och grafer inte det viktigaste utan hur det låter. Därför har jag lagt upp dessa versioner i min Dropbox så ni kan lyssna själva. Vad tycker ni? OBS, filerna är inte nivåjusterade, det får ni fixa själva :-)

Dropbox https://www.dropbox.com/sh/14eq1dsncwk0 ... IBvea?dl=0

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Nu finns det en Pono-version av Death Magnet

Inläggav Nattlorden » 2015-05-07 12:11

Skicka graferna till Mr. Young och fråga om det skall vara på det viset?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-07 12:12

Nattlorden skrev:Skicka graferna till Mr. Young och fråga om det skall vara på det viset?

God idé, har du epostadressen?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-07 12:19

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Skicka graferna till Mr. Young och fråga om det skall vara på det viset?

God idé, har du epostadressen?

/ B

support@ponomusic.com ?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-05-07 13:02

Vore superintressant med svar från Pono om hur de ser på faktumet att deras "audiofilversion" är sämre än utgåvan i ett... datorspel..
Blä
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-07 13:20

steveo1234 skrev:Vore superintressant med svar från Pono om hur de ser på faktumet att deras "audiofilversion" är sämre än utgåvan i ett... datorspel..
Blä

Sämre ur ett dynamiskt perspektiv, ja. Men kanske inte sämre ur perspektivet vad Metallica vill åstadkomma. Frågan är ju förstås ändå, varför en annorlunda version i ett dataspel?

Men, "Pono" har ju inget med dataspelet att göra. Det är ju ett privat initiativ att extrahera ljudfilerna/kanalerna och montera ihop dem. Vi vet ju faktiskt inte vilket material "Pono" har haft att jobba med. Men två dB bättre dynamik är inte något att hurra för... redan vinylen är ju bättre än så. Dvs om nu högre dynamik är liktydigt med bättre.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-07 13:26

Det är såpass stora tonkurveskillnader att det är svårt att jämföra. GH-versionen låter dovare jämfört med de andra. Virveltrumman låter mer oskadad, men det är inget under av renhet i ljudet ändå. Jag vill också lägga in en brasklapp om att det inte är helt problemfritt att jämföra med en vinyripp i MasVis.

Histogrammen för cd och Pono avslöjar att signalen nog först har limiterats och efter det fått ytterligare någon behandling. Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-07 16:01

Vinylen är från samma källa som CDn så den är knappast bättre. GH versionen är väsentligt bättre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-07 16:26

music4ever skrev:Vinylen är från samma källa som CDn så den är knappast bättre. GH versionen är väsentligt bättre.

Vinylen har dock ca 4 dB högre crest så ur den synvinkeln är den bättre. Men GH är, fortfarande ur den synvinkeln, väldigt mycket bättre.

Frågan är fortfarande, varför valde man en så annorlunda mix till spelet?

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-07 16:31

Bill50x skrev:
music4ever skrev:Vinylen är från samma källa som CDn så den är knappast bättre. GH versionen är väsentligt bättre.

Vinylen har dock ca 4 dB högre crest så ur den synvinkeln är den bättre. Men GH är, fortfarande ur den synvinkeln, väldigt mycket bättre.

/ B

Är dock inte säkert att det är olika masters för det. Att mäta crest på LP-rippar är något missledande.

Jag tror det var så att GH fick den innan den var färdigmastrad. Deadlinen för att kunna lämna musik och få vara med i spelet gick ut helt enkelt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-07 16:47

AndreasArvidsson skrev:Att mäta crest på LP-rippar är något missledande.

Jag tror det var så att GH fick den innan den var färdigmastrad. Deadlinen för att kunna lämna musik och få vara med i spelet gick ut helt enkelt.

Ja, LP-mätningar kan vara problematiska.

GH har ju inte fått en färdigmixad master, utan de enskilda spåren, så troligen (bevisligen?) har det skett en hel del efter detta. Om det beror på tidsbrist eller annat kan vi bara spekulera i. Men skillnaden både syns och hörs. Till saken hör att Metallica hotade med att stämma personen som extraherat ljudfilerna med motiveringen att (frisläppande av de) filerna var ett ingrepp i deras artistiska frihet.

Min tolkning är att GH fått tillgång till mastern utan påverkan och underlaget för CD och vinyl blev ytterligare komprimerat (av de sammanlagda filerna/ljudspåren) för att skapa det "sound" som Metallica önskade.

/ B

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-08 10:13

Bill50x skrev:

/ B

Vinylen har inte 4 dB högre verklig crest.
GH är, enligt mig, överlägset bästa versionen av denna skivan av de jag lyssnat på.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-08 10:28

music4ever skrev:Vinylen har inte 4 dB högre verklig crest.

Vad baserar du detta på?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-08 10:38

Bill50x skrev:

/ B

Det är mycket enkelt att höja toppfaktorn på en mosad inspelning, men det låter inte bättre för det. En tokmaximerad inspelning är ju optimerad så att faslägena på de ingående signalkomponenterna ger en minimal toppfaktor. Varje processning som fasvrider kommer därför att höja toppfaktorn. Det där fenomenet använder jag i allpassgrafen för att just detektoera tokmaximering. Om toppfaktorn ökar så är det tokmaximerat (förenklat, men förvånansvärt träffsäkert).

Vinylmediet är en dålig återgivningskanal, bland annad fasvrider det frekvenskomponenterna, därför stiger toppfaktorn när ett tokmaximerat material passerar det. Jag tycker också att det ser ut som att vinylutgåvan kommer från en (samma) tokmaximerad master, medan GH-utgåvan inte gör det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-09 00:19

Bill50x skrev:

Vad baserar du detta på?

/ B

För källan är samma som CDn. Det har visar sig flera gånger, att det inte går att förlita sig på crest mätningar från vinyl.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-05-09 04:17

jag håller med, crest-mätningar på vinyl är inte att lita på, tyvärr.
Öronen är klart bäst när man utvärderar vinylens för och nackdelar.

Men så ruskigt synd att inte DM finns i en vettigt version, KLART bästa Metallica skivan på 15 år i min mening.

Jävla Tomtar...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-09 08:59

music4ever skrev:
Bill50x skrev:

Vad baserar du detta på?

/ B

För källan är samma som CDn. Det har visar sig flera gånger, att det inte går att förlita sig på crest mätningar från vinyl.

Alltså, mätningen är riktig, men den tolkning som många vill göra (högre=bättre) är felaktig. Man kan möjligen säga att sänkt=sämre, men det betyder inte att höjd=bättre. Och det är ännu längre till låg=dålig och hög=bra.

Det enda som man någorlunda säkert kan säga är att om man processar en signal i syfte att den ska få lägre toppfaktor så blir det sämre.

Ofta korrelerar det med hög=bra låg=dålig, men vinylöverföringar är ett exempel på när det inte funkar så. Vinylöverföringen ger en höjning av toppfaktorn på tokmastrat material, trots att den innebär en ytterligare försämring av signalen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-09 09:17

Svante skrev:Det där fenomenet använder jag i allpassgrafen för att just detektera tokmaximering. Om toppfaktorn ökar så är det tokmaximerat (förenklat, men förvånansvärt träffsäkert).

Tack, det var nog många som där, inklusive mig själv, som plötsligt fick en nytta av den grafen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-09 10:45

Svante skrev:Jag tycker också att det ser ut som att vinylutgåvan kommer från en (samma) tokmaximerad master, medan GH-utgåvan inte gör det.

Nu känner jag mig som en envis åsna, men... Varför har man släppt en annorlunda mix till GH? Varför släppte man inte samma mix till (cd-)kunderna? Jo, alla svar är ju bara gissningar eftersom vi inte vet vad som rör sig i huvudet på producenterna/gruppen. Men det kan ju vara intressant att spekulera. Och det kan öka förståelsen till varför dagens fonogram låter som de gör. Och så ger det oss argument för att slippa skiten framöver.

Så, varför?

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-09 11:08

Det jag hört är som sagt att GH fick en omastrad version för att tiden gick ut. Hade GH släppts senare så hade det förmodligen vart med CD-versionen av låten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-09 13:40

Bill50x skrev:
Svante skrev:Jag tycker också att det ser ut som att vinylutgåvan kommer från en (samma) tokmaximerad master, medan GH-utgåvan inte gör det.

Nu känner jag mig som en envis åsna, men... Varför har man släppt en annorlunda mix till GH? Varför släppte man inte samma mix till (cd-)kunderna? Jo, alla svar är ju bara gissningar eftersom vi inte vet vad som rör sig i huvudet på producenterna/gruppen. Men det kan ju vara intressant att spekulera. Och det kan öka förståelsen till varför dagens fonogram låter som de gör. Och så ger det oss argument för att slippa skiten framöver.

Så, varför?

/ B

Det blir som sagt spekulation, och kanske finns det någon med insidesinformation som har yttrat sig på nätet, men i en mastrares distorderade verklighetsbild så kanske det var så att man tänkte att den omastrade versionen kunde duga till ett TV-spel, att ingen ändå skulle bry sig om ljudkvaliteten. Det förenat med någon tidsbrist kanske gjorde att de släppte ifrån sig en i deras ögon ofärdig version.

...vilket är väldigt lyckat för debatten om mastering, man får en chans att höra något som det annars bara hade kunnat spekuleras kring.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-09 14:16

Svante skrev:
Bill50x skrev:

Så, varför?

Det blir som sagt spekulation, och kanske finns det någon med insidesinformation som har yttrat sig på nätet, men i en mastrares distorderade verklighetsbild så kanske det var så att man tänkte att den omastrade versionen kunde duga till ett TV-spel, att ingen ändå skulle bry sig om ljudkvaliteten. Det förenat med någon tidsbrist kanske gjorde att de släppte ifrån sig en i deras ögon ofärdig version.

...vilket är väldigt lyckat för debatten om mastering, man får en chans att höra något som det annars bara hade kunnat spekuleras kring.

Hoppas du har rätt.

/ B

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-05-09 18:30

Svante skrev:
Bill50x skrev:

Så, varför?

/ B

I detta fallet har jag för mig att det inte bara var masteringen som gick snett, utan redan vid mixerbordet sabbade man ljudet. Studion som stod för arbetet med att mastra albumet svor sig fria och menade att mixen man fick redan var illa behandlad, och man fick ett visst gehör för detta i branchen. Ljudet är alltså något som man strävat efter vilket såhär i efterhand kanske kan ses som något positivt i och med att reaktionerna blev så stora och problemet tydliggjordes så pass att det inte längre gick att blunda för helt

Hittade citatet:
Ted Jensen, the head engineer at Sterling Sound who mastered the album:

"I'm certainly sympathetic to your reaction, I get to slam my head against that brick wall every day. In this case the mixes were already brick-walled before they arrived at my place. Suffice to say I would never be pushed to overdrive things as far as they are here.

"Believe me I'm not proud to be associated with this one, and we can only hope that some good will come from this in some form of backlash against volume above all else."

Metallica hävdade iaf att man denna gången, till skillnad ifrån annars, lämnat över arbetet med de olika mixarna till ljudteknikerna och i princip åkt därifrån. Man sålde dock inte ut dom helt utan stod fast vid att ljudet var bra och att man gjort ett bra jobb. Lars Ulrich sa nåt om att han inte fattade vad folk snackade om eftersom han hade lyssnat på albumet i bilen och det lät toppen.
Reserverar mig för att jag inte minns allt helt 100

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-05-09 20:18

BORIS skrev:Lars Ulrich sa nåt om att han inte fattade vad folk snackade om eftersom han hade lyssnat på albumet i bilen och det lät toppen.
Reserverar mig för att jag inte minns allt helt 100

Javisst, samma person som sänkte basen med typ 15 dB på "...And justice for all" :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-10 11:33

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Det där fenomenet använder jag i allpassgrafen för att just detektera tokmaximering. Om toppfaktorn ökar så är det tokmaximerat (förenklat, men förvånansvärt träffsäkert).

Tack, det var nog många som där, inklusive mig själv, som plötsligt fick en nytta av den grafen.

Varsågod. :D Jag önskar att jag kunde förmedla tydligare hur bra jag tycker den grafen är, eftersom den visar just förändringen som har skett i masteringen med sådan träffsäkerhet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-11 09:09

Svante har inkommit med ytterligare en version av Metallica, här en jmf med första låten i resp version.

Svantes nya:

Bild

Och den gamla dårå, som vi sett ett antal gånger:
Bild

Synpunkter?

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-11 10:40

Omastrat + Svantes har ungefär 8 dB mer vid 30 Hz.

Vilken version är Svantes?

Av någon outgrundlig anledning finner jag att Pono låter bäst och omastrat näst bäst. CD låter sämst. Jag lyssnar via mina datorhögtalare som står på golvet under skrivbordet. Det låter som det är mera tryck i gitarrerna på Pono. CD låter rätt avslaget.
Kanske Svantes version låter bäst?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-11 10:51

petersteindl skrev:Vilken version är Svantes?

Den översta, står väl ganska tydligt... :-)

Men vad det är för version vet jag inte, ännu.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-12 00:20

Bill, kan du lägga filen bland dina så att folk kan lyssna?

Nästa

Återgå till Musikstugan