Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Man blir lätt avskräckt bara av att läsa inledningen. Inte en siffra rätt.
Absolut gehör har inget med musikalitet att göra överhuvudtaget, och saknar i princip värde för en musiker. Det en musiker behöver är ett bra relativt gehör. Det är till och med så, att absolut gehör kan vara en problem för en musiker, då det ofta beledsagas av en irrationell känsla av att den ton som används som en utgångspunkt för alla andra toner, måste ligga på en mycket specifik frekvens för att vara "rätt".
Musik är inte konstruerad efter sådana principer. Harmonik handlar om förhållande mellan de ljudande frekvenserna, inte om de enskilda frekvensernas exakta frekvens.
Vh, iö
- - - - -
PS. Men å andra sidan skall man förstås inte döma studien på att journalisten Jann Ingmire pratar i nattmössan.
PPS. Å tredje sidan är det ingen nyhet att man kan träna upp sin förmåga att identifiera frekvenser.
ante_77 skrev:IngOehman skrev:Man blir lätt avskräckt bara av att läsa inledningen. Inte en siffra rätt.
Absolut gehör har inget med musikalitet att göra överhuvudtaget, och saknar i princip värde för en musiker. Det en musiker behöver är ett bra relativt gehör. Det är till och med så, att absolut gehör kan vara en problem för en musiker, då det ofta beledsagas av en irrationell känsla av att den ton som används som en utgångspunkt för alla andra toner, måste ligga på en mycket specifik frekvens för att vara "rätt".
Musik är inte konstruerad efter sådana principer. Harmonik handlar om förhållande mellan de ljudande frekvenserna, inte om de enskilda frekvensernas exakta frekvens.
Vh, iö
- - - - -
PS. Men å andra sidan skall man förstås inte döma studien på att journalisten Jann Ingmire pratar i nattmössan.
PPS. Å tredje sidan är det ingen nyhet att man kan träna upp sin förmåga att identifiera frekvenser.
Jag har träffat en man med absolut gehör. Duktig musiker var han dessutom.
Han hörde lätt minsta lilla intonationsfel eller om man råkade bända strängen minsta lilla.
Hörde han en låt så kunde han memorera den efter att han bara hört den en gång.
Lite Rainman varning fick jag.
Sedan kan folk säkert ha ett absolut gehör som dock inte lyckas ta sig ut till fingrarna och fram till instrumentet och då är det totalt bortkastat.
Men som du säger så är ett väldigt bra relativt gehör egentligen mer än tillräckligt. Att kunna säga att något ligger 0,5cent fel och dessutom spela gitarr måste vara fruktansvärt eftersom intoneringen aldrig blir riktigt 100% med telecastern som skräckexempel.
Tarzan skrev:ante_77 skrev:IngOehman skrev:Man blir lätt avskräckt bara av att läsa inledningen. Inte en siffra rätt.
Absolut gehör har inget med musikalitet att göra överhuvudtaget, och saknar i princip värde för en musiker. Det en musiker behöver är ett bra relativt gehör. Det är till och med så, att absolut gehör kan vara en problem för en musiker, då det ofta beledsagas av en irrationell känsla av att den ton som används som en utgångspunkt för alla andra toner, måste ligga på en mycket specifik frekvens för att vara "rätt".
Musik är inte konstruerad efter sådana principer. Harmonik handlar om förhållande mellan de ljudande frekvenserna, inte om de enskilda frekvensernas exakta frekvens.
Vh, iö
- - - - -
PS. Men å andra sidan skall man förstås inte döma studien på att journalisten Jann Ingmire pratar i nattmössan.
PPS. Å tredje sidan är det ingen nyhet att man kan träna upp sin förmåga att identifiera frekvenser.
Jag har träffat en man med absolut gehör. Duktig musiker var han dessutom.
Han hörde lätt minsta lilla intonationsfel eller om man råkade bända strängen minsta lilla.
Hörde han en låt så kunde han memorera den efter att han bara hört den en gång.
Lite Rainman varning fick jag.
Sedan kan folk säkert ha ett absolut gehör som dock inte lyckas ta sig ut till fingrarna och fram till instrumentet och då är det totalt bortkastat.
Men som du säger så är ett väldigt bra relativt gehör egentligen mer än tillräckligt. Att kunna säga att något ligger 0,5cent fel och dessutom spela gitarr måste vara fruktansvärt eftersom intoneringen aldrig blir riktigt 100% med telecastern som skräckexempel.
Hur vet du att det inte var relativt gehör? För mig är absolut gehör att bara höra en ton, utan referens till någon annan och kunna säga vilken ton det är och hur mycket "fel" den eventuellt ligger. Att höra att en ton på en gitarr är några cent fel kan väl vara relativt gehör förutsatt att man spelar en låt?
Tarzan skrev:Att memorera en låt tror jag mer handlar om minnesstrategier som är anpassade till musik än absolut gehör.
Tarzan skrev:Jag kan ganska lätt höra en låt och sedan gå och spela melodin på ett piano, bara låtens melodi inte är alltför avancerad. Det tror jag mer har att göra med att vara bekant med hur de olika harmonierna låter och veta hur man snabbt hittar till dom på instrumentet. För att veta vilken tonart låten är i, måste jag däremot memorera en viss ton ur låten genom att nynna på den i huvudet tills jag kommer fram till pianot för att där börja nynna högt på den för att inte tappa den medan jag letar up den på pianot.
Tarzan skrev:Jag skulle nog kalla det jag håller på med för ganska bra relativt gehör.
På gitarr kan man nog klara sig väldigt långt på relativt gehör eftersom tonerna inte bara får olika tonhöjd utan också karaktär som borde gå att lära sig känna igen.
Det här var ju mest svammel och inget matnyttigt för tråden, men jag tycker gehör är intressant så fler inlägg tack!
Tarzan skrev:Fråga till någon som vet: hur mycket gehör behövs för att kunna sjunga en melodi? (jag tänker på skräckexemplet: släkten sjunger ja må hen leva och jag kan aldrig bestämma mig för vems "tonart" jag ska lägga mig i)
Tarzan skrev:Förtydligande: Det är min egen text jag menar är "svammel" och ingen annans, om någon skulle tro det.
IngOehman skrev:Tarzan skrev:ante_77 skrev:
Jag har träffat en man med absolut gehör. Duktig musiker var han dessutom.
Han hörde lätt minsta lilla intonationsfel eller om man råkade bända strängen minsta lilla.
Hörde han en låt så kunde han memorera den efter att han bara hört den en gång.
Lite Rainman varning fick jag.
Sedan kan folk säkert ha ett absolut gehör som dock inte lyckas ta sig ut till fingrarna och fram till instrumentet och då är det totalt bortkastat.
Men som du säger så är ett väldigt bra relativt gehör egentligen mer än tillräckligt. Att kunna säga att något ligger 0,5cent fel och dessutom spela gitarr måste vara fruktansvärt eftersom intoneringen aldrig blir riktigt 100% med telecastern som skräckexempel.
Hur vet du att det inte var relativt gehör? För mig är absolut gehör att bara höra en ton, utan referens till någon annan och kunna säga vilken ton det är och hur mycket "fel" den eventuellt ligger. Att höra att en ton på en gitarr är några cent fel kan väl vara relativt gehör förutsatt att man spelar en låt?
Självklart är det så, och din fråga till Ante77 är befogad.
Jag utgick bara ifrån att Ante77 fått veta att snubben hade absolut gehör, men om han drog den slutsatsen själv, baserat på att snubben hörde att något var falskt, så säger det ju ingenting. Det gör vem som helst med bra vanligt gehör.
Du har en poäng där.Tarzan skrev:Att memorera en låt tror jag mer handlar om minnesstrategier som är anpassade till musik än absolut gehör.
Ja, det är skilda egenskaper.Tarzan skrev:Jag kan ganska lätt höra en låt och sedan gå och spela melodin på ett piano, bara låtens melodi inte är alltför avancerad. Det tror jag mer har att göra med att vara bekant med hur de olika harmonierna låter och veta hur man snabbt hittar till dom på instrumentet. För att veta vilken tonart låten är i, måste jag däremot memorera en viss ton ur låten genom att nynna på den i huvudet tills jag kommer fram till pianot för att där börja nynna högt på den för att inte tappa den medan jag letar up den på pianot.
Det slipper däremot jag, som har ett skapligt absolut gehör (träffar som regel inom bättre än en halvton).
Jag hör ju tonarten och behöver därför bara komma ihåg vilken det var.
Jag minns däremot inte alltid låter i rätt tonart.
Mitt gehör är dessutom lite otränat på så vis att det inte automatiskt poppar upp ett tonnamn, så jag behöver lyssna och tänka lite innan jag är på det klara med vilken tonart något går i. Det är i själva verket lite pinsamt, men på grund av mitt yrke så minns jag faktiskt frekvenser bättre än toner (en frekvens får mig inte att tänka "aha, ett G!" utan snarare "aha, 200 Hz!", eller vilken ton/frekvens det nu är), så jag behöver ofta räkna om innan jag vet tonens eller tonartens namn.
Jag kan dock fuska och gå genvägen via intervallet till någon frekvens som jag vet var jag hittar den, på ett pianoklaviatur. Så hör jag att det är säg en kvint över 500 Hz så vet jag ju att det är ett F, bara för att ta ett exempel.Tarzan skrev:Jag skulle nog kalla det jag håller på med för ganska bra relativt gehör.
På gitarr kan man nog klara sig väldigt långt på relativt gehör eftersom tonerna inte bara får olika tonhöjd utan också karaktär som borde gå att lära sig känna igen.
Det här var ju mest svammel och inget matnyttigt för tråden, men jag tycker gehör är intressant så fler inlägg tack!
Jag tycker ditt inlägg var prima och reste en del viktiga frågor - ansåg Ante77 att mannen hade absolut gehör, baserat på att han demonstrerade ett prima relativt gehör?Tarzan skrev:Fråga till någon som vet: hur mycket gehör behövs för att kunna sjunga en melodi? (jag tänker på skräckexemplet: släkten sjunger ja må hen leva och jag kan aldrig bestämma mig för vems "tonart" jag ska lägga mig i)
Jag har inget bra svar på den frågan, men ibland får jag känslan att vissa saknar även helt normalt relativt gehör. Det är som om de härmar något annat än tonernas frekvenser, som i någon mån gör att det uppstår något som påminner om melodier, men där just ingen ton träffar rätt.
Jag föreställer mig att de helt enkelt använder samma mekanismer som man använder i tal när man med språkmelodin berättar mera än vad bara orden säger. I språket/med språkmelodin är det ju frekvensernas rörelser snarare än att träffa exakt rätta toner som bär informationen, och använder man samma känsla som i språkmelodierna, så blir det nog inte bättre än som många sjunger.
Men musik kräver mycket mera, nämligen att tonerna skall ha rätt frekvens i förhållande till varandra.Tarzan skrev:Förtydligande: Det är min egen text jag menar är "svammel" och ingen annans, om någon skulle tro det.
Men du har fel!
Vh, iö
ante_77 skrev:IngOehman skrev:Tarzan skrev:Hur vet du att det inte var relativt gehör? För mig är absolut gehör att bara höra en ton, utan referens till någon annan och kunna säga vilken ton det är och hur mycket "fel" den eventuellt ligger. Att höra att en ton på en gitarr är några cent fel kan väl vara relativt gehör förutsatt att man spelar en låt?
Självklart är det så, och din fråga till Ante77 är befogad.
Jag utgick bara ifrån att Ante77 fått veta att snubben hade absolut gehör, men om han drog den slutsatsen själv, baserat på att snubben hörde att något var falskt, så säger det ju ingenting. Det gör vem som helst med bra vanligt gehör.
Du har en poäng där.Tarzan skrev:Att memorera en låt tror jag mer handlar om minnesstrategier som är anpassade till musik än absolut gehör.
Ja, det är skilda egenskaper.Tarzan skrev:Jag kan ganska lätt höra en låt och sedan gå och spela melodin på ett piano, bara låtens melodi inte är alltför avancerad. Det tror jag mer har att göra med att vara bekant med hur de olika harmonierna låter och veta hur man snabbt hittar till dom på instrumentet. För att veta vilken tonart låten är i, måste jag däremot memorera en viss ton ur låten genom att nynna på den i huvudet tills jag kommer fram till pianot för att där börja nynna högt på den för att inte tappa den medan jag letar up den på pianot.
Det slipper däremot jag, som har ett skapligt absolut gehör (träffar som regel inom bättre än en halvton).
Jag hör ju tonarten och behöver därför bara komma ihåg vilken det var.
Jag minns däremot inte alltid låter i rätt tonart.
Mitt gehör är dessutom lite otränat på så vis att det inte automatiskt poppar upp ett tonnamn, så jag behöver lyssna och tänka lite innan jag är på det klara med vilken tonart något går i. Det är i själva verket lite pinsamt, men på grund av mitt yrke så minns jag faktiskt frekvenser bättre än toner (en frekvens får mig inte att tänka "aha, ett G!" utan snarare "aha, 200 Hz!", eller vilken ton/frekvens det nu är), så jag behöver ofta räkna om innan jag vet tonens eller tonartens namn.
Jag kan dock fuska och gå genvägen via intervallet till någon frekvens som jag vet var jag hittar den, på ett pianoklaviatur. Så hör jag att det är säg en kvint över 500 Hz så vet jag ju att det är ett F, bara för att ta ett exempel.Tarzan skrev:Jag skulle nog kalla det jag håller på med för ganska bra relativt gehör.
På gitarr kan man nog klara sig väldigt långt på relativt gehör eftersom tonerna inte bara får olika tonhöjd utan också karaktär som borde gå att lära sig känna igen.
Det här var ju mest svammel och inget matnyttigt för tråden, men jag tycker gehör är intressant så fler inlägg tack!
Jag tycker ditt inlägg var prima och reste en del viktiga frågor - ansåg Ante77 att mannen hade absolut gehör, baserat på att han demonstrerade ett prima relativt gehör?Tarzan skrev:Fråga till någon som vet: hur mycket gehör behövs för att kunna sjunga en melodi? (jag tänker på skräckexemplet: släkten sjunger ja må hen leva och jag kan aldrig bestämma mig för vems "tonart" jag ska lägga mig i)
Jag har inget bra svar på den frågan, men ibland får jag känslan att vissa saknar även helt normalt relativt gehör. Det är som om de härmar något annat än tonernas frekvenser, som i någon mån gör att det uppstår något som påminner om melodier, men där just ingen ton träffar rätt.
Jag föreställer mig att de helt enkelt använder samma mekanismer som man använder i tal när man med språkmelodin berättar mera än vad bara orden säger. I språket/med språkmelodin är det ju frekvensernas rörelser snarare än att träffa exakt rätta toner som bär informationen, och använder man samma känsla som i språkmelodierna, så blir det nog inte bättre än som många sjunger.
Men musik kräver mycket mera, nämligen att tonerna skall ha rätt frekvens i förhållande till varandra.Tarzan skrev:Förtydligande: Det är min egen text jag menar är "svammel" och ingen annans, om någon skulle tro det.
Men du har fel!
Vh, iö
Nja, snubben i mitt exempel kunde garanterat ange frekvens på en traktorskopa och även ange vilka övertoner som låg inbäddade om man drämde till den med en 4kg slägga.
ante_77 skrev:Du skulle kunna ge han ett F# på ett piano och han hade kunnat säga vilken av strängarna som var ostämd, utan att ha någon referenston att höra.
ante_77 skrev:Själv har jag haft ett hyfsat gehör då jag inte kan noter, men denna snubbe var helt enorm.
ante_77 skrev:Saken att han kunde avgöra minsta lilla fel, utan att ha en referenston var häpnadsväckande. Han gjorde det lika enkelt som när jag ska skilja en cirkel från en rektangel. Jag kan peka på en rektangel utan att ha en cirkel som referens (typ uteslutningsmetod).
ante_77 skrev:För mig är det som att se på en älv och att kunna avgöra hur många liter som svischar förbi och samtidigt kunna ange hur många mg kvicksilver som finns i dessa litrar, med endast ett öga öppet
ante_77 skrev:Det är som om jag säger ordet "Pall" så uppfattar du ordet som "Pall" utan att behöva ordet "Pill" som referens. För han var det bara så och han är nog en av få, som dessutom kunde använda sig av det.
Det är till och med så, att absolut gehör kan vara en problem för en musiker, då det ofta beledsagas av en irrationell känsla av att den ton som används som en utgångspunkt för alla andra toner, måste ligga på en mycket specifik frekvens för att vara "rätt".
Musik är inte konstruerad efter sådana principer. Harmonik handlar om förhållande mellan de ljudande frekvenserna, inte om de enskilda frekvensernas exakta frekvens.
IngOehman skrev:ante_77 skrev:IngOehman skrev:Självklart är det så, och din fråga till Ante77 är befogad.
Jag utgick bara ifrån att Ante77 fått veta att snubben hade absolut gehör, men om han drog den slutsatsen själv, baserat på att snubben hörde att något var falskt, så säger det ju ingenting. Det gör vem som helst med bra vanligt gehör.
Du har en poäng där.
Ja, det är skilda egenskaper.
Det slipper däremot jag, som har ett skapligt absolut gehör (träffar som regel inom bättre än en halvton).
Jag hör ju tonarten och behöver därför bara komma ihåg vilken det var.
Jag minns däremot inte alltid låter i rätt tonart.
Mitt gehör är dessutom lite otränat på så vis att det inte automatiskt poppar upp ett tonnamn, så jag behöver lyssna och tänka lite innan jag är på det klara med vilken tonart något går i. Det är i själva verket lite pinsamt, men på grund av mitt yrke så minns jag faktiskt frekvenser bättre än toner (en frekvens får mig inte att tänka "aha, ett G!" utan snarare "aha, 200 Hz!", eller vilken ton/frekvens det nu är), så jag behöver ofta räkna om innan jag vet tonens eller tonartens namn.
Jag kan dock fuska och gå genvägen via intervallet till någon frekvens som jag vet var jag hittar den, på ett pianoklaviatur. Så hör jag att det är säg en kvint över 500 Hz så vet jag ju att det är ett F, bara för att ta ett exempel.
Jag tycker ditt inlägg var prima och reste en del viktiga frågor - ansåg Ante77 att mannen hade absolut gehör, baserat på att han demonstrerade ett prima relativt gehör?
Jag har inget bra svar på den frågan, men ibland får jag känslan att vissa saknar även helt normalt relativt gehör. Det är som om de härmar något annat än tonernas frekvenser, som i någon mån gör att det uppstår något som påminner om melodier, men där just ingen ton träffar rätt.
Jag föreställer mig att de helt enkelt använder samma mekanismer som man använder i tal när man med språkmelodin berättar mera än vad bara orden säger. I språket/med språkmelodin är det ju frekvensernas rörelser snarare än att träffa exakt rätta toner som bär informationen, och använder man samma känsla som i språkmelodierna, så blir det nog inte bättre än som många sjunger.
Men musik kräver mycket mera, nämligen att tonerna skall ha rätt frekvens i förhållande till varandra.
Men du har fel!
Vh, iö
Nja, snubben i mitt exempel kunde garanterat ange frekvens på en traktorskopa och även ange vilka övertoner som låg inbäddade om man drämde till den med en 4kg slägga.
Ange en frekvens säger mig att han har absolut gehör, om han gör det rätt vill säga.![]()
ante_77 skrev:Du skulle kunna ge han ett F# på ett piano och han hade kunnat säga vilken av strängarna som var ostämd, utan att ha någon referenston att höra.
Att det är den vänstra, den högra eller den mittre? Det tror jag inte på.ante_77 skrev:Själv har jag haft ett hyfsat gehör då jag inte kan noter, men denna snubbe var helt enorm.
Att inte kunna noter har inget med absolut gehör att göra. Det vill säga, man behöver bara helt vanligt gehör för att kunna göra det. Och det är ju bra att ha det även om man kan noter. I varje fall om man spelar instrument som violin, basun och de flesta blåsinstrument faktiskt. I själva verket de allra flesta instrument utom klaviaturinstrument.ante_77 skrev:Saken att han kunde avgöra minsta lilla fel, utan att ha en referenston var häpnadsväckande. Han gjorde det lika enkelt som när jag ska skilja en cirkel från en rektangel. Jag kan peka på en rektangel utan att ha en cirkel som referens (typ uteslutningsmetod).
Jamen att höra att någon spelar falskt (du skrev "fel") behöver man ju bara helt normalt gehör för att kunna göra. Om man har absolut gehör kan man även höra om någon inte har stämt enligt praxis, men det är ju inte fråga om rätt och fel. Man kan stämma på många olika sätt.ante_77 skrev:För mig är det som att se på en älv och att kunna avgöra hur många liter som svischar förbi och samtidigt kunna ange hur många mg kvicksilver som finns i dessa litrar, med endast ett öga öppet
Oj, men så är det ju inte alls, det vill säga - det du beskriver är en helt omöjlig uppgift. Att ha absolut gehör är verkligen inte omöjligt. Det är inte ens märkvärdigt, varenda frekvensräknare har det.
Någon apparat som optiskt (genom att "titta", men samma egenskaper som ett mänskligt öga) kan räkna liter vatten rimligt exakt på en bäck och mängd kvicksilver i den, finns dock inte, och kommer inte att komma heller. Eftersom det är fysikaliskt omöjligt att göra det.ante_77 skrev:Det är som om jag säger ordet "Pall" så uppfattar du ordet som "Pall" utan att behöva ordet "Pill" som referens. För han var det bara så och han är nog en av få, som dessutom kunde använda sig av det.
Jag förstår inte vad du menar.
Det finns många med absolut gehör även om de är få procentuellt.
Men skulle rent av kunna hävda att det är märkligt att det INTE är det normala att ha det. Vår "förmåga att transponera" och ändå behålla upplevelsen av en trudelutt, är nästan mera imponerande. Få fåglar har den. Så man skulle kunna hävda att absolut gehör är en sorts oförmåga. Den är även mycket vanligare hos människor med mentala tillkortakommanden.
Vh, iö
Nattlorden skrev:Har själv i princip perfekt relativt gehör ("bland det bästa jag träffat på under 30 år som musiklärare" som min högstadielärare sade) men det är i princip oanvändbart eftersom jag saknar referens.
Nattlorden skrev:Nu får jag nog mana till lite sansning på vissa håll.... För relativt gehör är inte alls så bra som det utmålas... För att man skall ha någon som helst nytta av det, så behöver man tendenser till absolut gehör också. Annars är det nästan helt oanvändbart.
Har själv i princip perfekt relativt gehör ("bland det bästa jag träffat på under 30 år som musiklärare" som min högstadielärare sade) men det är i princip oanvändbart eftersom jag saknar referens. Fick i musikläxa en gång att själv ta fram noterna till Sankta Lucia... Och min lärare blev högst konfunderad över min version, då den säkert "var rätt" ... Fast långt, långt, långt ifrån i normal tonart... För DET kan jag (tyvärr,tyvärr,tyvärr) inte höra.
Men har man ett bra relativt gehör OCH fixar hyffsat att känna igen tonart - då är det säkert väldigt användbart...
Däremot hör jag enkelt om något inte är rätt - oavsett tonart... Vilket gör vissa musikprogram på tv bitvis plågsamma...
Nattlorden skrev:Nu får jag nog mana till lite sansning på vissa håll.... För relativt gehör är inte alls så bra som det utmålas... För att man skall ha någon som helst nytta av det, så behöver man tendenser till absolut gehör också. Annars är det nästan helt oanvändbart.
Har själv i princip perfekt relativt gehör ("bland det bästa jag träffat på under 30 år som musiklärare" som min högstadielärare sade) men det är i princip oanvändbart eftersom jag saknar referens. Fick i musikläxa en gång att själv ta fram noterna till Sankta Lucia... Och min lärare blev högst konfunderad över min version, då den säkert "var rätt" ... Fast långt, långt, långt ifrån i normal tonart... För DET kan jag (tyvärr,tyvärr,tyvärr) inte höra.
Men har man ett bra relativt gehör OCH fixar hyffsat att känna igen tonart - då är det säkert väldigt användbart...
Däremot hör jag enkelt om något inte är rätt - oavsett tonart... Vilket gör vissa musikprogram på tv bitvis plågsamma...
ante_77 skrev:IngOehman skrev:ante_77 skrev:Nja, snubben i mitt exempel kunde garanterat ange frekvens på en traktorskopa och även ange vilka övertoner som låg inbäddade om man drämde till den med en 4kg slägga.
Ange en frekvens säger mig att han har absolut gehör, om han gör det rätt vill säga.![]()
ante_77 skrev:Du skulle kunna ge han ett F# på ett piano och han hade kunnat säga vilken av strängarna som var ostämd, utan att ha någon referenston att höra.
Att det är den vänstra, den högra eller den mittre? Det tror jag inte på.ante_77 skrev:Själv har jag haft ett hyfsat gehör då jag inte kan noter, men denna snubbe var helt enorm.
Att inte kunna noter har inget med absolut gehör att göra. Det vill säga, man behöver bara helt vanligt gehör för att kunna göra det. Och det är ju bra att ha det även om man kan noter. I varje fall om man spelar instrument som violin, basun och de flesta blåsinstrument faktiskt. I själva verket de allra flesta instrument utom klaviaturinstrument.ante_77 skrev:Saken att han kunde avgöra minsta lilla fel, utan att ha en referenston var häpnadsväckande. Han gjorde det lika enkelt som när jag ska skilja en cirkel från en rektangel. Jag kan peka på en rektangel utan att ha en cirkel som referens (typ uteslutningsmetod).
Jamen att höra att någon spelar falskt (du skrev "fel") behöver man ju bara helt normalt gehör för att kunna göra. Om man har absolut gehör kan man även höra om någon inte har stämt enligt praxis, men det är ju inte fråga om rätt och fel. Man kan stämma på många olika sätt.ante_77 skrev:För mig är det som att se på en älv och att kunna avgöra hur många liter som svischar förbi och samtidigt kunna ange hur många mg kvicksilver som finns i dessa litrar, med endast ett öga öppet
Oj, men så är det ju inte alls, det vill säga - det du beskriver är en helt omöjlig uppgift. Att ha absolut gehör är verkligen inte omöjligt. Det är inte ens märkvärdigt, varenda frekvensräknare har det.
Någon apparat som optiskt (genom att "titta", men samma egenskaper som ett mänskligt öga) kan räkna liter vatten rimligt exakt på en bäck och mängd kvicksilver i den, finns dock inte, och kommer inte att komma heller. Eftersom det är fysikaliskt omöjligt att göra det.ante_77 skrev:Det är som om jag säger ordet "Pall" så uppfattar du ordet som "Pall" utan att behöva ordet "Pill" som referens. För han var det bara så och han är nog en av få, som dessutom kunde använda sig av det.
Jag förstår inte vad du menar.
Det finns många med absolut gehör även om de är få procentuellt.
Men skulle rent av kunna hävda att det är märkligt att det INTE är det normala att ha det. Vår "förmåga att transponera" och ändå behålla upplevelsen av en trudelutt, är nästan mera imponerande. Få fåglar har den. Så man skulle kunna hävda att absolut gehör är en sorts oförmåga. Den är även mycket vanligare hos människor med mentala tillkortakommanden.
Vh, iö
Håhåjaja.
Du är lite stel i ditt tänkande, om än korrekt.
Du får ta det jag skriver som liknelser och inte som några fysikaliska fakta.
ante_77 skrev:Min gissning är att du har ett relativt gehör som är bra, altarnativt ett absolutgehör som inte alls är så absolut som du önskar.
ante_77 skrev:Men jag skulle tro att du blir besviken om du försöker mästra tonala språk. Där går i alla fall jag bet.
ante_77 skrev:Ett absolut gehör är för mig väldigt konstigt och lite Rainman-aktigt.
Som sagt, snubben jag snackade om kunde med lätthet säga att t.ex att A strängen inte låg på 440Hz (nu sa han att den var något hög eller låg) och det utan några som helst referenstoner. Om han nu sen ser det i Hz, A eller om han föreställer sig en liljekonvalj i sitt huvud får vara osagt.
MichaelG skrev:Nattlorden skrev:Har själv i princip perfekt relativt gehör ("bland det bästa jag träffat på under 30 år som musiklärare" som min högstadielärare sade) men det är i princip oanvändbart eftersom jag saknar referens.
Börja att sjunga i kör. Där har man nytta av relativt gehör.
ante_77 skrev:Ett gehör, relativt eller absolut, är väl ganska meningslöst om man inte har någon användning av det.
Är inte gehöret kopplat till motoriken och den i sin tur till ett instrument, så är det kanske bortkastat om man inte jobbar som levande mätinstrument.
IngOehman skrev:Det tror jag i så fall handlar mera om rösten än om gehöret.
IngOehman skrev:Ja, jag förstår inte alls var Nattlorden menar med det han skriver. Det han beskriver är ju just det som en musiker bör ha, och klarar sig alldeles utmärkt med.
Det absoluta har man ju, i avsaknad av absolut gehör, stämgaffel till. Och i brist på det så utgår man ifrån något instrument som redan är stämt. I orkestrar så använder man ofta Oboen, som då normalt tar ett ettstruket A som hela orkestern stämmer efter. Att utgår ifrån ett specifikt instrument, och då just träblås, gör att man vet att man landar på en tonart som alla instrument kan stämmas efter. Träblås har ofta lite snävare gränser för hur de kan stämmas än andra instrument nämligen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------ante_77 skrev:IngOehman skrev:Ange en frekvens säger mig att han har absolut gehör, om han gör det rätt vill säga.![]()
Att det är den vänstra, den högra eller den mittre? Det tror jag inte på.
Att inte kunna noter har inget med absolut gehör att göra. Det vill säga, man behöver bara helt vanligt gehör för att kunna göra det. Och det är ju bra att ha det även om man kan noter. I varje fall om man spelar instrument som violin, basun och de flesta blåsinstrument faktiskt. I själva verket de allra flesta instrument utom klaviaturinstrument.
Jamen att höra att någon spelar falskt (du skrev "fel") behöver man ju bara helt normalt gehör för att kunna göra. Om man har absolut gehör kan man även höra om någon inte har stämt enligt praxis, men det är ju inte fråga om rätt och fel. Man kan stämma på många olika sätt.
Oj, men så är det ju inte alls, det vill säga - det du beskriver är en helt omöjlig uppgift. Att ha absolut gehör är verkligen inte omöjligt. Det är inte ens märkvärdigt, varenda frekvensräknare har det.
Någon apparat som optiskt (genom att "titta", men samma egenskaper som ett mänskligt öga) kan räkna liter vatten rimligt exakt på en bäck och mängd kvicksilver i den, finns dock inte, och kommer inte att komma heller. Eftersom det är fysikaliskt omöjligt att göra det.
Jag förstår inte vad du menar.
Det finns många med absolut gehör även om de är få procentuellt.
Men skulle rent av kunna hävda att det är märkligt att det INTE är det normala att ha det. Vår "förmåga att transponera" och ändå behålla upplevelsen av en trudelutt, är nästan mera imponerande. Få fåglar har den. Så man skulle kunna hävda att absolut gehör är en sorts oförmåga. Den är även mycket vanligare hos människor med mentala tillkortakommanden.
Vh, iö
Håhåjaja.
Du är lite stel i ditt tänkande, om än korrekt.
Du får ta det jag skriver som liknelser och inte som några fysikaliska fakta.
Att det där med liter vatten var en liknelse var väldigt tydligt. Vad jag säger är bara att du jämför något som trots allt över en miljon människor behärskar, med något som är fullständigt omöjligt.ante_77 skrev:Min gissning är att du har ett relativt gehör som är bra, altarnativt ett absolutgehör som inte alls är så absolut som du önskar.
Okej? Hur kom mitt gehör in i bilden?
Men okej, jag har ett absolut som är slirigt nog att inte vara ett problem för mig, jag kan som regel avgöra tonarter på musik jag hör, men jag störs inte av att någon stämt sitt instrument mitt emellan två halvtoner.
Mitt relativa gehör är mycket bra.
Det är exakt som jag önskar. Ett absolut gehör på högsta nivån kan vara till besvär och skapa en ologiskt känsla av att saker som är rätt, är fel. Jag är väldigt nöjd med att inte vara drabbad av det.ante_77 skrev:Men jag skulle tro att du blir besviken om du försöker mästra tonala språk. Där går i alla fall jag bet.
Jag vet inte ens vad det betyder att "mästra tonala språk".ante_77 skrev:Ett absolut gehör är för mig väldigt konstigt och lite Rainman-aktigt.
Som sagt, snubben jag snackade om kunde med lätthet säga att t.ex att A strängen inte låg på 440Hz (nu sa han att den var något hög eller låg) och det utan några som helst referenstoner. Om han nu sen ser det i Hz, A eller om han föreställer sig en liljekonvalj i sitt huvud får vara osagt.
Ja, det är ju liksom det som är definitionen på absolut gehör.
Vh, iö
ante_77 skrev:IngOehman skrev:Ja, jag förstår inte alls var Nattlorden menar med det han skriver. Det han beskriver är ju just det som en musiker bör ha, och klarar sig alldeles utmärkt med.
Det absoluta har man ju, i avsaknad av absolut gehör, stämgaffel till. Och i brist på det så utgår man ifrån något instrument som redan är stämt. I orkestrar så använder man ofta Oboen, som då normalt tar ett ettstruket A som hela orkestern stämmer efter. Att utgår ifrån ett specifikt instrument, och då just träblås, gör att man vet att man landar på en tonart som alla instrument kan stämmas efter. Träblås har ofta lite snävare gränser för hur de kan stämmas än andra instrument nämligen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------ante_77 skrev:
Håhåjaja.
Du är lite stel i ditt tänkande, om än korrekt.
Du får ta det jag skriver som liknelser och inte som några fysikaliska fakta.
Att det där med liter vatten var en liknelse var väldigt tydligt. Vad jag säger är bara att du jämför något som trots allt över en miljon människor behärskar, med något som är fullständigt omöjligt.ante_77 skrev:Min gissning är att du har ett relativt gehör som är bra, altarnativt ett absolutgehör som inte alls är så absolut som du önskar.
Okej? Hur kom mitt gehör in i bilden?
Men okej, jag har ett absolut som är slirigt nog att inte vara ett problem för mig, jag kan som regel avgöra tonarter på musik jag hör, men jag störs inte av att någon stämt sitt instrument mitt emellan två halvtoner.
Mitt relativa gehör är mycket bra.
Det är exakt som jag önskar. Ett absolut gehör på högsta nivån kan vara till besvär och skapa en ologiskt känsla av att saker som är rätt, är fel. Jag är väldigt nöjd med att inte vara drabbad av det.ante_77 skrev:Men jag skulle tro att du blir besviken om du försöker mästra tonala språk. Där går i alla fall jag bet.
Jag vet inte ens vad det betyder att "mästra tonala språk".ante_77 skrev:Ett absolut gehör är för mig väldigt konstigt och lite Rainman-aktigt.
Som sagt, snubben jag snackade om kunde med lätthet säga att t.ex att A strängen inte låg på 440Hz (nu sa han att den var något hög eller låg) och det utan några som helst referenstoner. Om han nu sen ser det i Hz, A eller om han föreställer sig en liljekonvalj i sitt huvud får vara osagt.
Ja, det är ju liksom det som är definitionen på absolut gehör.
Vh, iö
Visst finns det många med absolut gehör, men det finns även folk som kan måla fotorealistiskt, vilket för mig är obegripbart att man klarar.
Det finns någon snubbe som klarar av att se på London ur ett fågelpespektiv och klarar där efter av att måla det i detalj.
Ett tonalt språk är t.ex kinesiskan. Uttalet är väldigt viktigt och om du har sjunkande ton eller stigande ton eller något mittimellan är väldigt avgörande. Det är inte lika förlåtligt som engelskan där man mer eller mindre kan uttala orden hur man vill och alla förstår ändå.
Och det var du själv som drog in ditt absoluta gehör som kan pricka in inom en halvton, vilket kan vara 200cent fel (om jag inte har fel som vanligt).
Men som du har sagt tidigare så kan ett absolut gehör ofta vara någonting som är ivägen och något som man inte har bruk av, inte sagt dock att det måste vara ett problem.
Sedan så finns det folk med bra gehör, relativt eller absolut, som inte klarar av att hantera varken stämband eller ett instrument. Och då har ju "gåvan" inte någon större nytta rent musikaliskt. Kanske man kan använda den vid bilkörning och kasta varvräknaren för att spara några 100g i vikt på fordonet.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Det tror jag i så fall handlar mera om rösten än om gehöret.
självklart.
IngOehman skrev:ante_77 skrev:IngOehman skrev:Ja, jag förstår inte alls var Nattlorden menar med det han skriver. Det han beskriver är ju just det som en musiker bör ha, och klarar sig alldeles utmärkt med.
Det absoluta har man ju, i avsaknad av absolut gehör, stämgaffel till. Och i brist på det så utgår man ifrån något instrument som redan är stämt. I orkestrar så använder man ofta Oboen, som då normalt tar ett ettstruket A som hela orkestern stämmer efter. Att utgår ifrån ett specifikt instrument, och då just träblås, gör att man vet att man landar på en tonart som alla instrument kan stämmas efter. Träblås har ofta lite snävare gränser för hur de kan stämmas än andra instrument nämligen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Att det där med liter vatten var en liknelse var väldigt tydligt. Vad jag säger är bara att du jämför något som trots allt över en miljon människor behärskar, med något som är fullständigt omöjligt.
Okej? Hur kom mitt gehör in i bilden?
Men okej, jag har ett absolut som är slirigt nog att inte vara ett problem för mig, jag kan som regel avgöra tonarter på musik jag hör, men jag störs inte av att någon stämt sitt instrument mitt emellan två halvtoner.
Mitt relativa gehör är mycket bra.
Det är exakt som jag önskar. Ett absolut gehör på högsta nivån kan vara till besvär och skapa en ologiskt känsla av att saker som är rätt, är fel. Jag är väldigt nöjd med att inte vara drabbad av det.
Jag vet inte ens vad det betyder att "mästra tonala språk".
Ja, det är ju liksom det som är definitionen på absolut gehör.
Vh, iö
Visst finns det många med absolut gehör, men det finns även folk som kan måla fotorealistiskt, vilket för mig är obegripbart att man klarar.
Det finns någon snubbe som klarar av att se på London ur ett fågelpespektiv och klarar där efter av att måla det i detalj.
Ett tonalt språk är t.ex kinesiskan. Uttalet är väldigt viktigt och om du har sjunkande ton eller stigande ton eller något mittimellan är väldigt avgörande. Det är inte lika förlåtligt som engelskan där man mer eller mindre kan uttala orden hur man vill och alla förstår ändå.
Och det var du själv som drog in ditt absoluta gehör som kan pricka in inom en halvton, vilket kan vara 200cent fel (om jag inte har fel som vanligt).
Men som du har sagt tidigare så kan ett absolut gehör ofta vara någonting som är ivägen och något som man inte har bruk av, inte sagt dock att det måste vara ett problem.
Sedan så finns det folk med bra gehör, relativt eller absolut, som inte klarar av att hantera varken stämband eller ett instrument. Och då har ju "gåvan" inte någon större nytta rent musikaliskt. Kanske man kan använda den vid bilkörning och kasta varvräknaren för att spara några 100g i vikt på fordonet.
Aha, var det det du menade med tonalt språk!
Jamen i så fall är det ju lätt att påstå att det inte är något märkvärdigt. Varenda kines klarar det.
Men behöver inget avancerat gehör för att klara det, vad man behöver är att vänja sig vid att andra saker är informationsbärande än i våra europeiska språk. Det svåra är inte att höra de tre melodierna (det är i huvudsak tre) utan att välja sig vid att de påverkar ordets betydelse.
Vi använder dock samma informationssystem i vårt språk (svenska) också, även om det används lite annorlunda, t ex för att kunna fråga något med hjälp av ord som ser ut som ett påstående. Vi har även våra betoningar som gör att vi kan skilja mellan tomten som tomten har sitt hus på, och hans hemliga identitet, Herr Tomtén.
Vh, iö
ante_77 skrev:IngOehman skrev:ante_77 skrev:
Visst finns det många med absolut gehör, men det finns även folk som kan måla fotorealistiskt, vilket för mig är obegripbart att man klarar.
Det finns någon snubbe som klarar av att se på London ur ett fågelpespektiv och klarar där efter av att måla det i detalj.
Ett tonalt språk är t.ex kinesiskan. Uttalet är väldigt viktigt och om du har sjunkande ton eller stigande ton eller något mittimellan är väldigt avgörande. Det är inte lika förlåtligt som engelskan där man mer eller mindre kan uttala orden hur man vill och alla förstår ändå.
Och det var du själv som drog in ditt absoluta gehör som kan pricka in inom en halvton, vilket kan vara 200cent fel (om jag inte har fel som vanligt).
Men som du har sagt tidigare så kan ett absolut gehör ofta vara någonting som är ivägen och något som man inte har bruk av, inte sagt dock att det måste vara ett problem.
Sedan så finns det folk med bra gehör, relativt eller absolut, som inte klarar av att hantera varken stämband eller ett instrument. Och då har ju "gåvan" inte någon större nytta rent musikaliskt. Kanske man kan använda den vid bilkörning och kasta varvräknaren för att spara några 100g i vikt på fordonet.
Aha, var det det du menade med tonalt språk!
Jamen i så fall är det ju lätt att påstå att det inte är något märkvärdigt. Varenda kines klarar det.
Men behöver inget avancerat gehör för att klara det, vad man behöver är att vänja sig vid att andra saker är informationsbärande än i våra europeiska språk. Det svåra är inte att höra de tre melodierna (det är i huvudsak tre) utan att välja sig vid att de påverkar ordets betydelse.
Vi använder dock samma informationssystem i vårt språk (svenska) också, även om det används lite annorlunda, t ex för att kunna fråga något med hjälp av ord som ser ut som ett påstående. Vi har även våra betoningar som gör att vi kan skilja mellan tomten som tomten har sitt hus på, och hans hemliga identitet, Herr Tomtén.
Vh, iö
Med ett absolut gehör så bör man kunna höra skillnaderna. Det klarar jag av, men endast om jag hör orden samtidigt.
ante_77 skrev:Har man ett absolut gehör hjälper det iofs inte om minnet sviktar kraftigt.
ante_77 skrev:Detta var dock endast ett exempel på att man ofta överskattar sitt gehör eller så är det avsaknaden att förstå att det är nyanser.
Här har du några thailändska ord som du kan klistra in i google translate. เค้า คาว ข่าว เขา ขาว ข้าว เข่า เข้า เก๋า กาว ก้าว เกา เก้า เก่า
Först den tonala skillnaden på A men ett vanligt "K" som konsonant. Sedan följer det med en "GK" konsonant.
Konsonanterna har jag inga problem med att komma ihåg värre är det med tonerna på vokalerna.
Med ett absolut gehör så bör man nog fixa detta ganska enkelt. Att skylla på att man inte är van vid dessa ljud är inte godkänt.
ante_77 skrev:Nu finns det långt mycket krångligare ord och toner så detta är bara ett exempel och några få ord som man rimligen bör snappa upp efter en timme eller två och spika dom.
IngOehman skrev:ante_77 skrev:IngOehman skrev:Aha, var det det du menade med tonalt språk!
Jamen i så fall är det ju lätt att påstå att det inte är något märkvärdigt. Varenda kines klarar det.
Men behöver inget avancerat gehör för att klara det, vad man behöver är att vänja sig vid att andra saker är informationsbärande än i våra europeiska språk. Det svåra är inte att höra de tre melodierna (det är i huvudsak tre) utan att välja sig vid att de påverkar ordets betydelse.
Vi använder dock samma informationssystem i vårt språk (svenska) också, även om det används lite annorlunda, t ex för att kunna fråga något med hjälp av ord som ser ut som ett påstående. Vi har även våra betoningar som gör att vi kan skilja mellan tomten som tomten har sitt hus på, och hans hemliga identitet, Herr Tomtén.
Vh, iö
Med ett absolut gehör så bör man kunna höra skillnaderna. Det klarar jag av, men endast om jag hör orden samtidigt.
Nej, absolut gehör har inget med den saken att göra. Kineser behöver inte ha absolut gehör för att kunna prata med varandra, och det behöver inte vi ha heller. Det är inte svårt alls att höra skillnaderna, det är bara atypiskt och därför ovant, för oss, att melodin som i vissa kinesiska dialekter, bär information på det sätt den gör det.ante_77 skrev:Har man ett absolut gehör hjälper det iofs inte om minnet sviktar kraftigt.
Det hjälper inte på något sätt hur man än vänder och vrider på det. Absolut gehör har inget med språkförmågan att göra. Inga språk bygger på absoluta tonhöjder.ante_77 skrev:Detta var dock endast ett exempel på att man ofta överskattar sitt gehör eller så är det avsaknaden att förstå att det är nyanser.
Här har du några thailändska ord som du kan klistra in i google translate. เค้า คาว ข่าว เขา ขาว ข้าว เข่า เข้า เก๋า กาว ก้าว เกา เก้า เก่า
Först den tonala skillnaden på A men ett vanligt "K" som konsonant. Sedan följer det med en "GK" konsonant.
Konsonanterna har jag inga problem med att komma ihåg värre är det med tonerna på vokalerna.
Med ett absolut gehör så bör man nog fixa detta ganska enkelt. Att skylla på att man inte är van vid dessa ljud är inte godkänt.
Igen - detta har INGENTING med absolut gehör att göra.
Språket använder inte absoluta tonhöjder. Inte kinesiska och inte thailändska. De använder melodier (och det använder vi också, men på andra sätt) men dessa är inte svårare att lära sig än att man kan vara praktiskt taget tondöv och ändå lyckas. Tonerna har nämligen inte någon större betydelser i språk, bara frekvensrörelserna (riktning och form). Och sådana kan även tämligen tondöva människor lära sig att känna igen. Det är tur det, för annars hade de ju inte kunnat lära sig att tala.
Att språk är melodiskt väldigt mycket lättare att lära sig än musik (det gäller alla språk) är ingen märklighet. Och det är tur också, för det hade varit jobbigt annars för dem som inte hade kunnat lära sig språken.ante_77 skrev:Nu finns det långt mycket krångligare ord och toner så detta är bara ett exempel och några få ord som man rimligen bör snappa upp efter en timme eller två och spika dom.
Ja, då får du väl göra det då. Jag har andra språk jag hellre studerar, om jag mot förmodan får tid över till sådant.
Vh, iö
ante_77 skrev:Här har du en musikaliskt tjej som tydligen kan snappa upp tonerna och inte bara melodin i språk.
https://www.youtube.com/watch?v=ybcvlxivscw
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster