Eurovision Song Contest 2016

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Eurovision Song Contest 2016

Inläggav paa » 2016-05-11 10:11

Vilka tänker gå på plats i Globen, men framför allt: vilken är "rätt låt".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Zeeall

Re: Eurovision Song Contest 2016

Inläggav Zeeall » 2016-05-11 21:20

Klusterbomba Globen :D

Osmakligt inlägg, detta är alldeles för nära verkligheten för att vara roligt. / Per
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-11 21:21

Stooor golfklubba och se hur långt man kan slå bollen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-05-11 22:17

Zeeall skrev:Klusterbomba Globen :D
Fy på dig! Det där är alldeles för stereotypt metalhead-beteende. Se det som en rolig tävling i någonting som inte riktigt är musik så ska du nog kunna uppskatta det.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-05-12 13:52

Tarzan skrev:
Fy på dig! Det där är alldeles för stereotypt metalhead-beteende. Se det som en rolig tävling i någonting som inte riktigt är musik så ska du nog kunna uppskatta det.

Om detta är vad gemene man betraktar som roligt, då torde jag vara helt humorbefriad. Tråkigare, mer tillgjort och krystat spektakel har jag hittills icke skådat.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-05-12 13:54

HenrikTornquist skrev:Om detta är vad gemene man betraktar som roligt, då torde jag vara helt humorbefriad. Tråkigare, mer tillgjort och krystat spektakel har jag hittills icke skådat.

Det är ju DET som är det roliga! :mrgreen:

Själv vältrar jag mig njutningsfullt i arbetet nedlagt i grafik/ljussättning på scen... Fantastiskt fint arbete och där gör sig en lokal som globen väldigt väl. Den nivån ser man sällan annars, även om Mello är duktiga på det, men där skall det dessutom vara mobilt under turnén och det sätter säkert en del begränsningar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-05-12 14:26

HenrikTornquist skrev:
Tarzan skrev:

Om detta är vad gemene man betraktar som roligt, då torde jag vara helt humorbefriad. Tråkigare, mer tillgjort och krystat spektakel har jag hittills icke skådat.
Det är ju det krystade och pinsamma som är det roliga, särskilt när rösterna ska förmedlas över någon dålig videolänk då den ena parten är stressad och den andra vill klämma in några dåligt uttalade ord på språket hen tror att den andra parten talar, några hälsningar och något skämt så går över huvudet på alla trots konstpaus för skratt.

Om man dessutom gör det till en tävling vänner emellan vilken låt som kommer vinna blir det ännu roligare. Sen tycker jag det är intressant att se hur deltagande länderna försöker framställa sig själva på så olika sätt och med så helt olika ambitionsnivå.

Semifinalerna brukar vara roligare än finalen tycker jag. Där kan man hitta guldkorn som detta bidrag som bjuder på allt man kan önska, jättecool säckpipeblåsare, tre obligatoriska kvinnor i folkdräkt i bakgrunden, jätteglad trummis i något förlegad frisyr som gör coola tricks med stockarna, carolafläkt, dubstepinslag, ja, allt!

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-05-12 15:35

Det gränsar ju till lyteskomik...
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-05-13 09:27

Perfector skrev:Stooor golfklubba och se hur långt man kan slå bollen.

Du länkade ju själv till en sajt med 3D-bilder på golvet.
Och i ESC från globen kan du ju se det och mycket mer over the top x10!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-13 09:42

paa skrev:
Perfector skrev:Stooor golfklubba och se hur långt man kan slå bollen.

Du länkade ju själv till en sajt med 3D-bilder på golvet.
Och i ESC från globen kan du ju se det och mycket mer over the top x10!

iom att det inte längre handlar om musik utan framförande borde skiten döpas om till the Thong Contest.
Eller the pling&plong show
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-05-13 10:51

Jag tror Lettland har goda chanser, tyckte det var kul att Georgien gick vidare och riktigt synd att Makedonien inte gjorde det, den var ju lite speciell.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-14 22:36

Jag gillar Down Under :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-05-14 22:38

Frans kommer på plats 23 ikväll. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-05-14 23:39

Ja även nu gillar jag Polens nummer. Mycket bra låt, min favvo förutom Frans (som är för lågmäld att vinna, dock)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-14 23:39

Den, enligt den vetenskapliga expertisen, ultimata ESC-låten är bäst! :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-14 23:52

Hmm, undrar om inte Måns hade vunnit i år också med samma låt. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-05-14 23:56

Frans fick just en 12:a. Obegripligt.

:D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-14 23:59

petersteindl skrev:Hmm, undrar om inte Måns hade vunnit i år också med samma låt. :)

Eller ABBA... med valfri låt (o där tog Frans en tolva till)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-15 00:50

Jag gillade "receptet" på hur man gör en eurovisionlåt.

Men Ukrainas bidrag... Det var ju bara märkligt, det måste har varit politiska röster. Inte var det för vare sig sånginsats eller scenografi.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2016-05-15 01:05

KarlXII skrev:Frans fick just en 12:a. Obegripligt.

Ja, med en så löjeväckande slätstruken låt, förvånansvärt skral sångröst och en personlig utstrålning som inte ens skulle registreras på en värmekamera med kryokyld detektor så är det helt obegripligt hur någon kunde ha lagt märke till Sveriges bidrag, än mindre röstat på det... så, ja... obegripligt!
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-05-15 01:15

Ukrainas bidrag skulle väl varit en hyffsad Burial låt om de skippat den engelska texten. Spanien var bäst (om man är partisk till EDM/House/Progressive trance :mrgreen: ).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-15 01:20

Svante skrev:Jag gillade "receptet" på hur man gör en eurovisionlåt.

Men Ukrainas bidrag... Det var ju bara märkligt, det måste har varit politiska röster. Inte var det för vare sig sånginsats eller scenografi.

+1

Som schlager betraktat tycker jag Australiens bidrag var överlägset bäst. Jag gillade även Frankrikes bidrag och även i viss mån Rysslands. Det fanns även en del andra hyfsade låtar.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2016-05-15 01:42

petersteindl skrev:
Svante skrev:Jag gillade "receptet" på hur man gör en eurovisionlåt.

+1

Som schlager betraktat tycker jag Australiens bidrag var överlägset bäst. Jag gillade även Frankrikes bidrag och även i viss mån Rysslands. Det fanns även en del andra hyfsade låtar.

Jo, men samtidigt kan jag inte låta bli att tokgilla känslan av att Ukraina vann över Ryssland. Samtidigt som jag på samma gång som jag gillar, kräks lite i munnen av den mentala bilden av att Putin måste beordra sina undersåtar att avbryta inoljningen av dennes nyrakade hängtuttar, kalla tillbaks björnskötaren, sina retucherare samt omgruppera trollbrigaden till att återigen försöka styra om fokus till någonting annat än euro vision, värmer mer än alla dåliga bidrag tillsammans...
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-05-15 01:55

Var inte Ukrainas låt ganska lik nån TATU- låt?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2016-05-15 09:33

Då blir det ESC-final på Krim i Ukraina nästa år då. Jalta är redan på förslag. Undrar om Ryssland bojkottar Krim?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2016-05-15 20:06

Ukrainas låt grep tag i mig redan första gången jag hörde den, och då visste jag inte ens vad den handlar om. Nu när jag vet får jag en klump i halsen varje gång. Min kära mormor deporterades till Kiev just i slutet av 1944, från sitt hem i f d Österrike-Ungern. Och förlorade allt. En mörk tid som aldrig ska glömmas. Hennes käre morfar, Franz, deporterades något senare till ett läger strax norr om hemorten och överlevde bara några månader. Mormor säger att Ukrainarna behadlade henne väl trots allt och önskar att hennes morfar också hade fått komma dit.

Jag hade stor behållning av gårdagens show. Nästa gång i Ukraina tror jag blir en stor upplevelse på flera plan.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-05-15 22:11

Tror de vann på just det politiska budskapet. För låten var ju helt obegriplig.
Tycker inte att ESC ska tillåta dylika låtar, då det ökar risken för attentat! Det ökar även risken att andra länder tar efter - o till slut är ESC så infekterad av politiska budskap att till slut flera länder bojkottar eventet.
Av samma skäl bör sport vara opolitisk den med.

(även om budskapet är berömvärt i sig!! )

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-05-15 22:14

KarlXII skrev:Frans fick just en 12:a. Obegripligt.

Du kanske har missat att låten var den mest nedtankade?
Och telefonröstarna gillade uppenbarligen låten, vilket inte är märkligt.
Det ÄR en kanonlåt, det hör man på en bra hifi. Men för lågmäld att gå hem i ESC

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-15 22:59

sportbilsentusiasten skrev:Tror de vann på just det politiska budskapet. För låten var ju helt obegriplig.
Tycker inte att ESC ska tillåta dylika låtar, då det ökar risken för attentat! Det ökar även risken att andra länder tar efter - o till slut är ESC så infekterad av politiska budskap att till slut flera länder bojkottar eventet.
Av samma skäl bör sport vara opolitisk den med.

(även om budskapet är berömvärt i sig!! )

En klassisk motsättning -ska man låta bli att reta fienden eller ska man desarmera deras vapen? Kanske viktigare att visa ryssarna att Putin har fel med sina attacker mot gay/lesbians och att de är som vi andra, istället för att smeka P medhårs och försöka hitta någon kompromiss? På så sätt var det synd att Ryssland inte vann, hur kul hade det inte varit att just Ryssland skulle få arrangera ett ESC med en gay-kille som frontfigur?

Personligen hyllar jag dock principen att ECS ska vara fritt från politik så långt det går, i alla fall så länge politiken inte går ut på fred och samverkan över landsgränserna. Men gränsdragningen är supersvår och ECS kommer få det svårt framöver.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-16 01:41

Jag tycker det är skandal att inte Australien vann. Varken den Ryska låten eller den Ukrainska var i närheten.

Nästa

Återgå till Musikstugan