Opeth remixed

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Opeth remixed

Inläggav darkg » 2016-06-04 01:33

I höstas kom tydligen Opeth's Deliverance och Damnation i en remixed dubbel. Remastered är ju det vanliga ordet, är det kanske inte lika sexigt längre eller vad är bakgrunden?

Är det kanske mer än ändringar i ett färdigt material, har man gått tillbaka och stuvat om på riktigt?

Och vad säger MasVis?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Opeth remixed

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-06-04 09:36

Skall man hårdra det så är det ju stor skillnad på att gå tillbaka och mixa om jämfört med att bara göra om masteringssteget. Sen om man verkligen kan lita på att vad de kallar nyutgåvan faktiskt reflekterar vad som gjorts vet jag inte.

Hur låter det då?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-04 09:54

Ja, absolut, det är inget konstigt i sig med att mixa om, men det är ovanligt med remixade släpp som inte är en slags mer eller mindre vilda tolkningar av utomstående, samtidigt som remastering är det förväntade vid nyutgåvor Så det är oklart.

Det låter bra... men jag är inte inte så känslig.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-04 21:56

Remixare är en Steven Wilson. Surroundversionerna uppges vara dynamiskare.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-06-04 22:21

darkg skrev:Remixare är en Steven Wilson. Surroundversionerna uppges vara dynamiskare.

Då kan det ju fan bli bra. Steven Wilson är ju en "loudness war"-motståndare, om jag inte minns helt galet. :)

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-06-04 22:26

En Steven Wilson? :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-06-04 22:49

gflar skrev:En Steven Wilson? :)

Ville du ha TVÅ? :D

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-06-04 23:08

Cortado skrev:

Ville du ha TVÅ? :D

Ja, gärna en egen i skrubben att ta fram när man vill ha bra musik :D

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-06-05 00:11

Att remixa en slutproduktion är i mina öron lika störande som att remastra den. Det kan möjligen göras som jämförande komplement till det som gjordes förr men det är kulturförstöreslse och historierevision att inte samtidigt erbjuda originalversionerna. Jag skulle önska att det fanns respekt för musikers, producenters och teknikers arbete. Jag har ännu inte, trots alla lovrod, sett eller hört en Steven Wilson-remaster som inte är dynamiskt komprimerad. Wilson är bara ett av flera exempel. Jag skulle önska att musikvänner krävde oförstörda överföringar till kompaktskiva eller annat digitat format i stället för att okritiskt hylla de minst dåliga nyutgåvorna. Jag har förstås inte hört och sett allt och blir bara glad om någon kan påvisa riktigt goda exempel.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-05 01:33

Jag har inte koll, men jag vet om det :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-10 18:59

Pekka- Tycker du det Steven Wilson gjort med King Crimsons utgåvor... Eller Aqualung är dåligt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-06-10 19:09

Såvitt jag har förstått är det dynamiskt sämre än originalutgåvorna. Det tyder på att det har fipplats med musiken och det räcker för att jag ska tappa intresset. Det är som sagt bara ett av flera exempel på hur nyare återutgivningar höjs till skyarna och vid närmare studier ofta visar sig vara mindre bra än motsvarande 80-talsutgåvor. Jag har köpt ett helt gäng nyare skivor på rekommendation som sedan har blivit liggande till ingen nytta. Vi hade väl för övrigt en tråd om just "Aqualung" för ett par år sedan?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-10 19:28

PekkaJohansson skrev:Såvitt jag har förstått är det dynamiskt sämre än originalutgåvorna. Det tyder på att det har fipplats med musiken och det räcker för att jag ska tappa intresset. Det är som sagt bara ett av flera exempel på hur nyare återutgivningar höjs till skyarna och vid närmare studier ofta visar sig vara mindre bra än motsvarande 80-talsutgåvor. Jag har köpt ett helt gäng nyare skivor på rekommendation som sedan har blivit liggande till ingen nytta. Vi hade väl för övrigt en tråd om just "Aqualung" för ett par år sedan?

Går man tillbaka till så gamla tapear som kanske börjat bli dåliga, så kanske man blir tvingad till små kompromisser. Och en nymixning skall ju i vilket fall som helst inte jämföras rakt av... och det fanns ju ingen 5.1-mix alls.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-06-10 19:32

Nattlorden skrev:Tycker du det Steven Wilson gjort med King Crimsons utgåvor... Eller Aqualung är dåligt?

Jag har kollat några SW och jämfört med, vad jag tror, originalen. De har ibland lite sämre dynamik om man Masvisar, men det är ofta(st?) lik förbenat bättre ljud. Vad jag förstår är det inte bara komprimering/limitering han ägnar sig åt utan även grejar lite med balansen mellan olika instrument osv. Ofta snyggt jobbat och med varsam hand.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-10 19:38

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Tycker du det Steven Wilson gjort med King Crimsons utgåvor... Eller Aqualung är dåligt?

Jag har kollat några SW och jämfört med, vad jag tror, originalen. De har ibland lite sämre dynamik om man Masvisar, men det är ofta(st?) lik förbenat bättre ljud. Vad jag förstår är det inte bara komprimering/limitering han ägnar sig åt utan även grejar lite med balansen mellan olika instrument osv. Ofta snyggt jobbat och med varsam hand.

Ja, han moddar inte den gamla mixen... han gör om den från ursprungbanden... och kan han få någon från bandet att sitta med så har han gjort det med.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-06-10 19:38

http://dr.loudness-war.info/album/view/101775

Det där var inte jätteimponerande. Synd.

Eller ja, det är kanske denna vi pratar om:
http://dr.loudness-war.info/album/view/98124

Bättre. Gissar att det är ungefär den kvaliten saker och ting har i mainstream när det är bra?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-10 19:45

Det är inte den lättaste genren att ha hög dynamik från början...

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-06-10 19:48

Nattlorden skrev:Det är inte den lättaste genren att ha hög dynamik från början...

True dat.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-10 21:50

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:

Ja, han moddar inte den gamla mixen... han gör om den från ursprungbanden... och kan han få någon från bandet att sitta med så har han gjort det med.

Så helt rätt alltså att tala om remix snarare än remaster. Mikael Åkerfeldts sång är framhävd. Det får förbli en smaksak om det är bättre; en remix är väl en tolkning, på gott och ont...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-10 23:02

Ja. Till skillnad från Pekka (uppenbarligen) så uppskattar jag SW's tolkningar. Grym musik han gör själv också...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-10 23:59

PekkaJohansson skrev:Att remixa en slutproduktion är i mina öron lika störande som att remastra den.

Hallå... Han remixar inte en slutproduktion, han återskapar en mix ifrån originaltaparna på sång och instrument på nytt. Med dagens teknik, brusreducering och möjligheter att skapa en surroundmix.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-06-14 17:00

PekkaJohansson skrev:Såvitt jag har förstått är det dynamiskt sämre än originalutgåvorna. Det tyder på att det har fipplats med musiken och det räcker för att jag ska tappa intresset. Det är som sagt bara ett av flera exempel på hur nyare återutgivningar höjs till skyarna och vid närmare studier ofta visar sig vara mindre bra än motsvarande 80-talsutgåvor. Jag har köpt ett helt gäng nyare skivor på rekommendation som sedan har blivit liggande till ingen nytta. Vi hade väl för övrigt en tråd om just "Aqualung" för ett par år sedan?

Med vänlig hälsning

Pekka

Det var jag som skapade den tråden.

viewtopic.php?f=7&t=46319&p=1854551#p1854551
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-06-15 08:03

Cortado skrev:http://dr.loudness-war.info/album/view/101775

Det där var inte jätteimponerande. Synd.

Eller ja, det är kanske denna vi pratar om:
http://dr.loudness-war.info/album/view/98124

Bättre. Gissar att det är ungefär den kvaliten saker och ting har i mainstream när det är bra?

Ja, det är den vanliga skillnaden mellan surround- och stereoutgåva. CD verkar aldrig kunna bli riktigt bra i dagens universum.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Musikstugan