Håller med om allt det där.
Utom möjligen bedömningen av huruvida bojkotten varit av ondo eller godo. Jag håller inte direkt o-med heller.
Jag kan inte bedöma saken bara.
Men intrycket från kubanerna själva (även jag såg till att åka runt och försöka se det "äkta" Kuba, åkte buss hit och dit även om jag inte var där så många dagar) är att lättnaderna som Obama ordnat varken gjort till eller ifrån. Problemet kommer inifrån, inte utifrån. Tycker Kubanerna alltså, samtidigt som de som sagt hyllar revolutionen och inte verkar inse att de faktiskt lever i dess kölvatten och att kanske styret som det varit, har en del av skulden i eländet som de tvingas uthärda.
Precis som Pekka skriver är det inte politikens V/H-dimension som är orsakande här, utan den totala bristen på demokrati och att samhället i så hög grad utsätter sina medborgare för ett liv i ständig otrygghet, där hot om repressalier för den som råkar göra fel ständigt ligger i luften. Stackars alla Kubaner.
Och jag hoppas att det finns en väg ut ur eländet, även om det tyvärr nog är väldigt, väldigt svårt när eländet varat så länge att knappt någon minns hur en rimligt fri och rimligt demokratisk värld ser ut. Liknande problem finns förvisso även på andra ställen i världen. I vissa fall/på vissa ställen har ju inte frihet och någon form av demokrati funnits överhuvudtaget. Inte för att det spelar så stor roll om det är "mer än tre generationer" eller "oändligt länge". Det är i praktiken nästan samma sak när det gäller möjligheten att omvandla samhället till att röra sig i en mänskligare riktning.
Vh, iö
- - - - -
PS. När det gäller de svårtbolmande bilarna så är jag kluven. De har sin charm trots allt. Varken koldioxid eller kol eller sot är ju så stora problem på riktigt, men bly är det.
Är det någon som vet om det är blyad bensin som säljs på Kuba? Det vore mycket illa. Det förpestar hela naturen, och för mycket lång tid framöver. Visst har blyhalten börjat minska globalt sedan blyad bensin försvann i alla delar av den civiliserade världen, men det går ganska sakta.

Det kommer att finnas blyspår kvar från det blyade bränslets tidevarv, många generationer framåt.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).