Pono, jämförelser

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Pono, jämförelser

Inläggav Bill50x » 2015-05-07 12:55

Jag har inte bara hittat Pono-versioner av Death Magnetic utan även av NY's egna verk. Här syns exempel mellan ursprunglig CD och den nysläppta 24/192 Pono-versionen. Siffermässigt ingen större skillnad. Det skiljde 0,9 dB i nivå men det har jag kompenserat för. Resultatet blev så här, spår 1 från skivan Comes A Time från -78:

Original

Bild

och senaste Pono-versionen

Bild

Skillnaden är inte alarmerande även om man kan undra över varför man komprimerar en 24/192-fil mer än originalet. Men det ingår givetvis i den kreativa processen och NY kanske tycker det låter bättre så.

Jag har dock lyssnat lite snabbt på båda versionerna och även i datorhögtalare så låter Pono'n bättre, trots mindre dynamik och mycket sämre betingelser (i form av mina datorhögtalare). Kanske måste jag revidera den åsikten när jag fått igång mina Dahqvistar men "för nu" är det min ståndpunkt.

Jämförelsefiler finns här
https://www.dropbox.com/sh/a8i5vb5nwpa8 ... arWsa?dl=0

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2015-05-07 13:15, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Pono, jämförelser

Inläggav Almen » 2015-05-07 13:12

Bägge kanalerna fasvända.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-07 13:17

Almen skrev:Bägge kanalerna fasvända.

Vilket betyder?

Jo, jag vet vad fasvänd betyder, men om båda kanalerna är så, är det av betydelse för en sådan här jämförelse? Absolut fas diskuteras ibland men det har mer med högtaleri och rum att göra.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-05-07 17:20

Bill50x skrev:

Vilket betyder?

Jo, jag vet vad fasvänd betyder, men om båda kanalerna är så, är det av betydelse för en sådan här jämförelse? Absolut fas diskuteras ibland men det har mer med högtaleri och rum att göra.

/ B

Alla uppenbara skillnader är väl intressanta vid jämförelser?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-07 17:44

Bill50x skrev:

Vilket betyder?

/ B

Ja, alltså, i den mån absolut fas är hörbar så är det väl intressant även här. Hörbarhet har inte med en speciell apparat i kedjan att göra, byter jag fas i en fil så är det lika hörbart som att växla polaritet på högtalarkablarna.

Skulle jag göra ett seriöst lyssningstest så skulle jag antingen diskutera fasskillnaden, eller vända på ena filen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-07 22:08

Svante skrev:
Bill50x skrev:

Vilket betyder?

Ja, alltså, i den mån absolut fas är hörbar så är det väl intressant även här. Hörbarhet har inte med en speciell apparat i kedjan att göra, byter jag fas i en fil så är det lika hörbart som att växla polaritet på högtalarkablarna.

Skulle jag göra ett seriöst lyssningstest så skulle jag antingen diskutera fasskillnaden, eller vända på ena filen.

Ja, alltså, om ENA kanalen är fasvänd så bör det höras ordentligt. Och som du/andra skriver, det spelar ingen roll om det sker i filen/cd'n/etc eller om man växlar polariteten på ena högtalaren. Men absolut fas innebär att man skiftar polaritet på båda högtalarna, dvs istället för att konerna rör sig utåt vid en given likspänning så rör dom sig inåt. Och DET diskuteras ofta om det är hörbart eller inte. Det finns ju tex många för- och slutsteg som är fasvändande, men jag har aldrig hört talas om någon som är det bara på ena kanalen :-)

Så för att återgå till mina upplagda filer, vad indikerar att någon kanal är fasvänd?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-07 23:29

Så här ser utgåvorna ut på ett strategiskt valt ställe. Vinylutgåvan verkar vara lika illa mastrad.
Bilagor
metallica.png
metallica.png (70.04 KiB) Visad 746 gånger
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-07 23:35

Bill50x skrev:
Svante skrev:
Bill50x skrev:Vilket betyder?

Ja, alltså, om ENA kanalen är fasvänd så bör det höras ordentligt. Och som du/andra skriver, det spelar ingen roll om det sker i filen/cd'n/etc eller om man växlar polariteten på ena högtalaren. Men absolut fas innebär att man skiftar polaritet på båda högtalarna, dvs istället för att konerna rör sig utåt vid en given likspänning så rör dom sig inåt. Och DET diskuteras ofta om det är hörbart eller inte. Det finns ju tex många för- och slutsteg som är fasvändande, men jag har aldrig hört talas om någon som är det bara på ena kanalen :-)

Så för att återgå till mina upplagda filer, vad indikerar att någon kanal är fasvänd?

/ B

Jag pratar om fallet när båda kanalerna är fasvända, och jag håller med om att det är ytterst sällan det är hörbart. Å andra sidan har Ingvar demostrerat att det är ganska lätt att höra på vissa signaler, han brukar ta upp en 120 Hz sågtandsvåg tror jag.

Så, som sagt, skulle jag göra ett seriöst lyssningstest så skulle jag undersöka fasläget och om möjligt korrigera det om de är olika. Jag har inte kollat dina filer. Än.

Att bara fasvända ena kanalen ger en trivialt hörbar skillnad, men det är inte alls med i resonemanget här.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-05-08 07:33

Bill50x skrev:Så för att återgå till mina upplagda filer, vad indikerar att någon kanal är fasvänd?

Nu missuppfattar nog jag, men menar du att du inte ser på dina upplagda filer att det är fasvänt i de olika utgåvorna? Har du dysgrafi? :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-08 07:58

Almen skrev:
Bill50x skrev:Så för att återgå till mina upplagda filer, vad indikerar att någon kanal är fasvänd?

Nu missuppfattar nog jag, men menar du att du inte ser på dina upplagda filer att det är fasvänt i de olika utgåvorna? Har du dysgrafi? :)

Jag har aldrig tittat efter den egenskapen och nu när jag försöker måste jag erkänna att jag går bet. Så nu får du berätta hur man ser om en fil är fasvänd eller inte - och framför allt, vad är det rätta?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-08 08:07

Almen skrev:

När jag tittar på mitt exempel ett par inlägg upp så har jag faktiskt också svårt att se det. Kan du visa ett exempel, eller åtminstone tala om vilken som är fasvänd? (Du kanske har gjort det men då har jag missat det.)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-05-08 09:39

Alltså man kan ju inte säga vilken som är fasvänd - de har omvänt fasläge gentemot varandra, helt enkelt. Kolla till exempel vid 85 s eller 112 s så är det enstaka spikar som uppenbarligen är upp för den ena och ned för den andra.

Om man antar att Loudest part är samma för bägge (vilket jag tror att man med fog kan göra) så syns det även där.

P.S. Jag syftar på Goin' Back i första inlägget i den här tråden.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-08 10:43

Almen skrev:P.S. Jag syftar på Goin' Back i första inlägget i den här tråden.

Aha, håller med. Låten som jag tittade på (från filerna som Bill lade upp) verkar inte fasvänd. Det har alltså drabbat bara den ena låten.

Återgå till Musikstugan