Chumbawamba bl.a MasVisad

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Chumbawamba bl.a MasVisad

Inläggav Bill50x » 2017-03-09 14:04

Någon som minns den gruppen? Stötte på den när jag börjat rensa bland min musik (har slängt ungefär 0,6 TB hittills) och låten Tubthumping minns väl alla? https://open.spotify.com/track/22HYEJveCvykVDHDiEEmjZ
Men jag hittade mycket mer än denna låt på hårddisken och slogs av hur mycket olika typer av musik gruppen gjort. Bland annat en singel från 1985 "Revolution" som såg ut så här när jag MasVisade den
Bild

https://www.dropbox.com/sh/6ioyxcgnw8eh ... 6kkOa?dl=0

Nytt rekord för mig 26-28 dB i crest!

Men framför allt en mycket annorlunda låt än Tubthumping. Likaså är låten
When Alexander met Emma https://open.spotify.com/track/4799pDTLHe4XqvB5h9b0TK
väldigt annorlunda.

För att inte tala om liveskivan Get on with It Live från 2006 som är ren engelsk folkmusik. Likaså osannolik är skivan "English Rebel Songs 1381-1984" som släpptes 2003. Dessa finns tyvärr inte på Spottan.

Har en känsla av att min musikrensning tar lite extra tid här...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Re: Chumbawamba bl.a MasVisad

Inläggav PekkaJohansson » 2017-03-09 15:24

Jag tittade lite snabbt och hittar bara "Revolution" på vinyl. Är språnget vid cirka 212 sekunder månne en vinylknäpp? Det ser väldigt icke-typiskt ut för låten.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-03-09 15:34

Ytterligare en låt av Chumbawamba...
Bild
låter så här https://www.dropbox.com/s/ahyja9952aeui ... .flac?dl=0

Och något helt annorlunda
Bild
och låter så här
https://www.dropbox.com/s/oxnpzrfgkm18k ... .flac?dl=0

Är det samma grupp?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-03-09 15:41

PekkaJohansson skrev:Jag tittade lite snabbt och hittar bara "Revolution" på vinyl. Är språnget vid cirka 212 sekunder månne en vinylknäpp? Det ser väldigt icke-typiskt ut för låten.

Det kan vara en "vinylknäpp" men oavsett är det en väldig skillnad i volym mellan fullt pådrag och de tystaste partierna. Och det öppnar för diskussionen om mikrodynamik (dvs för hur enskilda instrument hörs) och makrodynamik som är ett styckes/låts inneboende dynamik i sin helhet. Men visst är Chumbawamba spännande?

/ B

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-03-09 17:16

PekkaJohansson skrev:Jag tittade lite snabbt och hittar bara "Revolution" på vinyl. Är språnget vid cirka 212 sekunder månne en vinylknäpp? Det ser väldigt icke-typiskt ut för låten.

Med vänlig hälsning

Pekka

Osäker på om du lyssnat mtp att du påstår att det är väldigt icke-typiskt för låten.

Hur som helst, det är ingen (15s lång?) vinylknäpp vid 212s utan grafen visar vad man kan förvänta, ett starkt utbrott i början följt av ett väldigt långt och väldigt svagt parti med ytterligare ett utbrott vid 212s.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-03-09 19:43

Anledningen att första låten har så hög toppfaktor är nog dels som Pekka säger att det är en topp som är väldigt mycket starkare än allt annat, men också den långa nästantystnaden på mitten. Lustig produktion, man kan nästa tro att den är producerad för att man ska dra upp volymen och sedan bli överraskad?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-09 20:55

Svante skrev:Anledningen att första låten har så hög toppfaktor är nog dels som Pekka säger att det är en topp som är väldigt mycket starkare än allt annat, men också den långa nästantystnaden på mitten. Lustig produktion, man kan nästa tro att den är producerad för att man ska dra upp volymen och sedan bli överraskad?

Fast jag ser bara den där toppen som skulle kunna vara ett knäpp i skivan i den blå kanalen och det är den röda som har högst Crest.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-03-09 22:52

Svante skrev:Anledningen att första låten har så hög toppfaktor är nog dels som Pekka säger att det är en topp som är väldigt mycket starkare än allt annat, men också den långa nästantystnaden på mitten. Lustig produktion, man kan nästa tro att den är producerad för att man ska dra upp volymen och sedan bli överraskad?

Jo, den är lite märkligt gjord. När man lyssnar första gången och hör punkskramlet i början är det svårt att tro att crest'en ligger över 5 dB... Men det är väl det som skiljer mellan mikro- och makrodynamik - om uttrycken ursäktas. Dvs, det är en väldig skillnad mellan att braka lös en stund och sedan köra lite plingplong en stund och att återge enskilda instrument med en naturlig dynamik.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-03-10 08:38

Bill50x skrev:När man lyssnar första gången och hör punkskramlet i början är det svårt att tro att crest'en ligger över 5 dB... Men det är väl det som skiljer mellan mikro- och makrodynamik - om uttrycken ursäktas. Dvs, det är en väldig skillnad mellan att braka lös en stund och sedan köra lite plingplong en stund och att återge enskilda instrument med en naturlig dynamik.

Fast "punkskramlet" ligger ju på typ 12-14 dB, vilket är OK för en tät poplåt. Kolla på Short term (1 s) crest factor.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Musikstugan