Musikkonsumtion - En undersökning

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Musikkonsumtion - En undersökning

Inläggav shifts » 2016-09-02 10:16

Strömningstjänster borträknade, hur många album ungefär betalar ni för (digitala filer eller fysisk media, nytt eller begagnat spelar ingen roll) per månad? Bonusfråga på det: Från vilket decennium kommer oftast originalutgåvan?

Det slår mig då och då när jag läser på forumet, att många verkar vara fast i en musikalisk dåtid. Musikförälskelse är för mig starkt förknippat med upptäckarlusta och en nyfikenhet på det nya, men det finns sanslöst många olika sätt att förkovra sig i musik och knappast endast ett sätt att konsumera på. Med tanke på hur vansinnigt mycket redan utgiven musik det finns, kan man spendera en hel livstid med att bara upptäcka historiska inspelningar.

Det ligger viss värdeladdning illa gömd här, men detta är inte tänkt att bli någon shame-tråd. Är bara uppriktigt nyfiken på vad som får mest fokus i intresset och möjligen varför. De flesta som postar sina skivupptäckter här, gräver mestadels runt i dåtiden verkar det som. Det finns ju många olika anledningar till att det kan vara så: Hitta mest välljudande utgåvan av favoritalbumet, hitta mest välljudande utgåvorna oavsett album, man är ovanligt nostalgisk av sig, genrens bästa tid var då, osv.

För egen del köper jag inte så vansinnigt mycket skivor, det brukar röra sig om 3-6 album i månaden på ett ungefär. De jag köper är dock oftast från samma eller föregående år som då inköpet görs. Sällan äldre än fem år tillbaka i tiden. Har nästan aldrig varit intresserad av heliga musikaliska kor och har alltid resonerat som så att när det släpps så fantastiskt mycket bra ny musik, varför inte helt enkelt upptäcka denna istället.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Musikkonsumtion - En undersökning

Inläggav Nattlorden » 2016-09-02 11:00

Du menar utöver strömningstjänst?

0,25 kanske? Typiskt när någon favoritartist släpper en ny platta. Eller om det rekommenderas något här på forumet som jag absolut vill ha bästa kvalité på snarare än strömmat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2016-09-02 11:07

1-2 album per år max. Vill inte betala för trasiga inspelningar. Väldigt vanligt i de genre jag lyssnar på.

Oerhört frustrerande.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-02 11:09

Jag är trots allt mer intresserad av musiken än av formatet så jag kommer långt med combon Spotify/Youtube för att upptäcka diverse ny musik. Och det jag redan har, det har jag. Men jag skulle lätt kunna tänka mig att förströelseshoppa lite vinyl från realådor. Mest känsla :)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-02 11:13

Det blir inte mer än 5-6 inköp per år.
Det mesta hör jag på radio och om det är njutbart så köper jag från ginza.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-09-02 11:13

5-10 album årligen, huvudsakligen filer från nätshoppar. Oftast ny musik, den gamla har jag så det räcker och blir över.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-02 11:17

Nattlorden skrev:Du menar utöver strömningstjänst?

Ja! Är själv en storkonsument av strömmad media, men tycker inte riktigt det hör hemma här.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2016-09-02 11:31

Skulle gissa på 10-20 skivor i månaden. Utgivningsår från "dagsfärskt" (Radioheads och Bat for Lashes senaste t ex) och bakåt utan särskild tidpunkt då jag köper mycket begagnat, ibland på loppisar. Jag lyssnar sparsamt på Spotify. Jag tycker om att äga det fysiska mediet, på så vis är jag konservativ, men jag känner mig inte fast i någon speciell musikalisk tid.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2016-09-02 14:41

Jag köper nog 4-5 album i månaden i snitt, mest begagnat från loppisar och 2nd hand butiker samt från Amazon. Merparten är äldre inspelningar, men ibland är det någon artist som släpper något nytt jag är intresserad av. Senast var det Mikael Kiwanuka resp Gregory Porter som släppte nytt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-09-02 17:01

shifts skrev:Strömningstjänster borträknade, hur många album ungefär betalar ni för (digitala filer eller fysisk media, nytt eller begagnat spelar ingen roll) per månad? Bonusfråga på det: Från vilket decennium kommer oftast originalutgåvan?

I stort sett inga. Den musik jag vill köpa går sällan att få tag i ny. Ibland begagnad. Nyutgåvor har i regel så dålig ljudkvalitet att det inte är aktuellt att spela øver huvudtaget, än mindre betala för det.
Blir dock några skivköp inom kort: Chemical Brothers, Yello och snubben som spelar sax med P-floyd.

Jag betalar heller inte för strömmningstjänster eftersom ljudkvaliteten (re-mastring) ofta inte duger. Så som det är kan jag köra spotify gratistjänst och rippa om det är något jag verkligen vill ha.

Bonussvar: Orginalen kommer i regel från 80-talet, men nyare förekommer också. Liksom äldre.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2016-09-03 09:32

Dartman skrev:Skulle gissa på 10-20 skivor i månaden. Utgivningsår från "dagsfärskt" (Radioheads och Bat for Lashes senaste t ex) och bakåt utan särskild tidpunkt då jag köper mycket begagnat, ibland på loppisar. Jag lyssnar sparsamt på Spotify. Jag tycker om att äga det fysiska mediet, på så vis är jag konservativ, men jag känner mig inte fast i någon speciell musikalisk tid.

/Jonas

Liknande svar från mig. Men kanske färre skivor/månad. Jag har under det senare året fått/köpt upp några privata samlingar så jag har fyllt behovet ett tag :-). När jag går på nätshopping blir det nytt.

BosseS

Inläggav BosseS » 2016-09-03 12:02

Från ett par hundra skivor per år till idag noll... Det betyder inte att jag slutat konsumera musik, jag har aldrig upptäckt så mycket musik som nu med strömmande tjänster och det är skitroligt! Jag betalar ju för strömmande musik så det är väl ett sätt att "köpa" eller? Den ger ju fantastiska möjligheter att botanisera. Med tanke på att kanske bara 3 % av det jag väljer att lyssna på faller i smaken så inser man lätt att köp av skivor tidigare innebar en stor begränsning då man inte gärna köpte helt på chans. Ändå kan man nog bedöma att närmare hälften av de fysiska skivorna i min samling är felköp. Nu kan man tillåta sig att lyssna på allt, inte minst dina listor, och hitta guldkorn i hörn man aldrig varit i tidigare. Vilken årgång musiken har är något jag faktiskt inte ens tänkt på...den mesta är ny för mig. Vet inte om detta gav något svar på frågan.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2016-09-03 12:16

20-30/ år gissar jag. Nya med klassisk musik och gamla pop/rock.

Återgå till Musikstugan