Året leder mot sitt slut och inte bara bästa-listor skapas, utan även listor med de som dött under året. Upptäckte på IMDB att James Horner dog i år efter det att hans eget S312 Tucano turboprop flygplan (Wikipedia) störtat med enbart honom ombord. Precis som att jag blev förvånad att Lesley Gore RIP-tråden var helt tom, blev jag lite förvånad över att ingen James Horner-tråd fanns (fick faktiskt inte en enda sökträff på hans namn här).
Han har verkligen inte varit någon av mina favoritkompositörer av filmmusik, men han har ju onekligen satt sitt avtryck på många av 80–00-talets absolut största Hollywoodhits. Några fan på faktiskt borde det väl finnas? För mig blev han ett namn i och med filmmusiken till Aliens från 1986. Såg den inte då, eftersom jag bara var åtta år gammal när filmen kom, men senare som tonåring blev jag tokfaschinerad av hela Aliens-triologin.
Ärligt talat minns jag inte soundtracken till alla filmerna, men det är ändå filmer jag minns: Cocoon, Commando, Field of Dreams, Willow, Älskling, jag krympte barnen. Sen filmerna där jag tror han fick sitt namn: Titanic, Braveheart, Apollo 13, A beautiful mind, Apocalypto, Avatar…
Har ni några favoritsoundtracks eller minnen kring filmer han var med och satte musiken till?