Absolute Music, vad har hänt?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Absolute Music, vad har hänt?

Inläggav ottovonkopp » 2016-02-23 16:34

Har Absolut Music gått i graven? Hemsidan visar bara en massa Spotifylistor.

Senaste Absolute Music (79) kom i höstas och Absolute Hits som brukar dyka upp i slutet på året (2015) har inte kommit heller?

Synd isf för de var utmärkta att rippa och lyssna på i en mix med min övriga musik så att alla blev nöjda här hemma.

Spotify listorna blir för enformiga och egna listor är för jobbiga att underhålla.

Finns det andra liknande samlingar, helst med lite svensk musik? Mr. Music känns sådär, vill inte binda upp mig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Absolute Music, vad har hänt?

Inläggav Bill50x » 2016-02-23 16:46

Jag trodde dessa musiksamlingar på CD var stendöda.... En gång, i tidernas begynnelse, prenumererade jag på Mr Music. Dessa kom med posten en gång i månaden. Men efter ett år tröttnade jag, av två anledningar: 1 - Låtarna var tagna ur sitt sammanhang, 2 - Det lät inte bra.

1 - När man plockar ihop sina egna listor, oavsett om man markerar favoriter i Spotify eller spelar in kassettband, så har man någon form av relation till de låtar man väljer ut. Det har man inte till färdigkomponerade listor/cd.

2 - Nåt var knas med Mr Music. Vid direkt A/B-lyssning mellan Mr Music och original-cd'n kunde jag inte höra någon skillnad men när jag lyssnade på en komplett Mr Music-cd så kroknade öronen redan efter halva första låten. Fråga mig inte varför, har inte ens en teori...

Personligen tycker jag det är bäst när man sätter ihop sina egna listor. Då har man ett förhållningssätt till musiken som ökar kontakten med musiken. När jag för ett par år sedan gick igenom mina kassettband hittade jag några samlingar jag fått från några kamrater och insåg att dessa hade jag bara lyssnat på till hälften (det ser man enkelt på ett kassettband, syns inte på digitala filer...) så undrade jag varför. För det visade sig vara ruskigt bra musik alltihopa! Men kanske är det så som en Åländsk tänkare sa: "Egen fis luktar gott"?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Absolute Music, vad har hänt?

Inläggav ottovonkopp » 2016-02-23 16:56

Bill50x skrev:Jag trodde dessa musiksamlingar på CD var stendöda.... En gång, i tidernas begynnelse, prenumererade jag på Mr Music. Dessa kom med posten en gång i månaden. Men efter ett år tröttnade jag, av två anledningar: 1 - Låtarna var tagna ur sitt sammanhang, 2 - Det lät inte bra.

1 - När man plockar ihop sina egna listor, oavsett om man markerar favoriter i Spotify eller spelar in kassettband, så har man någon form av relation till de låtar man väljer ut. Det har man inte till färdigkomponerade listor/cd.

2 - Nåt var knas med Mr Music. Vid direkt A/B-lyssning mellan Mr Music och original-cd'n kunde jag inte höra någon skillnad men när jag lyssnade på en komplett Mr Music-cd så kroknade öronen redan efter halva första låten. Fråga mig inte varför, har inte ens en teori...

Personligen tycker jag det är bäst när man sätter ihop sina egna listor. Då har man ett förhållningssätt till musiken som ökar kontakten med musiken. När jag för ett par år sedan gick igenom mina kassettband hittade jag några samlingar jag fått från några kamrater och insåg att dessa hade jag bara lyssnat på till hälften (det ser man enkelt på ett kassettband, syns inte på digitala filer...) så undrade jag varför. För det visade sig vara ruskigt bra musik alltihopa! Men kanske är det så som en Åländsk tänkare sa: "Egen fis luktar gott"?

/ B


1 - Precis, därför tycker jag att en samlings-cd är perfekt att rippa och köra i slumpmässig mix med den musik jag vanligtvis gillar eller skapa mixar med hjälp av Smartmix i Squeezeboxen. Kan ifs blanda in Spotify i en Smartmix också men tycker att resultatet blir lite väl blandat.

2 - Jämförde en låt från senaste Absolute med samma låt från original-cd:n och konstigt nog hade den ett högre Replay Gain värde på Absolute cd:n. Utnivån var lägre eller jag menar den var inte lika högt inspelad eller.... äh! Ni vet vad jag menar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Absolute Music, vad har hänt?

Inläggav Bill50x » 2016-02-23 17:05

ottovonkopp skrev:2 - Jämförde en låt från senaste Absolute med samma låt från original-cd:n och konstigt nog hade den ett högre Replay Gain värde på Absolute cd:n. Utnivån var lägre eller jag menar den var inte lika högt inspelad eller.... äh! Ni vet vad jag menar.

Nä, faktiskt inte... ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Absolute Music, vad har hänt?

Inläggav Nattlorden » 2016-02-23 21:53

Menar du att de skulle ha fått med mindre sönderkomprimerad låt på samlingsskiva än på artistens egen, måntro? Rätt kul i så fall...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Absolute Music, vad har hänt?

Inläggav ante_77 » 2016-02-23 22:17

Absolute Music?
Vad är det för fel på t.ex MaxMix 7?

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Absolute Music, vad har hänt?

Inläggav ottovonkopp » 2016-02-23 23:55

Nattlorden skrev:Menar du att de skulle ha fått med mindre sönderkomprimerad låt på samlingsskiva än på artistens egen, måntro? Rätt kul i så fall...


Troligtvis inte mindre sönderkomprimerad men ca 2db lägre än original cd:n.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Absolute Music, vad har hänt?

Inläggav philipbtz » 2016-02-24 00:57

Dessa typer av samlings-CD trodde jag var utdött länge sedan. Kan man ens köpa CD i butik mera? Går det inte att ersätta med senaste hits playlist från valfri streaming-tjänst? Inte CD-kvalitet men ändå.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Absolute Music, vad har hänt?

Inläggav ottovonkopp » 2016-02-24 07:33

philipbtz skrev:Dessa typer av samlings-CD trodde jag var utdött länge sedan. Kan man ens köpa CD i butik mera? Går det inte att ersätta med senaste hits playlist från valfri streaming-tjänst? Inte CD-kvalitet men ändå.


Som sagt, Spotify-listorna är enformiga. Jag vill ha en blandning av gammalt och nytt med några stänk av metal. Det kan jag få om kör random mix av mitt bibliotek.

Lyssna på en Absolute cd från början till slut klarar jag inte.

Frågan kvarstår, har Absolut lagt ner? Behöver inte vara på cd, lossless download funkar också.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Absolute Music, vad har hänt?

Inläggav KarlXII » 2016-02-24 08:41

Troligen. Sen starten 1986 har EVA Records gett ut samlingen.
Nu är deras website borta....
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Absolute Music, vad har hänt?

Inläggav Nattlorden » 2016-02-24 09:46

ottovonkopp skrev:
Nattlorden skrev:Menar du att de skulle ha fått med mindre sönderkomprimerad låt på samlingsskiva än på artistens egen, måntro? Rätt kul i så fall...


Troligtvis inte mindre sönderkomprimerad men ca 2db lägre än original cd:n.


Hmm.... finns ingen anledning att göra det på en enskild låt. Kan hela skivan tänkas vara nivåmatchad?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Absolute Music, vad har hänt?

Inläggav ottovonkopp » 2016-02-24 11:17

Nattlorden skrev:
ottovonkopp skrev:
Nattlorden skrev:Menar du att de skulle ha fått med mindre sönderkomprimerad låt på samlingsskiva än på artistens egen, måntro? Rätt kul i så fall...


Troligtvis inte mindre sönderkomprimerad men ca 2db lägre än original cd:n.


Hmm.... finns ingen anledning att göra det på en enskild låt. Kan hela skivan tänkas vara nivåmatchad?


Antagligen, kommer inte ihåg vilken cd det var. Gjorde ett försök att byta ut låtarna på Absolute-cd:n mot originalet i förhoppning om att den skulle låta bättre men till min förvåning var originalet högre eller lika högt som på samlingen.

Tror det var Absolute Hits 79.

Ersatte alla låtarna på Absolute 70's, 80's och 90's med den tidigaste utgåva jag kunde hitta. Gjorde stor skillnad på 70's och 80's, lite mindre på 90's och på Absolute 00's var det meningslöst.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Absolute Music, vad har hänt?

Inläggav ottovonkopp » 2021-10-25 07:48

Då var det dags igen. Ingen Absolute Music 90 i sikte.

Behöver tips på liknande tjänst.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Absolute Music, vad har hänt?

Inläggav PerStromgren » 2021-10-25 09:32

ottovonkopp skrev:Då var det dags igen. Ingen Absolute Music 90 i sikte.

Behöver tips på liknande tjänst.


Har du provat Spotifys veckolista? Den är skrämmande pricksäker på sådan musik jag gillar men inte hört!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Absolute Music, vad har hänt?

Inläggav ottovonkopp » 2021-10-25 10:17

PerStromgren skrev:
ottovonkopp skrev:Då var det dags igen. Ingen Absolute Music 90 i sikte.

Behöver tips på liknande tjänst.


Har du provat Spotifys veckolista? Den är skrämmande pricksäker på sådan musik jag gillar men inte hört!


Vill helst ha musiken lokalt då det blir lättare och snyggare att blanda nyare list-musik med musik som jag gillar. Allt för husfriden :roll:

Typ så här.
lms.png
lms.png (272.46 KiB) Visad 1474 gånger

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Absolute Music, vad har hänt?

Inläggav ottovonkopp » 2021-11-24 14:47

Ha! Absolute Music 90 är på g. 3 dec tydligen. Tycker det räcker med ett släpp om året då kvalitén på list-musiken inte är vad den varit. Blir mest utfyllnad från Melodifestivalen och Så mycket bättre.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster