NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav genstruktur » 2018-08-29 12:24

Bill50x skrev:
genstruktur skrev:Det är väl alltid kul med bilder? :)

[ Bild ]

Absolut. Mitt exemplar är på väg...

/ B

Ah, skoj! Mitt spelas just nu :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav hifikg » 2018-08-31 00:17

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:
[OT]Gary Burton, förstås![/OT]


… eller Milt Jackson. MJQ.


Så klart! Vi behöver bilda hifikg litet, han har brister. :)


Oh ja, ju mer jag lyssnar desto mer inser jag att jag inte lyssnat på. Intressanta tips, har fått låna ett par vax av grannen nu, så snart ska det spisas.
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav Tell » 2018-08-31 09:23

Lyssnar aldrrrig på den här typen av musiken, men måste säga att der här ändå var rätt kul! :)

Men det spelar väl ändå ingen vidare roll alls vilken utgåva det är såvida mastrarna inte skiljer. Jag menar CDns 44.1/16 räcker ju för den mänskliga hörsen iaf, o egentligen Spotifys 320kbps OGG likaså. Det är där jag lyssnar iaf o det låter ju schysst o rätt dynamiskt. Så nån som har koll på vilken master som ligger där?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-31 13:04

Tell skrev:Men det spelar väl ändå ingen vidare roll alls vilken utgåva det är såvida mastrarna inte skiljer.


Detta album finns i ett otal versioner och de är inte lika. Allt från den vanliga vinylutgåvan till mera exklusiva sådana och så ett antal digitala versioner. Ska det sedan köras via en strömmande tjänst kanske det inte är helt opåverkat?

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav Tell » 2018-08-31 14:15

RogerGustavsson skrev:
Tell skrev:Men det spelar väl ändå ingen vidare roll alls vilken utgåva det är såvida mastrarna inte skiljer.


Detta album finns i ett otal versioner och de är inte lika. Allt från den vanliga vinylutgåvan till mera exklusiva sådana och så ett antal digitala versioner. Ska det sedan köras via en strömmande tjänst kanske det inte är helt opåverkat?


OM det är samma inspelning och master så låter det antagligen väldigt väldigt lika, men undantag för vinylen då med dess färgning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav Bill50x » 2018-08-31 15:04

Tell skrev:
RogerGustavsson skrev:
Tell skrev:Men det spelar väl ändå ingen vidare roll alls vilken utgåva det är såvida mastrarna inte skiljer.
Detta album finns i ett otal versioner och de är inte lika. Allt från den vanliga vinylutgåvan till mera exklusiva sådana och så ett antal digitala versioner. Ska det sedan köras via en strömmande tjänst kanske det inte är helt opåverkat?

OM det är samma inspelning och master så låter det antagligen väldigt väldigt lika, men undantag för vinylen då med dess färgning.

Nej, de låter inte "väldigt lika". Även om inspelningen är densamma och mixen är likartad så skiljer mastringen sig åt. Jag har ett antal olika versioner (7 olika), de skiljer sig åt när det gäller tex crest. Även EQ är lite olika, så nog har det skruvats en hel del.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav Tell » 2018-08-31 15:42

Bill50x skrev:
Tell skrev:
RogerGustavsson skrev:Detta album finns i ett otal versioner och de är inte lika. Allt från den vanliga vinylutgåvan till mera exklusiva sådana och så ett antal digitala versioner. Ska det sedan köras via en strömmande tjänst kanske det inte är helt opåverkat?

OM det är samma inspelning och master så låter det antagligen väldigt väldigt lika, men undantag för vinylen då med dess färgning.

Nej, de låter inte "väldigt lika". Även om inspelningen är densamma och mixen är likartad så skiljer mastringen sig åt. Jag har ett antal olika versioner (7 olika), de skiljer sig åt när det gäller tex crest. Även EQ är lite olika, så nog har det skruvats en hel del.

/ B


Ja okej, så då skiljer sig alltså mastern åt alltså. Dock verkar alla versionen väldigt dynamiska enligt dr-database, så dom är snällt mastrade iaf vilket är gött :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav goat76 » 2018-08-31 16:27

Vilken Jazz at the Pawnshop som finns på Tidal tycker ni är mest välljudande? Det finns 5 skivor.

Jag lyssnar inte på jazzmusik i vanliga fall så vad är grejen med just dessa skivor, bra inspelningar, bra musiker?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav hifikg » 2018-08-31 18:04

goat76 skrev:Vilken Jazz at the Pawnshop som finns på Tidal tycker ni är mest välljudande? Det finns 5 skivor.

Jag lyssnar inte på jazzmusik i vanliga fall så vad är grejen med just dessa skivor, bra inspelningar, bra musiker?


En inspelning som hör till de bästa som gjorts enligt olika rankinglistor över jazz, musikerna är de bästa som Sverige kunde uppbringa på den tiden det begav sig. Lars Erstrand t ex och Georg Riedel, den sistnämnda är fortfarande aktiv, spelar i Gamla Stan nästa fredag (7 sep 2018), nåt kvarter från Stampen. Att live-inspelningen blev så bra beror på en kombination av rutin, skicklighet och tur. På 80-talet satt vi alla o lyssnade efter kassaapparatens ljud, "Berra", o andra småljud som bidrar till live-känslan. Idag njuter vi bara av musiken och insikten om att inget blivit bättre sen dess :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav genstruktur » 2018-09-01 20:08

Bill50x skrev:
genstruktur skrev:[spotify_quote]https://open.spotify.com/album/6cBfIvoC7mdf6kJoQANoAA[/spotify_quote]

Fanns ju fler versioner på Spotify än den jag lyssnat på innan :oops: . Ovanstående, den som jag beställde, tycker jag låter trevligare än den jag lyssnat på innan. Lite fylligare, mer oumpf och schtånka i denna versionen anser jag.

Edit: Vet inte varför min Spotify-förhandsvisning inte fungerar. Borde göra det tycker jag. Det är 30th anniversary edition i alla fall.

https://open.spotify.com/album/6cBfIvoC ... bOD6mLqvng

Tycker det är slagsida åt högerkanalen, har kollat alla inställningar och det låter OK med annat material. Har också lyssnat på de fem versioner jag har på hårddisk och de är bättre centrerade.

Hur låter det hos er?

/ B


Första gången det har blivit hajfaj runt nollan här sedan jag fick skivan. På spår ett kan jag hålla med, känns lite högercentrerat. Har inte kommit längre än :). Annars trevlig, går att spela starkt! 8)

Stod de till höger på scen kanske? Framförallt trummorna känns som de står till höger.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav genstruktur » 2021-05-08 08:15

https://youtu.be/zSPXOwlpO4Y

Recension av skivan av ASR
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav hcl » 2021-05-08 14:35

Mastring görs (eller kanske bör göras) för att spår på ett album skall funka bra att spelas i en följd. Dels nivåmässigt och dels så att de funkar ihop även i övrigt.

Maxnivån skall aldrig sättas så att den tangerar 0dBFS, standard är -1dB vilket skall vara tillräckligt för att undvika toppklippning i samband med formatkonvertering, vilket annars är ett vanligt problem med filer utstyrda för mycket.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav LarsF » 2021-05-08 17:19

genstruktur skrev:https://youtu.be/zSPXOwlpO4Y

Recension av skivan av ASR

Funderade på det som ligger ovanför det hörbara området, är det verkligen intressant? Det är väl filter senare i kedjan som tar bort den infon, det hoppas jag iaf, för i högtalare/lurar har den inget att göra.

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav LarsF » 2021-05-08 17:43

Lyssnar nu på 30 års jubileet, tidigare gick denna typ av musik bort direkt. Men inte nu, tror svärfar skulle uppskatta det väldigt mycket.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav genstruktur » 2021-05-08 20:11

Jag har inte sett recensionen än själv :). Ville tipsa bara!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav hifikg » 2021-05-09 00:49

genstruktur skrev:https://youtu.be/zSPXOwlpO4Y

Recension av skivan av ASR


Föga förvånande att en DSD-version av något som spelades in så enkelt som det gjordes och redan 1976 inte kan tillföra särskilt mycket. Illa om det är en massa brus uppåt 50 kHz, det kan störa fladdermössen på vinden!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav hifikg » 2021-05-09 00:50

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Vad finns på DVD´n?


Det är en 12 minuter lång intervju med Erstrand och Riedel gjord till 30-årsjubileet av spelningen 2006. Kan lägga upp ljudspåret om du är intresserad. ...


Ett senkommet: Ja tack :)
Sitter nöjd :)

Kermit116
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav Kermit116 » 2021-10-17 00:19

Bill50x skrev:
Tell skrev:
RogerGustavsson skrev:Detta album finns i ett otal versioner och de är inte lika. Allt från den vanliga vinylutgåvan till mera exklusiva sådana och så ett antal digitala versioner. Ska det sedan köras via en strömmande tjänst kanske det inte är helt opåverkat?

OM det är samma inspelning och master så låter det antagligen väldigt väldigt lika, men undantag för vinylen då med dess färgning.

Nej, de låter inte "väldigt lika". Även om inspelningen är densamma och mixen är likartad så skiljer mastringen sig åt. Jag har ett antal olika versioner (7 olika), de skiljer sig åt när det gäller tex crest. Även EQ är lite olika, så nog har det skruvats en hel del.

/ B


BUMP

Bill50x,
Om jag ska köpa ETT exemplar i CD-format (möjl SACD) av Jazz at the Pawnshop vilken av de varianter Du har tillgång till är "minst" förstörd och skall jag därför i första respektive andra hand försöka få tag på?

Eller om man vänder på det, finns det någon av versionerna som synes mer än nödvändigt söndermastrad?
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav Bill50x » 2021-10-17 00:33

Kermit116 skrev:
Bill50x skrev:
Tell skrev:OM det är samma inspelning och master så låter det antagligen väldigt väldigt lika, men undantag för vinylen då med dess färgning.

Nej, de låter inte "väldigt lika". Även om inspelningen är densamma och mixen är likartad så skiljer mastringen sig åt. Jag har ett antal olika versioner (7 olika), de skiljer sig åt när det gäller tex crest. Även EQ är lite olika, så nog har det skruvats en hel del.
Bill50x,
Om jag ska köpa ETT exemplar i CD-format (möjl SACD) av Jazz at the Pawnshop vilken av de varianter Du har tillgång till är "minst" förstörd och skall jag därför i första respektive andra hand försöka få tag på?

Eller om man vänder på det, finns det någon av versionerna som synes mer än nödvändigt söndermastrad?

Numera har jag åtta versione. Och jag har ännu inte lyssnat igenom dem. Totalt lite drygt 11 GB, har du något sätt att ta mot den mängden filer så du kan avgöra själv?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kermit116
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav Kermit116 » 2021-10-17 09:23

Bill50x skrev:
Kermit116 skrev:
Bill50x skrev:Nej, de låter inte "väldigt lika". Även om inspelningen är densamma och mixen är likartad så skiljer mastringen sig åt. Jag har ett antal olika versioner (7 olika), de skiljer sig åt när det gäller tex crest. Även EQ är lite olika, så nog har det skruvats en hel del.
Bill50x,
Om jag ska köpa ETT exemplar i CD-format (möjl SACD) av Jazz at the Pawnshop vilken av de varianter Du har tillgång till är "minst" förstörd och skall jag därför i första respektive andra hand försöka få tag på?

Eller om man vänder på det, finns det någon av versionerna som synes mer än nödvändigt söndermastrad?

Numera har jag åtta versione. Och jag har ännu inte lyssnat igenom dem. Totalt lite drygt 11 GB, har du något sätt att ta mot den mängden filer så du kan avgöra själv?

/ B


Oj, tack (Och jag som hoppats på att få något serverat. :) )
Funkar det med Dropbox tror du? I så fall återkommer jag i PM.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Föregående

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster