Kan du läsa partitur och hänga med? I så fall är jag avundsjuk, jag vill också kunna!

Inledningen till Våroffer
Moderator: Redaktörer
Anders J skrev:Men just apropå Våroffer, den där inledande slingan i fagotten är skitsvår!
darkg skrev:Undrar om det finns något program (parser?) som hjälper till att förtydliga för lekmannen vad som händer, som på något vis grafiskt markerar, kodar om, isolerar?
Jonas skrev:Nej jag kan inte läsa partitur men det vore roligt att kunna.
Senast jag såg Våroffer uppföras var med GSO och Gustavo Dudamel, han avände inte något partitur.... Undrar om det blir lättare då..
lennartj skrev:Det sägs att Frank Martins mässa för dubbelkör a capella, som han komponerade i mitten av 1920-talet var ett verk för skrivbordslådan att tas fram och beundras och upplevas inne i huvudet utan fysiska begränsningar som intonationsproblem eller en dirigent som tolkar partituret på ett helt annat sätt än den egna uppfattningen.
Den förmågan har inte jag utan är tacksam att någon körledare (Eric Ericsson?) 40 år senare tog det som en utmaning att framföra verket så att vi alla som bara kan följa med i partituret, men saknar förmågan att omsätta notbilden till klingande musik i huvudet, får uppleva det. Någon som måste haft en särdeles utvecklad sådan förmåga var Ludwig van Beethoven.
bomellberg skrev:På sakfrågan svarar jag ja.
Almen skrev:Fast... kan man läsa noter så kan man ju läsa partitur. Sedan går det ju undan när man skall följa med då en befintlig orkester spelar, men det är nog bara träning.
Almen skrev:Fast... kan man läsa noter så kan man ju läsa partitur. Sedan går det ju undan när man skall följa med då en befintlig orkester spelar, men det är nog bara träning.
1. Jag har skapligt absolut gehör, men inte tillräckligt för att aldrig kunna missa på en halvton.
Jag tror att absolut gehör betyder att kunna identifiera tonhöjd utan någon referens...
verdad skrev:Tillägg:
Det går inte att säga att man har skapligt absolut gehör lika lite som det går att säga att man är lite gravid.
Antingen har man absolut gehör eller inte. Antingen är man gravid eller inte.
Detta är min absoluta ståndpunkt....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster