Lyssnar du på obekväm musik?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav Tarzan » 2015-12-08 18:26

shifts skrev:
Tarzan skrev:Att se på skräckfilm är ju tänkt att skapa obehag, någonting man skulle kunna kalla en ganska obekväm känsla. En bra skräckfilm är ofta bra eftersom den lyckas skapa just obehag, men personer som gillar skräckfilm känner sig snarare bekväma med att titta på den...


När det kommer till andra kulturyttringar än musik så är det ok att låta sig skrämmas, känna sig obekväm, bli äcklad eller beröras med djupare känslor. Tänker mestadels på böcker, teater, ståuppkomik, filmer. När det kommer till musik så är detta inte alls lika utbrett, vilket jag finner mycket märkligt. Musik ska kittla och beröra/uppröra på samma sätt tycker jag och varför det nu inte är så förvånar mig. Har inget bra svar eller fundering på den frågan.
Spoiler:
Visa
KTL - Last Spring: A Prequel: https://www.youtube.com/watch?v=Zdm1v4e97ms
Hela albumet på Spotify, rekommenderas: https://open.spotify.com/album/1q2M49uimaB6tHeYNfwtaa

Kreng - Depression: https://www.youtube.com/watch?v=kPIgeOvuGqk
Hela albumet på Spotify, rekommenderas: https://open.spotify.com/album/1IvVH8GppK7oTIVI9UYndi

Trepaneringsritualen & Sutekh Hexen ‎- One Hundred Year Storm: https://www.youtube.com/watch?v=c7by427QyjE

Jag tror det har att göra med att musik har blivit någonting man gör under tiden. Under tiden man transporterar sig, under tiden man pluggar/jobbar, under tiden man lagar mat ... För att verkligen tillgodogöra sig en stämning tror jag man måste ägna mediet mer uppmärksamhet än ett bakgrundsljud eller soundtrack. I och med vinylens (stundande?) återkomst kanske folk börjar ägna sig åt att sitta och lyssna på musik på ett annat sätt, vilket kanske skapar förutsättningar för en mer stämningorienterad musik jämfört med den nu rytm/melodiorienterade? många kanske där hehe

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav hifikg » 2015-12-08 22:06

Jag var nära nog jazzhatare innan jag plötsligt och oförutsett började lyssna mer på jazz än något annat. Så en dag bestämde jag mig för att lära mig att lyssna på opera, något som jag alltid hade haft svårt för. Sprang till Norrmalmstorg och införskaffade Prokofjevs 33:e opus på en trippel-LP som jag, skam till sägandes, inte tagit mig igenom än *s*. Fast opera lyssnar jag gärna på, en utmaning som var väl värd underkasta sig, tycker jag. Idag skulle det väl vara någon form av hip-hop för att motsvara, men jag känner inget behov av det. Än.

För övrigt lärde jag mig dricka whisky på samma sätt, dvs jag (egentligen en polare) "tvingade" mig fast jag egentligen inte alls tyckte det smakade gott. Att jag inte tyckte det var gott är något jag inte kan förstå idag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav PerStromgren » 2015-12-08 22:11

hifikg skrev:För övrigt lärde jag mig dricka whisky på samma sätt, dvs jag (egentligen en polare) "tvingade" mig fast jag egentligen inte alls tyckte det smakade gott. Att jag inte tyckte det var gott är något jag inte kan förstå idag.


Det är precis det jag hoppas uppnå med mitt lyssnande på - vad jag tycker nu - obekväm musik!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-08 22:22

hifikg skrev:För övrigt lärde jag mig dricka whisky på samma sätt, dvs jag (egentligen en polare) "tvingade" mig fast jag egentligen inte alls tyckte det smakade gott. Att jag inte tyckte det var gott är något jag inte kan förstå idag.


Vad var det för skrot de tvingade i dig? Jag hade inte tyckt om någon annan alkohol någon erbjudit, men när man fick en riktig single malt så nappade i alla fall jag på direkten...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav hifikg » 2015-12-08 22:24

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:För övrigt lärde jag mig dricka whisky på samma sätt, dvs jag (egentligen en polare) "tvingade" mig fast jag egentligen inte alls tyckte det smakade gott. Att jag inte tyckte det var gott är något jag inte kan förstå idag.


Vad var det för skrot de tvingade i dig? Jag hade inte tyckt om någon annan alkohol någon erbjudit, men när man fick en riktig single malt så nappade i alla fall jag på direkten...


Jag var lite mer svårflirtad *s*, samma med opera faktiskt, det tog rätt lång tid innan jag lyssnade igenom en hel sådan. Även idag insuper jag opera i ganska små mängder, men det är nog mest av lathet. Whisky insuper jag i lite större mängd. Om man nu kan jämföra så.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-08 22:28

hifikg skrev:
Nattlorden skrev:
hifikg skrev:För övrigt lärde jag mig dricka whisky på samma sätt, dvs jag (egentligen en polare) "tvingade" mig fast jag egentligen inte alls tyckte det smakade gott. Att jag inte tyckte det var gott är något jag inte kan förstå idag.


Vad var det för skrot de tvingade i dig? Jag hade inte tyckt om någon annan alkohol någon erbjudit, men när man fick en riktig single malt så nappade i alla fall jag på direkten...


Jag var lite mer svårflirtad *s*, samma med opera faktiskt, det tog rätt lång tid innan jag lyssnade igenom en hel sådan. Även idag insuper jag opera i ganska små mängder, men det är nog mest av lathet. Whisky insuper jag i lite större mängd. Om man nu kan jämföra så.


Skaffa ett abonnemang på närmsta opera... Det är så jag tillgodogör mig mitt huvudsakliga behov... En biljett till alla förställningar på Malmö Opera de senaste 25 åren (c:a) - och samma stol.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav PerStromgren » 2015-12-08 22:40

hifikg skrev:Jag var lite mer svårflirtad *s*, samma med opera faktiskt, det tog rätt lång tid innan jag lyssnade igenom en hel sådan. Även idag insuper jag opera i ganska små mängder, men det är nog mest av lathet.


Får jag tipsa om något lättlyssnat att börja med, då? Listan toppas av Bizets Carmen och Mozarts Trollflöjten. Bägge finns som utmärkta spelfilmer, som alternativ. Bägge operor har ett flertal hits du säkert känner igen.

Efter ett tag drämmer du i dig Wagner som om du aldrig gjort annat! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-08 22:45

PerStromgren skrev:Efter ett tag drämmer du i dig Wagner som om du aldrig gjort annat! :)


:lol: hela Götterdämmerung kommer att öppna sig för honom... :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav hifikg » 2015-12-08 22:51

Jag lyssnar på Wagner, men inte så ofta, och jag uppskattar musiken, men den kräver mer engagemang av mig som lyssnare än mycket annat och jag e ju lat av naturen *s*. När jag får en tyst projektor ska jag se många fler operor än jag gör idag. Närmaste operahus ligger vid Gustav Adolfs Torg och dit tar det nästan en timma att åka (och lika lång tid att hitta en parkering).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav PerStromgren » 2015-12-08 22:55

hifikg skrev:Jag lyssnar på Wagner, men inte så ofta, och jag uppskattar musiken, men den kräver mer engagemang av mig som lyssnare än mycket annat och jag e ju lat av naturen *s*. När jag får en tyst projektor ska jag se många fler operor än jag gör idag. Närmaste operahus ligger vid Gustav Adolfs Torg och dit tar det nästan en timma att åka (och lika lång tid att hitta en parkering).


Ta bilen till Västerås och sätt dig på tåget, då, din lata typ! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav hifikg » 2015-12-08 23:07

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:Jag lyssnar på Wagner, men inte så ofta, och jag uppskattar musiken, men den kräver mer engagemang av mig som lyssnare än mycket annat och jag e ju lat av naturen *s*. När jag får en tyst projektor ska jag se många fler operor än jag gör idag. Närmaste operahus ligger vid Gustav Adolfs Torg och dit tar det nästan en timma att åka (och lika lång tid att hitta en parkering).


Ta bilen till Västerås och sätt dig på tåget, då, din lata typ! :)


Då måste jag ju GÅ ända upp till Gustav Adolfs Torg, flera hundra meter, åker jag runt ett par timmar kan jag parkera framför entrén. Jag måste på allvar ta mig i kragen och besöka Kungliga Operan, har inte varit där fast de öppnade redan 98... 1898, skamligt. Nog med sidospår nu :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav sprudel » 2015-12-08 23:31

Vissa alster tar det tid att komma överens med, då får man inte ge sig.
Jag hade lite svårt för The Wall när den kom, tro det eller ej. Nu hör den till favoriterna och jag hittar nya intryck nästan varje gång jag lyssnar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav petersteindl » 2015-12-08 23:45

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:Jag var lite mer svårflirtad *s*, samma med opera faktiskt, det tog rätt lång tid innan jag lyssnade igenom en hel sådan. Även idag insuper jag opera i ganska små mängder, men det är nog mest av lathet.


Får jag tipsa om något lättlyssnat att börja med, då? Listan toppas av Bizets Carmen och Mozarts Trollflöjten. Bägge finns som utmärkta spelfilmer, som alternativ. Bägge operor har ett flertal hits du säkert känner igen.

Efter ett tag drämmer du i dig Wagner som om du aldrig gjort annat! :)


Per, börja med Läderlappen :)



Fortsätt med Glada änkan



Därefter kan du börja steppa loss med Greven från Luxemburg.



Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav lennartj » 2015-12-09 17:28

Om åtskillig musik kan man säga att den upplevs bäst live, men jag tycker det gäller opera mer än all annan musik. Operor kan vara mycket svårsmälta utan den visuella komponenten, men trots det, mycket hellre opera än operett för min del. Under mycket lång tid var jag ungefär lika (o)förtjust i operett som i svensk dansbandsmusik. Vissa kan tycka att det är en form av kultursnobberi, och jag säger inte emot i så fall utan konstaterar bara faktum.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-09 18:00

lennartj skrev:Om åtskillig musik kan man säga att den upplevs bäst live, men jag tycker det gäller opera mer än all annan musik. Operor kan vara mycket svårsmälta utan den visuella komponenten, men trots det, mycket hellre opera än operett för min del. Under mycket lång tid var jag ungefär lika (o)förtjust i operett som i svensk dansbandsmusik. Vissa kan tycka att det är en form av kultursnobberi, och jag säger inte emot i så fall utan konstaterar bara faktum.


Snobb! Då hade väl en musikal tagit livet av dig då, eller? :wink:

Vad det gäller 'min' Opera så tror jag nog att det är utbudet av operett och musikal som sponsrar möjligheten att få se opera, och dessutom blir det ju en inkörsport för folk att lära sig uppskatta opera, så jag skulle aldrig säga ett ont ord om operett själv. En hel del av dem, troligen för att de skrivits senare, har dessutom en betydligt bättre story/intrig än många operor har, så om man ser på helhetsupplevelsen så kan den vara mer tillfredställande om man tar alla plan i beaktande - inte bara det musikaliska. Personligen tycker jag det är korkat att sätta etiketter mer indelat än att skilja teater från musikteater. Om Mozart hade haft dagens möjligheter, hur tror du/ni då att Trollflöjten hade låtit? Inte tusan tror jag att han nöjt sig med en klassisk operaorkester.... (Nu har jag dock hört Papageno på skånska inåkande på en flakmoppe och det tror jag nog Herr Wolfgang Amadeus skrattade gott åt där uppe...)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav Panelguy » 2015-12-09 18:46

shifts skrev:Frank Zappa är en sådan figur som jag alltid tänkt att jag borde kunna ta till mig, men det går bara inte. Ger upp varje gång. Ligger för långt bortom mina referensramar.

Jag brukar rekommendera Over-Nite Sensation för de som har svårt att ta till sig Zappa. Själv har jag svårt för tidiga Weather Report.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav PerStromgren » 2015-12-09 20:32

lennartj skrev:Om åtskillig musik kan man säga att den upplevs bäst live, men jag tycker det gäller opera mer än all annan musik. Operor kan vara mycket svårsmälta utan den visuella komponenten, men trots det, mycket hellre opera än operett för min del. Under mycket lång tid var jag ungefär lika (o)förtjust i operett som i svensk dansbandsmusik. Vissa kan tycka att det är en form av kultursnobberi, och jag säger inte emot i så fall utan konstaterar bara faktum.


Me, too, Lennart. :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav PerStromgren » 2015-12-09 21:30

petersteindl skrev:Per, börja med Läderlappen :)

Fortsätt med Glada änkan

Därefter kan du börja steppa loss med Greven från Luxemburg.

Mvh
Peter


Nu har jag givit dem en ärlig chans! Det hjälpte inte...

Läderlappen inleder ju fint i ouvertyren, men det spårar snart ur med Strauss-trummis och allt! Inte tusan visste jag att Domingo kunde vifta, jag har bara hört honom sjunga! Kan han bara tre-takt, förresten? 8O

Glada Änkan är ju bara en massa punch- och snapsvisor! Och bondkomik, som även Läderlappen verkar full av! Det känns litet som en fars på Wasan med spring i dörrar och allt. :)

Greven är bäst, men även där härskar poängterad tre-takt. Undras om det är det jag vänder mig emot?

Nåja, det går allt att lyssna på. Detta är inte obekväm musik i den mening jag själv lägger i ordet. Men det visste du, du tog bara chansen att retas litet. Men sån't kan komma i retur. :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-09 21:35

Vafalls? Är du valshatare? Hur gick det på bröllopet då??

Wienervals är bland det underbaraste som finns att dans, btw.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav PerStromgren » 2015-12-09 22:04

Nattlorden skrev:Vafalls? Är du valshatare? Hur gick det på bröllopet då??

Wienervals är bland det underbaraste som finns att dans, btw.


Jo, så är det nog. Ingen vals, vi är inte den typen. Nej, inte i min värld, sorry!

Förresten, jag gillar tretakt i jazzsammanhang! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-09 22:08

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Vafalls? Är du valshatare? Hur gick det på bröllopet då??

Wienervals är bland det underbaraste som finns att dans, btw.


Jo, så är det nog. Ingen vals, vi är inte den typen. Nej, inte i min värld, sorry!

Förresten, jag gillar tretakt i jazzsammanhang! :)


Ok. Min och fruns bröllopsvals:
https://www.youtube.com/watch?v=ateQQc-AgEM
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav lennartj » 2015-12-10 01:34

Som tidigare sagt bangar jag inte för obekväm musik och rekommenderar gärna de som annars spenderar en del pengar på diverse tweaks att som omväxling studera Drone Records utbud och våga bränna av en tusenlapp på ett antal obskyra fonogram. Spännande upplevelser väntar.
Det senaste året har jag faktiskt lyssnat på just sådan musik som nyss nämnts i tidigare inlägg och som är obekväm för mig, nämligen operett! En äldre pensionerad f.d. kollega donerade sin ganska lilla vinylsamling till mig och där finns några LP med Nicolai Gedda, som jag gillar, men han sjunger operett! :twisted:
T.ex. Grevinnan Maritza, Greven av Luxemburg tillsammans med 1960-taletsTysk-/Österrikiska elit av operett-artister med gimten i ögat och häpnadsväckande musikalisk kvalitet. Jag blev nästan omvänd!

Min riktiga operafavorit är dock Puccinis Tosca och uppenbarligen även Sixten Ehrlings, så jag har
faktiskt varit med i operakören vid några konsertanta framföranden på Scandinavium under hans
ledning och bl.a. Nicolai Gedda och Ingvar Wixell som solister.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav Bill50x » 2015-12-10 09:17

Frågan är hur man ska tolka "obekväm musik"? Det finns musikstilar som jag inte är speciellt förtjust i men jag skulle inte kalla dessa för obekväma av den anledningen. Operett, free-form-jazz, konservativ C&W tex. Obekväm musik är för mig sådan med mycket disharmonier, svåra taktbyten (och nej, det räcker inte med FZ's musik, det krävs mer) - som tex en del sk klassisk/seriös musik.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav PerStromgren » 2015-12-10 09:59

Bill50x skrev:Frågan är hur man ska tolka "obekväm musik"? Det finns musikstilar som jag inte är speciellt förtjust i men jag skulle inte kalla dessa för obekväma av den anledningen. Operett, free-form-jazz, konservativ C&W tex. Obekväm musik är för mig sådan med mycket disharmonier, svåra taktbyten (och nej, det räcker inte med FZ's musik, det krävs mer) - som tex en del sk klassisk/seriös musik.


Begreppet tog jag till i min fråga för att beskriva precis det du nämner. "... där musiken kan vara tämligen disharmonisk och på andra sätt skava. " skrev jag. Att musiken är tråkig och trivial räcker inte för att just jag ska kalla den obekväm. Heller inte att jag bara inte gillar den. Musiken ska vara jobbig att lyssna till, innan man tagit den till sig, om man nu lyckas med det.

Operett, som nämnts, är ett bra exempel på musik jag inte gillar, men jag inte kallar obekväm. Den är knappast heller vare sig tråkig eller trivial.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav Tarzan » 2015-12-10 11:01

Någonting skaver tycker jag. Jag tror fortfarande inte man kan bortse från lyssnarens egen smak när man definierar vad som är obekvämt att lyssna på...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav Bill50x » 2015-12-10 11:33

Tarzan skrev:Någonting skaver tycker jag. Jag tror fortfarande inte man kan bortse från lyssnarens egen smak när man definierar vad som är obekvämt att lyssna på...

Självklart kan man inte bortse från det, det är ju bara lyssnaren som kan avgöra om det är obekvämt eller inte. Vad jag ville åt är att musik inte är obekväm för att man inte gillar genren/artisten. Enligt mitt sätt att se det, alltså. Tvärtom är det så att det jag kallar för obekväm musik är inom de genrer jag lyssnar på, alternativt någon artist som gör tex ett speciellt fonogram som är extra obekvämt men där jag gillar det mesta av dennes produktion. Zappa är ett bra exempel, Schnittke ett annat.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav PerStromgren » 2015-12-10 11:51

Tarzan skrev:Någonting skaver tycker jag. Jag tror fortfarande inte man kan bortse från lyssnarens egen smak när man definierar vad som är obekvämt att lyssna på...


Nej, absolut inte. Självklart är det olika musiktyper som är jobbigt att lyssna till för olika personer. Ett tydligt exempel är nog alla kompositörer som komponerar musik jag tycker är obekväm, inte tusan tycker de att det är jobbigt att lyssna på den egna musiken. Åtminstone av samma anledning som jag.

Ett annat exempel är att väldigt många av mina kompisar tycker att halva min skivhylla utgörs av obekväm musik... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav petersteindl » 2015-12-10 12:15

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:Per, börja med Läderlappen :)

Fortsätt med Glada änkan

Därefter kan du börja steppa loss med Greven från Luxemburg.

Mvh
Peter


Nu har jag givit dem en ärlig chans! Det hjälpte inte...

Läderlappen inleder ju fint i ouvertyren, men det spårar snart ur med Strauss-trummis och allt! Inte tusan visste jag att Domingo kunde vifta, jag har bara hört honom sjunga! Kan han bara tre-takt, förresten? 8O

Glada Änkan är ju bara en massa punch- och snapsvisor! Och bondkomik, som även Läderlappen verkar full av! Det känns litet som en fars på Wasan med spring i dörrar och allt. :)

Greven är bäst, men även där härskar poängterad tre-takt. Undras om det är det jag vänder mig emot?

Nåja, det går allt att lyssna på. Detta är inte obekväm musik i den mening jag själv lägger i ordet. Men det visste du, du tog bara chansen att retas litet. Men sån't kan komma i retur. :D


Hur är ditt kärleksförhållande till musikaler? Showboat t.ex. Eller Phantom Of the opera?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav PerStromgren » 2015-12-10 13:44

petersteindl skrev:Hur är ditt kärleksförhållande till musikaler? Showboat t.ex. Eller Phantom Of the opera?


Jag bara hört enstaka nummer ur båda, och jag gillar Showboat-numren (Ol' Man River är bra!) bättre än POTA. Jag brukar undvika musikaler i görligaset mån, förutom West Side Story.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Lyssnar du på obekväm musik?

Inläggav lennartj » 2015-12-10 14:31

Musikaler, nej bevare mig. Någon sådan har jag aldrig varit på på Göteborgsoperan!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster