Musikträffar

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Musikträffar

Inläggav jogge » 2016-04-02 12:13

En tråd för rapporteringar om våra musikträffar. För det är väl fler än jag som tycker sådant är kul?

Vi är hur som helst ett gäng som haft organiserade träffar sedan 2002 och vi kallas The Holy Skivafton Hellsingland. Det vanns flera "The Holy Skivafton" när vi drog igång, och vi hade samma regler. Tror de andra lagt ned tyvärr.
Reglerna finns på hemsidan, riktigt nördiga men bra och roliga tycker vi. Dessa är det bara att kapa om man vill.

Max 30 låtar/kväll. Jag har med stor vånda tagit ut mina tävlande låtar. Jag tycker att jag bör vinna med någon givetvis. Men huvudsaken är ju att tipsa andra om bra musik de annars inte skulle ha stött på.

Rapport kommer

http://hellsingland.com/home.htm

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Musikträffar

Inläggav Alexi » 2016-04-02 12:23

Kul! Var inget jag hört om innan.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Musikträffar

Inläggav BosseS » 2016-04-02 14:03

Nån liknande klubb i Värmland?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Musikträffar

Inläggav PerStromgren » 2016-04-02 16:02

BosseS skrev:Nån liknande klubb i Värmland?


Bilda en!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musikträffar

Inläggav jogge » 2016-04-02 17:35

PerStromgren skrev:
BosseS skrev:Nån liknande klubb i Värmland?


Bilda en!


Kör! "The holy skivafton Värmland" Kul med fler :) sno gärna reglerna.
För tillfället har värdens grammofon pajat... Några är just på väg för att hämta en ny. :)

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Musikträffar

Inläggav BosseS » 2016-04-02 23:00

Låter faktiskt lockande att tvinga på andra min musik, får suga på den :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musikträffar

Inläggav jogge » 2016-04-06 22:57

Rapport:

Jag deltog med följande låter:

Creedence Clearwater Revival: Fortunate Son
Jan Hammer: Crocket's Theme
Pg.Lost: Desperdicio part I
Louis Armstrong: What A Wonderful World
Motörhead: Bomber (Live from Wacken)
NAncy & Lee: Summer Wine

Inte min kväll... Jag tror att min högsta placering blev plats 14... Men, så kan det bli.

Kvällens vinnare blev Joe Bonamassa: High Water Everywhere (Live at Royal Albert Hall). JAg gav den fem poäng. Men då den spelades upp i slutet växte låten. Värdig vinnare. Bra gitarrplock minsann :)


Min egen 15-poängare gick till Deep Purple: Perfct Strangers. Oj, vilken låt... Den är fortfarande i världsklass!


Jag kom sist med Crocket's Theme. Höll faktiskt på att bli rundnollad (att alla deltagare ger en nolla i betyg), men min fru räddade mig med kommentaren "Snygg-Don på omslaget!" och fick en poäng. (Miami vice II-skivan) :D


Nåväl. Jag slickar mina sår och siktar på kronan nästa afton igen (jodå - den som vinner blir kung och har också en plastkrona på huvudet nästa skivafton. Det är vandringspriset :D )

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musikträffar

Inläggav jogge » 2016-11-18 22:24

I morgon är det dags igen. Det är en s.k. Storafton. Det har vi någon gång vartannat år. Då är gamla gäster välkomna tillbaka, så vi kan bli några stycken. Vi blir 11 st denna gång, så det blir bara tre låtar/deltagare. Med tanke på mitt senaste resultat har jag revansch att ta ut. Låtar som tio helt olika människor ska gilla... :mrgreen:
Kul blir det som vanligt iaf :D
Rapport kommer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Musikträffar

Inläggav petersteindl » 2016-11-18 23:34

Lycka till. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musikträffar

Inläggav jogge » 2016-11-19 11:13

Tackar. Jag behöver positiv energi nu :wink:

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Musikträffar

Inläggav PekkaJohansson » 2016-11-19 20:55

jogge skrev:Rapport:

Jag deltog med följande låter:

Creedence Clearwater Revival: Fortunate Son
Jan Hammer: Crocket's Theme
Pg.Lost: Desperdicio part I
Louis Armstrong: What A Wonderful World
Motörhead: Bomber (Live from Wacken)
NAncy & Lee: Summer Wine


Nancy & Lee sopar banan med övriga i den där listan - och gissningsvis med övrigt motstånd under kvällen. Kul musikövning för övrigt!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musikträffar

Inläggav jogge » 2016-11-25 18:00

Tre låtar per deltagare blev det. Mina bidrag blev följande:

Barry McGuire: Eve Of Destruction
Sabaton: Coat Of Arms
Raised Fist: Wounds

Lite tyngre saker än senast alltså. Det började dåligt när grammofonen som användes inte hade varit i bruk på ett tag. Min Barry McGuire var en 7" och 45-varvaren kom inte igång, utan gick på 33... Efter lite meck fungerade det dock.
Ingen krona till mig, men bättre resultat iaf.

En klassiker vann denna gång. Led Zeppelin: Rock 'n' Roll


Min egen 15-poängare gick till Gojira: L'enfant Sauvage. Jag blev återigen påmind om hur bra dessa fransmän är. Denna skiva måste köpas snarast!


Sist kom Fancy: I Was Made To Love Him. Jag gav själv 0 poäng till den också.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musikträffar

Inläggav jogge » 2017-05-12 18:02

I morgon är det dags igen. Gästen som vann kronan senast kan dock inte vara med. Så vi blir fem personer som får sukta efter den nu. Min spellista är nästan klar. Ska finslipa lite ikväll. :)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musikträffar

Inläggav jogge » 2017-05-21 23:02

Jag tog med följande låtar:
Cemetary: Forever
Freedom Call: Crimson Dawn
Kris Kristofferson: Rescue Mission
Public Service Broadcasting: The Other Side (Live)
Psychopunch: Straightjacket Hell
Sólstafir: Ótta

Den låt som fick bäst totalbetyg av mina låtar var Sólstafir. Den kom på en andra plats. Det är ett tips att lyssna på den låten, särskilt de sista minutrarna då låten byggts upp ordentligt. Om du såg den svensk/franska tv-serien Midnattssol, så var den med som soundtrack i sista avsnittet då det blev riktigt mörkt och dramatiskt.



Den låt som vann, rättvist, var Gojira: Silvera. Han som spelade den har preparerat oss ordentligt förut. Detta var hans tredje försök med gruppen. Jag gillar dem skarpt.



Min egen 15-poängare gick till en alldeleles fantastiskt bra klassiker. Nämligen The Velvet Underground: All Tomorrows Parties.



Det blev två låtar som delade på sista platsen. Dels Mats Ronander: Den Nya Fabriken (Live) - Den gav jag själv noll poäng till också, samt The Shamen: Destination Eschaton (fast den tyckte jag själv var rätt ok). Jag hittade inte "Den nya fabriken" på youtube, men Shamen var med där:


BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Musikträffar

Inläggav BosseS » 2017-05-27 23:47

Jag gillade Sólstafir, den gruppen ska jag lyssna mer på.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musikträffar

Inläggav jogge » 2017-05-28 23:47

BosseS skrev:Jag gillade Sólstafir, den gruppen ska jag lyssna mer på.

Gör det! Rekommenderas som sagt :)
De släppte en ny skiva för ett tag sedan. Den ska jag också kolla upp.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Musikträffar

Inläggav BosseS » 2017-09-25 20:55

jogge skrev:
BosseS skrev:Jag gillade Sólstafir, den gruppen ska jag lyssna mer på.

Gör det! Rekommenderas som sagt :)
De släppte en ny skiva för ett tag sedan. Den ska jag också kolla upp.


Solstafir har legat på "göralistan" ett tag men nu har jag kommit till skott och lyssnat igenom alla deras verk. Efter att ha läst på så handlar det om "post-metal med rötter i progressive, black, och Viking metal". Liksom med Lacrimosa är det ingenting jag någonsin ens skulle komma på tanken lyssna på :) Men, fick ihop en fin liten lista. Jag gillar tyngden, pulsen, rytmen, energin, engagemanget, tron på sig själv, längden i valda stycken av Solstafir. Det finns säkert mycket mycket mer i din samling jogge som skulle falla i smaken trots avskräckande stämplar. Det får bli en ny punkt på göralistan. Du kanske ser något som passar in och kan jämföras?

https://open.spotify.com/user/111621890 ... AfyoE2S9Fe

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musikträffar

Inläggav jogge » 2017-09-27 23:14

BosseS skrev:
jogge skrev:
BosseS skrev:Jag gillade Sólstafir, den gruppen ska jag lyssna mer på.

Gör det! Rekommenderas som sagt :)
De släppte en ny skiva för ett tag sedan. Den ska jag också kolla upp.


Solstafir har legat på "göralistan" ett tag men nu har jag kommit till skott och lyssnat igenom alla deras verk. Efter att ha läst på så handlar det om "post-metal med rötter i progressive, black, och Viking metal". Liksom med Lacrimosa är det ingenting jag någonsin ens skulle komma på tanken lyssna på :) Men, fick ihop en fin liten lista. Jag gillar tyngden, pulsen, rytmen, energin, engagemanget, tron på sig själv, längden i valda stycken av Solstafir. Det finns säkert mycket mycket mer i din samling jogge som skulle falla i smaken trots avskräckande stämplar. Det får bli en ny punkt på göralistan. Du kanske ser något som passar in och kan jämföras?

https://open.spotify.com/user/111621890 ... AfyoE2S9Fe


En bra lista du fått ihop :)
Jag gillar det atmosfäriska anslaget skarpt. Det är något jag söker bl.a. bland t.ex. black metal. Jag och två till i The Holy Skivafton - Hellsingland skall gå på Solstafir's konsert i Stockholm i december. förbandet Myrkur har just släppt en skiva som är bra. Franska Alcest är också bra.
Om det gäller "post-metal" och lite mer riff kan jag rekommendera Russian Circles och Long Distance Calling. Bägge banden målar ljudlandskap.
Svenska PG. Lost är lite mer åt post-rock. De är grymt bra och spelar väldigt känslosam musik.
Jag kommer säkert på mer när jag funderat ett tag.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musikträffar

Inläggav jogge » 2018-04-27 21:29

Förra fredagen hade The Holy Skivafton en träff igen. Följande låtar tog jag med till avlyssning:

Ultravox: The Voice
Battleaxe: Chopper Attack
Pontiak: Ghosts
Slayer: Repentless
Candlemass: Into The Unfathomed Tower
Me And That Man: My Church Is Black

Me And That Man har ju diskuterats på detta forum förut. Trodde att det kunde vara en vinnare men...
Jag nådde som bäst tredje platsen med Slayer: Repentless. Det låter Slayer helt enkelt :twisted:



Min högsta poäng gick till "supergruppen" Highwaymen med låten Highwayman



En rundnolla blev det denna omgång också (dvs - alla deltagare gav låten noll poäng). Det var stackars Alisom Moyet som fick den tvivelaktiga äran med låten Weak In The Presence Of Beauty



Värdig vinnare (jag gav själv 11 poäng - den tredje högsta poängen man kan sätta) blev efter hård kamp Lynyrd Skynyrd: Simple Man :)


Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musikträffar

Inläggav jogge » 2019-02-03 21:04

För någon vecka sedan hade vi The Holy Skivafton igen. Ingen extra gäst, eftersom förra aftonens kung inte lyckades hitta någon som kunde detta datum. Lite synd, för det är kul med lite nytt blod också. Men vi fem stadigvarande medlemmar körde i alla fall.
Jag hade med mig en något varierad lista:

Jack White; Wayfaring Stranger
Space: Magic Fly
Asta Kask: Den Här Är Till Er
The Beatles: Helter Skelter
Gloryhammer: The Unicorn Invasion Of Dundee
Solstafir: Náròs

En relativt okänd grupp som imponerade på mig (de finns i önskelistan) var We Hunt Buffalo: Industry Woes. Nu ligger den väldigt högt upp :)

Vinnare denna kväll blev High On Fire: The Sunless Years
En grupp jag gillar, men nu kändes det alldeles för intensivt och grötigt. Men övriga deltagare gav den höga poäng.



Min egen högsta poäng (15p) gick till en klassiker som jag nyligen fattat storheten i. Nämligen The Sisters Of Mercy: Lucretia My Reflection 8)



Och jag kom sist med Space... :( . Med följande ord från värden "Det var i alla fall första gången sådan musik spelats i detta rum". Hårda bud :)


Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Musikträffar

Inläggav darkg » 2019-02-03 22:22

Härlig blandning :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musikträffar

Inläggav jogge » 2019-02-03 22:34

darkg skrev:Härlig blandning :-)

Ja, lite gott och blandat. Man vill ju utbilda de övriga lite i nya genrer också :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Musikträffar

Inläggav PekkaJohansson » 2019-02-03 22:59

"Magic fly" med Space är fantastisk! Hur den kan komma sist i en musiktävling är ett mysterium. Utbildning verkar vara en god idé.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Musikträffar

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-04 17:09

Vad hände med de olika GÖK-träffarna? Det var roliga trådar.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musikträffar

Inläggav jogge » 2019-02-06 11:27

PekkaJohansson skrev:"Magic fly" med Space är fantastisk! Hur den kan komma sist i en musiktävling är ett mysterium. Utbildning verkar vara en god idé.

Med vänlig hälsning

Pekka

'
Ja, jag tar mitt medborgerliga ansvar och försöker få de andra att förstå. Jag ger mig inte :)
Det är också en av anledningarna med The Holy Skivafton - att påtvinga andra din musiksmak :wink: . Då jag spelar min låt skickas omslaget runt och största koncentration råder. Ingen pratar, av respekt för musiken och den som spelar upp skivan, och lyssnar koncentrerat. Man får inte digga eller tvärtom - grimasera. För då kan andra påverkas.
Däremot när omdömena läses upp i slutet av aftonen, kan man få ducka nästan, eller hyllas. :mrgreen:

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musikträffar

Inläggav jogge » 2019-04-15 20:13

I lördags var det The Holy Skivafton. Jag var värd. Som vanligt en mycket trevlig kväll. Det blev väldigt många diskussioner kring fula omslag och skratt därtill.
En av kvällens stora överraskningar var Grus i Dojjan som tolkade "Wiggen" :D
Vår gäst denna gång tog med sig lite fräsch nytt blod med gruppen Circus Maximus och jag gav även höga poäng till Band of Horses.
Min egen låtlista var följande:

Pink Floyd: Comfortably Numb
Soulfly: Ritual (ett av de omslag som diskuterades. "Hur tänkte konstnären här? Den slakaste pilbågen någonsin. Pilen måste ju droppa ned direkt!. var en av kommentarerna jag fick :D )
Cherubin: Sunrise
Michael Schenker Fest: Take Me To The Church
Nine: Stigmata

Ikväll blev jag kung för första gången sedan 2013. Och det med "Comfortably Numb". En riktig fegis, men man ska ju även spela den musik man själv gillar. Samtliga gav den höga betyg.



Nog för att jag upptäckte ny musik, men min egen 15-poängare gick till en annan klassiker; Accept: I'm a Rebel



Sist, på 2 poäng totalt, blev Talk Of The Town's gamla hit "Free Like An Eagle"


Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Musikträffar

Inläggav JB » 2019-04-18 00:01

Finns det någon maxgräns hur långa låtarna får vara? Om inte så tycker jag att du ska ta med den här svenska tolvminuterslåten nästa gång och vinna:


Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musikträffar

Inläggav jogge » 2019-04-18 22:25

Åh, den är fin :) .
Vi har officiellt femminutersgräns, men om man frågar aftonens kung (den som vann förra gången) snällt, brukar det gå att tänja ut.
Nu senaste aftonen fick vår gäst spela en tiominuterslåt med Circus Maximus t.ex.
Men vi försöker så långt som möjligt ligga kring fem minuter.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musikträffar

Inläggav jogge » 2019-12-14 15:42

Klockan 16:00 idag kör vi nästa The Holy Skivafton. Jag skall försvara kronan med näbbar och klor :D . Det blir hur som helst en höjdarkväll som vanligt. 8)

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Musikträffar

Inläggav jogge » 2019-12-22 12:55

Så en sen rapport från senaste The Holy Skivafton.
Det var en kväll som gick i Black Metal's tecken (Min storebror, som vi var hos, gillar inte denna genre så mycket och tyckte det var mobbning :lol: ). Själv hade jag faktiskt inte en enda sådan låt med mig. Två lokala akter spelades också, vilket var kul.

De låtar jag hade med mig var följande:
Thin Lizzy: Dedication
Dead Or Alive: You spin me round (Like a record)
Thåström: Kort biografi med litet testamente
Saxon: Wheels Of Steel
Turbonegro: What is rock!?

Min 15-poängare gick till, vars sångare Mille Petrozza jag brukar kalla för "Världens argaste tysk":
Kreator: Hordes Of Chaos. En grupp som tydligen bara blir bättre och bättre med åren:



Så här i jultider spelades även Jussi Björling: Adams sång/O helga natt. Det är, enligt mig, den bästa versionen. När han går upp totalt i slutet (ca 4:15 på videon)... Gåshud. Inte många jag hört som klarar den nivån på denna sång.
Jag saxar denna kommentar från youtube:
"This is amazing.
I read that someone asked Pavarotti something like "Would you compare yourself to Jussi Bjorling?" and he answers "Please, I'm only human"

Om det är sant skall jag låta vara osagt, men det ger en hint iaf. Och höga poäng från mig med :)



Det var två låtar som delade sista platsen denna gång.

Spandau Ballet: True



Froncoise Hardy: Tous les garcons et la filles



Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster