Metallica - Max remix

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Metallica - Max remix

Inläggav Max_Headroom » 2016-08-16 22:48

Ja, då var den klar sedan någon vecka tillbaka. Låten "What was just your life" med Metallica figurerade i en annan tråd om AD-omvandlare och grejjor. Bill50x lade ut filer med olika intrument i egna filer. Så jag tänkte att detta kanske man kunde gör något av. Jag skaffade också en MIDI-fil på Nätet. Kvar från Metallica så är sången och gitarrspåret.
Som alla redan vet så spelar inte musiker i takt, speciellt inte dom i Metallica. Gitarrspåret är därför upphackat och omstuvat ganska radikalt för att passa till MIDI-filen, som alltså har varit basen för det hela. Även MIDI-filen är redigerad och quantizerad. Trummorna är delvis omgjorde för att bättre passa min smak. Starten är omgjord.
Lite kul är att jag slog mitt personliga rekord i Crest-faktor utan att ens försöka: lite över 22 i Masvis. Inte illa.

Länk här:
http://www.toaster-cod.com/muzak/metall ... hannel.mp3
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Re: Metallica - Max remix

Inläggav ChristianAndersson » 2016-08-17 11:42

Jag förstår inte, men det låter bra.
Vill du inte ha fetare bas i början, det vore spiken i kistan?
(Antar att hörlurarna lurar hörseln djupbasen kräver kanske fullstor lyssning)
Bild
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-08-17 12:37

ChristianAndersson skrev:Jag förstår inte, men det låter bra.
Vill du inte ha fetare bas i början, det vore spiken i kistan?
(Antar att hörlurarna lurar hörseln djupbasen kräver kanske fullstor lyssning)
[ Bild ]

Kanske ändrar och drar på mer bas i början. Som det är nu är den djupaste basen avsiktligt beskuren, men jag kan ju så att säga ändra det under gång.

Den är inte mixad i hörlurar utan i piP med efterlyssning med i28 och min egen line array-lösning i basen. Dessutom med FFT i Soundforge eftersom jag har problem med rumsresonanser som gör en akustisk utvärdering i basen svår (det låter alltså radikalt annorlunda i ett annat rum än mitt eget.)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-08-28 08:38

Max_Headroom skrev:Som alla redan vet så spelar inte musiker i takt, speciellt inte dom i Metallica.

Om det låter i otakt hos dig så bör du se över ditt system.
Klart krävande musik men grabbarna lirar i takt, säkert. Tight och det svänger som tusan!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-08-28 16:35

sportbilsentusiasten skrev:
Max_Headroom skrev:Som alla redan vet så spelar inte musiker i takt, speciellt inte dom i Metallica.

Klart krävande musik men grabbarna lirar i takt, säkert. Tight och det svänger som tusan!

Host host... Nu har jag ju stuvat in muzaken som Metallica svängt ihop i sonar och det framgår då oerhört tydligt att dom inte spelar i takt. Inte med varandra och dom håller deffentivt inte jämt tempo. Inte mer än 4-5 takter, som bäst, innan man måste klippa. Jag tror ju knappast att PCn går i otakt. Det har den aldrig gjort förr. Den och både min tummaskin och hårdvarusequncer brukar hålla takten precis, i alla fall upp i 7-8 minuter som är det längsta jag har kört med klockorna osynkade. Vid improvisationer brukar sequencern får vara masterklocka.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-08-28 22:08

Max_Headroom skrev:

Host host... Nu har jag ju stuvat in muzaken som Metallica svängt ihop i sonar och det framgår då oerhört tydligt att dom inte spelar i takt. Inte med varandra och dom håller deffentivt inte jämt tempo. Inte mer än 4-5 takter, som bäst, innan man måste klippa. Jag tror ju knappast att PCn går i otakt. Det har den aldrig gjort förr. Den och både min tummaskin och hårdvarusequncer brukar hålla takten precis, i alla fall upp i 7-8 minuter som är det längsta jag har kört med klockorna osynkade. Vid improvisationer brukar sequencern får vara masterklocka.

Skiftande tempo var aldrig diskussionen, det var väl att musikerna spelade i otakt i förhållande till varandra.
Att så ser fel i musiken när du analyserar i PC'n kan inte tas som bevis, hur vet du att inte programmet eller manipulationen förstör musikinformationen?
Jag vet vad jag hör i mitt system, kom o lyssna själv.

Max_Headroom skrev:
Som alla redan vet så spelar inte musiker i takt, speciellt inte dom i Metallica.

Du menar att många av dna skivor låter som att musikerna spelade i otakt i förhållande till varandra?
Är det inte väldigt osannolikt att de är så dåliga musiker? Är det inte mer troligt att inspelningen inte återges korrekt?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-28 23:06

Alltså rockmusik skall inte vara i absolut marschtakt, det är därför det heter rock and roll, det skall svänga. Det viktiga är att dom spelar i takt med varandra(det är det som menas när man säger att de spelar tight) för att emellanåt synkopera för att skapa dramatik. Att tempot hela tiden svajar är ingen nackdel så länge effekten är den önskade, vilket den uppenbarligen är eftersom Metallica sålt sjukt mycket skivor.

Blanda inte ihop Metallica med Swedish House Mafia och Avicii, din lille hädare där :twisted: :D

edit. det finns för övrigt redan ett hårdrocksband i din förmodade smak, det heter Rammstein!

edit2. det kan konstateras att Lars Ulrich inte håller takten något vidare mot en metronom, men det gör som sagt inte så mycket eftersom de andra lärt sig att följa honom(tillräckligt bra, perfektion är ej nödvändigt för ändamålet).

edit3. för övrigt tycker jag att det är helt ok att göra en egen remix/omsampling av en låt om man stör sig på hur den låter, bra jobbat, men räkna inte med alla andra håller med om att det blir bättre för att det är i takt. Personligen har jag ingen synpunkt på resultatet förrän jag lyssnat, återkommer då :)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-08-29 12:33

Max_Headroom skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Om det låter i otakt hos dig så bör du se över ditt system.

Skiftande tempo var aldrig diskussionen, ...

Jo, det var det, i alla fall delvis. Spelar man i takt så håller man t.ex 128 BPM hela dagen och jazzar inte omkring mellan 125 och 132.

Som alla redan vet så spelar inte musiker i takt, speciellt inte dom i Metallica.

Du menar att många av dna skivor låter som att musikerna spelade i otakt i förhållande till varandra?
Är det inte väldigt osannolikt att de är så dåliga musiker? Är det inte mer troligt att inspelningen inte återges korrekt?

Att lyssna på enskilda spår är något helt annat än att lyssna på ett stycke där flera musiker spelar samtidigt. Fel hörs mycket lättare med enskilda spår.
Kör man dessutom en trummaskin eller PC // så blir avvikelser i takt mycket tydliga.

På dom låtar som jag har haft tillgång till och som varit uppdelade i separata spår har ingen spelat i takt. Inte en enda. Metallica imponerade inte för 5 öre när jag spelade dom enskilda spåren seprat. Å andra sidan var det ju aldrig meningen att det var så man skulle lyssna på det heller...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-08-29 12:35

xeizo skrev:edit. det finns för övrigt redan ett hårdrocksband i din förmodade smak, det heter Rammstein!

Ja, dom är mycket bättre än metallica.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-08-29 17:27

Max, spelar du instrument själv?
Isåfall vad?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-08-29 17:47

sportbilsentusiasten skrev:Max, spelar du instrument själv?
Isåfall vad?

Jag kan spela lite bas. Och lite klaviatur. Men är dålig på det. Föredrar att improvisera med Elektron Machinedrum och Sequentix Cirklon.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-08-29 18:10

Max_Headroom skrev:
Isåfall vad?

Jag kan spela lite bas. Och lite klaviatur. Men är dålig på det. Föredrar att improvisera med Elektron Machinedrum och Sequentix Cirklon.

Trummor här, men rätt kass. Dock...det är FÅ musiker som kan hålla takt som en dator eller metronomen! Att glida upp/ned är normalt.
Däremot att inte samspela med andra musiker - DET är ovanligt. O du hävdar om jag fattat det rätt, att Metallica gör det?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-29 19:17

Sådär nu har jag lyssnat, det låter förfärligt. En del är förstås att det inte är någon av Metallicas bättre låtar till att börja med, men att försöka fixa takt i efterhand på ett helt band som spelat live i studion är nog ingen vidare bra idé. Det kanske går, men i detta fallet gick det inte, allt blev bara väldigt fel. Tänk ont i huvudet.

Skall man göra en stadig beat-driven låt är det nog bäst att ha det i åtanke redan när man spelar in den från början, och skall man klippa och klistra samples, ja då gör man det och försöker inte att ändra på en hel låt dessutom en sån som verkligen inte lämpar sig för ändamålet ...

Nu kan detta låta grymt, men så är det enligt mig, däremot uppskattar jag att försöket har gjorts. Finns inget bättre sätt att lära sig på :D
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-08-29 20:08

Max_Headroom skrev:
Isåfall vad?

Däremot att inte samspela med andra musiker - DET är ovanligt. O du hävdar om jag fattat det rätt, att Metallica gör det?

Svårt att bedömma. Kompositionen är enligt mig ganska märklig i grunden. Men det är klara kontigheter i gitarrspåret, helt klart. Den som klarar sig bäst är basisten. Fast nu har jag bytt ut allt basspel till en Nord Lead 2x istället, sequenceing i Sonar...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-29 20:33

Max_Headroom skrev:
Max_Headroom skrev:

Svårt att bedömma. Kompositionen är enligt mig ganska märklig i grunden. Men det är klara kontigheter i gitarrspåret, helt klart. Den som klarar sig bäst är basisten. Fast nu har jag bytt ut allt basspel till en Nord Lead 2x istället, sequenceing i Sonar...

Annars om ni vill höra Metallica spela riktigt dåligt är det bara att leta upp albumet "Lulu" som dom gjorde med Lou Reed, det är en ren kakafonisk sörja bortom all räddning, så ja vill man kritisera hårdrockare ligger Metallica bra till :lol:

Men dom har faktiskt gjort ett och annat som är rätt lysande också, om än inte absolut taktfast ...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-08-29 21:07

xeizo skrev:
Max_Headroom skrev:

Annars om ni vill höra Metallica spela riktigt dåligt är det bara att leta upp albumet "Lulu" som dom gjorde med Lou Reed, det är en ren kakafonisk sörja bortom all räddning, så ja vill man kritisera hårdrockare ligger Metallica bra till :lol:

Men dom har faktiskt gjort ett och annat som är rätt lysande också, om än inte absolut taktfast ...

"Nothing Else Matters" är bra. Det har jag också gjort en egen version av. Fast då är inget med från orginalet.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-08-29 21:41

xeizo skrev:
Alltså rockmusik skall inte vara i absolut marschtakt

Ja, att bena ut instrument i en rocklåt på det sättet är en övning som är tämligen meningslös. Att sedan med detta benande som enda argument framföra kritik är ännu skevare än det tempo som kritiseras

Ang mixen kan jag första att det är mkt nedlagt arbeta för att få till...Die Krupps lite snällare och mesigare lillebror anno -92.
Det får du ta som en komplimang om du vill

Återgå till Musikstugan