NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav hifikg » 2015-10-07 22:37

Noterar att HD Tracks nu säljer en ny utgåva med "Late Night New Unreleased Tapes" från det beryktade inspelningstillfället (får man väl hoppas/anta)

Bild

Jag har många andra versioner av denna, men blir lite misstänksam mot det här, är det bara geschäft? Låtlistan innehåller bara ett spår som jag inte har sedan tidigare "Frenesi" på dryga 12 minuter. Kan köpas i upplösningen 24/352, fast det är lite overkill t o m för mig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav hifikg » 2015-10-07 22:47

Äh, kunde inte bärga mig, 18 dollar liksom (24/192)... på väg hem nu :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav paa » 2015-10-07 22:54

Kan du konvertera och Masvisa några jämförande filer?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav hifikg » 2015-10-07 22:55

PDF med info nedladdad, mycket historik samlad, antagligen har jag något liknande förut, eller i något av skivkonvoluten, ändå ser det ut att vara spännande läsning och trevliga bilder :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav hifikg » 2015-10-07 22:57

paa skrev:Kan du konvertera och Masvisa några jämförande filer?


Har inte MasVis, det rullar inte på riktiga datorer, men om någon vill kan jag skicka över ett smakprov (när det landat). Själv har jag något annat program som mäter något som liknar delar av det MasVis gör, längesen jag använde det, minns inte ens vad det heter nu, he he.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav hifikg » 2015-10-07 22:59

Lyssnar på Mood Indigo nu, i lurar, och lurar mig själv att tro att jag nyss hörde ett fotstamp som jag inte hört förut *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav Bill50x » 2015-10-08 12:00

hifikg skrev:
paa skrev:Kan du konvertera och Masvisa några jämförande filer?


Har inte MasVis, det rullar inte på riktiga datorer, men om någon vill kan jag skicka över ett smakprov (när det landat). Själv har jag något annat program som mäter något som liknar delar av det MasVis gör, längesen jag använde det, minns inte ens vad det heter nu, he he.

Lägg upp någon låt, som även finns på originalskivan, på exvis Dropbox så kan jag MasVisa den. Har ett antal versioner av Pawnshop som vi kan jämföra med.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav hifikg » 2015-10-08 14:51

Här ligger ett par av låtarna som även finns på andra utgåvor, även om jag tror att det rör sig om andra upptagningar.

https://www.dropbox.com/sh/m6ysdk3uvy2z6gk/AADSLrSA3naBry5keQ2OK77_a?dl=0

(om sju minuter)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav Bill50x » 2015-10-08 18:17

hifikg skrev:Här ligger ett par av låtarna som även finns på andra utgåvor, även om jag tror att det rör sig om andra upptagningar.

https://www.dropbox.com/sh/m6ysdk3uvy2z6gk/AADSLrSA3naBry5keQ2OK77_a?dl=0

(om sju minuter)

Just dessa låtar finns inte på någon av mina versioner, förutom SACD i 24-88 format. Och du har rätt i att det är olika upptagningar, skiljer över en minut i speltid tex. Men Mood Indigo ser ut så här i MasVis, först din 24-192

Bild

SACD 24-88 som jämförelse

Bild

Gubben och Kallingen i 24-192

Bild

SACD 24-88 som jämförelse

Bild

De båda SACD-versionerna finns här:
https://www.dropbox.com/sh/ofhd4y0g6zf3 ... Wgx4a?dl=0

De övriga versionerna jag har av albumet är Proprius nyutgåva från 1996, Prophone Gold Edition och vinyl rip ATR Mastercut Edition - och så har jag den ursprungliga vinylen men den har jag inte rippat av ännu. Men ingen av de två låtarna du lagt upp finns på denna Prorius-vinyl heller... vilka utgåvor är det du har som innehåller dessa låtar?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav hifikg » 2015-10-08 18:33

Jag har en jubileumsutgåva från 2006, 30 års jubileum, 3 CD är den uppdelad på fast den är köpt via HD Tracks (om jag minns rätt)

https://www.dropbox.com/s/yq7riynllivpdwx/Sk%C3%A4rmklipp%202015-10-08%2018.32.32.png?dl=0
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav hifikg » 2015-10-08 19:07

Din "Gubben och Kallingen" verkar vara samma version som på min trippelutgåva, lika lång i varje fall.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav PerStromgren » 2015-10-08 19:36

Masvis visar, såvitt jag förstår, att låtarna inte är fullt utstyrda. Beror det på att det är live-tagning och nivån är samma för hela skivan?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav hifikg » 2015-10-08 20:04

PerStromgren skrev:Masvis visar, såvitt jag förstår, att låtarna inte är fullt utstyrda. Beror det på att det är live-tagning och nivån är samma för hela skivan?


Det är nog för att inspelningen är gjord av ljudgeniet Gert Palmcrantz :-)
Nivåerna svänger väl med musiken, men det kanske var klokt att ha marginal när det var live så det inte skulle slå i taket, då brukade det låta illa. I varje fall när jag överstyrde mitt kassettdäck *s*

Tolkar jag siffrorna rätt om jag säger att SACD-utgåvan ser bättre ut? Om det låter bättre återstår att höra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav Bill50x » 2015-10-08 23:19

PerStromgren skrev:Masvis visar, såvitt jag förstår, att låtarna inte är fullt utstyrda. Beror det på att det är live-tagning och nivån är samma för hela skivan?

Tror att det är så, ska kolla vid tillfälle. Har en annan jazz-skiva med Red Norvo, en 45 rpm's vinyl där hela första låten är rätt lugn, sedan får man kasta sig över volymratten när nästa låt kommer :-) Inspelningen är gjord -59 på nyårsafton på en 3-kanalig rörbandare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav Almen » 2015-10-09 08:59

PerStromgren skrev:Masvis visar, såvitt jag förstår, att låtarna inte är fullt utstyrda. Beror det på att det är live-tagning och nivån är samma för hela skivan?

Nä, det beror på att det är en bra mastring. Eller rättare sagt, att det inte varit något klantarsel inne och pillat.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav PerStromgren » 2015-10-09 09:02

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Masvis visar, såvitt jag förstår, att låtarna inte är fullt utstyrda. Beror det på att det är live-tagning och nivån är samma för hela skivan?

Nä, det beror på att det är en bra mastring. Eller rättare sagt, att det inte varit något klantarsel inne och pillat.


Är det ett ljudförstörande ingrepp att lägga på förstärkning på hela skivan, så att toppen ligger på 0dBFS?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav Almen » 2015-10-09 09:16

PerStromgren skrev:
Almen skrev:
PerStromgren skrev:Masvis visar, såvitt jag förstår, att låtarna inte är fullt utstyrda. Beror det på att det är live-tagning och nivån är samma för hela skivan?

Nä, det beror på att det är en bra mastring. Eller rättare sagt, att det inte varit något klantarsel inne och pillat.


Är det ett ljudförstörande ingrepp att lägga på förstärkning på hela skivan, så att toppen ligger på 0dBFS?

OK, så att den högsta toppen slår i taket? Nja, det behöver det väl nödvändigtvis inte vara, men det är ju helt onödigt, inte minst för akustisk jazz. Och det finns faktiskt DA-omvandlare som ej korrekt omvandlar vissa signaler som ligger på nollan.

P.S. Sedan skall man väl komma ihåg att vissa audiofilbolag verkar ha som idé att sänka den generella nivån några dB bara för att. Det i sin tur kan ju kännas onödigt åt andra hållet...?

P.P.S. Men, på det att jag icke missförstår, på vilken skiva det månde vara finns ju ingen anledning alls att slentrianmässigt putta upp varje enskild låt till nollan, bara för att...
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav PerStromgren » 2015-10-09 09:29

På den analoga tiden var det ett bekymmer att man ville segla så högt i vind man kunde, utan att klippa eller mätta bandet. Nuförtiden är det ju så oerhört enkelt att ta vara på den sista dB i SN i återgivningskedjan att jag inte kan komma på en god anledning att inte göra det.

Inte per spår, givetvis, utan per skiva, då. Liras det svagt i ballad ska det höras i vardagsrummet också, tycker jag.

Men det kanske är som du säger, genom att visa att man inte nivåmaximerar kan man ge intrycket att man lägger extra jobb på återgivningen. :mrgreen:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav Almen » 2015-10-09 12:26

PerStromgren skrev:På den analoga tiden var det ett bekymmer att man ville segla så högt i vind man kunde, utan att klippa eller mätta bandet. Nuförtiden är det ju så oerhört enkelt att ta vara på den sista dB i SN i återgivningskedjan att jag inte kan komma på en god anledning att inte göra det.

Jo, fast man kan ju vända på det också: dagens inspelningsutrustning är så lågbrusig så att det inte är nödvändigt att ligga och slicka taket.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav PerStromgren » 2015-10-09 12:39

Almen skrev:
PerStromgren skrev:På den analoga tiden var det ett bekymmer att man ville segla så högt i vind man kunde, utan att klippa eller mätta bandet. Nuförtiden är det ju så oerhört enkelt att ta vara på den sista dB i SN i återgivningskedjan att jag inte kan komma på en god anledning att inte göra det.

Jo, fast man kan ju vända på det också: dagens inspelningsutrustning är så lågbrusig så att det inte är nödvändigt att ligga och slicka taket.


Sant, men jag tänkte nog uppspelningsledet, men det är nog inget problem där heller.

Men med tanke på att jag är ju en sådan person som lägger min pennor i raka led på skrivbordet och gillar punktlighet: finns det någon nackdel med att justera nivån? Baraförattdetgår, liksom? :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav Almen » 2015-10-14 11:39

PerStromgren skrev:Men med tanke på att jag är ju en sådan person som lägger min pennor i raka led på skrivbordet och gillar punktlighet: finns det någon nackdel med att justera nivån? Baraförattdetgår, liksom? :oops:

Ja, det tycker jag, i alla fall på akustisk fåmikrofoninspelad musik. Jag kan tycka att en god idé vore att anpassa nollnivån så att full utstyrning motsvarar kanske 105 dB (liknande filmstandarden) för att slippa de öronbedövande överraskningar som förekommer på CD (speciellt då inspelningarna gjorts vid olika tillfällen och kanske av olika tekniker).
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav PerStromgren » 2015-10-14 13:06

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Men med tanke på att jag är ju en sådan person som lägger min pennor i raka led på skrivbordet och gillar punktlighet: finns det någon nackdel med att justera nivån? Baraförattdetgår, liksom? :oops:

Ja, det tycker jag, i alla fall på akustisk fåmikrofoninspelad musik. Jag kan tycka att en god idé vore att anpassa nollnivån så att full utstyrning motsvarar kanske 105 dB (liknande filmstandarden) för att slippa de öronbedövande överraskningar som förekommer på CD (speciellt då inspelningarna gjorts vid olika tillfällen och kanske av olika tekniker).


Menar du att sätta upp en standard för musikåtergivning i hemmet? Ja, det vore ju inte så dumt. Men jag tycker att det vore mycket vunnet att bara ange en referensnivå för en skiva där det är relevant, dvs där skivan innehåller en inspelning av en akustisk verklighet.

"Tuttit mellan 3:42 och 3:54 på spår 3 hade vid inspelningstillfället nivån 102 dB SPL mätt med ... inställd på ... på avståndet ...", eller något liknande. Jag har aldrig sett det, men det vore spännande att ställa nivån hemma baserat på detta. Jag har själv gjort så vid ett tillfälle, då jag spelat in flygeln hemma i vardagsrummet.

Men du kanske menade något helt annat?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav Almen » 2015-10-14 16:03

Nä, typ så. Men mest kanske att mastringsteknikerna åtminstone skulle kunna tänka på att få olika spår på en CD i korrekta relativa nivåer.

En samlings-CD med en artist eller kompositör innehåller ju ofta olika typer av musik (soloverk, liten ensemble, slagverksensemble, symfoniorkester, etc.), och då känns det tråkigt att behöva vara alert och skruva ned volymen efter varje spår när man helst av allt bara vill slappna av och lyssna i ett sträck.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav Piotr » 2015-10-27 14:29

Almen for president!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav genstruktur » 2018-07-08 21:29

Hörde en original press av denna på LP i helgen, tror det var en sådan i alla fall. Lät trevligt, trevligare än Spotify tycker jag. Om man vill ha denna på cd, vilken utgåva skall man ha då för bästa ljudkvalitet?

/Genstruktur
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav hifikg » 2018-07-09 10:42

genstruktur skrev:Hörde en original press av denna på LP i helgen, tror det var en sådan i alla fall. Lät trevligt, trevligare än Spotify tycker jag. Om man vill ha denna på cd, vilken utgåva skall man ha då för bästa ljudkvalitet?

/Genstruktur


Jag tycker om versionen som ligger på en guld(färgad) CD. Sannolikt hör jag ingen skillnad på den "vanliga" utgåvan, men guld ger feelgood. Den jag spelar mest är 24/88 versionen från HD Tracks eller var det 24/176? nåja, det är lite udda i varje fall. Tror inte jag hört någon dålig version av verket, det verkar vara väl omhändertaget. Spotify har jag aldrig lyssnat seriöst på, så om det kan jag inte säga något.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav genstruktur » 2018-07-11 19:10

hifikg skrev:
genstruktur skrev:Hörde en original press av denna på LP i helgen, tror det var en sådan i alla fall. Lät trevligt, trevligare än Spotify tycker jag. Om man vill ha denna på cd, vilken utgåva skall man ha då för bästa ljudkvalitet?

/Genstruktur




Jag tycker om versionen som ligger på en guld(färgad) CD. Sannolikt hör jag ingen skillnad på den "vanliga" utgåvan, men guld ger feelgood. Den jag spelar mest är 24/88 versionen från HD Tracks eller var det 24/176? nåja, det är lite udda i varje fall. Tror inte jag hört någon dålig version av verket, det verkar vara väl omhändertaget. Spotify har jag aldrig lyssnat seriöst på, så om det kan jag inte säga något.


Vilken av dessa 41st skulle det i sådana fall vara :)?

https://www.discogs.com/Arne-Domn%C3%A9 ... ter/244008
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav Nattlorden » 2018-07-11 19:36

hifikg skrev:Jag tycker om versionen som ligger på en guld(färgad) CD. Sannolikt hör jag ingen skillnad på den "vanliga" utgåvan, men guld ger feelgood.


Det är den jag köpte en gång i tiden. På den tiden och av hifimånglarn så påstods det att pressningen blev mer exakt i ett mjukare material. Svårt att tro att ett ev. jitter av den anledningen skulle slå igenom via allt annat som händer, så jag tror nog helt klart själv på att det bara är feelgood för att det är guld...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav genstruktur » 2018-07-11 19:43

Har ni lust att kolla det där id-numret på era versioner?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: NY version av Jazz at the Pawnshop!?!

Inläggav RJohan » 2018-08-01 16:40

Kul tips! Jag sätter på min 1990 malmötillverkade CD och njuter av musiken...

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster