Samlar du på vinylskivor?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Samlar du på vinylskivor?

Inläggav KarlXII » 2016-12-05 22:45

http://consequenceofsound.net/2016/08/n ... ged-loner/

Länken är självförklarande. Kommentarer?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Samlar du på skivor?

Inläggav hifikg » 2016-12-05 22:49

He, he, skivor samlar jag inte på, men musik vill jag ha mycket av. Köper lika gärna, kanske t o m hellre, filer. När jag köper en CD används den oftast bara en gång o då lyssnar jag inte ens på den. Å andra sidan vill jag gynna min lokala hökare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Samlar du på vinylskivor?

Inläggav Perfector » 2016-12-05 23:02

Ensam?
Långt ifrån.
Vinyldåre?
Av födsel och ohejdad vana!
Numer blir det inte så mycket köpa vinyl för det jag gillar kommer ytterst sällan ut på det mediet längre.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-12-06 00:27

Inte ensam, men önskar ibland att jag vore. Introvert? Nja, jag tycker helt enkelt inte om människor rent generellt. Det finns undantag, men annars gäller devisen "folk är idioter ".
Tyvärr har jag ingen stor skivsamling.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-06 18:10

Samlar och samlar, det var det mediet som var bäst tidigare innan CD kom. Slutade köpa vinyl runt 1988. Köpte annars flitigt från 1970.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-12-06 18:59

KarlXII skrev:http://consequenceofsound.net/2016/08/new-study-finds-link-between-collecting-vinyl-and-being-a-middle-aged-loner/

Länken är självförklarande. Kommentarer?

Kan vi inte ta kommentarerna i statistiktråden?

:twisted:
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-06 19:14

När är en samling en samling?

Jag bryr mig väldigt lite om mediet och samlar om något på musik snarare än fonogram, även om formen är just fonogram.

Min "samling" har dock sin tyngdpunkt lite bakåt i tiden. Speciellt den som består av Vinyl. Det beror inte på att jag tycker mindre om musik idag än för säg 20-40 år sedan. Det är nästan tvärtom. Men ju större samlingen blir desto lägre uppbyggnadshastighet behövs, tycker jag. Och dessutom lyssnar jag mycket mera från internet idag, framförallt då faktiskt youtube.

Men idag sysslar jag mera med många olika saker, och lyssnar därför inte typ dygnet runt som förr. Ägnar flera timmar varje dag åt "ickemusiklyssnande".

Det är också kul.

Men sammanfattningsvis kanske man kan säga att samlingen växer långsammare ju större den blir, eftersom det redan finns så mycket i den och då behöver mindre nytt - och därtill så lyssnar jag alltså inte längre på musik dygnet runt.

Uppskattar för övrigt även tystnad. Var sak har sin tid.

Jag har det alltid tyst när jag konstruerar något, och oftast även när jag skriver något. Det vill säga inte typ på faktiskt, där det ju inte är så viktigt. Då går musiken oftast.

Mest av allt vill jag ha tyst* i sociala nyktra sammanhang. Alkohol minskar behovet av tystnad.

Vh, iö

- - - - -

*Och då menar jag inte bara att inte musik skall spela, andra störningar är ju ännu värre. Fy tusan för slammer och stoj.

Har alltid har svårt att begripa varför "sociala ställen" så ofta har så EXTREMT dåliga akustiska förutsättningar. Det spelas därtill ofta musik alldeles för starkt på restauranger. På Drottningsgatan fanns en tid en Kina-restaurang som hette den kinesiska muren. Där spelades i princip alltid gles ickekommersiell kinesisk folkmusik, på svag nivå. Mycket trevligt. Men den bytte ägare och både ljudklimatet och maten blev sämre...

Men svaret på trådfrågan är - njae, jag samlar inte så värst längre, och huvudskälet är nog att alla riktiga skivhandlare har försvunnit. I USA köper jag nästan alltid en massa fonogram på Amoeba. Så behovet finns nog egentligen där, det bara inte finns något bra sätt att köpa fonogram i Sverige längre. :(

Även försäljning av videogram verka försunkas, men där finns det trots allt fortfarande ett och annat bra köpställe.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Musikstugan