Skall dirigentens skosulor vara ett framträdande instrument?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Skall dirigentens skosulor vara ett framträdande instrument?

Inläggav E » 2015-09-20 15:22

Jag har skaffat ett konsertabonnemang, för att komma iväg på mer klassisk och oförstärkt musik.

Den första kvällen var en angenäm upplevelse, absolut, men ...

För mig som blundar och lyssnar var det mycket framträdande hur dirigenten släpade fötterna på podiet, men det var bara jag i sällskapet som reagerade på detta?!

Har ju varit på konserter förut, men är ingen frekvent besökare, så jag undrar om detta är vanligt? Kan de inte ha något mjukt på podiet? Det var inte ett instrument som spelade i takt med de övriga precis, så det kan inte ha varit enligt Dvořáks noter (symfoni nr 8). Undrade en bra stund vad det var för något konstigt.

Dirigenten Sir Neville är visserligen över 90 bast.

Mvh E*

PS. Vi satt på övre parkett, typ tolfte bänk eller så, med mixerbåset någon meter bakom oss.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E

Re: Skall dirigentens skosulor vara ett framträdande instrum

Inläggav E » 2015-09-21 10:35

E skrev:Jag har skaffat ett konsertabonnemang, för att komma iväg på mer klassisk och oförstärkt musik.

Verkar nästan som att det finns fler som skulle behöva göra det. :wink: (Av fyrtio läsare finns ingen med erfarenhet, eller kanske bara ingen som vill berätta?)

Mvh E*

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-09-21 10:38

E skrev:
E skrev:Jag har skaffat ett konsertabonnemang, för att komma iväg på mer klassisk och oförstärkt musik.

Verkar nästan som att det finns fler som skulle behöva göra det. :wink: (Av fyrtio läsare finns ingen med erfarenhet, eller kanske bara ingen som vill berätta?)

Mvh E*

Trådfrågan uppfattas nog inte som en seriös fråga, skulle jag tro.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-21 10:40

Inte så vanligt kan jag tycka, har hört liknande dock, värre är konsertgästernas, frasande, hostande samt knarrande från skor, väskor och programbladet eller ticks.... :?
En 90 årig dirigent som Marriner kan jag dock ursäkta. :D
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2015-09-21 10:53

Jovars ...

Jag tyckte nog att det faktum att det kom från själva scenen gjorde det mer störande än publikljuden. Och eftersom han flyttade fötterna rätt mycket ...

De flesta dirigenter kanske helt enkelt lyfter på fötterna, eller så brukar det vara mer väldämpat på pulten?

Mvh E*

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-21 10:54

De som är under 90 gör det tycker jag.... :D
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-21 11:19

För mig som blundar och lyssnar var det mycket framträdande hur dirigenten släpade fötterna på podiet, men det var bara jag i sällskapet som reagerade på detta?!

Har ju varit på konserter förut, men är ingen frekvent besökare, så jag undrar om detta är vanligt? Kan de inte ha något mjukt på podiet? Det var inte ett instrument som spelade i takt med de övriga precis, så det kan inte ha varit enligt Dvořáks noter (symfoni nr 8). Undrade en bra stund vad det var för något konstigt.

Mvh E*

PS. Vi satt på övre parkett, typ tolfte bänk eller så, med mixerbåset någon meter bakom oss.

Jag delar din erfarenhet, det är inte ens ovanligt. Solti var möjligen den högljuddaste av dem alla.

Och ja, jag har fått intrycket att åldern är en faktor, det vill säga att en troligen en något svagare hörselförmåga leder till att de statistiskt skapar mera sådana ljud. Man hör sådant än mera från äldre sångare, vars sibilantljud kan vara rent förfärliga. Men inte i deras egna öron.

Men man får ta det onda med det goda. Det finns ju skäl till att vissa musiker håller på väldigt, väldigt länge - de är fantastiskt bra, och lyckas dessutom utvecklas in i det sista.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-21 11:22

PerStromgren skrev:
E skrev:

Mvh E*

Trådfrågan uppfattas nog inte som en seriös fråga, skulle jag tro.

Tala för dig själv du.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-09-21 16:19

Mvh E*

Jag har haft samma upplevelser som du även med andra dirigenter. Så blir det ju ibland, live är live. Mycket kan ju påverka. Nya skor=>skoskav=>missljud från ömma fötter.:)
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2015-09-21 20:04

Då har ni inte hört när Neeme Järvi kommer i gång....och hoppar på podiet, då är det bra :D Musiker och dirigenter låter.. det stånkas och stönas, prasslas med notbblad osv 8) det hör liksom till. Värre är det med vissa i publiken som kanske inte alltid vet vad dom gav sig in på när dom gick på konsert.... :wink:

Återgå till Musikstugan