MasVisa vinyl

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

MasVisa vinyl

Inläggav Bill50x » 2015-06-17 15:17

Att det kan vara vanskligt med MasVis-mätning av vinyl har jag kläm på. Men HUR osäkert är det? Kan det skilja någon dB i crest (tex) eller kan det vara en faktor 10?

Jag har hittat två versioner av Bonobo - The North Borders och de skiljer sig ganska mycket. Jag bifogar inte de kompletta mätningarna för enkelhetens skull utan för principdiskussionens skull bara crest.

Bild

Kan 24-bitars vinylen vara komprimerad tro?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: MasVisa vinyl

Inläggav Svante » 2015-06-17 23:55

Kan du ta en gång till vad de tre spåren är?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-18 09:30

Kanske var lite otydlig, men så här är det:
1) Är en 16-bitars 44,1 vinylrip
2) Dito vinylrip 24-bit 96 kHz
3) CD'n

Min fråga är: Kan det bli så stora skillnader mellan två vinylrippar i MasVis? Det skiljer ju faktiskt över 5 dB i crest. Ripparna är gjorda på två olika vinyler och även om jag inte vet så är det väl knappast troligt att skivbolaget släppt två olika mastringar på vinyl. Kan det bli sådana skillnader pga några knäppar? Inte för att det hörs några i just dessa exempel. Kan det vara skillnader i frekvensgång från pu och riaa? Eller kan dynamiken skilja så mycket mellan olika pu/riaa?

Fast man kan ju inte utesluta att personen som gjort 24/96-rippen har "förbättrat" ljudet av någon anledning. Knäppgökar finns det överallt, jag har tex lyssnat på exempel där någon komprimerat/limiterat sönder Beatles remastrade skivor för att de skulle få ett modernare "sound".

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-06-18 10:31

Alltså de två första ser ju inte ens ut att vara samma låt, men det antar jag att det ändå är eftersom du lägger upp dem. Olika rippar av samma utgåva borde kunna ge små skillnader, men inte särskilt mycket om inte ena skivan är extra repig (vilket inte är orsaken här) eller om det finns grava tonkurvefel i åtminstone ena avspelningsutrustningen.

Jag tror på olika masteringar, om det har skett före eller efter vinylen kan jag inte säga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-06-18 10:36

Bill50x skrev:Men HUR osäkert är det? Kan det skilja någon dB i crest (tex) eller kan det vara en faktor 10?

En liten not bara, det kan nog skilja ett par dB men knappast fem, typ. Att tala om en faktor på nivåer (sådant som mäts i dB) är dock helt irrelevant. Alltså att multiplicera 2 dB med 10 och få 20 dB är liksom ingenting som dyker upp i en vettig beräkning. Hmm, jo det kanske går att konstruera förresten, men i typfallet inte och absolut inte här.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2015-06-18 13:04

Jag tycker att det ser ut som att första grafen bara visar halva låten, men är utdragen så att de är lika långa.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-06-18 13:20

Det två undre kanske är extended mix.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-18 13:53

Det var något knas med längden på låtarna och det kan ha påverkat. Så jag tog en annan låt och gjorde samma sak med. Nu är det fyra grafer eftersom 16/44 vinyl var nivåjusterad i paritet med de andra (för att lyssna på samma nivå) och jag har valt att bifoga före/efter. Dock verkar det inte som att nivåjusteringen skapat några förändringar, förutom då nivån...

Jag gjorde dessutom en komplett analys och det ser ut så här:

Bild

Ja, vad ska man säga? Det är fortfarande stor skillnad mellan de två vinylripparna, man ser tex att de har lite olika energiinnehåll i diskanten och basen och det beror väl förmodligen på använd pu/riaa-kombination. Men på vad beror den stora skillnaden i dynamik på?

Jag har lagt upp både musiken och graferna av de olika varianterna i min Dropbox, ni hittar dom här:
https://www.dropbox.com/sh/i2jou50t099k ... Y9iya?dl=0

/ B

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2015-06-22 22:01

Jag tror också på två olika masteringar. Som Svante skrev kan det ju vara fixat efter rippning. Jag tycker inte det ser ut att vara några knäppar i 1644- varianten, särskilt inte under loudest part. Eller skulle olika mekaniska egenskaper (pickuper-tonarmar) kunna förklara det hela? Riaa är ju helt elektriskt, så det borde inte skilja sig så mycket åt i dynamik, möjligen frekvensgång. Gissar jag :)

Återgå till Musikstugan