Trasiga konvolut

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Trasiga konvolut

Inläggav HenrikTornquist » 2016-08-02 09:07

Ni som samlar på vinyl, vilket lim rekommenderar ni för att laga konvolut som "gått upp i limningen"?
Nu börjar det bli några stycken som behöver åtgärdas.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Trasiga konvolut

Inläggav Perfector » 2016-08-02 09:22

HenrikTornquist skrev:Ni som samlar på vinyl, vilket lim rekommenderar ni för att laga konvolut som "gått upp i limningen"?
Nu börjar det bli några stycken som behöver åtgärdas.

Ett vanligt limstift för papper duger gott.
Läggs i press några timmar innan du stoppar in skivan igen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-08-02 10:35

Kommer man med ett stift ändå in till där den gamla limningen släpper, utan att behöva böja kartongen?
Hur brett är ett slikt?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-08-02 10:53

Jag skulle som alternativ och beroende på kartongens tjocklek och eventuell laminering prova med en tunn sträng universallim och inte kladda med ett brett limstift. Glöm heller inte att lägga en linjal eller liknande innanför vikningen innan du lägger den limmade delen av konvolutet i press.

Även jag har några trasiga konvolut. Jag har inte brytt mig om att laga dem med argumentet att det lätt blir värre än innan. Att laga spruckna limningar är annars någon slags gräns för hur långt man kan gå när det gäller konvolutrenovering. Alla andra förbättringsförsök i form av borttagning av torkade tejpbitar, retuschering med färgpenna och liknande gör skulle jag avråda från. Samma inställning tycks flera skivhandlare ha.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-08-02 17:43

Torkade tejpbitar och gamla etiketter kan eventuellt släppa med hjälp av värme, speciellt etiketterna. Dock kan limmet ha gått igenom konvolutets ytskikt, så att det ser värre ut efter än före borttagandet.
Tusch på blanka konvolut kan eventuellt avlägsnas med rödsprit, men ingen garanti. Dit sträcker sig mina renoveringar, resten får vara.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-02 17:51

HenrikTornquist skrev:Kommer man med ett stift ändå in till där den gamla limningen släpper, utan att behöva böja kartongen?
Hur brett är ett slikt?

Limstiftet kan du skrapa av med en tunn kniv och bre på konvolutet, som en smörgås och sedan klämma ihop.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Musikstugan