Morello hyllar Fidel Castro

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Valacken_55
Semesterfirare

Morello hyllar Fidel Castro

Inläggav Valacken_55 » 2016-11-28 11:35

Maybe I become a playboy, hang around in gay-bars, and moooove to the west side of town.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Morello hyllar Fidel Castro

Inläggav Tarzan » 2016-11-28 15:31

Det här var nog den bästa trådtiteln jag sett på länge. Tack.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-28 15:58

Jag har varit på Kuba.

Hade stora förväntningar. Detta skulle ju vara himmelriket på jorden, det slutgiltiga beviset för att kommunism inte bara kan fungera utan är det bästa systemet, hade många vänner sagt.

Jag har aldrig på någon resa blivit lika förtvivlad över människors levnadsvillkor. Stackars alla kubaner. INGET FUNGERAR. Folk har inte pengar till mat (det är DYRT att äta på Kuba). Kubaner som talar för länge med turister blir arresterade 8O , det får bara de göra som gått en speciell kurs...

Men jag såg inte att problemet var politiskt i egentlig mening. Lika lite som det är vettigt att peka på Kuba och säga "kommunism är bra" är det vettigt att peka och säga att det är dåligt.

Problemen på Kuba har med isolationism att göra, samt att göra med att det varit en våldsdiktatur där man tvingat folk till lydnad genom att se till så att de ständigt är rädda för staten - samtidigt som de fostrats till att dyrka mördare och våldsmän. Det är inte politik, det är terror.

"Leve revolutionen" säger alla kubaner, och hoppas, kanske till och med tror, att den någon gång skall leda till att de får det lite bättre...

- - -

Sammanfattning - det vi ser på Kuba är (så vitt jag kan se) inte ett politiskt problem. Problemet, det största, som Kubanerna har att ta sig förbi och göra sig av med, är en livslång indoktrinering. Det är därför det inte är med Kuba som med så många andra länder som fått frihet och plötsligt förändrats över natten - problemet är att det knappt längre finns några kubaner kvar som minns och förstår hur bra livet faktiskt kan vara.

1989 i Östtyskland, så mindes människor fortfarande. Muren sattes upp 1961.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-11-28 18:56

Tarzan skrev:Det här var nog den bästa trådtiteln jag sett på länge. Tack.

Varför då?
Det är bara "kul" om man vill driva med tredje person. Man kan dock utgå från att många "tredjepersoner" inte uppskattar detta "skoj".
Att ha kul alt. skratta på annans bekostnad är inte trevligt imho.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-28 19:07

sportbilsentusiasten skrev:

Varför då?
Det är bara "kul" om man vill driva med tredje person. Man kan dock utgå från att många "tredjepersoner" inte uppskattar detta "skoj".
Att ha kul alt. skratta på annans bekostnad är inte trevligt imho.

Jag kan inte se att det här är på annans bekostnad. M har ju vare sig utsatts för missaktning eller pådyvlats åsikter han inte har (i o m länken).

F ö är det mycket roligt för de som känner till M.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-29 00:06

Ja, det drog i smilgroparna lite... :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-11-29 01:49

Jag har också varit på Kuba. Som Ingvar sa så är det helt förfärligt där. Tvål och toa-papper fick vi smuggla till lokalbefolkningen via en turist-guide då det var på tok för dyrt för dom. Även alla kläder jag inte behövde gav jag bort då det verkade vara en bristvara. Om jag minns rätt fick de inte heller ha internet så de kunde läsa utländska medier.

Många skumma regler verkade det vara och ett annat starkt minne var alla gamla bilar som sprutade ur sig svart rök. Säkerligen drivna av bly-bensin. Militärer med k-pist som gick runt osv. Nä inget land för mig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-29 09:14

Jag känner folk som varit på Kuba innan Sovjet drog bort sin skyddande hand och då var det lite annorlunda. Min syster var där 2002 och var lika besviken som flera redan redovisat. Östeuropa har jag erfarenhet av de tio åren innan regimernas fall där. Har åkt mc och bilat i de länderna förutom Polen. Stora skillnader de länderna i mellan.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-11-29 11:15

Jag reste runt på Kuba 2000 eller 2001 och kan bekräfta den dystra bild som ges ovan. Jag och en kompis ville undersöka det verkliga tillståndet på ön efter att ha hört flera positiva ord. Verkligheten var en annan. Ett tecken bland många på politiskt och ekonomiskt armod var att en av familjerna som vi bodde hos - vi utnyttjade det så kallade casa particular-systemet - inte ens hade en huvudvärkstablett till sin sjuke lille son trots att de hade det relativt väl ställt tack vare de dollar de drog in genom att inhysa turister. Så var det alltså med den omtalade hälsosektorn. Bilarna är som bekant hoptejpade amerikanska 50-talsmodeller, tågen var det smutsigaste och vidrigaste jag någonsin sett och på inrikesflyget röktes det fritt. Unga vi talade med vittnade om hopplöshet och arbetslöshet som gjorde att många stack till Dominikanska republiken. Maten var extremt enformig och samma rätt serverades ständigt - ris, svarta bönor, bananer, torrt vitt bröd och eventuellt lite kyckling samt gurka eller tomat. Fick för övrigt rejäl magsjuka. Vi såg alltså till att resa, bo, äta och röra oss bland vanliga kubaner och undvek de statliga turistanläggningar som många västturister inhyses i. Fidels långa maktinnehav har medfört en avsaknad av demokratisk kultur vilket bidrog till att de flesta vi talade med inte kunde, eller vågade, formulera ett alternativ. Här har omvärldens bojkott gjort betydligt mer skada än nytta och det är sorgligt om Trump nu stoppar den islossning som Obama har inlett. Vår resa bjöd trots allt på höjdpunkter i form av fantastisk natur i landets norra delar, trevliga människor, karnevaler, goda drinkar och lärdomar att ta med hem till aningslösa människor som envisas med att hylla ofria samhällssystem.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-11-29 19:14

Håller med om allt det där.

Utom möjligen bedömningen av huruvida bojkotten varit av ondo eller godo. Jag håller inte direkt o-med heller.

Jag kan inte bedöma saken bara.

Men intrycket från kubanerna själva (även jag såg till att åka runt och försöka se det "äkta" Kuba, åkte buss hit och dit även om jag inte var där så många dagar) är att lättnaderna som Obama ordnat varken gjort till eller ifrån. Problemet kommer inifrån, inte utifrån. Tycker Kubanerna alltså, samtidigt som de som sagt hyllar revolutionen och inte verkar inse att de faktiskt lever i dess kölvatten och att kanske styret som det varit, har en del av skulden i eländet som de tvingas uthärda.

Precis som Pekka skriver är det inte politikens V/H-dimension som är orsakande här, utan den totala bristen på demokrati och att samhället i så hög grad utsätter sina medborgare för ett liv i ständig otrygghet, där hot om repressalier för den som råkar göra fel ständigt ligger i luften. Stackars alla Kubaner.

Och jag hoppas att det finns en väg ut ur eländet, även om det tyvärr nog är väldigt, väldigt svårt när eländet varat så länge att knappt någon minns hur en rimligt fri och rimligt demokratisk värld ser ut. Liknande problem finns förvisso även på andra ställen i världen. I vissa fall/på vissa ställen har ju inte frihet och någon form av demokrati funnits överhuvudtaget. Inte för att det spelar så stor roll om det är "mer än tre generationer" eller "oändligt länge". Det är i praktiken nästan samma sak när det gäller möjligheten att omvandla samhället till att röra sig i en mänskligare riktning.

Vh, iö

- - - - -

PS. När det gäller de svårtbolmande bilarna så är jag kluven. De har sin charm trots allt. Varken koldioxid eller kol eller sot är ju så stora problem på riktigt, men bly är det.

Är det någon som vet om det är blyad bensin som säljs på Kuba? Det vore mycket illa. Det förpestar hela naturen, och för mycket lång tid framöver. Visst har blyhalten börjat minska globalt sedan blyad bensin försvann i alla delar av den civiliserade världen, men det går ganska sakta. :(

Det kommer att finnas blyspår kvar från det blyade bränslets tidevarv, många generationer framåt. :cry:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-11-29 20:40

Har Objektivisten skaffat en ny användare? 8O
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Grannen

Inläggav Grannen » 2016-11-29 23:31

Spotifylänken funkar inget vidare för mig, så jag gör väl såhär istället då...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-11-30 00:31

-Palle- skrev:Har Objektivisten skaffat en ny användare? 8O

Knappast men ena nyer nick kanche* . . . typ. :wink:

*Kör hårt obben, å bry daj inte om alla be(va)lackare! 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-11-30 08:42

Laila skrev:
-Palle- skrev:Har Objektivisten skaffat en ny användare? 8O

Knappast men ena nyer nick kanche* . . . typ. :wink:

*Kör hårt obben, å bry daj inte om alla be(va)lackare! 8)

Knappast, hans gamla användare finns nämligen kvar men verkar ha tagit ut en lång semester... :wink:
memberlist.php?mode=viewprofile&u=4436
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Återgå till Musikstugan