Bill50x skrev:Tarzan skrev:Jag misstänker att det fanns fler kompositörer än Bethoven som var samtida med Bethoven, kanske till och med några som skrev musiken tillsammans i små grupper? Alla kanske inte var genier. Precis som nu. Vi matas med väldigt mycket musik som kommer vara bortglömd om några år och vips så blir all musik (=den musik vi kommer ihåg) från 2016 bra. Ju längre tiden gått desto starkare effekt. Kanske.
Visst fanns det fler samtida kompositörer med Beethoven men det var inte så jag menade. Han skrev ju alldeles själv sina symfonier, precis som Back, Franz Liszt, Berlioz et al gjorde. Vad jag undrade över är varför det behövs så många upphovsmän för en truddelutt på tre minuter?
Ta första låten i lördagens Mello "Text och musik Jon Henrik Fjällgren, Sara Biglert, Christian Schneider, Andreas Hedlund. För några minuters musik?
/ B
Det är ingenting konstigt med det. Även idag så är ju nästan all orkestral musik skapad av bara en människa, och det gäller även filmmusik av symfoniskt slag. Och musik för mindre ensambler när sorten är "klassisk".
När man går till populärgenren så skapas musiken ofta på ett helt annat sätt: I "diskussion" och med samarbete.
Många musiker som skapar musik gör det experimentellt, kanske över ett eller två pianon eller gitarrer. Man testar sig fram och ser vad man tycker fungerar. Sen kan en producent komma in efteråt och utveckla kompositionerna med instrumentering och ett mera utvecklat arr. Ibland kommer texten till först på slutet (då händer det att man komponerar med slasktext) och ibland startar det med en text.
Det är varken mindre eller mera begåvat att arbeta på det sättet. Det är bara annorlunda. Och för många så kan det helt enkelt vara det mera lustfyllda skapandet. Det är roligare att arbeta tillsammans än ensam. Det kan förtjänas att nämnas att även den akademiska aspekten finns där. I den klassiska världen så består i förekommande fall karriären till viss den av att visa att man kan. Den kommersiella aspekten, alltså att skapa saker som folk tycker om så mycket att skaparen kan leva på framgången av musikskapandet är en mindre dominerande komponent.
Men det kan nämnas att det inte sett likadant ut i alla tider. På sätt och vis var många av de stora klassikerna dåtidens pop-artister.
Och med den motsägelsen avslutar jag.

Det vill säga, jag avslutar med detta mästerverk:
https://m.youtube.com/watch?v=q8lkB6ZT65YVh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).